Paard zeeziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Paard zeeziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 13:33

Wie kan mij wat meer vertellen over zeeziekte bij paarden.
Ik heb nl gehoord dat het dodelijk kan zijn omdat een paard niet kan Misselijk .

Weet iemand wat er precies gebeurt met een paard die zeeziek wordt?

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 17:34

Interessant gegeven Haha!
Ik ben even aan het spitten geweest en ik heb er maar bar weining over kunnen vinden. Er wordt toegegeven dat paarden er ook last van kunnen hebben (ze willen niet eten als ze in de trailer staan). Maar over de braakverschijnselen heb ik niets kunnen vinden. Wel wordt aangeraden op een lege maag te laten reizen.

Als middel wordt bij honden en katten dramamine gegeven, maar daar worden ze slaperig en duizelig( Verward ) van en dat wil je bij een paard in een trailer ook niet hebben.
Al met al interssant vraagstuk (wij spitten door Haha! )

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:05

Zeeziek is een iets te simpele vertaling van 'shipping disease', oftewel reisziekte. Ik kopieer een stukje uit een artikel in De Hoefslag uit 2000, toen er zoveel te doen was over de paarden die naar Sydney moesten voor de Olympische Spelen.

‘De eerder genoemde reisziekte die de oorzaak is van de hoge koorts van Baloubet komt voort uit stress’, vertelt Van Unen. ‘In sommige gevallen heeft een paard met reisziekte zich onderweg echt druk gemaakt. Dan is er duidelijk sprake van paniek en spanning. Maar soms merk je uiterlijk niets aan een paard en wordt hij langzaam, of soms zelfs plotseling ziek. Net als mensen kunnen paarden verreisd zijn. Hun bioritme en eetpatroon veranderen. Tijdens een reisdag doet een paard veel indrukken op maar het kan nergens heen met de daaruit eventueel voortkomende spanning.’
Een extreem geval van acute reisziekte overkwam een paard van nationaal springruiter Michiel Brusse enkele jaren geleden. Het paard reisde normaal zonder problemen. Brusse was op weg naar een concours in Nieuwvliet en nam het veer van Vlissingen naar Breskens. De meeste paarden voelen bij goed weer niet eens dat ze op een boot taan, maar dit paard stond doodsangsten uit. Hij stond verstijfd van angst en was het gevoel van evenwicht compleet kwijt. De bootreis duurde nog geen twintig minuten, maar het paard kwam zó ziek op concours aan dat het dezelfde avond nog overleed. Zodra een paard met reisziekte in de stal staat is de koorts meestal goed te behandelen. Het paard van Brusse was echter in een korte tijd zó ziek geworden dat hij niet meer te redden viel.
Reisziekte is niet altijd met het blote oog zichtbaar. Daarom is het belangrijk dat de verzorger de toestand van het paard goed in de gaten houdt. Hoewel het in het vliegtuig niet altijd makkelijk gaat, moeten paarden onderweg regelmatig getemperatuurd worden. Bij een kleine verhoging kunnen er dan meteen maatregelen genomen worden.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 21:14

Bedankt voor jullie berichtjes.

Het heeft me iets verder gebracht. Door shipping desease in te typen kom ik een stukje verder.
Ik vraag me nu dus af of paarden zeeziek worden net als de mens, of dat het stress is die parte speelt.

Ik heb contact op genomen met een bedrijf in Nieuw Zeeland die veel paarden vervoert via het water. De oversteek naar Australie is 4 dagen, en dat doen ze met grote regelmaat. Het is belangrijk dat de paarden goed drinken onderweg. Het beste is dat de trailer in het midden van de boot geplaatst wordt zodat het paard zo min mogelijk last heeft van de golven.

Ik ga mijn paard vervoeren naar Tenerife. Met het vliegtuig is niet te betalen dus moet het per boot. Ik maakte me daar een beetje zorgen over, maar dat begint nu iets minder te worden nu ik de verhalen vanuit Nieuw Zeeland hoor. Ik rij Highpoint met een tussenstop naar Cadiz (Zuid Spanje) blijf daar 2 dagen rusten en maak dan de oversteek naar Tenerife wat ongeveer anderhalve dag gaat duren. Pfff het is wel even doorbijten, maar veel paarden zijn ons voor gegaan.

Zodra iemand iets meer weet over zeeziekte Misselijk (dierenarts?) hoor ik het graag.

titia
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:01

Er is een aantal dingen belangrijk:

De paarden moeten goed uitgerust aan de reis beginnen. dat betekent niet dat ze de dagen van tevoren niet moeten werken, maar geen al te grote inspanningen. Paarden van topruiters die gestorven zijn aan reisziekte met koliek als gevolg (Easy Jumper, Jus de Pomme, Edelman) kregen het allemaaal op de terugweg, toen na zware inspanning op het concours hun weerstand sterk verminderd was.

Verder moet je heel goed opletten met voer: 'vloeibaar' voer. Zeiknatte zemelen met een handje brok erdoor, wortels. Dat kan niet vast gaan zitten. En ze kunnen best een paar dagen van heeel weinig voedsel leven. Bovendien is vocht zoals je zelf al zei zeer belangrijk. En het is raar maar waar, veel paarden drinken slecht uit een emmer onderweg. Eventueel hooi moet ook zeiknat gemaakt worden. Dat is ook weer goed omdat de lucht op een schip (behalve natuurlijk als je buiten staat) erg bedompt is.

Ga je met de trailer of vrachtwagen? Bespreek van tevoren extra ruimte op het schip zodaat de klep open kaan, anders is het tijdens de reis niet te harden binnen. En laat je niet afschepen door de mensen die je een plek aanwijzen om te parkeren.

Overleg vooraf met de dierenaarts welke medicijnen je mee kunt neemen om eventuele koorts of koliek te onderdrukken. En misschien kun je preventief iets geven.

ga onderweg vaak controleren (daar moet je je ook sterk voor maken, want passagiers mogen tijdens de reis niet in het ruim) of de paardden het iet te warm of te koud hebben. Ook dat veroorzaakt stress.

Het is een heel verhaaal, maar het gaat meestal goed. En Highpoint is toch wel wat gewend? Wat ga je trouwens doen op tenerife met een paard?

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:04

PB anders Jantien eens.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 12:19

Titia, het lijkt dat jij het vaker gedaan hebt??
Dank je wel voor je tips.

We gaan verhuizen naar Tenerife en het hele dierenvolk gaat mee.
Het allerliefste had ik highpoint ook gevlogen, maar dat is echt niet te betalen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:20

Er wordt naar gekeken, maar ben ook erg druk met andere zaken, en dit valt niet direct onder mijn parate kennis. Dwz het halve verhaal en het mechanisme wel maar nog niet het hele verhaal en een goede nette uitleg hier op bokt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 01:58

Het verhaal:
Shipping disease = Shipping fever = longontsteking.

Een longontsteking die de kan ontstaan door: een verminderde werking van het immuunapparaat door stress.
Bijkomende factoren zijn: uitdroging door minder vochtopname
Koliek door uitdroging
Oververhitting

Shipping fever kan zeer acuut zijn, dus tijdens de reis ontstaan in zeer heftige vorm maar ook pas later op de plek van bestemming.
Twee oorzaken zijn aan te wijzen:
- Hoofdhouding tijdens de reis: door je paard vast te zetten op de trailer zodat hij z'n hoofd niet omlaag kan doen (lager dan borsthoogte). Hierdoor kan hij de luchtwegen niet voldoende schoonhouden en kunnen bacteriën makkelijk in de longen aanslaan. Normaal krijg je al longontsteking wanneer je een paard belet z'n hoofd naar beneden te doen voor 24 uur, maar nu is er ook nog een verminderde afweer door stress.

- Stofdeeltjes en andere irriterende bestanddelen in de inademingslucht van het paard: de luchtcirculatie in de trailer (oid) zorgt voor rondgang van stofdeeltjes uit hooi en strooisel. Dit irriteert de luchtwegen, waardoor bacteria nog makkelijker aanslaan. Hier komt extra irritatie bovenop door uitlaatgassen, ammoniak uit urine.

Al deze onderdelen zijn op zich al voldoende om luchtwegproblemen te veroorzaken. Nu stapelt het zich op.

Een aantal voorzorgsmaatregelen die je kan nemen zijn al genoemd, er zijn nog wat aanvullingen (overlapping?) voor de volledigheid.

Tijdens de reis:
- Zorg voor frequente wateropname. Iedere 2-4 uur (afhankelijk van het weer). Om te voorkomen dat je paard vreemd water niet wil drinken kan je of heel veel van huis meenemen, of hem wennen aan water met een smaakje (bijv appelsap, iets erdoor).
- Zet je paard liefst niet langer dan 8 uur aan 1 stuk op de trailer, tenzij het echt niet anders kan. Zorg dat hij na die 8 uur een aantal uur kan grazen, of voer van de bodem moet eten. Zo dwing je hem z'n hoofd laag te houden en daardoor worden z'n luchtwegen weer schoon.
- Leg een rubber mat op de trailerbodem zodat er geen stro of krullen (strooisel, zaagsel) nodig zijn. Dit vermindert het aantal stofdeeltjes in de lucht
- Maak je trailer vaak schoon (mest, urine) ook weer om irritatie te voorkomen.
- Voer nat hooi, of geen hooi. Door nat hooi voorkom je uitdroging en daarmee ook koliek.
- Ook om koliek te voorkomen: voer nat voer als laatste maal voor vertrek, zemelen met wortel, appel ed.

In de voorbereiding, thuis:
- Zorg ruim op tijd voor goede immuunstatus tegen luchtwegaandoeningen (vaccinatie tegen influenza niet te lang geleden, rhino is te overwegen) Niet vlak voor vertrek gaan vaccineren, als het nodig is dan minimaal maand van tevoren, anders laten.
- Houd je paard in goede conditie en doe niet teveel werk in de week voor vertrek.
- Laat je DA je paard nakijken, als hij iets onder de leden heeft, niet vertrekken.

Toediening van antibiotica oid hoeft geen bescherming te geven. Kan wel ondersteunen.

Wanneer je op Tenerife bent, houd je paard dan in de gaten, hij kan alsnog ziek worden. Het begint als een verkoudheid. Ook moet hij bijkomen van de reis, hij zal wel gewicht verliezen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 10:36

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord.

Als ik het dus goed begrijp wordt een paard dus niet zeeziek, maar is het de lange reis en de extra stress die het vervoer per boot met zich mee brengt?

Ik zal goed voor hem zorgen tijdens de reis en hopen dat de zee lekker rustig blijft.

Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het is gegaan!

Nogmaals dank

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:44

Het probleem is dat zeeziekte bij mensen wordt veroorzaakt door een verstoring van het evenwichtsorgaan waardoor je misselijk wordt.
Dat is een redelijk subjectief gevoel wat moeilijk te meten is. Maar, stress wordt door veel dingen veroorzaakt, misselijkheid zal daar zeker aan bijdragen. Alleen zie je dus aan het paard andere dingen.

Een hele goede reis gewenst, het lijkt me best een onderneming!