Fokken met merrie zonder premies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Fokken met merrie zonder premies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 16:36

Mijn merrie heeft een KWPN-papier en heeft als vader Dageraad (G.Ramiro Z x Nimmerdor x Joost) en als moeder Flowerfee H (Lector x Afrikaner x Joost).
Verder heeft zij geen premies behaald. Ze is als veulen naar de keuring geweest en heeft daar een eerste premie gehaald, maar daar is het verder bij gebleven. Verder is ze nog nooit naar een keuring geweest...

Is het slim om toch (evt. vanuit commercieel oogpunt) met haar te fokken? Zoals je aan haar bloedlijn kunt zien is er sprake van enige inteelt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:45

Wil je voor een plaatsvervanger fokken of uit comm. oogpunt?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:55

We hebben uit een zeer eenvoudige merrie (turbo X formateur) (turbo is afgekeurd op afstammelingen)zonder premies een heel mooi veulen gefokt van democraat, die ook nog eens heel apart kan lopen. Hij loopt ni PSG.

Dus het zegt echt niet alles, Je moet gewoon een keer proberen hoe de merrie fokt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:05

De lijnenteelt is niet zo erg, er wordt namelijk wel met directere lijnen gefokt dan met deze (stond onlangs nog hier op bokt, met renovo x renovo, Osmium x Ferro). MAar joost zit niet zo heel dichtbij dus dat scheelt.
Ik vind ook dat er mooie papieren bij jouw merrie zitten. Ik vind premies niet zo heel belangrijk eigenlijk. er zijn goede merries die nooit van het terrein af komen omdat ze niet gereden worden, en ook niet uitgebracht op keuringen. Kunnen toch heel goede merries zijn. Premie zegt niet alles. Uiteindelijk gaat het ook om de resultaten in de sport van de nakomelingen. Ik ken Keurmerries die qua karakters veulens voortbrachten die niet te rijden waren. Nou, schiet je ook niets mee op he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:04

Als je vanuit commercieel oogpunt gaat fokken moet je echt een goede en aparte merrie hebben. Reken maar eens na wat voor een kosten je gaat maken voordat het veulen gezond in de stal staat [en vergeet dan niet dat je zelf een tijd niet kunt rijden maar toch kosten hebt aan het onderhoud]. En wat zou dat veulen dan moeten opleveren om enkel uit de kosten te komen. Bij en gewoon veulen zijn de kosten hoger dan de opbrengst.
Als je het uit emotioneel oogpunt doet dan hoef je dat niet mee te tellen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 20:20

Daar heb je wel gelijk in, Jippie.
Ik denk ook dat ik een veel te emotionele doos ben om het veulen zomaar te verkopen.

Ik denk dat ik haar nog een jaartje in de sport uitbreng en daarna een veulen bij haar fok. In eerste instantie gewoon als opvolger voor mijn merrie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:10

Ik heb zelf oa een gewone friese stamboekmerrie waar we twee veulens van hebben gefokt (totaal heeft ze er 6 gehad)
het eerste veulen wat bij ons is geboren heeft als vader Oeds, die is ook afgekeurd op afstammelingen.
Toch is ze nu op 6 jarige leeftijd ster geworden.
dus om gelijk te denken dat een merrie zonder predikaten of premies enzo niet goed zouden zijn voor de fok is niet goed hoor Haha!
Als ik jou was zou ik goed kijken wat voor henst je erbij wil doen en het gewoon een keer proberen.
nooit geschoten is altijd mis.

waarom ga je niet met je eigen merrie een keer naar een keuring?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:04

Ik kijk denk ik ook eerder naar de papieren en haar eigen presaties dan naar de premies van de merrie. Ik weet niet of je je merrie al in de sport hebt uitgebracht, maar tegenwoordig zijn sportpresaties van de merrie belangrijker dan keuringsoverwinningen en extra premies . Wij hebben 1 merrie die is alleen stamboek verder helemaal nix, zelf heeft ze wel recreatief 1.40m gesprongen maar we hebben haar nooit in de sport uitlaten brengen. Maar ook met haar fokken we. Eerste veulen was van Peterpan en die springt nu in Belgie nationaal 1.35m *LOL*. Haar 2de veulen (Voske) lijkt ook goed en nu is ze drachtig van Karandasj, kijken wat hier nu weer uitkomt, we zijn benieuwd *LOL* . Kortom premies zeggen niet veel als de paarden maar sportpaarden brengen, daar wil toch iedereen naar toe tegenwoordig Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 02:24

Waarom breng haar dan niet eerst voor op de keuring?
Zo als ik het nu begrijp heeft ze nog steeds het veulenboekpapier en is ze nog niet opgenomen in het stamboek.
Bij de keuring krijg je ook direct het linaire scoringsformlier mee wat je direct wat wijzer maakt over de sterke en zwakke punten van je merrie (in de ogen van de jury), dit kun evt tegenover de indexen van de hengsten leggen (geen waterdicht systeem hoor, maar een klein hulpmiddel Haha! )

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:48

Denk dat Muzefee ook nog wel kans maakt op een predikaat ook hoor! Dat is absoluut geen verkeerd paard!
Ik zou het gewoon proberen, het kost je weinig als je zelf oefent, en het is helemaal niet moeilijk ofzo, want springen kan ze al, en lopen doet ze ook heus wel in zo'n spannende piste.
Zie je het zelf niet zitten, bel dan een hengstenhouder, of die haar voor kan brengen op de dag zelf, kost niet zo heel veel....
Is vor jou ook een leuke ervaring! En er zijn beroerdere merries op een hoger plan gezet hoor, je hoeft je voor Muzefee totaal niet te schamen!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 13:14

Maar... ze is acht jaar. Was dat van het uitbrengen op keuringen niet iets met een leeftijdsgrens? Pfff..ik heb er helemaal geen verstand van.
We zijn inmiddels M2 geclassificeerd en L springen. En dit is niet haar top, dus hoger komen we ook vast nog wel.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:04

ik geloof niet dat er een leeftijd aan verbonden is hoor, althans dat i sbij de friezen niet zo.
ik ga misschien nog naar de keuring met mijn dan 16 jarige merrie Tong uitsteken