Ulft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Ulft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 15:40

Ik heb sinds een paar weken een merrie van Ulft. Lovers
Nu ben ik erg benieuwd naar deze hengst,heb al via de zoekfunctie gekeken,maar kon daar niet de info vinden die ik graag wil weten.
Ik ben vooral benieuwd naar de karakters van zijn nakomelingen en naar wat specifieke kenmerken van deze paarden,gewoon dingetjes waarvan je zegt: dit is typisch een Ulft.
Uiteraard hoop ik op veel reacties


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:55

Ha, een zusje, foto foto foto!

Maar gebruik eens de zoekfunctie, er staat al zoveel over Ulft hier op Bokt.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 17:12

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een foto te plaatsen.
De zoekfunctie heb ik gebruikt,maar vind daarmee niet datgene wat ik graag wil weten. Frusty

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:13

Nou, volgens mij staat er wel wat over het karakter van mijn Ulft bij. Of het typisch ulft is weet ik niet? ik zal eens even zoeken:

Bij deze de info over de Ulft x Ulex. Goed sportpaard; kan goed bewegen, stabiel, goed gebouwd, 1.79m. Zeur in zijn stal, vrij dominant tegen over andere paarden (ligt niet aan zijn karakter of afstamming maar aan zijn voor geschiedenis). Eerlijk paard onder het rijden erg braaf maar toch pittig. Eenkennig, laat niet met zich sollen. Oogt zeer mooi onder het zadel, mooi hoofd (vind ik). Toch vind ik hem erg gevoelig en houdt hij van aandacht.Hij is Z2-dressuur startgerechtigd (had meer gekund). Hij heeft nog bij de hengstenkeuring mee gelopen maar is in de 2de bezichtiging afgekeurd. Hij is nu 18 jaar en ik vind persoonlijk dat je hem dat niet zou geven.

Aangezien er toch met foto's gegooid word, zal ik er ook eens een paar bij zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zeg anders ff wat je nog precies wilt weten, misschien kan ik er iets aan toe voegen.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 18:24

Het is dus een 12 jr.d. vosmerrie(ster),1.65. Ulft x Nassau.
Ze is eenkennig,erg aanhankelijk (bij mij dan Haha! ).
Fijn paard om te rijden,idd erg braaf en zeker erg pittig!
Ze is zeker een goed sportpaard,maar heeft de laatste 5 jaar dressuurmatig niets gedaan(daarvoor was ze M2 dressuur met wp),dus mijn doel is om zeker het Z te halen.( zei een optimistische B ruiter) Dromen
De laatste +/- 2 jaar heeft ze twee keer een veulentje gehad van Elcaro.
Als ik mijn doel bereikt heb,wil ik ook nog een keer een veulen fokken,waarschijnlijk van Flemmingh,maar tegen die tijd is er misschien wel een andere hengst op mijn lijstje *LOL* .
Voorlopig geniet ik elke dag van het rijden met haar en leren we elke dag weer bij.Dus wie weet wat de toekomst brengt Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:29

Eenkennig is die van mij idd ook.
Ik moet zeggen dat toen ik hem kreeg hij ook erg flegmatiek maar goed er was ook het een en ander op hem gerakt. We hebben hem eerst maar weer eens voor het been gemaakt en weer eens normaal in de mond gekregen. Hij was toen ook nogal een dooie pier terwijl het nu echt een leuk en enthousiast dier is. Ik heb ook het gevoel dat ze nogal gevoelig zijn (heb ik dat al eerder gezegd?)
Jammer zeg, dat je geen foto hebt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:36

Volgens mij zijn nakomelingen van Ulft over het algemeen niet heel makkelijk.
Ferro is ook een Ulft.

Afbeelding


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:39

chantal1 schreef:
Ik heb ook het gevoel dat ze nogal gevoelig zijn (heb ik dat al eerder gezegd?)


Ik ken een Ulft en die is ook heel gevoelig. Raakt ook snel in paniek.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:41

Hoi,

De nu in de U.S.A wonende KWPN-dekhengst Fair-Play is ook een Ulft en ook niet gemakkelijk.
Snel afgeleid en met zijn hersentjes overal en nergens .

Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:11

kayla"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik heb ook het gevoel dat ze nogal gevoelig zijn (heb ik dat al eerder gezegd?)


Ik ken een Ulft en die is ook heel gevoelig. Raakt ook snel in paniek.
[/quote]
Mwoh, op zich valt dat wel mee, onder het rijden althans. Komt misschien ook omdat je hem vertrouwen geeft.

In zijn stal is het soms echt een (ik zoek een goed woord) overdreven zeurtje & drammerig, hij zou er nog overheen springen, vrij ongemanierd dus op dat gebied. Voor de rest is hij keurig hoor.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 20:53

Niemand meer? Huilen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:44

Hier is wat algemene informatie over Ulft. Komt uit het Complete Hengstenboek (KWPN) van Elsevier. Groetjes Jenneke, MissHIS/KWPNhengstenfan http://net.clubs.nl/kwpn.

PS. Mail me maar als je foto´s wilt. Ik heb naast vele foto´s van Ulft ook foto´s van zijn vader, moedersvader, moedermoedersvader etc.

Ulft 325 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 07-04-1978
Kleur: bruin
Stokmaat: 1.65 m
Pijpomvang: 21 cm

Verrichting 1981
Rijproef (x3) 9
Springen vrij (x4) 8
Springen ohz (x1) 8,5
Aangespannen (x1) 8
Terreinproef (x3) 8
Karakter (x3) 9
Trainingsrapport (x5) 9

Totaal 171,5 ptn
Plaatsing 4e van 20 (17)

Fokker H.H. Huirne, Groenlo

Le Mexico Keur x Pia Keur Pref van Pericles xx Pref x Elmi Ster Pref Sgldt van Waldo Keur Sgldt x Volmi Sgldt van Rotan Sgldt x Olmi Sgldt van Jupiter Sgldt

Verrichting Ermelo 1981
Bij aankomst goede voedingstoestand, die tijdens het onderzoek hetzelfde is gebleven. Goed gehumeurde, vriendelijke hengst. Brutaal, gehoorzaam en bijzonder attent. Eerlijk en blij en af en toe eigenwijs. Veel souplesse en veel kracht. Laat zich ondanks zijn eigenwijsheid plezierig rijden. Blijft in alle gangen goed gesloten en doet al het werk met veel gemak. Wil in het begin van het werk niet goed aanpakken en heeft dan een enigszins moeilijke mond. Stap is sterk, ruim, veerkrachtig en regelmatig. Draf kent een goed zweefmoment. Galop briljant met veel balans en regelmaat. Springt goed. Veel techniek en goed vermogen.
Zou bij het springen meer inzet kunnen tonen en is nogal eens gespannen, waardoor hij gespannen springt. Kruipt in het terrein in elkaar, galop blijft te rond. Werkt in terrein meer op basis van zijn kracht dan op basis van zijn souplesse. Werkt braaf voor de slede. Zeer veel plezier in het werk. Levendig orenspel, looplustig. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als zeer licht. Op stal tamelijk druk. Gaat soms met zijn voorbenen in de voerbak staan.

Afstammelingen 1983 (veulens)
Deze hengst toonde een collectie zeer goed ontwikkelde veulens met sterke rompen. De veulens bleken goed rijtypisch te zijn, zij het dat de groep uitgezochte veulens op dat punt sprekender waren. Over het algemeen vertoonden ze het beeld van de fokpaarden. Bij bloedvoerende merries vertonen de veulens iets meer ras. De hoofden zijn goed gevormd, hard en droog, soms iets lang. De halzen hebben een beste bovenlijn, zijn overigens ook goed van vrom en vertonen een mooie, lange nek. De schoft heeft voldoende lengte, maar is nog niet volledig ontwikkeld. Schouderlengte en -ligging zijn goed met een goede aansluiting op de rompt. De rug is nog wel eens wat aan de lange kant, maar toont overigens goede verbindingen; ook de lendenpartij is goed aangeslotenb. De croupe is lang, breed en gespierd met lang doorlopende broekspieren. In de groep geprikte veulens kon de croupe npog wel eens even meer breedte hebben. Bouw en stand van het voorbeen is goed, met ontwikkelde voorknie. Het achterbeen is dikwijls iets lang en gebogen. Het spronggewricht zou strakker afgewerkt kunnen zijn. De kwaliteit van het beenwerk kon in het algemeen iets sprekender, dat wil zeggen dat het wat droger had mogen zijn. De stap is meer dan goed, vlot en ruimend en met een goed onderbrengende achterhand. De draf is zeer goed met beste onderbrenging van de achterhand en veel balans.
Getoond: 23 veulens uit 104 dekkingen.

Goedkeuringstermijn 1990
Voor het eerst voor een termijn van drie jaar goedgekeurd op grond van:
a) de goedkeuring van 6 hengsten, waarvan 4 de Nederlandse fokkerij dienen
b) de rapportages van de keuringen, waaruit zijn exterieursverbeterende werk blijkt: 174 stamboekmerries waarvan 77 ster zijn geworden en 13 keur
c) het via het systeem van lineaire scoring vastgestelde feit dat de hengst met name op het punt van drafmechanisme verbeterend werkt
d) de aanwijzing die de index oplevert dat de nafok goed kan gaan presteren in de dressuursport, getuige de 121 punten met reeds een redelijk goede betrouwbaarheid.

Keurverklaring 1995
Met een hoge betrouwbaarheid (beide 91 Ziek scoort deze hengst 110 punten voor wat betreft springen en 122 punten voor de dressuur. Dat feit, gecombineerd met de constatering dat hij 6 goedgekeurde zonen heeft gebracht alsmede een hoog percentage ster- en keurmerries, heeft de doorslag gegeven voor wat betreft het keurschap. Een belangrijke bijdrage heeft voorts geleverd het feit dat de hengst tenminste 4 nakomelingen heeft op Grand Prix dressuur niveau en 3 direct onder dat niveau. Bovendien staan van hem tenminste 2 internationale springpaarden geboekt. Als exterieurvererver scoort hij hoog wat betreft ruimte en souplesse in de bewegingen.

Competitie
1982-1983 Springen Cat. A -- 0 strafpunten, 9e plaats (finale)
1983-1984 Dressuur Cat. A -- 612 1/3 punten, 3e plaats
1983-1984 Springen Cat. A -- 0 strafpunten, 2e plaats (finale)
1984-1985 Springen Cat. B -- 96 punten, 1e plaats (finale)
1985-1986 Springen Cat. C -- 88 punten, 4e plaats
1986-1987 Springen Cat. C -- 86 punten, 1e plaats


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 49 bezoekers