mok wat kan ik er tegen doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

mok wat kan ik er tegen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 19:02

mijn paard heeft dus mok.
ik heb mokzalf en ze zeggen dat ik het er elke dag af moet krabben dat doe ik dus nu maar nu heeft hij bijna geen haa rop haar benen. ze is dus ook kreupel op dat been (niet door mok) en daarvoor moet ik haar elke dag afspuiten. is dit slecht voor de mok of juist niet. wat moet ik er aan doen?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:30

even afspuiten is niet slecht voor de mok als je daarna maar goed droogdept op de plek van de mok en er mokzalf op smeert.

Flair heeft het op dit moment ook rechtsachter, ik behandel het zo:
spoelen met betadineshampoo, daarna drogen en insmeren met mokzalf.

Zorg voor een schone droge stal.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:31

Een keer goed wassen en dan droogdeppen. Daarna niet meer aan de korstjes komen. Elke keer als je aan de korstjes peutert maak je namelijk de wondjes groter. Ik gebruik zelf altijd Yellow cream van Brugman en dat werkt heel snel. Dit spul kun je ook goed gebruiken als je paard wondjes heeft. Dus als je wat over houd kun je het gewoon bewaren. Als het genezen is moet je proberen het zo droog mogelijk te houden dus niet meer in de blubber en iets van vaseline op de benen smeren dat is vet en dus waterafstotend. Dit kun je kopen bij de welkoop de yellow cream ook trouwens.
Sterkte

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:05

als je slim best en je behandeld voor de eerste keer de mok. was je het met betadine en haal je de korstjes eraf zodat de betadine de hele wondjes goed kan ontsmetten. vervolgens het been goed afdrogen en behandelen met een mokzalf, het liefst 2 x per dag.
na die eerste behandeling mag je nog wel met betadine shampoo wassen maar moet je de korstjes er niet meer afhalen want dan wordt de wond alleen maar groter en heelt het minder snel.

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:13

Toen mijn paardje een jaar geleden bij een boer stond en ze had mok smeerde wij er altijd verlopen olie op, werkt zeer goed moet ik zeggen.
Maar nu gebruik ik zelf ook mokzalf...

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:30

verlopen olie zou ook goed werken maar het nadeel is dat daar nogal eens een afvalproduct van lood in zit of andere vieze bacterien. liever dus een voor de medische wereld bedoelde zalf.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:07

Inplaats van verlopen olie gebruik ik schone versnellingsbakolie oftewel cadanolie bij de meeste benzinepompen te verkrijgen of anders in een automaterialenzaak. Het is raar spul het ontsmet en verzacht en trekt echt uit. Ik gebruik het al jaren voor onstekingswondjes, ook bij mij zelf. En echt het helpt en het is veel goedkoper dan ieder ander middel.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:17

Ik was het eerst altijd met betadine daarna smeer ik er tandpasta op(als alles droog is) en daarna spuit ik er acederm op het was bij jordy zo weg!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 12:52

Ik heb Clindacutine (?) van de VA gekregen... en binnen 2 weken was de mok volledig verdwenen....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:29

sarabande schreef:
Inplaats van verlopen olie gebruik ik schone versnellingsbakolie oftewel cadanolie bij de meeste benzinepompen te verkrijgen of anders in een automaterialenzaak. Het is raar spul het ontsmet en verzacht en trekt echt uit. Ik gebruik het al jaren voor onstekingswondjes, ook bij mij zelf. En echt het helpt en het is veel goedkoper dan ieder ander middel.

Ja die boeren zijn best slim, maar ook een beetje zuinig. Ja het helpt dus, maar gebruik schone olie

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:46

Ik heb een mokgevoelige fries en heb werkelijk alles geprobeerd, maar niets hielp echt!
De Clindacutin van de VA werkte eigenlijk nog het beste!
Tegenwoordig zweer ik bij doodordinaire babyolie!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:59

De sokken gewoon insmeren met baby olie, ongeacht of het er nu zit of niet?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:42

Cure-mok pillen van de paardendrogist. Mokzalf is op zich ook wel goed, maar een groot nadeel daarvan is dat juist al het vuil blijft plakken, precies op de plek waar het juist NIET moet blijven plakken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:46

Heb je misschien meer info over de cure-mok pillen? Hoe moet je die aan een paard geven? Ik zie mezelf die dingen nl. nog niet echt bij Banjer achterin haar heel doen.....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:34

Ja, ook hier graag meer info over!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:23

Curemok zijn kleine pilletjes die je gewoon door een handje krachtvoer kunt mengen. Ze smaken volgens mij niet vies, mijn paard at het zo uit mijn hand zelfs.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:49

ik heb mok bij mijn vorige paard altijd behandeld door het paard een half uur met zijn been in de soda/biotex te zetten en halverwege (na een kwartier) veeg je alle korstjes er zo af (ontsmet en dan hoef je niet te krabben, en worden je wondjes ook niet groter) en en dan goed drogen en pure jodium erop. als dat een beetje droog is kun je er vaseline opsmeren voor de bescherming. na 10 dagen was het weg.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:54

Cure mok is wel homeopathisch en dus nog maar de vraag of het aanslaat bij jouw paardje.
Bij mijn fries had het totaal geen nut, helaas!

De babyolie die ik gebruik is hoofdzakelijk ter voorkoming van mok. Het werkt ook zeker wel als je paard al mok heeft (althans bij de mijne Haha!) Van te voren heb ik natuurlijk zijn kootholtes ontsmet met betadine shampoo en daarna goed afgedroogd.
Bij mij werkt het super!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:28

Franca schreef:
Cure-mok pillen van de paardendrogist. Mokzalf is op zich ook wel goed, maar een groot nadeel daarvan is dat juist al het vuil blijft plakken, precies op de plek waar het juist NIET moet blijven plakken.


en daarom is zeer vette plantenolie zoals amandel en jojobaolie veel prettiger om mee te werken.Het trekt echt in de huid en niet erop.
Ik gebruik daarbij wel essentile olien van CHi om de huid te herstellen zoals lavendel en geranium,voor de ontsmetting tea-tree.
Het ruikt erg lekker ook nog!

de Silverlinde produkten zijn ook bij de paardendrogist te krijgen..

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:32

Ja, inderdaad. Lijkt me ook beter. Die cure-mok zit geloof ik zwavel in en dat is essentieel bij huidproblemen. Het kan door een tekort aan zwavel komen....en is dat het geval, dan kan cure-mok een uitkomst zijn. Cheyenne vind de pilletjes lekker hoor, en anders gewoon 4-6 per voerbeurt door het voer doen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:38

Onze hoefsmid had het over een zwavel goedje met sla olie, ik zal nog eens navragen.
Maar hij zei dat je beter niet kan wassen met betadine shampoo omdat 9 van de 10 paarden allergisch zijn voor jodium. En dan krijg je een reactie die op mok lijkt.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:12

hmm 9-10 is wat overdreven.
bij mij op stage zijn er wel een paar friezen die dikke benen krijgen van betadine shampoo. maar dat is dan een kwestie van een keer proberen.
dat van zwavel is een mengsel van zinkzalf met zwavelpoeder.
ik vind het jammer dat het hier om een tinker gaat en dat sommige bokkers niet schijnen te begrijpen dat smeren heel leuk is bij een paard maar dat dat gewoonweg niet werkt bij de meeste tinkers omdat ze een giga bos behang hebben. tuurlijk je kunt wel smeren maar als je dan alle huid wil bereiken meot je er zo'n 2 potten per been ingooien. das wel jammer en lastig vind ik.
maar die pillen vind ik wel een optie om eens te proberen. kun jedie bij de paarden drogist krijgen ofzo ?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:24

Waarom scheer je je tinker dan niet als hij zo'n last heeft van mok. Mok is alleen goed te behandelen wanneer je de huid goed kan bereiken. En dat gaat niet wanneer er haar op zit. Dus zit er (imo) weinig anders op dan het scheren van de benen. Dat is vast ook wel op zo'n manier te doen dat je niet snel ziet dat je paard geschoren is.