weke kroonranden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

weke kroonranden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 22:35

mijn paard heeft nu 3 dagen een paar uur in een natte wei gestaan. nu was ik vandaag zijn benen en hoeven aan het afspuiten en zag ik dat de stukken bovenaan z'n hoeven, dus z'n krooranden ,helemaal wit waren. Normaal had hij helemaal bovenaan z'n hoeven wel een witte streep lopen, maar dat zat onder z'n haren verstopt. nu is hij zo'n 1 tot 1,5 cm breed. hij heeft het bij alle 4 de hoeven en toen ik er met de waterstraal overheen ging, leek het ook of ik kleine stukje hoef wegspoot. dus van bovenaf. de stal eigenaar dacht dat het door de natte wei kwam (hij is ook een tijd ziek geweest, veel antibiotica en hierdoor slechte hoeven, maar dit is al bijna over) en ik moest er iets vets op smeren zodat er niet nog meer vocht ik kon trekken. ik heb er toen uierzalf opgesmeerd. alleen op die witte gedeelten.

Weet iemand wat dit is en wat ik eraan kan doen???

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:16

heeft mijn fjord ook altijd als ie in de blubber staat. Ik heb daar nooit iets aangedaan behalve de goede hoefverzorging.dus niks extras op gesmeerd en het ging vanzelf weer over toen de blubber niet zo erg meer was

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:53

dat hoort hoor, mijn ventje heeft ook witte kroonranden, en als t goed is is het ook heel zacht!

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:09

het "hoort" niet echt hoor... maar kan wel goed komen van nattigheid, of met te harde borstel z'n voeten schoonschrobben. Ik zou er niet opsmeren, maar hem niet te veel in een natte wei zetten.. je weiland gaat eraan, je krijgt snel mok, ze glijden gemakkelijker uit (óók zonder ijzers..)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:45

Komt inderdaad van de natte wei en het hoort niet zo. Vergelijk het met jezelf als je te lang in het water hebt gezeten. Dan krijg je ook geribbelde handen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:15

Idd. dit hoort niet. Je paardje heeft waarschijnlijk op een veel te natte bodem gestaan en het beste is dat je de hoeven goed droog laat worden en dan vooral de kroonranden en daarna niet meer je paard te lang in de nattigheid te laten staan. Als ie toch de nattigheid in moet dan zou ik hem idd insmeren met vaseline, dit moet je dan alleen wel goed bijhouden!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:42

waarom heeft die van mij t dan al sinds ik hem heb??? Het is niet echt wit, maar maar (d)gijs.en hij stond altijd droog...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:47

machie schreef:
waarom heeft die van mij t dan al sinds ik hem heb??? Het is niet echt wit, maar maar (d)gijs.en hij stond altijd droog...


Ik hoop niet voor jou dat je paard continu echt weke kroonranden heeft.... Verward (dus hele zachte, vochtige witte kroonranden)

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:27

Dames en heren Omdat de kroonrand de "geboorteplaats" is van de wand. Krijgt de hoefwand daar een soort beschermlaagje mee. Dit laagje wat net onder de haren ontstaat en een paar centimeters over de wand ligt heet ook wel het periopel.

Je mag er over borstelen en de losse velletjes weg halen maar het is een beshermlaagje van het hoorn

Groeten, Wil (forum-hoefsmid)