weer een trailertopic :D

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

weer een trailertopic :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 13:00

Een tijdje terug schreef Romkabouter:

Citaat:
Stelling : Een paard wat niet op de trailer wil is altijd te herleiden op een dominatie probleem.

Agrumentatie

Een paard stapt de trialer niet op om twee redenen
- Angst
- Onwil

Over onwil kunnen we kort zijn. Onwil is een gebrek aan gehoorzaamheid, paard accepteerd begeleider niet als baas en doet waar het zin in heeft.

Angst is te herleiden naar een dominantieprobleeem omdat een paard zijn leider beschouwd als iemand die hij respecteerd en die hij kan vertrouwen. Als het paard niet durft toont dat een gebrek aan vertrouwen en gehoorzaamheid. Met andere woorden, het paard beschouwt de begeleider niet als zijn leider en is aldus een dominantieprobleem.

ok people: shoot to kill


Mijn vraagje:

Ik heb een tijdje heel intensief geoefend met de trailer, hij ging er braaf in. Zelfs op de terug weg. De volgende wedstrijd ging hij er weer braaf in op de heenweg. Voor ons reed iemand zonder remlichten, wat mijn vader te laat door had, waardoor hij vrij plotseling moest remmen. Iets vergelijkbaars gebeurde bij een plotseling invoegende auto, en nog een keer iets kleins, een minder heftige plotselinge rem.

Op de terugweg wilde hij er niet meer in. Of dit kwam door de slechte ervaringen met de heenweg? Ik denk van wel. Maar het is dan dus angst. Volgens Rom dus een gebrek aan respect en vertrouwen. Maar is het niet zo dat het feit dat hij er eerst wel inging dus een bevestiging van vertrouwen was. En, dat ik zijn vertrouwen dus beschaamd heb met de slechte ervaring in de trailer? Dan weet hij op de terugweg dus gewoon dat zijn vrees voor de trailer terecht is, ofniet??

Dit is geen aanval op Rom, maar ik was benieuwd hoe jullie hier overdachten, en leg mijn twijfels uit aan de hand van zijn stukje.

Ben benieuwd naar reacties Haha!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:21

Ben het eens met de stelling van Rom. Hij legt zichzelf in jouw handen, en houdt jou dus verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. In pricipe ziet hij jou dan niet als leider, voor een leider gaat een paard door het vuur.

Maar eeh, hoe heb je Tiko eigenlijk mee terug genomen *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 16:11

XoNo schreef:
In pricipe ziet hij jou dan niet als leider, voor een leider gaat een paard door het vuur.

Maar eeh, hoe heb je Tiko eigenlijk mee terug genomen *LOL*


Ook als blijkt dat het vertouwen onterecht is, en *vanuit Tikos ogen dan* de leider jou vervelende dingen aandoet (namelijk een trailer die plotseling remt)?

*tja..drie uur later stond ie erin Lips are sealed *

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:25

Dan heb ik ook nog een vraag
Wat heb je gedaan na dat er zo hard geremd werd?
Meteen gaan kijken, knuffelen enz.
Dus zijn angst bevestigd.

Wij hebben met Kawa ook eens een noodstop moeten maken, maar ik zag zijn hoofd nog door het raam.
Dus wij zijn doorgereden.
Was dan ook nog maar een stukje Lachen
Maar zou hij kreupel zijn geworden, kan ik er midden op de weg toch niets meer aan veranderen.
Dus bewust zijn wij doorgereden, om hem niet te laten merken dat er iets gebeurd was en dat het laatste deel van zijn reis toch weer rustig verlopen was.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:22

Ik was er bij en we zijn gewoon doorgereden


ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:58

Tiko, dat je dit is overkomen, bewijst eens te meer dat paarden vervoeren een sicure bezigheid is, het is geen losse caravan die je achter de auto hebt. Dwing je plaats op de weg af door zodanig te rijden dat je geen misverstanden laat bestaan over wat je van plan bent. Remmen is ten alle tijden uit den boze!
Ben gisteren terug gekomen uit Zwiggelte, op de terugweg op een smal weggetje wilde een tegenligger niet de berm in, hij reed gewoon recht op me af. Uit principe ga ik met een trailer niet de berm in, tenzij er echt geen andere optie is, die was hier dus wel. Die sukkel miste de trailer op een haar, want hij zag op het allerlaatst toch dat ik, met dikke Disco, echt niet aan de kant ging.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:04

Liep Jaike ook maar in 1x de trailer op zodat ik in mijn eentje de klep
kan dicht doen, helaas....
Die muts blijft meestal op de klep staan en na 5 minuten rammelen
met voer komt ze eindelijk naar binnen.
Maar er moet wel iemand zijn die de stang achter haar kont doet
anders gaat mevrouw weer naar achteren.

vorige week dinsdag heb ik geoefend en toen kon ik zelf de
stang achter haar kont dicht doen, maar die keren daarna
trapte ze er niet in.

Voor de rest ziet ze me wel als leider, ze doet geen stap verkeerd
en volgt me overal. Dus waar zou het aan liggen?

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:06

het is (ook) een kwestie van wie er langs loopt,
Op Dier&show wou er ook ineens een pony niet de trailer in, baasjes meteen helemaal over de zeik...
na een half uur proberen, bood ik aan het eens te proberen, en ik kreeg hem zo de trailer op.
Je moet gewoon zelf heel zelfverzekerd die trailer in lopen en niet zo angstig,.. je moet die pony de indruk geven dat alles okey is.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 02:02

Het is inderdaad vaak een dominantieprobleem. Die ruin van mij loopt zo met een vreemde de trailer op. Dan is hij overdonderd. Maar dezelfde persoon hoeft het niet nog twee keer te proberen, want dan kent hij het truukje en verrekt het. Met mij loopt hij altijd netjes met de voorhand de trailer op, maar loopt met de achterhand erlangs. Kijkt me dan zo aan, van: "dat gaat niet vrouwtje". Ik doe tegenwoord een longleerlijn vast aan het oogje waar de klep in valt. Doe de lijn achter zijn kont, geef een rukje en zeg kom en voila meneer loopt zo de trailer in. Hij blijft ook netjes voor de klep wachten tot hij de lijn achter zijn kont voelt. Ik zie mensen wel heel vaak kijken, wat staat zij nou weer te prutsen. Maar ik heb geen zin om met hem te ruzieen en ik heb hem zo binnen notime op de trailer. Ik heb er verder niemand bij nodig. Gaat prima zo.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:25

Een dominantieprobleem? Ik weet 't niet hoor Verward. Tot twee weken terug liep Alfie altijd zonder enig probleem aan een lang touw zo achter mij aan de trailer in (we gaan 1x per week met de trailer naar de les). Nu de laatste 2 weken vindt ie 't ineens doodeng. Er is niks raars/vervelends gebeurd. In alle andere situaties is ie even volgzaam als altijd alleen die trailer nu. De eerste keer was er iemand bij die kon voorkomen dat hij naar links wegdraaide en stond ie er nog vrij snel in. Eenmaal erop is er niks meer aan de hand. En op de terugweg wandelt ie er zo weer in, net als vroeger.

Vorige week was ik alleen en ben ik 5 a 10 min. bezig geweest. Ik weet 't voor velen van jullie een eitje, maar voor mij volkomen onverwacht. Eerst maar 's rondjes gelopen vlak langs de klep en zodra hij richting klep ging, ging de rem erop. Zodra we de klep voorbij waren liep ie weer gewoon door. Toen recht op de klep aanlopen, stond ie stil, moest ie achteruit en weer vooruit. Stilstaan, weer achteruit en weer voorwaarts en tot slot 1 voetje op de klep. Snoepje erbij, kom maar ventje. Niks hoor, hals en lip langmaken maar achter dat snoepje aankomen, ho maar Frusty. Nog maar een keer achteruit en vooruit en ineens de 2e keer liep ie achter me aan erop. Eenmaal erop natuurlijk uitgebreid beloond en snoepje gegeven en dan staat ie erop als altijd.

Misschien vindt ie 't niet leuk meer om naar de les te gaan? Maar eenmaal op de rijvereniging loopt ie net als anders mee naar de stands om op te zadelen.
Misschien vindt ie 't wel eng in 't donker op de trailer te gaan (had ie overigens voorgaande jaren geen last van). Maar lampjes aan of lampjes uit maakt geen verschil. Ik zal 't komend weekend eens overdag proberen. Dan merken we vanzelf wel of 't het donker is of niet.

Maar ik geloof dus niet dat dit een dominantieprobleem is. Hij vindt het gewoon ENG net als de spuitplaats trouwens. Waar hij van de zomer zo opwandelde. Na enig aandringen komt ie wel, maar echt LIEVER NIET.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:55

Maar waarom zou hij het nu in een keer eng vinden, terwijl er helemaal niets gebeurd of veranderd is?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:45

Afgelopen voorjaar ging ik naar het strand. Afslag de snelweg af en onder bij de stoplichten zie ik dat het deurtje open staat. Dus ik spring uit de auto zie me paards voorbeen bijna op straat hangen, stap de trailer in en zie de ergste nachtmerrie die je je ongeveer kunt voorstellen.
Dat ie is uitgegleden met zijn achterbenen onder het tussenschot door en zijn andere voorbeen de andere kant van de trailer dan het deurtje en met zijn keel hing hij op de stang (er kwamen allemaal stik geluiden uit). Dus ik ben begonnen om zijn hoofd over de stang heen te trekken en dubbel te vouwen tegen het schot aan. Daarna heb ik het voorbeen naar binnen gezet en heb vervolgens het schot aan de achterkant zo wijd mogelijk gezet (hij stond alleen in een 2 paards trailer). Toen heeft hij een poging gedaan om op te staan maar hierdoor was hij helemaal onder de voorstang gegleden. Dus heeft mijn vader deze aan de buitenkant losgedraaid en ik hem aan de binnenkant opgevangen terwijl ik ook mijn paard liet liggen door achter zijn oren te blijven drukken als hij zijn hoofd omhoog bracht. Doordat de stang los was kon ik ook het schot aan de voorkant opzij zetten en had hij alle ruimte. Toen hij eindelijk stond heb ik gekeken hoe het er uitzag maar kon niet zo snel iets ernstigs vinden en zijn we de laatste 300 mtr maar doorgereden. Daar aangekomen hem uitgeladen heel rustig. Hem gechekt en een strand rit van drie uur gemaakt. Bij terugkomst liep ie zo de trailer weer in, dit ging zelfs sneller als gewoonlijk. Normaal moet ik 2 à 3 keer aanlopen en nu in 1 keer. Ook de keren daarna nooit geen problemen mee gehad. Hij vertrouwd me gewoon denk ik.
Overigens heeft hij er niets aan overgehouden dan een heel klein schaafwondje op zijn neusbrug en een week een stijve nek.

Gr Irma

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 15:48

Tiko"]
Maar het is dan dus angst. Volgens Rom dus een gebrek aan respect en vertrouwen.
[/quote]
Niet aan respect en vertrouwen, alleen aan vertrouwen.
Respect kan uit angst of eerbied zijn.

[quote="Tiko schreef:
Dan weet hij op de terugweg dus gewoon dat zijn vrees voor de trailer terecht is, ofniet??

Een trailer is sowieso een eng ding voor een paard. Maar als het vertrouwen niet groot genoeg is zal je paard omdat het bang is er niet ingaan, terwijl als het vertrouwen wel groot genoeg is, je paard er wel ingaat, ondanks zijn angst

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:26

Homiafortuna schreef:
Maar waarom zou hij het nu in een keer eng vinden, terwijl er helemaal niets gebeurd of veranderd is?


Tja, als ik DAT wist... dan kon ik er wat aan doen. Ik weet alleen dat ie 't nu echt eng vindt om erop te lopen. Eenmaal boven is er niks meer aan de hand.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Googlebot, Hobbyhorse, Igniss, Raineri, Sanet en 110 bezoekers