stelling: voor een B parcours heb je geen topinstr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

stelling: voor een B parcours heb je geen topinstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 10:00

stelling: voor een B parcours of B proef heb je geen topinstructeur nodig.

Dit werd gisteren tegen mij gezegd toen ik weer een openlijk liet merken dat ik graag weer priveles wil.
Ik rij dus nu op een paard dat veel weigert. In de verenigingsles krijg ik dus hiervoor 0,0 aanwijzingen. Ik heb verder nooit met weigerende paarden te maken gehad, maar die heb ik ook zelf ingereden. Dit paard is de eerste die ik niet zelf heb ingereden en dan loop je dus tegen fouten van een ander aan. Ik krijg tijdens de verengingsles alleen maar te horen dat ik meer achterover moet zitten, en that's it. Meer komt er niet uit. Oefeningen rijden moet ik zo ongeveer zelf nog verzinnen. We rijden met z'n tweeen, en in feite ben ik de enige die les heeft, die ander rijdt namelijk een paard in, en heeft dus nog geen les nodig, die redt zichzelf (paard kan net een beetje zelfstandig voorwaarts, ik heb er geen last van, rij er wel om heen). Maar de lessen zijn dus niet perfect.
Dus wil ik wel priveles, en dan met name voor het springen. Ik heb nog niemand gevonden. Jan Vrieling is genoemd, is eigenlijk te ver weg en gaat dus niet door, maar anderen vinden het onzin om bij zo iemand te gaan lessen. Zelf denk ik van niet, want de basis moet goed zijn, dus waarom 'besparen' in de B door mindere lessen te nemen. Volgens mij moet je dat later wel weer inhalen.
Normaal gesproken kan ik best een paard zelf naar de L rijden, maar ik heb graag een oogje erbij die wat tips geeft, het gaat gewoon dan iets makkelijker.
Mee eens? of nemen jullie eerst geen/goedkoop les en later pas betere lessen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:22

Als je je gewoon over de hindernissen wilt storten kan dat id zonder instructie,
alleen wat is er nu mooier dan een technisch super correct parcours af te leggen?
Dan maakt het niet uit al heb je een balkje, die kick heb je dan al binnen!

Ik ben voor mijn operatie ook met springen begonnen, na hier en daar rondgekeken en gereden te hebben wist ik wat ik wilde en ik ben naar een goede isntructeur gestapt.
Ik pak het liever gelijk goed aan als dat ik zometeen bij een betere instructeur de fouten moet gaan bijschaven die er bij een mindere ingeslopen zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:29

Ik vraag altijd aan mijn medestalgenoten om mij van commentaar te voorzien. Het niveau ligt bij ons ook wel vrij hoog hoor. Ook heb ik eenmaal per week priveles. Wij lessen alle bij dezelfde instrukteur en kijken ook altijd naar elkaars lessen dus mijn medestalgenoten weten waar ze bij mij op moeten letten. Ik denk dus als je dit soort geweldige mensen om je heen hebt dat je dan genoeg begeleiding krijgt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:33

Als jij toch prive les wilt, dan moet je dat doen, maakt toch helemaal niet uit wat anderen ervan vinden. Ik zou liever in de b een topinstructeur hebben, dan straks in de L zo vast te zitten dat je er niet meer uitkomt. Ik vind het onzin dat je in de B geen goede instructie nodig zou hebben. Ik kan ook een b proef rijden, maar zoals sjuimpje al zegt, wat is er nou mooier dan technisch gezien een hartstikke super proef rijden. Iedereen heeft het altijd over de basis, die moet perfect zijn. Volgens mij is b de basis en met twee man (instructeur en jij) zie je altijd meer dan alleen. dus......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:47

Goede instructie loont. Altijd. Heeft niets met niveau te maken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:50

Ik 'bezuinig' liever op een nieuwe rijbroek dan op mijn lessen. Ik heb nog geen 1 winstpunt maar ik heb wel les van iemand die gp rijdt. En dat bevalt me prima!!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:01

Wat een onzin! Op elk africhtingsniveau is instructie gewenst! Je wilt je rijden toch altijd verbeteren... Juist op B niveau heb je veel hulp nodig. Als je zelf al verder bent ben je in staat om beter zelf dingen in te schatten en te voelen!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:07

Lusitano schreef:
Wat een onzin! Op elk africhtingsniveau is instructie gewenst! Je wilt je rijden toch altijd verbeteren... Juist op B niveau heb je veel hulp nodig. Als je zelf al verder bent ben je in staat om beter zelf dingen in te schatten en te voelen!


ben ik het helemaal mee eens, heb er niks aan toe te voegen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:16

Een topinstructeur hoef ik idd niet te hebben voor een B-proef of B-parcours. Maar ik heb toch wel graag begeleiding van iemand die meer wedstrijdervaring heeft dan ik (en liefst minimaal M rijdt)!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:22

ik rijd nog niet eens op B-niveau met Banjer (ik rijd haar opnieuw door... de basis opnieuw zeg maar), maar ik zou zonder mijn topinstructrice niet kunnen... ik ben het dus niet eens met de stelling....

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:28

Wie is Jan Vrieling?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 11:34

Jan vrieling is de vader van Jur Vrieling, een topper in onze regio, maar eigenlijk helaas nog te ver weg.

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:36

O, dank je. Ik ben niet zo thuis in de 'Groningse paardenwereld' maar wil altijd veel weten. Vandaar. Bij ons zijn er helaas ook geen spinginstructeurs die aan huis komen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:59

ik wil ook (of juist?) in het B goed les, en dat hoeft misschien niet van een GP ruiter te zijn, maar wel iemand die de basis goed aanleert, zodat je een mooi verantwoord parcours (of proef) kan afleggen. Dat geeft idd een enorme kick, zoals Sjuimpje al zegt, en vertrouwen voor de toekomst. Ik zou wel een goede instructeur voor je weten, maar dat is in N-B

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:38

Goede les is belangrijk, zeker in de lage klasses waarbij het paard en jij ondersteuning nodig hebben. Let wel op het nuanceverschil tussen goed en top. De lessen die je nu hebt zijn duidelijk onvoldoende.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:21

Ik zou echt niet zonder les kunnen. Ik wil het liefst elke dag les. Iemand die je leert te rijden. En als je het dan goed doet voelt dat zó goed!

Net zoals Sjuimpje zegt, technisch goed is veel mooier dan alles foutloos maar dat iedereen je stijl niet aan kan zien.

Zorg voor les waarbij je voelt dat je wat leert. Dat hoeft dus geen top-instructeur te zijn!
Ga in ieder geval weg uit deze les, want je zegt zelf dat je niks leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:30

Het ligt eraan wat je bij top bedoelt.

Iemand die nog maar amper op zijn paard kan blijven zitten en gaat bij wijze van les bij Anky halen, gooit naar mijn idee zijn geld weg.
Die heeft aan een gewoon goede heel erg veel.

Maar weet je van jezelf dat met de les van een topruiter ook echt vooruit kunt, dus die technieken ook kunt toepassen, is het alleen maar erg fijn.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:24

Ik vind het persoonlijk juist verstandig!
Het gaat niet alleen om de hoogte, maar vooral ook om de technieken, ookal is het maar een hindernisje van 1 meter. En ik denk dat je nu juist al de basis erin moet gaan stampen. Het is niet alleen op de hindernis afracen en maar kijken wat hij doet, zoals je IMO nu les krijgt.

Dus ik kan alleen maar zeggen, goed les is geen overbodige luxe!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 18:38

het ligt ook ana het paard ja!
als je een pony hebt die zal maar zeggen een natuurtalent is en in de B en zelfs L en misschien M overal over heen vliegt, tja dan heb je er geen een nodig!
maar het is wle lekker dat je les kan krijgen! ik heb al jaren les gehad van een topruiter(in mijn ogen) maar ik heb er heel veel aangehad! in de L zijn we van techniek veranderd zodat ie beter zou gaan springen! en het werkt! maar ik vind dat je ook op die persoon moet kunnen bouwen! een soort van 'relatie' hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:25

Mijn ervaring is dat een ecth goede instructeur heel veel aandacht aan de basis schenkt. En dat bepaald toch weer het uiteindelijk nieveau dat je zult bereiken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:33

Als ik jou was, zou ik Jan Vrieling toch maar eens bellen. Als er meerderen bij jou in de buurt zijn die springles willen, vindt hij het vast de moeite waard om les te komen geven.

In de B heb ik les gehad van de verkeerde instructeur waardoor mijn paard en ik verkeerde dingen hebben aangeleerd (zeven meter voor de hindernis gas geven om over de hindernis te komen, etcetera).
In de B kwam ik goed rond, maar in de L kregen we problemen met deze manier van rijden. Ik heb inmiddels dik een half jaar les gehad van Jan en ben echt letterlijk met sprongen vooruit gegaan.
Ik denk inderdaad dat het juist in de B erg belangrijk is goede les te krijgen. Juist daar moet je je basis goed voor elkaar hebben.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:24

Juist dan is het heel belangrijk om goede instructie te krijgen. B is het begin van alles. Als het dan al verkeerd gaat, kun je de rest wel vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:27

Maar ik vind dat er wel verschil is tussen goed en top.
En top is voor een beginnende ruiter vaak te duur.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:30

ja, ik denk dat een topinstructeur in het B misschien wat overtrokken is. Maar een goede instructeur, die bij voorkeur les heeft van wel een topinstructeur, vind ik wel essentieel. Mijn dressuurinstructeur lest zelf bij een GP ruiter, die ik hoog acht, en dat vind ik een heel prettige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:35

Daar sluit ik me volledig bij aan Lachen