Hoesten met losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoesten met losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 21:02

Jamaica hoest tijdens het losrijden.
Ik stap altijd zo'n 5 min, en dan zet ik een rustig drafje aan een los teugeltje in. Tot die tijd is er niks aan de hand, maar als ze dan een paar rondjes gedraaft heeft lijkt het wel of ze zich verslikt en stikt er half in. Ik neem haar dan terug naar stap en geef volledig vrije teugel. Als ze uitgehoest is briest ze een paar keer, of ze zeggen wil van, ah, dat lucht op Haha! en dan kunnen we zonder problemen verder.
Verder tijdens het rijden of op stal hoest ze totaal niet.
Zorgen maken?


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:07

Denk niet dat dit ernstig is. Zolang je haar maar de 'ruimte' geeft om te hoesten en ze naderhand proest dan is er niet veel aan de hand (kriebel in de keel). Mijn lespaardje deed dit ook altijd in het begin, trok ie me soms bijna uit het zadel Maar bij hem ging het na een paar keer hoesten en dan proesten ook weer over. Zodra ze vaker gaat hoesten tijdens het werk of op stal is het meestal foute boel, dan moet je ze echt goed in de gaten gaan houden.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:51

Een paard is geen mens.. en paard mag NIET hoesten Schijnheilig

Heb ik geleerd van een paardendierenarts Schijnheilig


Een paard dat tijdens het klinisch keuren hoest.. wordt afgekeurd

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:34

Stef, dit is echt niet goed hoor. Ik zou je DA hier heeeel snel naar laten kijken. Een gezond paard hoest niet, ik weet er alles van, ik heb zelf een luchtwegpatient.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 04:54

Kijk eens of de lymfklieren opgezet zijn, meestal zit daar de oorzaak.
Bij irritatie van de keel geef ik zelf meestal tijmsiroop van het kruidvat, werkt goed en is niet duur.
Moet binnen een week over zijn, als het langer duurt de dierenarts bellen zodat hij je de oorzaak kan zoeken en deze behandelen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 07:10

Naar mijn weten zijn er erg veel paarden die hier last van hebben, wat niet wil zeggen dat het goed is. Vaak is het tgv een irritatie (stofallergie). Probeer stof zo veel mogelijk te vermijden (nat hooi of kuilgras) en het geheel te ondersteunen met knoflook en foenegriek. Dit helpt mij in ieder geval om het probleem onder controle te houden. Succes.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 08:48

Fleur hoest ook soms, bij het eerste rondje draven. 2 X en daarna briesen. Ik heb het een tijdje geleden aan de dierenarts gevraagt, door de telefoon, en die zei dat het niet zo erg was als ze het maar spontaan doet, en niet dat ze elke dag hoest, en ook in de stal hoest.

Fleur geef ik Foene Griek. Het helpt wel! Is ook voor het hoesten!
Laatst bijgewerkt door Fleda op 07-12-02 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 08:53

Ik zou er toch even een dierenarts naar laten kijken. Een hoestend paard is niet goed hoor!

Je suis Charlie.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:12

Als ze altijd hoest tijdens het losrijden zou ik er meteen naar laten kijken. Voor je het weet heb je een paard wat chronisch hoest.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:15

Michelle heeft dit echt heel lang gedaan,en met foenegriek was het probleem meteen verholpen!
Ik zou dat eerst eens proberen hoor,bedoel als het helpt dan helpt het..

En idd volgens mij zijn er heel veel paarden die dit doen.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:27

Ja, er zijn ook heel veel paarden arbeidsongeschikt geworden doordat de eigenaar eerst zelf ging dokteren.

Geloof me ik spreek uit ervaring. Je kan beter nu naar de veearts gaan en horen dat het niet ernstig is dan later een bronchoscopie laten doen en te horen krijgen dat hij er al veel te lang mee loopt. Hoesten moet je echt heel serieus nemen, want een hoestend paard wordt al snel een dampig paard.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:34

Er is zeker wel verschil tussen een hooestend paard en een paard dat af en toe hoest.
Zolang er verder geen symptomen zijn en je paard alleen dan hoest is het niet zo'n probleem. Als je zeker wil zijn kan je de DA een keer laten luisteren als hij/zij toch op stal is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:44

Als een paard altijd hoest met losrijden noem ik dat niet 'af en toe', maar eerder chronisch..

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:55

Ik heb dus precies hetzelfde gehad met Sherif. Hij bleek allergisch te zijn voor het stro, dus moest ik hem van de da op zaagsel zetten en mag hij geen droog hooi meer, hij krijgt nu kuilvoer. Na wat medicijnen gegeven te hebben is het hoesten nu over !!
Een paard mag immers niet hoesten, en als hij alleen hoest bij inspanning, kun je denken aan bronchites en bij verwaarlosing (vlgs mijn da kan dit al na een paar dagen het geval zijn) dampigheid tot gevolg.
DUS DE DA ERBIJ !!!!!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:15

het kan wezen dat hij er een gewoonte van heeft gemaakt. maar je weet maar nooit als dat zo is dus ik zou wel een dierenarts er bij halen

I love ya

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:46

Andrew hoest ook regelmatig met met losrijden. Hij heeft chronische bronchitus/stofallergie. Het begint meestal met hoesten vlak na het eerste aandraven. Door het bewegen komt het slijm los. Wordt het erger gaat hij ook hoesten bij het aan de teugel lopen. Stapje verder blijft hij hoesten tijdens het rijden, ook met lange teugel, en pas als het echt erg is, hoest hij op stal, in rust... Dan ben ik dus al heel ver heen!
Ik ben blij dat hij de laatste dagen niet heeft gehoest, dan heb ik het idee dat het beter gaat...

Ik zou dus niet zeggen: Hij proest, dus het is niet erg... Andrew proest en broest ook altijd na het hoesten, maar had toch echt slijm in zijn luchtwegen! (zelf kunnen zien in kliniek)...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 19:01

ze hoest verder dus absoluut niet. Fenegriek krijgt ze standaart. Verder is ze niet lusteloos, eet goed, is alert, slijmvliezen ok, geen verhoging, alles verder gezond dus.
Ze hoest 1 bui zeg maar, en dan is het over.
Is nu 3x voorgevallen.
Hooi is nagenoeg stof vrij (zit altijd stof in natuurlijk, maar is niet heel stoffig ofzo)

Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:37

Mijn pony heeft dit al jaren. Ik heb een paar keer de dierenarts erbij gehad maar kan nix vinden. Vaak komt er wat hooi of gras uit of een brokje ofzo. Hij heeft dus gewoon wat in zijn keel zitten en hoest om het kwijt te raken. Daarna briest ie een keer en is het over. Wat je dus niet moet doen is als hij hoest hem dan gelijk of stal zetten want dat hebben ze gelijk in de gaten en maken daar heel snel misbruik van. Voor de zekerheid kun je de DA effe laten kijken.

Come over to the dark side, we have cookies!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:44

Berdien had hetzelfde de laatste tijd, DA erbij gehaald, eerst een kuur van 10 dagen, sloeg niet aan, toen nog een keer DA erbij, verder onderzoek, blijkt dat ze alergisch is voor het stof, ze moet nu dag en nacht buiten staan en nat hooi krijgen. Dus ik zou er toch een DA bij halen...

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 07:14

Mijn paard deed het ook wel eens. Een beetje zoals jij vertelt, met het eerste drafje. Gewoon een paar keer en dan een bries en dan is het over. Ik had geen idee wat het was totdat ik hem naar de veearts bracht om zijn tanden te laten vijlen. De veearts spoot zijn mond uit en er kwamen allemaal graspropjes naar buiten. Hij zij dat sommige paarden hun gras nog een beetje halverwege hebben hangen. Als je dan gaat rijden "kuchen" ze het er als ware uit. Hij zei dat wat je kon doen is de mond even spoelen met lauw water voordat je gaat rijden.

Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:38

precies dat doe ik ook regelmatig, Ponto mist een kies en daar gaat wel eens rommel zitten.

Come over to the dark side, we have cookies!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:09

Een gezond paard hoest NIET. Is artikel uit Bit. NOOIT in het zweet bellen en overleggen met DA. Weerstand hoog houden.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:09

geen bellen maar werken natuurlijk (zie hierboven)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:22

stef schreef:
Fenegriek krijgt ze standaart.
Hooi is nagenoeg stof vrij (zit altijd stof in natuurlijk, maar is niet heel stoffig ofzo)


Als ik je een advies mag geven: stop met die foenegriek! Ik ken 3 paarden die op die manier bijna dampig zijn geworden (met veel extreme maatregelen zijn ze er redelijk bovenop gekomen) Ze kregen het alledrie standaard door het voer. 1 iemand stopt er mee (want het paard hoeste niet meer) Nou die is extreem gaan hoesten. DA erbij: naar buiten, alleen kuil etc. Een van die andere paarden die het ook standaart door het voer krijgt(/kreeg, geen idee) begon langzaam met hoesten tot het heel erg werd! Het was de vraag of het met dat beestje nog wel goed kwam.
Over het algemeen zitten in foenegriek bestanddelen die de hoest onderdrukken. Als een paard dan gaat hoesten is het al wat verder gevorderd dan normaal.

Die paarden kregen ook heel erg stofvrij hooi, maar ja... toch hoesten he! (goed geventileerde stal etc....)

Dus mijn advies: Stoppen met de foenegriek. HEEEEEEl veel naar buiten (is natuurlijk wel lastig met het aankomende koude weer) anders zeker geen stro, het liefst vlas oid en kuil of natgemaakt hooi (min 24 uur weken...)
kijk even hoe het gaat en dan een da bellen als het niet goed gaat (liever nu al...)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:54

Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken.....zoals je al zei hoest ze verder niet op stal of iets...
als ik ga inrijden met mijn ponyjte dan hoest hij op het begin met draven ook...maar bij hem komt het meestal doordat hij zich te snel wil inspannen dan dat zijn lichaam aankan...ik laat hem dan aan een lang teugeltje lekker loswerken en draven en dan is het na een paar keer hoesten voorbij...Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christie126, kamsel, Lottehorse27, Plop1997 en 11 bezoekers