effe mopperen op ambtenaren....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

effe mopperen op ambtenaren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 16:54

Waarom duren beslissingen bij die klere0lui altijd zo lang?
Wij hebben eind juni een bouwaanvraag gedaan voor een paardestal. Na ruim 12 weken kregen we een voorlopige vergunning, maar algauw kwamen er 2 bezwaarschriften. Die ene had bezwaar tegen de plaats omdat hij dan vanuit de achterkamer tegen de stal aan kijkt. De kloothommel is nu zelf een schuur aan het plaatsen, zo'n beetje tegen de toekomstige stal aan
Die andere had alleen gezuer met name om stankoverlast, dat hebben we gelukkig weten te weerleggen. Na de hoorzitting kregen we weer een bezwaarschrift, net voor het eind van de 6-weken-termijn. Weer een maand wachten op de volgende hoorzitting. Komt er op neer dat ze een "preventief"bezwaar hadden. Met name ook tegen de stank. Hebben we dus ook duidelijk weten te weerleggen, en ze hebben nu geen bezwaar meer. De gemeente zou snel van zich laten horen. Da's nu onderhand al bijna 3 weken geleden.

Hoe snel is snel bij de gemeente? Ik wil potdorie de stal plaatsen, ik wil mijn paardje graag bij huis.....

Is dat zo gek dan? Verdrietig


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:19

Ik weet niet of je persé moet vermelden dat het een paardenstal wordt? Althans je mag toch een paard in je tuin hebben? Volgens de WA verzekering hoort een paard toch ook nog bij de huisdieren.

Ik heb al een hok achterin de tuin waar zo een stal van gemaakt kan worden. Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:32

uhm.. ik moest ineens aan een stelling denken die ik ooit heb gehoord....

"waarom heeft iedereen altijd iets tegen ambtenaren, die mensen doen toch niks?? "

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:59

Als (gemeente)ambtenaar kan ik het niet laten om te zeggen dat in jouw geval in eerste instantie de schuld niet ligt bij de ambtenaar maar bij jouw buren. Die hebben immers bezwaar ingediend en dus voor een flinke vertraging gezorgd. Ik adviseer ook altijd om van te voren in overleg met de buren te gaan om dit soort dingen te voorkomen.Waarom het nu nog drie weken duurt kan ik je niet vertellen (ik ben geen bouwambtenaar). wel wil ik er op wijzen dat ambtenaren helaas vaak vastzitten aan wettelijke procedures (lees vastgestelde termijnen), waar we zelf ook helemaal gek van worden. Lang leve de democratie!!! waar iedereen kan meebeslissen.

Maar dat neemt niet weg dat er soms zaken te lang op een bureau blijven liggen om allerlei redenen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:06

Als collega van Nanda kan ik er nog bij vermelden dat je zelf ook goed moet uitzoeken wat je rechten en je plichten zijn. Dan weet je aan welke termijnen de gemeente zich moet houden en hoelang b.v. een bezwaartermijn is. Overleg met de buren was in jouw geval geen overbodige luxe geweest. Het had je vele weken kunnen besparen.
En als er zelf vlak tegen jou gezellige tuin aan een stal gebouwd zou worden, zou je blij zijn met de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen.
Helaas is Nederland erg krap geworden, dus hebben mensen sneller overlast van elkaar.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 21:01

Nou ja, als je dan bedenkt dat wij op agrarisch gebied woinen, en vanuit de achtertuin op de landerijen uitkijken en wij volgens de regels in onze gemeente tot vijf paarden (koeien, geiten, of wat ook maar voor beesten) op ons erf mogen houden zonder vergunning, kun je begrijpen waarom we zo balen. Bovendien moesten we eerst 13 weken afwachten voor we de voorlopige bouwvergunning kregen. Daarop had men 6 weken de tijd om bezwaar aan te tekenen. Die laatste kwam dus 1 dag (loosers!) voor het eind van het termijn binnen. En nu wachten we dus nog steeds op de uiteindelijke bouwvergunning.
Achteraf zeggen we al tegen elkaar dat we zo stom zijn geweest dat we niet gewoon een schuur hebben aangevraagd. Als het dan uiteindelijk een paardenstal blijkt te worden, maakt dat dus geen donder uit, aangezien wij vrij zijn in het houden van paarden. Maar ik denk dat ik van de week toch maar weer eens aan de bel ga hangen. Vind het ronduit belachelijk dat we zolang moeten wachten.
Bovendien: overleg met de buren? Die ene liet van te voren al duidelijk weten dat ie er niet voor was (vanwege stankoverlast). De ander gaat een schuur plaatsen tegen onze stal aan, dus wat voor bezwaar zou die kunnen hebben, en onze andere naaste buren vinden het geen probleem. Dat laatste bezwaar is van mensen gekomen die een eind verderop wonen, maar die in het verleden gesodemieter heeft gehad met een duivenmelker (de duiven vlogen, lees: scheten, over zijn terras).

Maar goed ik bel van de week, en jullie horen het wel weer.

Nanda en Carys: sorry als ik jullie heb beledigd. Ik weet dat de gemeentes zich ook aan wetten heeft te houden. Maar onze vergunning-verstrekker (de man die er zich mee bezig heeft gehouden) zag 0,0 bezwaren of afwijzingen in de huidige wetten waarvoor wij geen stal zouden mogen plaatsen. Die bezwaren zijn grotendeels ongegrond verklaard (ik bedoel, anders hadden we toch ook geen voorlopige vergunning gehad, die eerste 2 bezwaren waren daarvoor al binnen), en het is dus ons inziens meer voor de "net" dan dat de hoorzittingen echt nodig waren. Bovendien waren de leden het duidelijk met onze ideen eens.

Dus waarom het nog zolang duren moet....

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:14

Ik voel mij niet beledigd maar ik vind het wel jammer dan veel mensen al snel de schuld bij de behandelend ambtenaar leggen die daar niet altijd (soms wel) wat aan kan doen. Zover ik jouw zaak kan beoordelen leg jij de schuld teveel bij de ambtenaar.

Die hoorzitting is dus verplichte kost (verplichte wettelijke procedure) bij het indienen van bewaar. Meestal, althans in mijn gemeente, worden die 1 keer per maand gehouden. Dat betekent in het meest ongunstige geval dat je daar 4 weken op moet wachten

Juist als je al wist dat jouw buren bezwaren hadden, had je in overleg moeten treden!!! daar kun je zoveel ellende mee besparen. Desnoods samen met de ambtenaar die kan uitleggen wat de gevolgen zijn en kan meedenken om eventuele alternatieven te bedenken.

Het feit dat de ambtenaren 0,00 bezwaren in de wet ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat mensen geen bezwaar in kunnen dienen. daar heeft de ambtenaar geen invloed op. En ja, de praktijk wijst uit dat de meeste mensen dat op de laatste dag indienen. het betekent echter wel dat als de bezwaren ongegrond worden verklaard (en jouw buren niet in beroep treden) de vergunning dus wel verleend kan worden. Al duurt het wel wat langer.

Ik hoop voor je dat de buren niet in beroep gaan. en dat je binnenkort kunt gaan bouwen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:30

Wij hadden schijt aan de gemeente en bouwde gewoon wat we wilden bouwen. Gewoon heeel goed de wetboeken doorlezen en iedere keer als ze weer komen zeiken en dreigen dat de boel afgebroken moet worden wijs je ze weer op een bepaald regeltje. Daar moeten ze dan vervolgens een jaar over nadenken en tegen de tijd dat ze weer komen zeuren kom jij weer met een andere wet aanzetten waar je ercht op hebt Tong uitsteken Haha! Zo hebben we een stal met 4 boxen, een kleine hooischuur en paardenbak aangelegd. Tja als zij dwars kunnen liggen kunnen wij het ook hoor Schijnheilig

En toen zijn we verhuisd, grijnz

Oja en aan zeurende buren moet je helemaal maling hebben. Wie was er nu eerder? En in het geval dat de buurman er eerder was zet je gewoon een oetlelijke carvan in zijn zicht ofzo Vork


Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:49

haha, ja, zo kan het ook en gebeurd het soms op die manier. Hlaas kan ik je ook nog wel een paar verhalen vertellen die die strijd dus wel (terecht?) verloren en dus de boel konden afbreken of hun bedrijf moesten sluiten. En dan hele verhalen in de krant dat de gemeente zo moeilijk is en dat ze zo zielig zijn.... Terwijl ze willens en weten die gok hebben genomen.. Als het je lukt gefeliciteerd!! Maar dan niet zeuren als je verliest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers