Ongelukken met paarden voorkomen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Ongelukken met paarden voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 09:24

Vaak lijkt het wel dat er eerst altijd iets moet gebeuren voordat je gaat nadenken (heb ik ook last van hoor Tong uitsteken ) En dan zeg je achteraf "nou daar hebben we in ieder geval weer van geleerd". Maar of het de schade waard is geweest?

Zo was ik een paar jaar terug op concours. Iemand had zijn paard op de trailer gezet en omdat het dier zo onrustig was hadden ze het voordeurtje open gezet. Als ie naar buiten kan kijken dan zou ie mischien wel wat kalmeren dachten ze. Helaas had het paard een ander plan. Hij wou zo graag uit de trailer dat ie over de stang sprong (hij stond wel vast maar tijdens de sprong is het halstertouw waarschijnlijk gebroken) DOOR het deurtje! Het dier paste natuurlijk onmogelijk door deze smalle opening dus hij lag met zijn hoofd/nek en voorhand buiten op de grond, hij was blijven hangen in het duurtje bij het dikste gedeelte van zijn buik en zijn achterhand en benen staken rechtomhoog tegen de voorstang aan in de trailer. Het dier is geblinddoekt en hij is eruit gezaagd met een slijptol. Het schijnt dat ie er redelijk bovenop is gekomen naar ik heb gehoord.

Okee je kunt niet alles voorkomen, en een paard is in staat om zich op de meest voor onmogelijke gehouden manieren te molesteren maar sinds die tijd heb ik altijd mijn eigen trailerdeurtje dicht gedaan als mijn paard in de trailer stond en ik even weg ging.

Ook ben ik heel secuur met hoe ik het touw of longeerlijn in mijn hand houd met een paard aan het andere eind. Met de longeerlijn maak ik grote lussen en met het halstertouw zorg ik dat het niet om m'n hand gedraaid zit maar dat ik het uiteinde van het touw dubbelgevouwen vast heb. Een vader die de pony van zijn dochter vasthield deed dit niet Hij wikkelde het touw om zijn hand, de pony ging aan de kletter en vader werd meegesleurd met zijn kop over de stenen. Hij heeft het niet na kunnen vertellen.

Wie heeft er nog meer ervaringen/verhaal gehoord waar anderen van kunnen leren?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:43

Zo'n trailerdeur verhaal heb ik ook een keer gezien met een hengst,
die stond op de trailer en opeens hoorde ze een boel lawaai net op het moment dat ze weg wilden rijden, voor de zekerheid hebben ze toch nog even gekeken en toen ze het deurtje open deden bleek de hengst al over de stang heen te zijn en dook gelijk door dat deurtje.
Hij is er redelijk heelhuids uitgekomen en ook de trailer heeft het helemaal na kunnen vertellen.

Mijn trailer heeft een hele hoge en brede deur waar je eventueel ook nog een paard door zou kunnen uitladen, dus die laat ik wel gewoon openstaan.

Ook ken ik een verhaal van een paard wat in de trailer onderuit ging, dat gebeurde toen de combinatie op de snelweg reed, de bestuurder zag toen in zijn rechterspiegel opeens een been dwars door de trailer heenkomen, maar ik heb geen idee wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen.

Verder ben ik ook altijd heel voorzichtig met laden, ik zorg dat de sluithaken onder de klep zijn weggedraaid, daar heb ik een paard zich wel eens aan zien bezeren.
Wat vrachtwagens betreft probeer ik ook altijd met begeleiding te laden, omdat ik een paard heb gezien wat met een achtervoetje naast de klep stapte en hierdoor achterover van de klep op de grond donderde...

Ik ben ook altijd voorzichtig met paarden vastbinden en vasthouden, ik heb te vaak gezien dat mensen vingers, handen of armen kwijt waren doordat ze verstrikt raakten in het touw.
Als ik een paard ga zadelmak maken vraag ik ook altijd of de begeleider geen handschoenen wil aantrekken, zo'n longeerlijn is net een gloeiend mes als het door je hand wordt getrokken en dan moet je wel loslaten... Met alle gevolgen van dien.
Ik kijk ook altijd uit waar ik hem aan vastbind, bij een stal waar ik wel eens hielp met wedstrijden is er een keer een meisje geweest die een (kostbaar) paard aan de schuifdeur van de stalwand vastbond, toen het paard trok schoot de deur los, paard sloeg achterover en kreeg deur over zich heen, er waren enkele ruggewervels gebroken dus ze konden hem gelijk wegbrengen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:16

Ongelukken kunnen altijd met elk paard onder elke omstandigheid voorkomen. De kunst is het risico zo klein mogelijk te maken. Zorg voor goed en heel tuig. Wees je ervan bewust dat een paard onnoemelijk veel sterker is dan jij, zorg er dus voor dat je het nooit met kracht moet oplossen want dat red je nooit. Je kan paarden alleen met slimheid, snelheid en pijnprikkels bij je houden. Nooit met kracht. Een tijdje geleden hadden we een discussie over wandelen langs de weg met een halster. Dit vind ik zo onvoorzichtig om de hierboven genoemde redenen. Nogmaals ongelukken kan je nooit voorkomen je kan alleen het risico zo klein mogelijk maken

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:31

Ja, ik weet nog wel een ongelukje waar mijn zus van geleerd heeft. Pliva was een jaar of 2, ze waren buiten aan het wandelen. Ineens schiet Pliva er vandoor, mijn zus bedenkt zich niet, en wikkelt de longeerlijn om een boom, maar was net niet snel genoeg, gevolg, hele hand open omdat die om de boom werd getrokken, hele vel eraf. Zag er echt niet fijn uit
Achteraf, zou het mijn zus wel snel genoeg geweest zijn, dan had Pliva een behoorlijke klap in haar nek gekregen.
Maar door dat wandelen met gekke sprongen zijn we er wel achter dat je met een longeerlijn aan het halster veel meer te vertellen hebt dan met een halstertouwtje, dan ben je je paard gegarandeerd kwijt mocht hij wegspringen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:37

dat trailerverhaal heb ik ook een keer gezien, vreselijk; paard heeft het niet kunnen navertellen uiteindelijk.

Wat doe ik om dit soort dingen te voorkomen: de klassieke dingen die me geleerd zijn van begin af aan
- geen longe e.d. om je hand wikkelen
- niet onverwacht achter een paard gaan staan
- net als sjuimpje haken helemaal onder de klep wegdraaien
- niet op de wei zetten zonder halstertouw, en eerst omdraaien
- goede spullen gebruiken
- met gezond verstand en horse sense omgaan met je paard

ik heb al te veel ongelukken gezien (paard op een (concours)tentharing getrapt en slagaderlijke bloeding, paard onder de borststang vast, paard van de klep afgegleden de wetering in, om maar wat te noemen) en veel ervan was wel op concours. Thuis valt het eigenlijk wel mee.

PS Sjuimpje, ik neem aan dat jouw helper dus handschoenen aan doet bij een jong paard? Het staat er niet helemaal duidelijk

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:39

Ai...
een hele stomme typefout!!!
ik vraag dus of ze WEL handschoenen aan willen trekken, om te voorkomen dat òf hun handen aan gort liggen òf ik met paard en losse longeerlijn door de bak stuiter.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:46

dat dacht ik ook wel *LOL*

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 13:44

Ik heb laatst ook een verhala gehorod van een meisje, die "eventjes een paard vast hield voor iemand. Ze stond dus met het paard op een betonnen vloer, en had hem vast aan de teugles die gewoon richting zadel lagen.. Nou: paard schrikt: springt omhoog, glijduit, trekt het meisje mee. Gevolg: meisje ligt onder een hysterisch paard en het paard bleef maar krabbelen om op zo;n betonne vloer weer overeind te komen..
Meisje had van allerlei booten gebroken Lips are sealed

Bij mij op de wagen gaan ze er dus ook NIET vanaf zonder of: aan een haltster+ touw en dan de volboeden met de ketting over de neus heen.
OF: hoofdstel met daar het kettingtouw aan 1 bit ring vast.. Zo hou je altijd een beteje afstand van je paard en kunnen dit soort dingen moeilijker gebeuren. sowiso heb je dan veel meer controle...

Maar paarden: blijven vluchtdieren, en je moet blijven opletten, hoe lief ze ook zien..

Haha!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:02

Dat trailerverhaal heb ik ook weleens zien gebeuren, geen fjn gezicht!

Ik ben dus vrij makkelijk, dus neem rustig weleens een paard zonder touw mee naar de wei ofzo, loop achter paarden langs zelfs als ze hun been optillen, maar bij sommige dingen ben ik wel voorzichtig, zoals bij het laden. Bijv. nooit een paard vastzetten voor de stang erachter vast zit, of de stang weghalen voor het paard los is. Maar deurtjes open laten bij warm weer ofzo, doe ik wel. Maar die van mij zijn dan ook erg makkelijk op de trailer. Ik doe wel weer meestal een hoofdstel in, als ik ze uit de trailer wil halen. Ik ga niet midden op een groot concours waar van alles te zien is proberen een halster voor een hoofdstel te verwisselen. Op zich blijf ik altijd wel opletten, dat is routine.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:11

Wat ik ooit een naar ongeluk vond, was dat mijn paard werd gelongeerd met een pessoa. Het gras was niet extreem nat, maar toch gleed hij uit. Gevolg was dat hij totaal verstrikt raakte in de touwen en er een enge situatie ontstond.
In het vervolg longeer ik hem altijd op een goede zandbodem, om dergelijke ongelukken zo goed als mogelijk te voorkomen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:12

Jeetje, wat een vreselijke verhalen zeg! Het zal je maar overkomen... Scheve mond

Maar helaas is het wel zo dat je eigenlijk iets pas echt leert, als je het zelf hebt meegemaakt. Dat is bij alles zo. Je leert door ruzies met mensen om te gaan, door een 1 voor een proefwerk de volgende keer wel te gaan leren en ga zo maar door. Sommige 'foutjes' zijn onschuldig, maar sommige niet, zoals hierboven geschreven is. Maar je leert er wel van!

Het enige wat je kunt doen om problemen te kunnen voorkomen is door goed verstand te gebruiken, te leren van fouten en vooral door goed te luisteren naar anderen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 15:03

Kaminka zet ik dus nooit meer vast aan 1 touwtje... die heeft het een keer gepresteerd om haar hoofd onder het touw door te wurmen en zich zodanig opgehangen dat ze zowat stikte. Gelukkig was er een kordaat optredend persoon met een mes in de buurt...

Ze heeft nog wekenlang last gehouden van haar nek, arm dier.

Kaminka zit altijd te hannessen met van alles en nog wat, dus die staat sinds dat akkefietje standaard vast tussen twee touwen. Ik heb mijn lesje geleerd bij haar!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:53

Dat met dat halstertouw onder het hoofd door heb ik ook wel eens gehad, godzijdank heb ik altijd een mes bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 18:04

Een tijdje terug heb ik een periode gestapt met mijn paard. Dat doe ik dus met een hoofdstel in met een staplijn. Aan een halster kan ook wel, hij is best te hanteren, maar dat hoofdstelletje geeft me net wat meer. Als hij mij te springerig wordt, dan ga ik er liever opzitten om te stappen. Een vriendin van mij heeft wel eens een ongeluk gehad met een een springend paard naast zich, wat ik zelf liever niet meemaak.

Maar what about gevaarlijke situaties waar je in komt door stom handelen van een ander?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:51

Paard alvast met slof bijzetten terwijl je naar de longeerbak loopt en dan even blijven praten. Paard schrikt, glibbert weg op de stenen en komt (vraag me niet hoe!) met been in slof terecht.

Maddox presteert het ook om zijn hoofd onder het halstertouw te krijgen, geen enkel probleem. Heel vervelend inderdaad.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 19:52

Ik ken ook nog twee verhalen (1 daarvan was een paard van een goede vriendin) die zijn verongelukt door een te ruim halster.

Het ene paard (een tweejarige d-pony) had een halster om in de wei. Hij krabte zich met z'n achterbeen onder de kin en kwam daarbij met z'n hoef in het halster vast te zitten. Hij heeft zichzelf gewurgd.

Een veulen had een halster om in de stal en is achter iets blijven hangen (weet niet meer wat). Ook zichzelf gewurgd.

Moraal van het verhaal: als het kan doe dan geen halster om in de stal of de in de wei. Doe je het wel, neem dan een halster dat goed aansluit en waar ze dus moeilijk een hoef tussen kunnen krijgen. Nog beter zijn van die goedkope leren halster of halster met een breektpunt op het koptstuk zodat het doorbreekt als het paard vast komt te zitten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:00

- Je paard in galop bij tikken en paard slaat zn been kapot tegen de stalen omheining (echt kapot he)
- Manen trekken onder een tl balk (ook handig)
- paard inspannen en je kar niet goed nakijken, waardoor je een wiel verliest
- op ouwejaarsdag een buitenrit maken
- Met storm het bos in gaan.
- singels van de dekens te los laten hangen (anders zit het zo strak om zijn buikkie)
- een 8 jarige op een volboed zetten die er een week niet uit is geweest
- een 3 jarige voor het eerst een zadel opdoen in een doodlopend gangetje van 120 breed.
- voor het eerst met een paard naar buiten gaan en dan natuurlijk in je eentje in de stad.
- stappen buiten het terrein met alleen een halstertje
zo maar even wat er nu in me opkomt mocht ik me nog meer herinneren dan laat ik het wel weten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:01

waren trouwens niet mijn mislukkingen (behalve die tl balk)

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:17

ik heb ook een verhaal gehoord
een meisje verzorgede haar vriendins paard maar op een dag had ze teveel huiswerk dus uit school ging ze meteen naar huis en daarna om 8 of 7 uur ging ze nog even naar dat paard ze ging eerst even vragen of ze mog rijden want de binnenbak was al dicht eerst zat de staleigenaar nog te twijfelen of ze mee mog gaan maar ze dacht er zijn nog een paar meisjes (niet aan het rijden)dus zij reed in de bak(alleen)schikt dat paard opeens dus hij steigeren maar staal over het hek(ze zaten in de buiten bak)in de sloot want,naast de bak was een sloot dus hun knalden allebei in de sloot maar dat paard was zo inpaniek dat hij er zo snel mogelijk uit wou dus hij probeerde op de kant te gaan de eerste keer luktte het niet want hij gleed uit de 2de keer zetten die al ze kracht erop knaldde die zo in een lantaarn paal met ze borst ,paard kon het ook nioet na vertellen dat meisje had een gebroken been en een gekneude arm dus die is er nog goed van af gekomen.

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:22

Ik ben altijd heel voorzichtig , zeker als het om een trailer gaat!!
* Ging oefenen een paard om vlot de trailer op te lopen. Maar ik was stom genoeg alleen ... Paard loopt braaf de trailer mee in , maar ik sta dus bij zijn hoofd. Ik had hem vastgezet, maar moest nog achterom lopen (had hem dus even uit het oog verloren... Lips are sealed ) om de stang achter z'n kont dicht te doen... Té laat dus , paard wou naar achteren stappen omdat ie niemand meer zag, kon niet verder en begon te panikeren. Resultaat: kapot halstertouw en een loslopend paard met een nog grotere schrik!!!!
DUS : zorg dat je altijd minstens met 2 bent!!!

* Het paard van een vriendin was net gewassen en ik moest de mijne nog doen. Dus we zetten haar paard vast aan de trailer (lekker in de zon...DOM Frusty ) en beginnen aan de mijne. Ineens hoor ik iets en kijk achterom... Paard was gaan trekken en in paniek geraakt. Haar voorbeen zat over het touw en de trailer was al gevaarlijk aan het kantelen. Gelukkig waren we met 2 : de 1 kalmeert het paard en de ander doet bliksemsnel het halster uit en zorgt dat het paard weg geraakt voordat de trailer kantelt. Is gelukkig niet gebeurd!!!
Met trailers ben ik dus altijd hééééél voorzichtig!!!

Groetjes xxx

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:15

Nou Faustie, ik ben dus ook altijd alleen op stap met mijn paard. We hebben het nu zo opgelost dat ik met hem meeloop de trailer in (hij wil niet altijd in zijn eentje naar boven). Als hij eenmaal in de trailer staat leg ik mijn arm en hand op zijn nek en verplaats me langs hem heen met arm over zijn lichaam naar achteren en ga zo de trailer uit. Het is verre weg van ideaal, maar helaas ik heb geen andere mogelijkheid! Daarna doe ik de stang erachter, loop om naar voren en zet hem dan vast. Al die tijd staat ie wel met een touw aan het halster, voor het geval dat..........

Ik heb trouwens ook wel een minder leuk verhaal gehoord. Typisch geval van vals vertrouwen in je paard. Ik was een keer op wedstrijd en daar was het gebeurd. Was best een groot wedstrijdterrein. Als je dus van de trailers naar het hoofdterrein wilde lopen, was je best even onderweg.

Er was dus een meisje met haar paard bij de trailer dat schijnbaar erg nodig moest plassen (dat meisje dus!), maar geen zin of tijd (hele hoge nood?) had om terug te gaan naar de toiletwagens op het hoofdterrein. Voor haar gevoel had zij een heel braaf paard, dus ze zet haar paard in de trailer (1,5 paards als ik het goed heb), sluit alles af en gaat naast de achterbenen van haar paard zitten plassen (want dat dier was toch heel braaf en rustig). Je kunt erom vragen en dat gebeurde ook in dit geval. Er gebeurde iets buiten de trailer, paard draait zijn hoofd om en verplaatst zijn gewicht. Komt perongeluk tegen zijn plassende amazone aan. Schrikt zich helemaal de ******** en trapt vervolgens het meisje en de halve trailer in elkaar. Er zijn mensen geweest die vonden dat dit dier wel erg veel kabaal maakte en dat het te lang duurde en die zijn gaan kijken. Toen ze later de klep lostrokken, vonden ze dat meisje bewusteloos en zwaar gewond onder in de trailer terug. Uiteraard met megaspoed naar het ziekenhuis. Hoe het nu met haar is, zou het niet weten. Weet wel dat ze in ieder geval levend in het ziekenhuis is aangekomen, maar of ze het een of ander er aan over heeft gehouden of nog erger, dat weet ik dus niet.

Nou kun je nog zo'n braaf peerd hebben, als je dan echt zo nodig moet plassen, vraag dan iemand bij de trailers of hij/zij je paard even wil vasthouden (of zet hem vast bij de trailer) en plas dan in je eentje in de trailer. Is misschien even een beetje genant, maar kan kennelijk een heleboel leed schelen.

Rockes <3

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 15:05

Ik heb kort voordat ik m'n pony wegdeed 'r ook 's op de valreep kunnen vastzetten met de longeerlijn aan een betonnen verlichtingspaal. Ze verschoot van vogels die opvlogen en ging aan de kletter. Gelukkig aan de lange lijn, en kon ik 'r nog net rond die paal vastzetten .... Met m'n veulen heb ik 's vast gestaan midden de drievaksbaan hier voor de deur, mevrouw heeft schrik van witte streepjes en weigerde gewoon erover te stappen ... gelukkig aan de kant met dubbel vak, maar toch ... een potentieel gevaarlijke situatie.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:26

Bij een landelijke wedstrijd vlakbij vliegveld zestienhoven, jaar of 15 geleden. Was heel druk veel mensen aan het losrijden. komst er zo een sportvliegtuigje overvliegen met zo een reclamestaart er wapperend achter. Vliegtuigje over de bomen reclame staart niet. denk wel 100 paarden aan de kletter, valpartijen.. zijn die dag veel gewonden en minpunten gehaald en gevallen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:45

Mieke schreef:
Kaminka zet ik dus nooit meer vast aan 1 touwtje... die heeft het een keer gepresteerd om haar hoofd onder het touw door te wurmen en zich zodanig opgehangen dat ze zowat stikte. Gelukkig was er een kordaat optredend persoon met een mes in de buurt...

Ze heeft nog wekenlang last gehouden van haar nek, arm dier.

Kaminka zit altijd te hannessen met van alles en nog wat, dus die staat sinds dat akkefietje standaard vast tussen twee touwen. Ik heb mijn lesje geleerd bij haar!


Dat heb ik ook eens gehad. Ik had net 'n nieuw Divoza touw gekocht (niet 1 van de goedkoopste) en had 'm vastgezet. Hij kreeg 't voor elkaar om z'n hoofd eronder door te doen en raakte in paniek. Na 'n paar flinke rukken van het paard schoot het gedeelte van het touw waar de musketon vastzat los. Gelukkig maar, ik weet alleen niet of dat de bedoeling is van dat touw Verward

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:27

Een paard koste wat het kost de trailer in willen krijgen. Onder dwang van 4 grote sterke kerels en een longeerlijn.
Paard raakt in paniek en steigert op de klep, klapt achterover en breekt zijn nek...

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, Balou_k, bonnielau, Bretsa, Celebi, Cjuan, DearDarling, Lanoca, MallyBelly, micksage, Miiej, mirriejj, Vetra en 115 bezoekers