wiebel hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

wiebel hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 17:56

Het gaat heel erg goed met mijn paardje en mij. Het paard dat ik rij is een 4 jarige friese ruin. Ik rijd nu bijna 4 maanden op hem en het gaat steeds beter. Hij loopt lekker ontspannen en niet meer als voorheen over de loodlijn zonder aanleuning. Nou viel het mijn vriendin laatst op dat als ik draaf dat hij heel lichtjes wiebeld met zijn hoofd het is niet echt nee schudden het is echt meer wiebelen zeg maar dat zijn neus stil blijft en zijn oren lichtjes heen en weer wiebelen. Ik weet dat het niet aan mijn handen ligt ik let er nu namelijk erg op dat ik mij handen stil hou maar hij blijft doorwiebelen. Het is niet echt storend ofzo, het was mij nog niet opgevallen dat hij het doet je ziet het ook haast niet, maar wat ik graag wil weten is wat de oorzaak zou kunnen zijn.
groetjes

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:00

Misschien is het ontspanning, dat hij zo ontspannen is dat hij meebeweegt in de gangen...

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 18:24

Ja, zou dat het kunnen zijn?
Ik heb het nog nooit eerder bij een paard gezien, misschien wel omdat als je het niet weet het ook niet opvalt

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:20

Als het alleen de oren zijn die wiebelen is het inderdaad een vorm van ontspanning, niets om je druk over te maken dus, integendeel !

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 21:54

ja maar het zijn niet alleen zijn oren, hij wiebeld ook een beetje met de bovenkant van zijn hoofd maar zijn neus houd hij wel weer stil, het is een beetje moeilijk uit te leggen maar als ik het zelf probeer na te doen komt het meer vanuit mijn nek waardoor ik wiebel. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel????

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 14:40

Neen, niet echt, maar niet nadoen hoor ! Zo een wiebelend hoofd bij een ruiter is heel lelijk ! In stap en in galop mag het paard een klein beetje met zijn hoofd bewegen (in stap moet hij zelfs zijn hoofd kunnen bewegen). In draf zou hij in principe zijn hoofd stil moeten houden. Belangrijk is een constante aanleuning zowel links als rechts, dus een heel stille hand waar het paard met vertouwen aanleuning durft op nemen.
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 02-12-02 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:02

Ik ken een pony die dit ook doet. Hij staat in de Franse stand en maait daardoor in draf een beetje met zijn voorbenen. Resultaat: wiebelen precies zoals jij beschrijft. Als dat de reden is, is dat dus niks waar jij als ruiter wat aan kan doen. Vraag het eens aan de hoefsmid?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:41

volgens mij is dat iets wat veel jonge paarden doen: ze zijn op zoek naar aanleuning en daarom weibelen sommige. heb het laatst nl. gehoord van een instructrice bij mijn manege