Wie weet hiervoor een oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Wie weet hiervoor een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 15:01

Ik heb een ongelooflijke smeerkees op stal staan. Ik heb al van alles geprobeerd. Stro, zaagsel en nu staat hij op biobed. Op zich mooi spul maar ook dit werkt niet bij mijn paard en is na twee weken helemaal nat.

Wie weet een oplossing voor deze smeerkees.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:06

Meer strooisel gebruiken...
Het bestaat niet dat hij in 14 dagen tijd een dikke 100 liter vlassstrooisel geheel nat kan maken. Lukt hem niet!
Gebruik je slechts 2 pakjes van ongeveer 16 liter in de week, tja...dan heeft zelfs een net paard de hele boel nat na een week...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 15:24

Ik ben begonnen met 4 pakken van 32 kilo en daarna elke week 1 pak erbij. Na een maand kon ik alles eruit halen, alles was nat en ik dee elke dag de stal. Ik ben weer opnieuw begonnen, weer 4 balen erin en nu haal ik alle natte plekken er elke dag uit en nog is moeilijk om hem droog te houden en schoon.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:51

Ik heb vlasstrooisel gebruikt, is dat hetzelfde als wat jij beschrijft? Dat krijgt een paard met alle wil van de wereld nog niet nat en rommelig.

Toos paardloos

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:59

Dat probleem heb ik ook, ik gebruik altijd veel stro (hoeveel balen p. w. weet ik niet want we gebruiken van die grote pakken van 400 kilo.)
Mij kan het ook niet zo veel schelen, ik zorg gewoon dat ze niet de hele nacht in de drap staan en zet ze s'morgens weer in de wei, s'avonds krijgen ze dan weer stro bij. En als ik het weer nodig vind mesten we alles weer uit.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 16:38

Imker wil jij mij dan vertellen hoe jij je stal met vlasstrooisel bijhoudt

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:39

Gewoon iedere dag de drollen en natte plekken uit de stal halen en bijstrooien. In 1 dag krijgen ze de stal dan echt niet zo vies en al helemaal niet als ze overdag naar buiten kunnen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:41

Lukt ze wel hoor, m'n tinker is ook zo'n viezerik, gaat in de plasplek liggen, zelfs in een pas volledig uitgemeste en ontsmette stal kwam ie de volgende dag terug helemaal vies z'n koppie buitensteken s'morgens ... ondanks 4 balen stro!!! Nu "zie" ik het niet meer, ja, hij's vies ... t'is een vent hé Haha! .... en wie het niet leuk vind, wel, kom maar poetsen dan ... hahahaha ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:13

Vlas en hennep vallen vaak zwaar tegen, zeker voor paarden die de hele dag op stal staan. Baduh is ook een behoorlijke smeerpoets. In de ene helft van zijn stal plast en mest hij het meest en daar strooi ik een laagje zaagsel. Daarop komt gewoon een dik pak stro. Het is goedkoop, en de volgens dag is de onderste laag misschien verzadigd, maar er is altijd genoeg droog stro om te eten of om op te liggen. En het is lekker warm.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:00

als eens turf geprobeerd?

Laag van ongeveer 10 cm turf, losgewerkt met daaroverheen zaagsel.
Natte plekken in het zaagsel verwijderen incl. drollen.
Eens per week bovenlaag los harken (alleen de toplaag) 2 keer per jaar met 50/50 weidegang (dit is ongeveer, maw groot dagdeel buiten) geheel omspitten en echte druipplekken verwijderen....(bij kleiner dagdeel buiten vaker omwerken en turf bijstrooien)
Het geheel voorkomen van mestplekken kun je niet, maar dit helpt zeer goed (had een schimmel die alleen s'nachts binnen stond en bijna geheel geel/groen s'morgens op stal stond, door de turf werd dit sterk beperkt door af en toe en dan nog hier en daar een plekje....)

goedkopere variant op turf is zaagsel, wel drollen verwijderen, maar als ondergrond (bij bijv. betonvloeren) zand gebruiken en 2 balen zaagsel in 1 X in een stal van 3 X 3 te gooien... wel drollen verwijderen maar natte plekken vermengen met de droogzaagsel... voordeel het stuift helemaal niet meer en neemt mijns inziens meer vocht op..., nadeel zaagsel wordt geheel bruin...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:06

Misschien drinkt hij wel heel erg veel. Kan ook door een liksteen komen. Kliedert hij veel met water?

Toen mijn paard nog kuilgras kreeg, dronk hij ontzettend veel.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:35

Marlinde schreef:
Imker wil jij mij dan vertellen hoe jij je stal met vlasstrooisel bijhoudt


Tuurlijk wil ik dat. Ik moet je wel zeggen dat Imker tegenwoordig weer op stro staat, omdat het practischer was om af te voeren, voor mij...

Ik deed het zo:

1e keer stal helemaal leegmaken, dan vlas erin (ongeveer 3 balen, omdat Im's stal 7x3.5 meter is).
Dan iedere dag de mestballen eruit scheppen met de zaagselvork.
Elke week iets van een half pak erbij gooien.
Na 5 of 6 weken alles wat droog was aan de kant gooien (op een hoopje) dan alles wat nat is eruit scheppen. Het droge spul als ondergrond gebruiken (dat is nog best een hoop wat je kan hergebruiken) en weer een baal schone vlas er overheen.

Dit werkte echt prima, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Toos paardloos

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 17:42

Zo heb ik het de eerste keer ook gedaan. Helaas mislukt, de stal was helemaal zwart en nu overdrijf ik niet. Onze leverancier is zelf komen kijken en die wist niet wat hij zag.
Nu haal ik elke dag natte plekken weg en alle mestballen, maar zelfs nu is het bijna niet bij te houden. Dit komt trouwens ook doordat ik het moeilijk kan afvoeren.
Ik zit nu te denken om roosters in zijn stal te leggen en daarover heen stro.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:43

Ligt het niet aan de bodem van je stal? Kan de urine wel goed weglopen?Dat maakt natuurlijk ook veel uit.

XANTHA

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 09:05

Aan de bodem ligt het niet. Ik heb eerst in een stal gestaan waar afvoer onder zat en nu in een stal die opgehoogt is maar geen afvoer onder zit en het maakt geen verschil. Helaas, misschien dat het beter werkt als er roosters in liggen

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:12

Daar heb ik ook al zitten aan denken om te doen, roosters ... het enige die me nog tegen blijft houden is de twijfel of het wel fijn zal liggen, en of gewoon de mazen niet zullen verzadigd raken van de stro en zo toch weer hetzelfde resultaat zullen hebben. De ene kant van m'n stal liggen er rubber matten, en die kant mesten ze maar zelden ...... of het ermee te maken heeft, of is het omdat ook die kant de voerbak staat en de hooizak hangt ... ????

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 15:16

IK denk als je hele fijne roosters neemt, het paard er geen last van zal hebben.
Rubbere matten is dat iets voor mijn paard??

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:50

Moeilijk te voorspellen, en wel duur ook ... anders lag m'n hele stal al in van die matten. Je bespaard wel in de hoeveelheid stro die je moet strooien, en het ligt warmer/zachter vooral omdat bij ons de ondergrond beton is. Er zijn nogal wat mensen die een deel met matten nemen en geen strooisel gebruiken, en het andere deel wel, en omdat paarden niet graag dingen voelen spatten tegen hun benen zouden ze dan slechts één kant van de stal gebruiken om te mesten, maar of ze dan ook op de matten gaan liggen zonder strobed erover??? Da's natuurlijk afwachten, en we weten met z'n allen hoe onze viervoeters kunnen zijn Haha!.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:24

als je roosters neemt kun je er beter rubber overheen leggen en daar gaatjes in boren om de 10 cm zodat het vocht weg kan lopen
stro over roosters is leuk maar de hoeven hebben ongelijke druk en zullen scheef slijten.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:02

Je hebt ook roosters met ronde gaten ipv langwerpige gleuven. Dat helpt ook al, en de paarden merken er niets van.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:30

jilleroo schreef:
als je roosters neemt kun je er beter rubber overheen leggen en daar gaatjes in boren om de 10 cm zodat het vocht weg kan lopen
stro over roosters is leuk maar de hoeven hebben ongelijke druk en zullen scheef slijten.


Wij hebben rubbertegels van 30x30 (of is het nu 40x40), zouden we dan ook gaten moeten boren? Vind het eigenlijk zonde dat te doen in tegels die 10€ per stuk kosten!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:13

nu je hebt rubbertegels die van zichzelf al vochtdoorlatend zijn.
zoals die tegels die ook in de divoza krant staan. die zijn speciaal voor paardenstallen.
dus dat zou je dan moeten nakijken.
als ik het aan je prijs hoor zouden die al doorlatend moeten zijn.
maar meestal gebruikt men gewoon rubber matten


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:30

Ik vraag me altijd af hoe vaak jullie dan uitmesten als dat paard zo nat staat. Als hij zo smeert, zet hem dan op krullen en mest 2x per dag. Dan heeft hij de kans niet eens om te smeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:55

Niet iedereen is in staat om 2 x per dag uit te mesten. Als ze ook nog het grootste gedeelte van de dag binnen staan, is het zo een vieze boel.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 08:50

Ik werk 40 uur in de week, dan heb ik niet altijd tijd om 2 x per dag heen te gaan. mijn paard staat helaas ook niet bij mij in de achtertuin.
Ik doe elke dag grondig mijn stal alle natte plekken eruit en alle mestballen.
Heeft iemand ervaring met kokosvezelbedekking?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, GrapeshotBot, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers