goeie instructie is schaars : wat eraan doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

goeie instructie is schaars : wat eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 11:31

Naar aanleiding van de hopeloze discussie over ADB wou ik graag dit topic openen. Het is inderdaad een feit dat goeie instructie schaars is. Met scha en schande heb ik dat ook aan de lijve moeten ondervinden. Wanneer je als leek op een manége komt denk je dat de "ritmeester" alle wijsheid in petto heeft, wat eigenlijk ook zou moeten. Die man (vrouw) heeft een verantwoordelijkheid, niet alleen tov de ruiters die hem betalen om degelijk opgeleid te worden, maar ook en eigenlijk nog veel belangrijker tov de paarden, die daar allemaal niet achter vragen maar het toch maar moeten doen ! Ik vind dat de voorwaarden om les te "mogen" geven veel strenger zouden moeten zijn, het niveau van de diploma's zou omhoog moeten. Dat zou inderdaad een hele hoop dierenleed schelen. Er zullen natuurlijk altijd nog "zwartwerkers" tussen de lesgevers zitten, maar als alle proffesionelen al degelijk opgeleid zijn zou al een heel groot deel van het leed opgelost zijn. Als ik zie wat het niveau van een afgestudeerd instructeur maar inhoud is het niet verwonderlijk dat er zoveel verreden paarden rondlopen ! Om dan nog niet te spreken van al die lesgevers die zelfs niet eens een degelijke opleiding gehad hebben en gewoon putten uit "ervaring"
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 03-12-02 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:34

Ik vind het belangrijker dat iemand goed kan uitleggen, dan dat ze een papiertje hebben... mijn instructrice is ook zo'n "zwartwerker" zoals jij het noemt... het gaat beter dan ooit...

Ze heeft in Amerika gereden en gewonnen.... en ze kan het heel goed uitleggen...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:35

Ik heb hierover eigenlijk maar 1 ding te zeggen deze spreuk hangt bij drs. Welling in zijn kantoor

"ervaring en visie daar draait het om"

amen....


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:49

Mensen moeten ook een papiertje kunnen halen als ze nooit wedstrijdne hebben gereden, maar wel aan kunnen tonen goed de boel kunnen uitleggen. En veel ervaring hebben.
Met orun moet je L1+1 zijn voor dressuur en voor allround moet daar ook nog B+1 bijkomen.
Sommigen hebben nooit de kans gehad om wedsrijden te rijden, en kunnen daarom geen orun halen. Terwijl ze misschien wel goed genoeg zijn om les te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:00

Ook ik vind een papiertje niet heilig. Ik ken mensen die tweede fase Orun gedaan hebben, waarvan de lessen baggerslecht zijn. Gewoon omdat ze hun gevoel niet goed over kunnen brengen (terwijl ze zelf misschien heel goed presteren op wedstrijden).

Ik heb een trainer zonder papieren, maar met een groot hart voor paarden en z'n lesklanten, die het gevoel over weet te brengen. Heerlijk!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 12:06

SmithsGirl schreef:
Ik vind het belangrijker dat iemand goed kan uitleggen, dan dat ze een papiertje hebben... mijn instructrice is ook zo'n "zwartwerker" zoals jij het noemt... het gaat beter dan ooit...

Ze heeft in Amerika gereden en gewonnen.... en ze kan het heel goed uitleggen...


Het doet me plezier te horen dat je het zo getroffen hebt met je instructrice ! Ikzelf heb 5 jaar gesukkeld eer ik op mijn eerste "proffesionele" lesgever ben gestuit. Tegen dan was mijn paard jammer genoeg al om zeep gereden ! Dit was niet mijn schuld. Ik kom uit een niet paardrij gezin, wij kenden niets van paarden, maar ik was anbitieus, ik hield van mijn paard en wou alle zo goed mogelijk met haar doen, dus volgde ik dagelijks les en deed altijd wat de lesgever mij opdroeg, met alle gevolgen vandien !
Het botervelletje is inderdaad niet noodzakelijk, sommige mensen zonder diploma geven heel goed les, daar ben ik 100% mee akkoord. Daar gaat het hier ook niet over. Te veel instructeurs (waarvan er een deel wel het botervellek bezitten) zijn helemaal niet bekwaam en verkondigen zaken waardoor je je paard zo de verdoemenis inrijdt. Het is daar waar ik kritiek op heb en waar dringend iets moet aan veranderen. Misschien had ik mij niet 100% duidelijk gemaakt, mijn excuses hiervoor dan. NB. Ik geef zelf ook wel eens les (ben dus zelf ook een zwartwerker) en heb (voorlopig althans) ook nog geen botervelleke. Ben wel van plan er eentje te halen (tijdelijk uigesteld wegens been gebroken)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 12:10

Het gaat mij in deze discussie niet om het al of niet bezitten van een botervelleke. Het gaat mij erom dat slechte instructie paarden om zeep helpt en dat kan eigenlijk niet. Als lesgever heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van de paarden. Je bent medeverantwoordelijk voor hun welzijn en daar schiet men dikwijls tekort.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:11

ik heb ook niet de officiele papieren, maar ik geef ook les...
geen rijles, maar clickertraining-les.... ik heb het gevoel dat ik het goed uitleg... en ik laat de mensen ook zelf vragen stellen als ze het niet begrijpen...

Daarom is het van te voren (1 woord???) niet te bepalen hoe lang een les duurt....

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:14

M.i behoort dressuur tot de hogere kunsten.
talent, gevoel en ervaring, daar draait het om.
toegevoegd talent om les te geven is essentieel om goede instructie te geven.
een papiertje zegt niet alles..je hebt het of je hebt het niet zeg maar.

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:49

Papiertje zegt niets zeggen velen hier,..... Maar hoe moet je dan als leek zijnde kunnen zien/bepalen of je een goede of minder goede ("slechte") instructeur hebt?

Kijk, ikzelf weet zelf wat ik met mijn paard wil/moet doen en zoek daar dan ook een instructeur bij, die eenzelfde visie heeft als ik en die dat vanaf de grond mij kan vertellen hoe ik dat eind ideaal kan verwezenlijken. Ik heb geluk gehad met mijn vorige instructrice, als ik toen een "slechte" instrcuteur had gehad, was ik misschien ook nooit wijzer geworden!

Vind je dat je moet afgaan op je omgeving, wat zij van een instructeur vinden? Of ga ja af op het diploma wat iemand heeft? Ik heb het nu dus over een ruiter die nog niet al te veel ervaring heeft in de instructie wereld, dus nog niet al te veel les heeft gehad o.i.d.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:52

ik ga af op mjin eigen gevoel.... ik heb haar al vaker les zien geven...
(volwassenen op wedtrijdniveau, beginnende kinderen die een pony leasen bij ons op stal)... Ik vind dat ze beide doelgroepen goed les gaf en alles heel goed uitlegde...

En verder... als ik dalijk in Groningen woon... ja... dan zal ik denk ik wel afgaan op wat mijn omgeving vindt van een bepaalde instructeur/instructrice... die eens langs laten komen voor een proefles en dan mijn eigen mening gaan vormen....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:14

Op het moment dat je als ruiter toe bent aan het rechtrichten van een paard heb je toch al een beetje niveau bereikt. Iemand die begint te rijden heeft de handen vol aan het uberhaupt rond kunnen sturen van een paard, en er ook nog een beetje fatsoenlijk op te blijven hangen. Voordat je dan het gevoel te pakken hebt van een beetje nageeflijk rijden en recht richten zitten er al heel wat jaartes op! Tenzij je een natuurtalentje bent. In de praktijk betekent het vaak, dat mensen wel les willen, maar er geen stuiver voor willen betalen. Zeker als beginnend ruiter!

Ik vind niet dat je de verantwoording naar het paard toe op de manier als hierboven beschreven wordt, bij de instructrice kan leggen;
Het is jouw verantwording als eigenaar dat je met een gezond paard aan het werk gaat. En ook al ben je een leek op dat gebied, dan nog kun je de hulp van profs inroepen. Maar de meesten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, d.w.z. ze willen wel les krijgen, maar het mag geen cent kosten, dus kom je automatisch in het circuit terecht van wat minder goede instructeurs denk ik. Als je echt goed les wilt dan moet je daar flink voor betalen, en de echte goeien die herken je er zo tussen: die zitten namelijk meestal vol!!!!!!

Maar goed dit is natuurlijk wel de invalshoek van iemand die er niet in gelooft dat HKO door verkeerd rijden ontstaat!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:39

Eigenlijk zou een instructeursdiploma wel een idee moeten geven over het niveau van lesgeven. Maar helaas is dat dus niet zo. Ik heb van twee mensen lesgehad die dezelfde opleiding gevolgd hebben (Orun), maar totaal verschillend zijn in hun manier van lesgeven (is nog te begrijpen), maar ook in de theorie achter bepaalde zaken en de uitvoering daarvan. Daar begrijp ik dus niet zoveel van.

Hoe moet iemand die pas voor het eerst een paard gekocht heeft zijn instructeur uitzoeken? Hoeveel moet je er verslijten voor je de "juiste" persoon te pakken hebt waar je echt wat van leert en die ook nog eens goed past bij jou en je paard?

Meestal gaat het via via, ken je iemand die ook les heeft van die of die... etc. Of er is maar 1 enkele instructeur verbonden aan je stal en mag je zelf geen andere op stal laten komen.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:43

zei net ook al ervaring en visie daar draait het om, ga lessen bij iemand die zelf ook bewezen heeft goed paarden te kunnen trainen, ga kijken hoe ie andere mensen lesgeeft, ik les bij Sonja Gademann, puur om het feit hoe zij rijdt, dat proberen goeie instructeurs ook door te geven hun eigen gevoel hun ervaringen. Maar moet ook toegeven bij de "grote" kom je er niet zo makkelijk tussen

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:58

Ervaring, visie inzicht en het goed kunnen uitleggen!
Ik heb veel instructeurs versleten (met papiertje) waarvan ik nooit heb geleerd om op een juiste manier te zitten of om mijn paard recht te richten. 1x les van een vriendin die al jaren rijdt en verschillende paarden naar de Z heeft gebracht (en ik geef toe, ook een papiertje maar geeft haast nooit meer les door tijdgebrek) en we gaan stukken beter.
Alleen al door beter te gaan zitten!
ik ben het er wel mee eens dat je als ruiter ook een verantwoordelijkheid hebt om je te verdiepen in de theorie achter het paardrijden. Als je dat doet is het ook makkelijker om te beoordelen of jouw instructeur je verder kan helpen of niet!
Er zijn echter wel veel instructeurs die belangrijke stappen van het paardrijden overslaan.....

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:30

Ik denk dat het ook een probleem is als je als recreatieve ruiter een goede instructeur zoekt.

Een recreatie ruiter neemt vaak wat les bij de rijvereniging of bij iemand die niet zo veel kost. Of helemaal geen les omdat door de bossen rijden veel leuker is.
dan gaat het goed totdat....
Vaak heb je het zelf niet eens door dat het 'niet goed' gaat.


Lessen bij een echt goede instructeur kost een hoop geld, persoonlijk als we er echt baat bij hebben zou ik het overwegen om 1 of 2x in de maand les te nemen. dan komen de goede instructeurs(meestal) niet aan huis, ook een probleem voor vele mensen die geen 4x4 en een trailer kunnen onderhouden. Daarnaast heb ik altijd het idee dat deze instructeurs alleen de echte serieuze wedstrijd ruiters les wil geven.
Dat ben ik nu eenmaaal niet, en met mij vele meer, en zal ik nooit worden ook. Mijn doel is lekker door het bos.
Mijn andere probleem is misschien mijn paard: dat is een haflinger en de ander is een fjord.

Daar wordt meestal toch raar tegen aan gekeken.

Ik rijd dan western en ook daar is het hopeloos een instructeur te vinden. De meesten liepen gewoon weg zonder wat te zeggen of hadden weer een of andere smoes. Mijn vertrouwen in een instructeur is ook erg gedaald.

We proberen allemaal ons best te doen, doe ik ook, deed ik ook in mijn lessen.
Maar toch ontbrak er iest aan.
Als ik mijn probleem voorlegde (scheef zitten) kreeg ik alleen als antwoordt : iets meer de andere kant op leunen.
Van de grofweg 7 instructeurs(engesl en western) is er geen een geweest die serieus op mijn probleem inging.

Dan toch maar geiten gaan houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:45

Als ik de adviezen van mijn eerste instructrice ter harte had genomen had ik Lois ook meteen naar de slager moeten brengen. Het paard deugde niet, er zat een steekje aan los Huilen . Toch had deze dame een stuk of 6 paarden van groen naar Z springen gereden, in bezit van Orun fase 2 en had nationaal 1.40 gesprongen. Verward

Daarna heb ik ook nog wat aangemodderd met verschillende mensen. Allemaal minstens Z geklasseerd en altijd Orun fase 2 of 3. Toch ben ik daar nooit veel wijzer van geworden. Als iemand zelf veel gevoel heeft hoeft hij dat nog niet over te kunnen brengen. Bovendien ontbreekt het veel instructeurs aan visie. Iedereen kan die standaard kreten van Orun wel na bleren: binnenbeen buitenhand, hou'm luchtig, vang 'm op. Daar heb je geen visie voor nodig.

Ik train nu bij Nicole Werner en zij is niet gediplomeerd. Toch heeft ze afgelopen week-end haar 3de GP combi afgeleverd! Wat dat betreft zegt dat papiertje mij helemaal niets.

Je moet zelf al een beetje visie hebben om bewust voor een trainer te kunnen kiezen. Dat verkrijg je alleen door ervaring en helaas ook door schade en schande.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 19:47

Volgens mij kan je aan beginnelingen evengoed een les op niveau geven als aan gevorderden. De moeilijkheidsgraad ligt natuurlijk elders. Ik geef ook les aan beginnelingen en leg er zeer de nadruk op dat er aan het paard niet mag getrokken worden. Van de eerste les leg ik ze uit dat een paard met de zit en de benen moet gereden worden, dat je er met je hand moet afblijven. Omdat ik les geef met mij eigen Flap (die deze hulpen zelf heel goed kent) lukt het zelfs met beginnelingen om hem inderdaad overgangen te doen rijden zonder te trekken. Mij hebben ze indertijd nooit veel gezegd, en ik betaalde ook voor de lessen, ok, geen fortuin, maar dat maakt niet uit. Ik vind als je daar dan toch in 't midden staat, je je evengoed nuttig kan maken dan maar wat uit je botten te slaan wat nergens op slaat. Resultaat na 5 jaar paardrijden was dat mijn paard versleten was (probleem met de sprong) en dat ik alles moest afleren en allemaal anderen dingen opnieuw leren (mijn handen zaten niet goed, mijn benen zaten niet stil enz...) Het is veel moeilijker om alles af te leren en opnieuw te leren dan om alles ineens goed te leren ! De kans dat de paarden hierbij naar de vaantjes gereden worden is ook veel kleiner. Probleem is, deze aanpakt duurt wel langer en niet iedereen heeft evenveel geduld, dus liever een snelcursus zonder veel rekening te houden met de behoeften van het paard dan consequent les waarbij ook rekening gehouden wordt met het paard.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 14:07

Anoukie schreef:
Vind je dat je moet afgaan op je omgeving, wat zij van een instructeur vinden? Of ga ja af op het diploma wat iemand heeft? Ik heb het nu dus over een ruiter die nog niet al te veel ervaring heeft in de instructie wereld, dus nog niet al te veel les heeft gehad o.i.d.


Ik vind niet dat je naar je omgeving moet luisteren, het botervelletje doet er ook niet toe. Het moet in eerste instantie klikken tussen jou, je paard en en je instructie. Het is maar als je echt op zo iemand gebotst bent dat je beseft hoe belangrijk dit is. Ik heb al een paar instructeurs versleten, slechte en goeie, maar met de goeie lukte het ook niet altijd, gewoon omdat zij en ik op een andere golflengte zaten. Ik had altijd een beeld van paardrijden moet vanzelf gaan, het paard doet het omdat hij het voor je wil doen en niet omdat hij er op een of andere manier toe gedwongen wordt. Mijn twee laatste instructeurs zijn ook deze mening toegedaan. Van dan af is mijn rijden alleen nog in stijgende lijn gegaan, dit kwam ook mijn paarden tengoede, wat ik erg belangrijk vind !

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 14:10

Lusitano schreef:

Er zijn echter wel veel instructeurs die belangrijke stappen van het paardrijden overslaan.....


Inderdaad, helemaal mee eens ! De basis wordt nogal eens over het hoofd gezien met alle gevolgen vandien voor het paard .

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:29

Ik heb mijn instructrice nooit naar een papiertje gevraagd, ik geloof wel dat ze het heeft. Ze geeft gewoon ontzettend goed les en daar gaat het mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:45

kenomaxbe schreef:
Inderdaad, helemaal mee eens ! De basis wordt nogal eens over het hoofd gezien met alle gevolgen vandien voor het paard .


Maar wanneer je als leerling dan wel door de B en de L heenvliegt krijg je toch sterk de indruk dat je echt heel goed bezig bent. Veel mensen blijven hangen in de klasse M maar dat hoeft geen signaal te zijn dat de instructie niet voldoende is. Vaak wordt dat op het paard afgewenteld of de ruiter en soms zal dat ook beste terecht zijn.
maar dergelijke zaken maken het voor de amateur erg moeilijk om te herkennen of je nu wel/geen goede begeleiding hebt.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 13:27

Jippie schreef:

Maar wanneer je als leerling dan wel door de B en de L heenvliegt krijg je toch sterk de indruk dat je echt heel goed bezig bent. Veel mensen blijven hangen in de klasse M maar dat hoeft geen signaal te zijn dat de instructie niet voldoende is. Vaak wordt dat op het paard afgewenteld of de ruiter en soms zal dat ook beste terecht zijn.
maar dergelijke zaken maken het voor de amateur erg moeilijk om te herkennen of je nu wel/geen goede begeleiding hebt.


Inderdaad, zeker als je uit een niet paardenmilieu komt. Ik heb dat aan de lijve ondervonden. Een van de redenen waarom ik deze topic ben opgestart. Wanneer alle instructeurs hun werk "au serieux" zouden nemen, wat eigenlijk zou moeten, ze worden er ten slotte voor betaald, zou ook de "amateur" met een gerust gemoed naar de les kunnen zonder zich te moeten afvragen of wat de instructeur hem wijsmaakt wel klopt ! Jammer genoeg is het in de realiteit wel dikwijls anders ! Met alle gevolgen vandien voor de ruiter die niet bereikt wat hij wil maar ook voor het paard, die hierdoor totaal verkeerd gereden wordt ! Te dikwijls wordt de fout dan bij het paard gezocht iplv bij de onkunde van de ruiter of instructeur. Jammer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:50

Ik heb al heel veel van dergelijke gevallen voorbij zien komen. En in alle gevallen waren de instructeurs heel serieus en overtuigd van hun eigen methode en hun leerlingen ook. Ik denk dat veel instructeurs de capaciteit gewoon niet hebben en daar zelf niet achter zijn dus hoe kunnen die leerlingen dat dan beoordelen?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 14:58

Dus is er iets mis met het opleidingsysteem van de instructeurs ! (wat ik eigenlijk van het begin af aan probeerde duidelijk te maken)

more with less


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers