[VD] Leren steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

[VD] Leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 10:48

Ik wil naomie nu leren steigeren, hoe leer ik haar dit het beste aan.
Voetjes op commando geven kan ze wel, en de basis op zich ook.
Dus het steigeren word ietsje moeilijker voor haar Tong uitsteken
Nou hopelijk zijn er tips.


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:18

Mijn tip is om je paard niet te leren steigeren... een paard kan het altijd tegen je gaan gebruiken... anders had ik het Banjer ook wel willen leren....

Waarom wil je een paard leren steigeren? Omdat het er stoer uitziet?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:20

SmithsGirl schreef:
Mijn tip is om je paard niet te leren steigeren... een paard kan het altijd tegen je gaan gebruiken... anders had ik het Banjer ook wel willen leren....

Waarom wil je een paard leren steigeren? Omdat het er stoer uitziet?


ik denk dat het alleen verstandig is als je zeker weet dat het paard het niet tegen je gaat gebruiken. anders ben ik er ook niet voor

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 11:22

Waarom, omdat het een mini merrie is, waar ik niet op kan rijden enz..
Dus wat ga je dan doen Verward alle mogelijkheden leren van vrijheids dressuur.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:29

sowieso als je je paard iets nieuws leert raad ik je aan om professionele hulp te vragen... ik leer Banjer ook vrijheidsdressuur, maar als ik iets nieuws leer, doe ik dat onder begeleiding van Marianne Scherps, van The Black Riders (www. theblackriders.nl) , Scherps op Bokt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 11:50

ik heb haar nu alles zelf aan geleerd, spaanse pas, en de gehele basis van vrijheidsdressuur.
Op zich gaat het goed, maar nu wil ik iets nieuws en moeilijker.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:57

zou het niet doen, maargoed dat is mijn mening. Ben altijd hard bezig steigeren af te leren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 11:59

ag jha, ik doe weinig met haar, en ze vind het erg leuk.
En ik vind dat je niet altijd de nadelen van moet zien.
Er zijn ook pony's die dit niet doen altijd maar steigeren.
Zie pinky van pinky_girl hier op bokt kan ook steigeren en heeft ze er problemen mee gehad ''nee''.
Dus waarom niet, proberen kan geen kwaad.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 12:02

Ik heb trouwens grote deels 'kim der advies op gevolgt(op de site gekeken) dat ik het voetje op moet tillen en UP zeggen, het helpt wel, alleen ben ik er al langer dan 2weken mee bezig en gaat ze nog steeds uit haar zelf omhoog.
Het heeft wel tijd nodig, maar zijn er ook andere tips voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 13:28

Ik vind het leuk dat je het wil leren en ind bij en mini zalhet niet veel kwaad kunnen. Maar ik houd mijn geheimpje liever voor me.. aangezien ik er zelf nog niet zeker van ben of mijn manier wel tot echt stijgeren lijd..
Ik leer het Ry omdat we echt de show's in willen .....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:07

Lijkt me geen probleem als je een mini-paardje hebt hoor. Ik zou alleen wel prof begeleiding erbij halen, je weet maar nooit.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 18:13

parouscha schreef:
Zie pinky van pinky_girl hier op bokt kan ook steigeren en heeft ze er problemen mee gehad ''nee''.
Dus waarom niet, proberen kan geen kwaad.


Inderdaad, ik heb het Pinky geleerd.
Maar niet zomaar even in een opwelling (ik zeg niet dat jij dat wel doet).
Ik wilde het al heel lang maar ik wilde apsolute niet dat hij het tegen mij ging gebruiken. Ik heb lang nagedacht wat de beste beslissing was en de beste manier.

Ondertussen kan hij het al bijna een half jaar. En hij heeft het nog nooit tegen me gebruikt. Hij gaat echt wel eens een stukje omhoog, maar dat deed hij al, dat is Pinky.
Hij legt tussen het steigeren op commando en het steigeren uit 'protest' totaal geen verband. Tijdens het steigeren op commando gaat hij keurig recht omhoog en duikt daarna mijn zak in. Tijdens het steigeren uit protest komt hij 10 cm van de grond en trekt daarna zijn buik/kont in voor de rotschop die hij verwacht }>

Ik ben het dus niet eens met de mensen die zeggen dat een paard het tegen je gaat gebruiken. Dit kan zeker wel maar ik denk dat dit er veel mee te maken heeft of JIJ echt de leider bent.
Pinky weet verdomde goed dat ik dat ben en daarom heb ik het hem geleerd.
Nu, een half jaar verder, ben ik heel trots op wat hij kan en heb ik er totaal geen spijt van.
Zie mijn profiel voor een foto.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:19

En als je het paardje nou ooit moet verkopen en de nieuwe eigenaar geeft onbewust zo een kommando. Paard doet wat het geleerd is en krijgt ongenadig op zn sodemieter................. Leuk voor m

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:27

Ik leer het dus van kim der site af, ik wil graag tipsssssss.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:33

gijsenkim schreef:
En als je het paardje nou ooit moet verkopen en de nieuwe eigenaar geeft onbewust zo een kommando. Paard doet wat het geleerd is en krijgt ongenadig op zn sodemieter................. Leuk voor m


Overdrijven kan ook... Ik wet dat ik het Pinky in no-time afgeleerd heb zonder hem pijn te doen of te kwetsen.

Bovendien geld dit voor alles wat je met je paard doet. De volgende eigenaar wil dat misschien helemaal niet!

Ik koop mijn paard met het idee dat hij blijft... Sommige mensen denken daar blijkbaar anders over. Scheve mond

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:37

Hihi tijdje met zo eentje gereden die bij ons op stal stond Lachen. Alleen wist ik niet dat hij dat kon Frusty , domme Koe dat ik ben.
Ik heb dat beestje dus héél vaal het commando gegeven te steigeren ... zonder het te beseffen :'(, teugels opnemen was dus steigeren. Zijn baasje reed hem volledig op zit ... dus elke "stand" van je teugels stond voor hem wel voor een kunstje Lachen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:37

idd kim, je gaat niet een paard kopen en met de gedachte rondlopen dat hij weg gaat.
En btw als je je paard weer verkoopt, en de eigenaar gaat hier niet meer op door met het vrijheids dressuur is ie het binnen de kortste keren verleerd

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:37

Dan werd je toch boos op hem of niet

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:38

Belsje schreef:
Hihi tijdje met zo eentje gereden die bij ons op stal stond Lachen. Alleen wist ik niet dat hij dat kon Frusty , domme Koe dat ik ben.
Ik heb dat beestje dus héél vaal het commando gegeven te steigeren ... zonder het te beseffen :'(, teugels opnemen was dus steigeren. Zijn baasje reed hem volledig op zit ... dus elke "stand" van je teugels stond voor hem wel voor een kunstje Lachen.


Lijkt me ook niet slim, om de hulp met teugels op nemen dat dat betekent ''steigeren'' denk dat je dat beter met stemhulpen kan leren *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:40

Sorrie zit al te lang in de sportpaarden en handel als wij een paard binnen krijgen met chinese gebruiksaanwijzingen dan worden wij daar niet vrolijk van.......

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:41

Man had dat paardje zelf gekweekt en was niet van plan hem te laten weggaan ... had er alleen niet aan gedacht dat hij misschien wel eens op vakantie zou gaan en dat hij er dan iemand anders op wilde zetten Lachen.

Maar eens je dat weet loopt zo'n paard zalig! Kon je dus ook gewoon zonder hoofdstel mee rijden bij wijze van spreken. Heb toen op een paar weken tijd ineens bijna volledig met mijn benen leren rijden Lachen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:23

Het lijkt me toch wel logische dat je dat erbij zegt als je een paard verkoopt. Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 18:28

inderdaag alice, maar ja daar ga ik verder maar niet op in.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:21

"als je hem ooit verkoopt"
Pleur op Haha!
Ik ga mijn paard echt geen dingen niet of wel leren "voor het geval ik hem ooit verkoop"
Als je hem voor de verkoopt hebt misschien anders, maar jamaica leer ik gewoon alles wat ik haar wil leren. Al wil ik dat ze leert dat ze mij in mijn donder bijt zodra ik de stal in loop, dan leer ik dat. Mijn paard, mijn feestje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:53

stef schreef:
"als je hem ooit verkoopt"
Pleur op Haha!
Ik ga mijn paard echt geen dingen niet of wel leren "voor het geval ik hem ooit verkoop"
Als je hem voor de verkoopt hebt misschien anders, maar jamaica leer ik gewoon alles wat ik haar wil leren. Al wil ik dat ze leert dat ze mij in mijn donder bijt zodra ik de stal in loop, dan leer ik dat. Mijn paard, mijn feestje


helemaal mee eens!!