Lenzen en paardrijden ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Lenzen en paardrijden ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 22:46

Ik zit er over te denken om lenzen te nemen. Ik heb nu een bril voor bij het autorijden en de bioscoop en dergelijke, maar ik merk wel dat ik nu veel meer dingen niet helemaal scherp zie. Zo begin ik gezichten aan het einde van de dag ook minder scherp te zien.
Nu heb ik dus geen zin om de hele dag met een B) bril B) op mijn neus rond te lopen, dus zat ik te denken aan lenzen.
Maar ik vraag me af hoe anderen dat doen met paardrijden. Wat zijn jullie ervaringen met lenzen en wat voor types. En moet je per se voor af naar een oogarts en waarom?

Ik heb al wel in dit topic: [AM] harde lenzen wat gelezen, maar kon niet helemaal antwoord vinden op mijn vraag.


Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:50

Volgens mij kun je lenzen gewoon in laten met paardrijden en heb je er ook geen last van verder.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:50

ik rij altijd met lenzen, no problem. moet er niet aan denken met een bril te rijden zeg.

oh ik heb zachte lenzen.

Amor Vincit Omnia

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:52

ik had eerst harde lenzen, die zijn veel beter voor je ogen
maar dat beviel beslist niet met paardrijden, altijd stof er onder
nu ik zachte heb gaat het echt super
ik hou ze ook wel es een nachtje in ofzo, is niet goed, maar heb echt nergens last van
met zachte lenzen kun je heel goed rijden, nergesn last van

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:53

ik heb nu al een jaar of 7 zachte lenzen en ik doe er alles mee rijden , salto's , vliegen, dubbele flik flaks(dan wel gevolgd door zandhappen)

maar nooit geen last mee gehad

ik had altijd meer problemen met mijn bril vroeger, dan was ik weer eens van 1 van de hengsten gestuiterd en kon ik een half uur op knieen de bak door kruipen op zoek naar de bril(-8, zonder zie je dus geen klap)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:54

Ikzelf heb zachte lenzen en dat bevalt prima.Ik heb geen last van stof e.d.Alleen als het heel hard regent en je bent aan het rijden wil het nog wel eens lastig zijn.Het water loopt dan in je ogen en dan gaan ze zeer doen.Maar dan moet het wel hozen.Een pet wil nog wel eens helpen (of een binnenbak natuurlijk Haha! )De opticien hier in Heiloo heeft iemand in dienst die heel veel van lenzen afweet en je ook om de zoveel tijd controleert.Ik ben 1x naar de oogarts geweest(voor de zekerheid )omdat de opticien vond dat mijn ogen in korte tijd erg achteruit waren gegaan.Er was niets aan de hand en 1/2 jaar later was alles weer normaal.Ik heb een bril voor als ik de lenzen een dagje zat ben of ziek.Je moet met zachte lenzen wel serieuzer zijn met het schoonhouden en dat ben ik altijd!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:55

ik heb zachte lenzen. je kan er gewoon alles mee doen hoor. paardrijden zwemmen , douchen, in de regen fietsten.

laatst was ik erg moe dus had in mijn ogen gewreven, later zag ik wazig dus ik dacht dat ie eruit was gevallen maar had niks gevoeld bleek die naar boven gegaan daar boven in je oog.

maar verder echt geweldig die dingen. paardrijden met een bril... moet er niet aan denken, zie het zo voor me dat mijn bril aan diggelen ligt.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:56

Ik heb zachte maandlenzen van Hans Anders, ideaal, kost bijna niets en liggen super op mijn oog. Ik heb ze rustig 3 weken achterelkaar in en dan voel ik ze nog niet. Als ik in de stof zit heb ik ook nergens last van, het lijkt gewoon of ik geen lenzen nodig heb. Alleen zo nu en dan moeten ze wel uit om verwisseld te worden, en dan loop ik een paar dagen met een bril op en dan doe ik ze weer in. Ik haal elk halfjaar nieuwe lenzen, dan worden meteen mijn ogen gecontroleerd. Oogcontroles zijn wel heel belangrijk, vooral in het begin. Een bril erbij blijft wel heel handig moet ik zeggen.

En ik denk dat Karin ook wel wat kan vertellen Knipoog .

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:59

ik heb al heeeeeeee lang lenzen, harde, hoog zuurstof doorlatende (zitten van alle harde lenzen het prettigst), ik rij er elke dag mee en ik zou ze nooit meer kwijt willen! Het wennen duurde een paar weken, nu merk ik soms alleen dat ik ze in heb doordat ik alles zo scherp kan zien.. en niemand die ziet dat ik lenzen heb, da's ook wel fijn Haha! .
Je kunt ervoor naar een oogarts of opticien, ik heb hele goede ervaringen met Oculenti, een commercieel bedrijf dat echter wel met oogziekenhuizen en oogartsen samenwerkt. Ze zitten door heel Nederland.

Extremely rare and Beyond Compare

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:06

Ik heb precies dezelfde ervaringen als Chrissie. Heb 3 jaar harde lenzen gehad en dat was een ramp. Nu heb ik al bijna 11 jaar zachte maandlenzen van Pearle en die bevallen me prima. Zoek eens op 'Karin' en 'lenzen', en je vindt idd al mijn lenzenervaringen. Haha!

BTW Steef: bedoel je drie weken achter elkaar dag en nacht??? Niet doen hoor, daar zijn ze niet voor gemaakt! Misschien heb je er nu nog geen last van, maar op lange termijn kan dat wel problemen gaan geven. De enige lenzen die je ook 's nachts kunt inhouden zijn week- en daglenzen, die zijn een stuk dunner en laten nog meer zuurstof door. Ik hou mijn maandlenzen ook wel eens een nachtje in (langste was een week tijdens mijn introkamp, heb ze daarna meteen weggegooid), maar drie weken lijkt me niet gezond...

Oh trouwens, wat Chrissie zegt over dat harde lenzen beter zijn voor je ogen: dat zei mijn eerste opticien ook, dus er was geen discussie mogelijk, ik zou harde lenzen krijgen en geen zachte. Terwijl je inmiddels steeds vaker hoort dat zachte lenzen veel hygiënischer zijn en dan met name de wegwerpexemplaren. Die MOET je namelijk op een gegeven moment wel verwisselen voor nieuwe, aangezien je ze gaat voelen als ze te vuil zijn. Je kunt er dus nooit veel te lang mee doorlopen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:09

Ik heb nu bijna twee jaar zachte maandlenzen en vind ze een stuk fijner dan een bril. Mijn bril wilde nog wel eens verbuigen ofzo, met fietsen vond ik het lastig met de druppels en alles, met lenzen heb ik nergens last van.
Heb altijd een pet op naar de paarden en verder heb ik nu een ov, dus van regen geen last meer, stof heb ik bina nooit last van, alleen als mijn lenzen bijna vervangen moeten worden en tsja, ze gaan af en toe scheef zitten, als ik weer eens zo slim ben om te wrijven, maar ik vind lenzen echt ideaal!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:10

Ik heb vanaf mijn 16 zachte lenzen.
En dat bevalt me super goed.
Ik heb er zeldzaam last van en ik zou niet vlug meer een bril willen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:17

Gewoon proberen. Ik zou zachte lenzen proberen, die zijn over het algemeen toch echt fijner met paarden. Ik heb zachet en hard lenzen gehad en had met de zachte geen last van stof, met de harde wel.
Bij Pearle en HA zijn ze echt niet duur en wel goed (helaas kunnen mijn ogen er gewoon echt niet tegen en loop ik alweer ruim een jaar rond met bril *baal* *baal* ).

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:18

Steef schreef:
Ik heb zachte maandlenzen van Hans Anders, ideaal, kost bijna niets en liggen super op mijn oog. Ik heb ze rustig 3 weken achterelkaar in en dan voel ik ze nog niet. Als ik in de stof zit heb ik ook nergens last van, het lijkt gewoon of ik geen lenzen nodig heb. Alleen zo nu en dan moeten ze wel uit om verwisseld te worden, en dan loop ik een paar dagen met een bril op en dan doe ik ze weer in. Ik haal elk halfjaar nieuwe lenzen, dan worden meteen mijn ogen gecontroleerd. Oogcontroles zijn wel heel belangrijk, vooral in het begin. Een bril erbij blijft wel heel handig moet ik zeggen.

En ik denk dat Karin ook wel wat kan vertellen Knipoog .


En daarom zijn zachte lenzen dus slecht...
Je voelt niet als er stof onder zit. Dit gaat dus wel degelijk in je oog irriteren, maar voordat je dat door hebt, is het al ver gevordert...
Ze nachten of zelfs weken achter elkaar inhouden is helemaal slecht, maar dat lijkt me wel duidelijk.

Harde lenzen zijn wennen en het begin echt klote, been there, done that. Maar het is veel beter voor je ogen, en er is bijna niemand die 20 jaar met zachte lenzen volhoudt, terwijl je veel mensen horen die hun hele leven harde lenzen dragen.

Het is afweging, of wat eerder last van stof, maar wel veel beter voor je ogen. Of gemakzucht, en je ogen treiteren.
Ogen zijn belangrijk, weet wat je op het spel zet!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:22

Wat zijn dan precies maandlenzen ? Moeten die wel uit 's-nachts ? Ik draag de lenzen altijd dag en nacht, en net zo lang tot ik ze begin te voelen, soms een paar dagen maar meestal een paar maanden en ook wel eens langer tot zo'n half jaar. Het zijn geloof ik weeklenzen.
Dit gaat al een jaar of 10 prima.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:26

lageveld schreef:
Wat zijn dan precies maandlenzen ? Moeten die wel uit 's-nachts ? Ik draag de lenzen altijd dag en nacht, en net zo lang tot ik ze begin te voelen, soms een paar dagen maar meestal een paar maanden en ook wel eens langer tot zo'n half jaar. Het zijn geloof ik weeklenzen.
Dit gaat al een jaar of 10 prima.


Oe Dit zou ik niet snel doen!

Maar bij mij zitten ze dus echt niet goed meer aan het einde van de dag, ben blij als ik ze uit kan doen.

Ik ben heel tevreden met mijn zachte lenzen.

Nooit meer een beslagen, vieze of beregende afzakkende bril. Heeeerlijk~!

:evaw:

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:26

Ik draag nu al zo'n 10 jaar lenzen en dat bevalt me prima. Eigenlijk wil ik nooit meer anders. Ik heb zachte lenzen (maand lenzen) van Pearle en daar heb ik nooit geen problemen mee gehad. Paardrijden gaat ook prima. Ik moet wel in een heel erge zandstorm zitten wil ik last krijgen van de lenzen. Ik durf er alleen niet mee het water in.

En zoals Karin tegen Steef zegt.. zeg ik ook... NIET doen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:30

Ik heb zachte lenzen en rijd er altijd mee en zelfs als het erg stoffig is, heb ik er weinig last van.
Bij harde lenzen heb je er sneller last van.
Voor lenzen hoef je niet naar een opticien, je hoeft niet per se naar een oogarts. Al is een oogarts of echt goede opticien wel aan te raden als je moeilijke ogen hebt en speciale lenzen nodig hebt (prismalenzen oid).
Een opticien of oogarts zal je ook een advies geven of je harde of zachte beter bij je ogen passen.
Het is wel zo dat als je veel sport (zoals elke dag paardrijden) en veel met stof in contact komt, je ogen meer eiwitten aanmaken die je lens vertroebelen en uiteindelijk zelfs erg slecht voor je ogen kunnen zijn. Dit is niet bij iedereen zo, maar als dat bij jou wel zo zou zijn kan je beter naar een goede (en meestal ook duurdere) opticien gaan, want die hebben sneller door dat er iets mis is, weet ik uit ervaring.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:30

vanda's schreef:
Het is afweging, of wat eerder last van stof, maar wel veel beter voor je ogen. Of gemakzucht, en je ogen treiteren.
Ogen zijn belangrijk, weet wat je op het spel zet!


Na drie jaar nog ieder vuiltje voelen, dat was ik goed zat. Enorm gevaarlijk ook in het verkeer. Ik ga voor comfort, ik wil er niet de hele dag aan herinnerd worden dat ik lenzen draag. Daarom heb ik nu zachte lenzen, en ik ga er zo hygiënisch mogelijk mee om. Dan maar gemakzuchtig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 23:32

Wat voor lenzen hebben jullie dan, Dag lenzen, weeklenzen maandlenzen, 3 of 6 maanden?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:33

Idd als je goed hygienisch met je zachte lenzen om gaat en regelmatig voor controle naar een (goede) opticien/oogarts gaat, kan er weinig mis gaan hoor!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:35

Ik had eerst half jaar lenzen, maar omdat mijn ogen vrij veel eiwitten aan maken (door paardrijden en stof), kreeg ik te veel eiwitaanslag op m'n lenzen. Daarom heb ik nu maandlenzen en als dit niet beter gaat krijg ik een intensiever reinigingssysteem.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:35

Ik heb zachte maandlenzen.

Ook wel eens daglenzen gehad maar die zijn nogal wat duurder.
Overigens hangt het ook helemaal van je ogen af wat voor lenzen je kunt dragen. Mijn ogen zijn namelijk niet geschikt voor harde lenzen (o.a. minder zuurstofdoorlatend).

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:36

een voordeel van lenzen:als je uien aan het snijden bent ga je niet huilen(tenminste ik en ik heb gevoelige ogen)

ik heb halfjaar lenzen van de hans anders en bevallen me goed.
maar wat ik net las dat veel hun lenzen gewoon 's nachts in houden...bij zijn ze op het eind van de dag vuil en begin waziger te zien, dus ik moet ze wel elke avond uit doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:37

Zachte maandlenzen, ik bestel ze per 6 x 2 (dus ieder half jaar) en plak er dan meteen een controle aan vast. Heb een hele goede opticiën (voor de mensen uit de buurt van Utrecht: meneer Friedrichs van Pearle in Houten) en die houdt het allemaal goed in de gaten.

Laatst zag ik iets over lenzen bestellen via internet, je bent dan een stuk goedkoper uit. Heel verleidelijk om dat bijv. 1 x per jaar te doen (en de andere keer bij de opticien) en de controle dus te beperken tot 1 x per jaar. Maar mijn ogen zijn me erg lief en daarom ben ik ook lief voor hen. En om dezelfde reden ga ik ook al jaren netjes twee keer per jaar voor controle naar de tandarts. Ik heb lastige ogen en een lastig gebit, en daar ben ik maar liever een beetje zuinig op...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BETUWE, Boheme, Charlottemv, Dennenboom, Edisons, Eliana, friendly, IASCrawler, Inney, Lalladidoo, Leukertje, Lucia88, maaikemuis, MissJeanny, Patriesje, Plus_en_Min, ReneeMonty, Roosch, Stybba, Suky en 180 bezoekers