gezocht: oefeningen slappe achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

gezocht: oefeningen slappe achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 16:46

Wie weet er goede oefeningen om een slappe achterhand sterker te maken ?

Sietske

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 16:58


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:30

balkjes lopen.
en iid zou ik ff op die link hier boven kijken

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:06

Oefeningen waar jouw paard sterker van wordt in de achterhand zijn de volgende:

* overgangen. Zorg ervoor dat je bij het terugrijden een overgang maakt met jouw zit en dat je goed blijft drijven met jouw benen, wanneer hij bij de overgang terug uit elkaar valt help het nl. nog niets. Dus vertrekken, terug, vertrekken, terug.

* van stap naar galop rijden. Zorg ervoor dat hij van achteren uit aan galoppeerd en houd hem in de galop ook snel van achteren. Houd hem onder jouw zit. Je kan ook proberen op de plaats te galopperen (ong. 2 a 3 passen) en van daaruit weer voorwaarts te galopperen. Doe deze oefening niet als je niet vanuit je zit terug kunt rijden.

* In de galop zou je schouderbinnenwaarts kunnen doen.

* In stap/draf schouderbinnenwaarts.

* In stap/drag de achterhand een keer naar binnen drukken.

* Travers, etc.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:25

schijnovergangen rijden, van draf naar de stap, maar NET niet naar de stap maar weer aandraven. En schakelen uiteraard (binnen een gang dus tempiwisselingen rijden, dus voorwaarts enkele passen en weer terug). Het gaat om het vertrekken, in het vertrekken wordt namelijk de achterhand getraind.

singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 18:21

Allemaal heel erg bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.
Sietske

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:46

Longeren met een Passoa is ook heel goed.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:06

Of met 2 lijnen longeren. Dat werkt super bij fleur!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:10

Garfield schreef:
Oefeningen waar jouw paard sterker van wordt in de achterhand zijn de volgende:

* van stap naar galop rijden. Zorg ervoor dat hij van achteren uit aan galoppeerd en houd hem in de galop ook snel van achteren. Houd hem onder jouw zit. Je kan ook proberen op de plaats te galopperen (ong. 2 a 3 passen) en van daaruit weer voorwaarts te galopperen. Doe deze oefening niet als je niet vanuit je zit terug kunt rijden.

* In de galop zou je schouderbinnenwaarts kunnen doen.

* In stap/draf schouderbinnenwaarts.

* In stap/drag de achterhand een keer naar binnen drukken.


* Travers, etc.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.


Voor deze oefeningen heb je al een behoorlijk krachtige achterhand nodig

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:32

ja ik wou net zeggen!! Aisha red dat echt nog niet hoor.. van stap naar galop?? Nou dan ben ik dood vrees ik!! haha nee hoor dat was een geintje, wat ik doe is volte's rijden, en dan verkleinen en weer openen, dit doe ik in stap draf en galop( al wordt het daar al wat moeilijker), en inderdaad overgangen rijden!! Ook veel schijnovergangen!!
In de stap kan je wel een keertje de achterhand omdrukken, maar een paar passen en dan weer weg!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:38

vanuit het achterwaarts aandraven is ook heel erg goed om de achterhand er onder te krijgen en dus sterker te maken.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:37

Wat ook goed helpt is 3 weken lang buiten stappen. heb ik met mijn paard ook moeten doen. Zijn achterhand was ook niet sterk en het voelde aan als een plumpudding. Ik moest van de fysio veel stappen. beginnen met een uur en opbouwen tot 2-3 uur. hij is nu al een stuk sterker in z'n achterhand en de bespiering vliegt erop.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:42

veel overgangen rijden
een balkje op de grond leggen, en daar naar toe stappen en vlak voor dat je erover heengaat aangaloperen, nu moet hij ze achterhand wel optillen!
ik heb ook een paard die een zwakke achterhand had, ik heb erg veel overgangen gereden en het heeft erg veel geholpen

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 13:29

paard voorwaart-neerwaarts rijden. De hals gaat naar beneden, de rug komt omhoog en de achterhand gaat zakken. Niets meer vragen in het begin. Dit zowel in stap, draf als galop als tijdens de overgangen. Hiervan krijgt het paard sterkere rugspieren en dus een beter ruggebruik. Het paard ook soepel houden in de zijdelingse plooi. Dit zijn echt de basisoefeningen om elk paard soepel en gespierd te maken. Begin daarmee, je bent al zoet voor enkele maanden en hiermee kan je je paard niet overvragen.
Eventueel wat wijken en schouder voor tot binnenwaarts als het al wat beter gaat, maar ook met die lange hals. Geen verzameling vragen zolang het paard niet sterk genoeg is.
Succes !

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:50

--------------------------------------------------------------------------------

Garfield schreef:
Oefeningen waar jouw paard sterker van wordt in de achterhand zijn de volgende:

* van stap naar galop rijden. Zorg ervoor dat hij van achteren uit aan galoppeerd en houd hem in de galop ook snel van achteren. Houd hem onder jouw zit. Je kan ook proberen op de plaats te galopperen (ong. 2 a 3 passen) en van daaruit weer voorwaarts te galopperen. Doe deze oefening niet als je niet vanuit je zit terug kunt rijden.

* In de galop zou je schouderbinnenwaarts kunnen doen.

* In stap/draf schouderbinnenwaarts.

* In stap/drag de achterhand een keer naar binnen drukken.


* Travers, etc.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.


Voor deze oefeningen heb je al een behoorlijk krachtige achterhand nodig
_________________
eindelijk foto's!!!!!


Deze oefeningen hoef je natuurlijk niet perfect te rijden, het gaat om de oefening en het geleidelijk aan sterker maken van jouw paard. Mijn paard heeft het soms ook nog zwaar met deze oefeningen, maar door het te doen, worden ze wel steeds sterker. Je zal toch een keer aan die oefeningen moeten beginnen en elk begin is moeilijk!