galopperen en bokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-01 23:37

Zoals jullie aan mijn berichtjes kunnen zien, loopt Bolivia nu niet echt lekker, dus heb ik weer veel vragen.

Ze heeft sinds gisteren een nieuwe truc: ze bokt in galop naar een paard wat haar inhaalt. Ze doet het op beide handen. Haar galop is sowieso nog hard en onbeheerst en bijna niet in tempo terug te krijgen. Ik probeer het echt wel, maar ze gaat dan terug naar draf.

Hoe kan ik dat bokken het beste afstraffen en hoe kan ik het het beste voorkomen?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 14:57

Hoe je dat bokken het beste af kunt straffen weet ik zo even niet.
Hoe je hem rustiger kunt laten galopperen weet ik wel. Rijd veel voltes in galop en maak deze gaandeweg wat kleiner. Op de volte kan hij simpelweg niet hard en onbeheersd galopperen. Gebruik meteen zowel been- als stemhulpen als je denkt dat hij terug valt. Longeer hem af en toe en geef hem daarbij dezelfde stemhulp voor de galop.

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 17:54

Hoi Manon,

Heerlijk om te lezen dat iemand nu het probleem heeft wat ik ruim een jaar heb gehad (niet rottig bedoeld hoor!!!) Ik heb ook heel veel problemen gehad met de galop, en ik ben veel in het bos gaan galopperen, rechte lange stukken, eerst ging hij natuurlijk als een debiel maar als hij moe werd moest hij door van mij. Ik moet zeggen dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Nu ruim een jaar later kent hij op beide handen de normale arbeidsgalopjes. Ik weet niet hoe oud Bolivia is maar die van mij was vrij jong en vond het gewoon erg moeilijk in de bak om zijn ritme en evenwicht te vinden en te houden. Vandaar dat dit bij mij goed werkte. Dat inhalen en slaan/bokken heb ik ook (gehad), nog niet over helaas. Ik 'straf' hem af door extra mijn been erin te zetten aan de kant waar het paard langszij komt. Vaak gaat het goed maar soms ook niet dan is het meer ballorigheid van hem en ziet hij het als een spelletje waar hij vrolijk van wordt. Als Bolivia echt boos is omdat hij wordt ingehaald dan kun je hem misschien een tik in combinatie met extra kuitduk geven?? Misschien is het een kwestie van tijd dat weet ik niet. Maar weet je ineens zul je merken dat Bolivia de knop heeft gevonden van de galop. Bij mijn paardje was dat ook zo, en dat is echt top. Suk6.
Groet Erika

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 18:17

Ik ken dit probleem ook. Ik weet niet of het een beetje angst is? Bij mijn paard toen wel je moet het vooral niet uit de weg gaan en inderdaad veel voltes rijden. Als je voelt dat hij gaat bokken gelijk op een volte zetten het is zwaar maar het komt vast goed.

Bij ons is niet de ruimte om het bos in te gaan en 's avonds is het vaak druk maar ik moest toch galopperen. Ik bleef oefenen ze worden vanzelf sterker dus ook zekerder in de bewegingen.
Misschien is er wel iemand die niet bang is en die je daarbij kan helpen door af en toe in te halen.

Succes ermee. Pris

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 16:51

Hoi ik heb ook een paard gehad die dat deed.
Ik vroeg me af of jou paard niet een keer getrapt is ofzo. Ik heb gelezen dat een paard een pak rammel van een ander paard of een mens heel land onthoud.
Even een tip: Als hij gaat bokken en hij stopt er uit zich zelf weer mee doe jij er een schepje bovenop. Hij vraag of zorgt dan dat hij weer moet gaan bokken. Een koekje van eigen deeg noemen ze dat toch?!?!?!
Veel succes
Groetjes Carla en O'Neill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 17:40

Persoonlijk geloof ik niet zo in het straffen van een paard. Dat wil niet zeggen dat alles maar mag en ik alles toesta, maar met mijn type paard (snelle heethoofd) werkt het vaak beter om ongewenst gedrag te negeren en goed gedrag lekker te belonen. Als de mijne te hard gaat of bokt oid ga ik halthouden en een paar passen achterwaarts. Daarna even stilstaan, nageven en weer door met de oefening waarmee ik bezig was. Werkt bij mij veel beter dan bv extra kuit of een tik met de zweep. Misschien het proberen waard??? Groetjes, Sonja.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 19:56

Ik ken hetzelfde probleem van veels te hard gaan galoperen en heel onbeheerst. Het was een 7 jarige merrie die ik vaak reed. Ik ging juist niet op een volte. Lekker languit ( alleen als jede ruimte in de bak hebt) en op je kont blijven zitten, goed in het zadel plakken. Je benen lang, en vooral niks met je handen doen.Het liefste ( als je het durft) j teugels zo lang mogelijk laten. Op het moment dat Bolivia moe is, laat jij haar door galoperen. Goed blijven aandrijven en niet gaan trekken of hangen.Op den duur zal ze het niet zo leuk meer vinden om hard te gaan omdat ze weet dat ze daarna 'gestraft 'wordt.

Succes
Groetjes ymke