Australian Stock Saddle: praktisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Australian Stock Saddle: praktisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 21:40

Ik ben me een beetje aan oriënteren op zadelgebied en vroeg me af of de stocksaddlegebruikers op bokt me wat kunnen vertellen over de voordelen en de nadelen van het zadel. Wanneer is het zadel praktisch, wanneer is het juist minder praktisch, waar zou ik goed op moeten letten bij aankoop en vormt het gewicht van het zadel een mogelijk 'probleem' voor het paard?

Ik heb momenteel een erg goed Ijslanderzadel, maar op een of andere manier zit ik er slecht door, dus ben ik toch een klein beetje naar een ander zadel aan het kijken....

Alvast bedankt voor jullie reacties Lachen


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:47

Die zadels zijn gemaakt voor lange ritten en zouden een diepe zit hebben en zeer lekker zitten. Je hebt er waarvan er een "riem" over de zitting loopt, of dat lekker zit ja of nee weet ik niet. Zelf heb ik intresse voor zo'n zadel voor m'n tinkertje, maar heb nog een jaartje of twee tijd om te sparen voor goede kwaliteit tenzij er zich een koopje aandiend.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:56

Ik heb er 1, met een riem over het zadel. HIer voel je niets van. 1 stoot zit onder je zadel zoals bij een gewoon zadel ook, en die andree loopt dus over de zitting.
Ik heb wel 1 zonder horn.

Ze zitten voor buitenritten lekker, heel erg diep. Dressuur kun je er ook wel mee rijden, maar lichtrijden gaat wat lastiger. Dit komt doordat er van die beenflappen voor zitten. Hier leg je je bovenbeen tegenaan.
springen wil dus ook niet.
De westernbeugels die eraan horen, die vind ik vreselijk, dus ik heb er gewone beugels aan.

zie de zit als je gaat dressuren als een dressuurzadel zonder wrong. Je benen liggen dus volledig vrij. Het is niet slecht voor je houding, zoals sommige westernzadels wel zijn.

Het gewicht is voor het paard niet erg, wel voor jezelf als je een groot paard moet zadelen. 15 kg zijn ze ongeveer.

waar moet je op letten bij aankoop? Tja, gebruik de zoekfunctie eens als je bij zadelmarkt wilt kopen. Ik heb de stoten moeten bijsnijden omdat ze te breed waren, en sommigen hadden schroeven om de beugelriemlengte te verstellen. Ook neit echt superhandig.
Verder opletten dat ze niet scheef zijn, eigenlijk de standaard dingen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:23

Ik wil dus ook een Stocksaddle kopen, en ik laat iemand bij ons op stal langs komen met diverse modellen... www.eurohorse-ridingshop.nl

Je kan ook bellen met Evelien Velthuis (06-51082855)... (zij is de "mobiele Eurohorse")... zij komt door heel Nederland aan huis en zijn kan je ook uitgebreide informatie geven.... Ik heb in ieder geval zeer goede ervaringen met haar....

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 16:47

germie ... die opmerking over westernzadels vind ik achterlijk.
het is bij elk zadel zo dat je erin moet kunnen zitten en passen.
dus niet elk dressuurzadel spring zadel of aussie of western past bij je en daardoor ga je verkeerd zitten.
dit heeft niets te maken met het feit dat het een westernzadel is...

evelien van eurohorse ridingshop is idd erg goed. ik heb bij haar mijn zadels ook vandaan.
van die riem op de zitting voel je niets.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:22

Ik heb ook een Australian stock zadel met de riem over het zadel en daar voel je inderdad niks van. Dat probleem met lichtrijden had ik ook tot ik mijn beugels korter heb gemaakt nu heb ik dat probleem niet meer en kan zonder probleem lichtrijden. het gewicht vind ik persoonlijk het grootste nadeel ze zijn erg zwaar. Wat ik bij mijn paard ook merk is dat wanneer ik mijn stock zadel opleg om dresuur te rijden dan voelt ze mijn beden niet zo goed als wanneer ik mijn vzh zadel op heb. Ik denk dat dit is door de hele lange zweetbladen van de zadels. Voor de rest ben ik heel blij met mijn stock zadel Haha! zeker voor lange ritten. We hebben eens en rit gemaakt van 06.30 uur eni k had nog geen kontpijn Lachen Lachen das toch een teken dat ie goed zit he??

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:33

Van welke prijs voort mag je eigenlijk behoorlijke kwaliteit verwachten?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:06

Daar heb ik geen idee van. Ik zeg wel eerlijk de mijne was helemaal niet duur een goede 300 Euro in Dechatlon in Luik. Ik heb somige al horen zeggen dat die niet zo goed zijn andere zeggen weer van wel. In ieder geval ik ben met de mijne heel blij zit goed, oogt mooi en niet te duur hoja en het belankrijkste hij past perfekt op Sweety's rug. meer moet dat toch niet zijn. Ik snap wel dat er mensen zijn die liever een duurder zadel hebben maar voor mij gaat dat even niet. Ik ben nog student en ik betaal Sweety volledig zelf mijn ouders betalen geen Euro aan haar en ik doe weekend werk om haar te onderhouden. Dat gaat prima ik houd ook nog geld over maar dan koop ik liever een goedkooper zadel.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 13:19

Ik zag ook een Australian Stock Saddle bij de Decathlon in Amsterdam. Zag er zeker niet slecht uit! Ik heb geen idee of het verder een goed zadel is en hoe hij zit enzo.
Als ik toch een Stock Saddle ga kopen dan koop ik liever een tweedehandse, denk ik. Maar die worden ook niet zo heel erg veel aangeboden.
Je kunt natuurlijk bij de zadelmarkt gaan kijken, maar ik ken zo ontzettend veel mensen die daar een zadel hebben gekocht en helemaal met die aankoop 'op hun snufferd zijn gegaan' (boom stuk, spijkers uit het zadel, leer gescheurd) dat ik het toch niet aan zou durven daar een zadel te kopen. Ook al hoor ik wel dat de Stock Saddles er daar goed uitzien. Ik ken ze alleen van de website, dus kan er verder niets over zeggen, maar die suede lijkt me niet echt comfortabel....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:23

ik heb die suede in het echt gezien... ik moest er van Huilen , zo slecht was het.... de leren stocksaddles van de zadelmarkt ken ik niet, dus daar kan ik geen oordeel over geven....

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:43

gera schreef:
Je kunt natuurlijk bij de zadelmarkt gaan kijken, maar ik ken zo ontzettend veel mensen die daar een zadel hebben gekocht en helemaal met die aankoop 'op hun snufferd zijn gegaan' (boom stuk, spijkers uit het zadel, leer gescheurd) dat ik het toch niet aan zou durven daar een zadel te kopen. Ook al hoor ik wel dat de Stock Saddles er daar goed uitzien. Ik ken ze alleen van de website, dus kan er verder niets over zeggen, maar die suede lijkt me niet echt comfortabel....


boom stuk, spijkers eruit, enz, ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat gaat niet over de leren stockzadels. Die suede dingen zijn knudde, maar de rest zijn toch wel redelijk tot goed
Dit is mijn stockzadel, hier een maand of 9 oud, inmiddels bijna een jaar.
Afbeelding

En jilleroo, ik heb het ook over sommige westernzadels. Dat het met sommige goedkope engelse zadels zo is, dat weet ik wel, maar sommige westernzadels zijn ook niet om op te zitten. Het is dus niet beledigend bedoelt, maar aangezien ik op een aantal westernzadels gezeten heb waar ik dus echt niet op kon zitten (inderdaad weer de goedkopere), heb ik het ook over sommige westernzadels. Veel mensen vergelijken de zit van een westernzadel met een stockzadel, al is dat niet zo. Dit is een logische vergelijking omdat een stock een veedrijverszadel is.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:21

neej okeej. maar het klonk een beetje alsof je het alleen op de westernzadels in algemeen afschafte.


over zadelmarkt.
er zijn wel degenlijk veel leren zadels die niet voldoen aan de kwaliteitsnormen.
niet alleen het suede is prut (das het ergste van alle zadels)
maar ook van de gewone leren stockzadels scheuren de beugelriemen en de singels.
en dat zuig ik echt niet uit mijn duim maar ik ken meerdere mensen met een leren stockzadel van zadelmarkt die scheurde bij de beugelriemen en singels.
dan betaal ik liever wat meer voor een goed kwaliteit zadel.

maar ik vind het wel fijn voor je germie dat de jouwe (nog) niet kapot is gegaan. hoop dat je er nog jaren mee mag rijden hoor... Lachen


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:47

Waarom is het altijd van 'ik ken mensen die', of "heb gehoord van", maar niemand zegt echt van IK HEB EEN SLECHTE KOOP GEDAAN BIJ ... Dan mag horen zeggen of kennen voor sommigen betrouwbaar zijn, maar wie toont 's foto's van gebroken bomen, spijkers uit het leer, gescheurd leer ... van zadelmarkt? Wie gooit 's eindelijk de bewijzen op tafel i.d.p.v. te zeggen alleen? Dan ZIEN anderen het gewoon ook wat er bedoeld is met "slecht" ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:31

Hee Sonja op Zadelmarkt zou ik me niet vastpinnen. Die verkopen niks per post dus als je iets van daar wilt moet je het gaan halen. ik wilde oa een borststuk met hoofdstel en zo een stock zadel onderdeken kopen maar ze sturen NIKS per post en waren zelf heel onvriendelijk in hun mails.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:38

www.marktplaats.nl had er deze week eenrtje te koop staan iemand heeft er eentje rte koop voor d8 ik 500 euro

foto`s in profiel

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:00

Citaat:
15 kg zijn ze ongeveer


Zijn alle australian stock zadels zo zwaar ???

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 18:09

Soms nog zwaarder.... Op vakantie in Frankrijk had ik een hele chique van 18 kg! Pffffff.
Maar de meeste liggen inderdaad zo rond de 15 kg.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:36

Ik heb een stocksaddle bij zadelmarkt weggehaald. Hij zat heel prima op het paard, ik zat er ook heel prima in. Maar door die dingen voor je bovenbenen kon ik dus niet lcihtrijden. nu heb ik gehoord dat lang niet iedereen daar last van heeft, maar ik dus idd wel. In galop zit je werkelijk als een huis, en stap is het echt een sofa.
Ik kon er verder goed mee worden, de zit kun je wel iets vergeljken met een dressuurzadel, hoewel je minder stevigheid onder de knien hebt, trouwens wel weer veel meer als bij een westernzadel. Het ligt echt meet tussen een engels en een westernzadel in.
Overigens had ik een leren, hij lijkt wel wat op deie van Germie. Alleen had ik er dus westernbeugels aan (zaten eraan). De singel die over het zadel loopt, daar merk je helemaal niets van!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:12

sonja er waren 2 mensen bij mij op stal. hebben op dezelfde dag een leren stockzadel gehaald bij zadelmarkt.
na een maandje brak bij de ene al de beugelriem en een singelstoot en een weekje later bij de ander ook de beugelriem.
daarnaast ken ik behoorlijk wat mensen die ook een zadel daar hadden gekocht die ook bij de beugelriemen braken.
ik heb geen foto gemaakt (waarvoor zou ik toen) maar als ik er nog weer een tegenkom zal ik er eentje maken goed?
overigens geld dit niet dat ik zadelmarkt zwart probeer te maken. ik woon er een paar km vanaf en ik ben er geweest maar de western en stockzadels zijn echt prut . de engelse zadels heb ik niet gezien . de dekens en dergelijken + hoofdstellen waren wel van redelijke kwaliteit. dus niet alles aan zadelmarkt is slecht hoor.
maar ik vond net als Quinzy dat de service er nogal aan te kort schiet. zelfs een aardig verkoopgesprek zit er niet in.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:25

Een verkoopsgesprek probeerde ze wel bij mij te houden. Als het westernzadel niet goed zat moest ik hem maar verder maar voren leggen, want dan kwam ie van voren hoger en drukte die minder op de schoft. Zoiets aan prietpraat vertelde ze me, de dikste larie koek dus. Mijn westernzadel is wel vrij degelijk, zal wel niet als een pullman zitten, maar qua prijs niet gek! Ik heb een zwart westernzadel daar weg.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:06

In Australië heb ik er vrij veel mee gereden, ik vond ze heerlijk zitten, ook na uren nog. Alleen zijn ze zo ongelofelijk zwaar. Dat is ook de reden waarom ik er geen een wil voor de endurance, ik wil alles zo licht mogelijk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:28

tsja die echte uit australie zitten nog lekkerder ook. heb ik ook op gezeten.
enne ik zag pas dat ze ook weer nieuwe modellen westernzadels op zadelmarkt hebben. misschien dat die wel beter van kwaliteit zijn hoor.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 23:34

Karin schreef:
In Australië heb ik er vrij veel mee gereden, ik vond ze heerlijk zitten, ook na uren nog. Alleen zijn ze zo ongelofelijk zwaar. Dat is ook de reden waarom ik er geen een wil voor de endurance, ik wil alles zo licht mogelijk.


Ik wil graag met mijn bijrijdpaard endurance gaan rijden en heb momenteel een Ijslanderzadel die ik in het begin erg fijn vond zitten, maar na twee ritten van anderhalf uur klaag ik al over pijn aan mijn kont, terwijl ik in Frankrijk wel eens acht uur op een dag gereden heb en nooit last heb gehad. Daarom zat ik een beetje te twijfelen of ik mijn zadel zou moeten verkopen en een stocksaddle zou moeten kopen. Ik heb daarom ook dit topic opgestart, aangezien ik wilde weten wat de voordelen en de nadelen van een stocksaddle zijn en tja, ik dacht er ook al over na dat het waarschijnlijk niet echt in mijn (en mijn bijrijdpaard haar) voordeel werkt als ik een zwaar zadel op haar leg tijdens de endurance....
Daarom zit ik nog zo te twijfelen.

Misschien dat hier mensen zitten die ervaring hebben met stocksaddles tijdens endurancewedstrijden>>

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 07:50

wintec heeft ook stockzadels, vast geen 15 kg

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 10:59

Nee, die zijn denk ik ook geen 15kg... Die zijn misschien handiger voor de endurance, maar ja, ik kan die niet betalen, denk ik...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ComscoreBot, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, NikkiB1991, Thami, Zippo_M en 29 bezoekers