slofteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 21:07

Graag zou ik wat meningen willen krijgen van proffesionele ruiters of mensen die serieus met hun paard aan het trainen zijn, wat ze vinden van de slofteugels die heden op de markt verkrijgbaar zijn. Ik ben benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid voor mens en paard en of er dingen aan een slofteugel veranderd moeten/kunnen worden om deze te verbeteren. Ik ben namelijk bezig met een nieuw type slofteugel te ontwikkelen en vraag me af of men tevreden is met het huidige aanbod!
Ik ben benieuwd! Party!!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:32

Ik heb de slofteugel dus gebruikt voor buitenrijden bij mijn paard, maar ik heb nog niet genoeg kracht voor hem. Hij is nog te sterk. Daarbij rij je met 2 teugels ik vind dat echt heel lastig en het glijd uit je handen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:38

Ik zou voor de gebruiksvriendelijkheid en voor beginnende slofteugel gebruikers wel een slofteugel die wat meer elastisch is willen zien. Misschien met elastieke singelbanden of zo. zodat bij verkeerd gebruik niet ineens het paard zn kaak bij zn achterbenen zit snappie

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:49

Ik ben helemaal niet voor dat soort dingen, slofteugel, thiedeman, martingaal enz....Mij valt op dat veel mensen maar zoiets aan hun paard hangen omdat ze het op 1 of andere manier wel stoer vinden maar weten verder niet waar het allemaal voor dient....Dat vind ik gewoon zonde....Probeer eerst eerst zonder zou ik zeggen..
Gr. Claudia

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:04

Met de hulpmiddelen op zich is imo. niks mis, mits in goede handen.
Het wordt pas link als mensen hulpmiddelen gebruiken zonder en mee overweg te kunnen of zonder een speciale reden te hebben voor het gebruik van hulpmiddelen.
Op je vraag of er nog iets verbeterd kan worden:
Jawel, zelf zou ik graag een slofteugel zien die gemaakt is van erg smal leer.
De "standaard"-slofteugel is imo. veel te dik en vaak ook erg stug.
Een teugel van ca. 5 tot 7 mm. breed is zeker welkom !

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:27

Misschien in een fijn contrasterend kleurtje, ik zit altijd in de war met de gewone teugel.
Ook een slof met stopjes (net als op een springteugel) zou wel handig zijn, nu hang ik toch regelmatig onder m'n paard om te controleren of ze wel even lang zijn.
Maar echt structureel zal er niet veel aan te verbeteren zijn denk ik....

Ohja, misschien ook ahndig om iets te bedenken dat je de slof op één of andere manier kunt 'uitschakelen' zonder dat je het hele boeltje er om weg hoeft te halen (werking 'uit zetten' zonder dat je hoeft af te stijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:54

Het enige wat aan de slofteugel te verbeteren zou zijn, is dat íe uit elkaar zou moeten vallen in de handen van een onkundig ruiter, maar da's denk ik een beetje moeilijk te realiseren Haha!

Een slofteugel is een prima ding, en voor een deskundig ruiter ook prima. Toevoeging van elastiek vind ik persoonlijk niet nodig, ik wil juist geen rek in zo'n ding. Stopjes heb ik ook nog nooit gemist.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:57

Misschien een mogelijkheid om ze in te korten. Op een klein paard met korte hals heb je vaak een stuk over en moet er een knoop ingelegd worden om het geheel niet gevaarlijk te maken. Maar zo'n knoop is nou ook weer niet zo geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:59

Je hebt ze in twee maten Happy Worker, paard en pony. Of is pony zelfs nog te lang voor de jouwe? Waar rij je dan op Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:31

ik geloof dat ze al bestaan maar een slof met een dun touwtje waar die door het bit heenloopt omdat dat wat makkelijker glijdt. Een brede leren teugel is toch wat stroef.