Na de galop, trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Na de galop, trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 10:25

Zolang ik Leo rij, doet hij het al, maar zeker de laatste maanden, wordt het erger. Ik begin met lekker instappen, een paar rondjes lange teugel, daarna een paar figuren met de slof eraan (vast aan de singel) en teugel goed op maat. Dan draaf ik aan, rijdt hem veel naar voren en terug, heel veel tempowisselingen. Hij wordt losser en heel rustig aan nagevelijker, gaat schuimen, buigt lekker in, rechts beter dan links. Ik galoppeer, rustig en ontspannen aan, wederom veel tempowisselingen (rij ook veel figuren), naar voren en terug. Eind lange zijde, naar voren, en op de korte zijde ook naar voren, zeker in de bochten.
Maar dan... ik neem hem rustig en beheerst terug uit de galop, op mijn moment laat ik hem draven.... rij hem meteen naar voren, anders stapt hij in no-time.... Hij gaat hangen op links/rechts, ik maak een ophouding... geen reactie.... ik rij hem naar voren, geen reactie... ik maak een duidelijke ophouding en rij hem flink naar voren, met behulp van een tikje... Gaat wel naar voren maar blijft trekken!
Hij trekt zo erg dat hij zn slof lostrekt. Een flinke ophouding, werkt 3 sec., inbuigen vertikt hij, stelling doet hij niet. Hij trekt mijn arm 5 meter langer!!!

Wat kan ik hieraan doen? Tips? Ideeen?

*help*

....


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:01

En als je die slof er nou eens af haalt?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:23

Waarom heb je de slof eraan hangen? Heb je daar een speciale reden voor?

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:17

Ja ik krijg ook een beetje het idee dat je paard zich niet verzet tegen jou hand maar wel tegen de slof hij wil meer ruimte met zijn hals maar door de slof krijgt hij het niet en gaat daarom volgens mij trekken.
Gebruik je de slof om hem in de krul te krijgen? Ik zou dan gaan proberen om je paard zelf tot ontspanning te rijden waardoor hij aan de teugel gaat lopen op een nagevelijke en ontspannen manier.
Gebruik je de slof als hulpmiddel dan zou ik het galopperen eens zonder slof gaan proberen. Is het misschien ook zo dat je automatisch de teugels korter pakt in de galop en vergeet te verlengen in de draf?

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 18:22

De slof hangt eraan omdat hij dan beter door/over zn rug loopt, hij beweegt heel beter... Je moet weten dat Leo een paard is wat heel stijf loopt, en slecht beweegt door zn hele lijf. Zodra ik de slof eraf haal, loopt hij te flierefluiten en kan ik het shaken om ook maar enige vorm van nagevelijkheid/ontspanning te krijgen... en geloof ik dit hebik ontzettend vaak geprobeerd.
Doordat hij zo gaat flierefluiten, is hij niet te rijden, niet neerwaarts, niet ontspannen, hij loopt heel erg stijf, gaat zich niet losser bewegen, en met de slof eraan wel. Als ik nu probeer om de slof eraf te halen, is mijn ontspanning, die ik heb opgebouwd weg. Hij negeert mijn ophoudingen, mijn beenhulpen, m.b.t. naar de hand toe rijden. Hij reageert wel op mijn benen, maar door voorwaarts te gaan, als het ware het wegvluchten van mijn ophoudingen. Zodra ik hem aandrijf is het beetje wat ik hem neerwaarts krijg weg... zelfs op de meest mogelijke manieren is dat niet te voorkomen. Hij geeft zonder slof, geen stelling, laat staan inbuigen, achterwaarts, wijken, schoudervoor... het is allemaal niks!

Het komt misschien ongeloofwaardig over, of overdreven, maar dit paard is ontzettend moeilijk, hard, stijf en vast! Ik heb nu ruim 1,5 jaar tijd nodig gehad om hem alleen al naar voren te rijden!

(Je mag langskomen en hem uitproberen... maar ik wens je veel succes!!!) Lachen

....

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 18:28

wendy1980 schreef:
Ja ik krijg ook een beetje het idee dat je paard zich niet verzet tegen jou hand maar wel tegen de slof hij wil meer ruimte met zijn hals maar door de slof krijgt hij het niet en gaat daarom volgens mij trekken.

Zelfs al rijd ik met een losse slof, dan nog trekt hij. Hij gaat hangen.

Citaat:
Gebruik je de slof om hem in de krul te krijgen? Ik zou dan gaan proberen om je paard zelf tot ontspanning te rijden waardoor hij aan de teugel gaat lopen op een nagevelijke en ontspannen manier.


Zie bericht hierboven waarom ik de slof gebruik, ik heb een periode geprobeerd om hem aan een wat langer teugeltje (wel goed contact) laag en rond in te stellen, hij vertikt het, hij is niet eens goed voorwaarts te rijden, hij negeert mijn ophoudingen, beenhulpen.

Citaat:
Gebruik je de slof als hulpmiddel dan zou ik het galopperen eens zonder slof gaan proberen. Is het misschien ook zo dat je automatisch de teugels korter pakt in de galop en vergeet te verlengen in de draf?


Na het galoperen, heeft hij genoeg ruimte om zn hals voor de draf, meestal waarschijnlijk nog te veel. Ik verleng mijn teugels dus wel.

....

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:39

jeetje moeilijk hoor. Is het misschien zo dat je vaak na het galopperen gaat uitstappen?Dat hij daardoor het idee heeft gekregen dat hij na het galopperen altijd zijn hals uit mag strekken en daarom gewoon om de teugels gaat vragen?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:14

Het feit dat je zegt dat het paard zeer stijf is en je hem zonder slof niet rond krijgt zegt al veel. Waarschijnlijk krijgt het paard gewoon na een tijdje spierpijn, want zonder dat je het zelf beseft dwing je het paard toch in die ronde houding door die slof, die hij eigenlijk niet aankan. Probeer misschien eens een stootteugel. Hiermee help je hem ook in een ronde houding lopen maar kan hier kan hij zich niet op vastzetten.
Succes

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 19:42

een stootteugel heb ik nog niet geprobeerd, maar een bijzet wel, ook met rijden, dat werkt opzich prima, maar heeft ook zo zn nadelen! Maar hoe werkt een stoot dan? Dat is toch van het hoofdstel naar de singel? 1 lijntje? Of niet?

En wendy.... Na het galoperen draaf ik altijd door en meestal galopeer ik dan op de andere hand weer aan. Dus dat is het niet.

Daarnaast, voeg ik toe, als ik met een hackamore rij, wat ik soms doe, loopt hij leuk rond, maar ook dan gaat hij na de galop hangen, maar minder sterk omdat hij dan met de kracht van het hangen die ook weer op zn neusbeen voelt. Dus het resulaat is, dat hij dat 2/3 keer probeert maar dan niet meer doet, maar met een hackamore kan jeniet echt goeie dressuuroefeningen rijden, omdat je inprincipe je paard op je benen moet rijden.

En spierpijn lijkt me onwaarschijnlijk... ik rij nu al 3 kwart jaar als het al geen jaar is zo. En het lijkt me vreemd als hij daar nu nog steeds spierpijn van kan hebben!

....

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:25

Esmee schreef:
een stootteugel heb ik nog niet geprobeerd, maar een bijzet wel, ook met rijden, dat werkt opzich prima, maar heeft ook zo zn nadelen! Maar hoe werkt een stoot dan? Dat is toch van het hoofdstel naar de singel? 1 lijntje? Of niet?

Inderdaad, van de bitringen (met een verbindingsstukje) naar de singel

En spierpijn lijkt me onwaarschijnlijk... ik rij nu al 3 kwart jaar als het al geen jaar is zo. En het lijkt me vreemd als hij daar nu nog steeds spierpijn van kan hebben!


Aangezien het paard niet vanzelf onspannen loopt (zonder hulpteugel) dwing je hem in een bepaalde houding, het kan niet anders of het paard ondervindt spanningen en krijgt spierpijnen. Een paard moet eigenlijk zonder hulpmiddelen vanzelf naar beneden gaan uit vrije wil omdat hij datzelf als prettig ervaart, alle andere vormen van in model trachten te krijgen zijn een vorm van dwang. Het feit dat hij dat maar na een half uurtje rijden of zo doet wijst ook op spierpijn (vermoeidheid of verzuring van de spieren)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:45

Ik zal niet over de slof beginnen, want dat is nu wel weer genoeg gezegd. Probeer gewoon diep te gaan zitten en laat je niet voorover trekken. Hand stil en voor je houden en niet meegeven als hij gaat trekken. Laat hem gewoon tegen je hand aanlopen en geeft tegelijkertijd been. En vergeet vooral niet te blijven zitten in je zadel! Ik denk dat hij dit toch gewoon af moet leren, mijn paardje heeft ook zo'n periode gehad(zonder slof Haha! ) Als je consequent blijft en tegen je hand op blijft rijden gaat het vanzelf weer over Lachen

laat zijn gebit ook eens nakijken voor de zekerheid. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij daar last van heeft, omdat hij het alleen na de galop doet, maar je weet maar nooit...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 23:43

Gomir, dat is ook wat ik probeer, maar hij blijft zich gewoon sterker maken tegen mijn hand. En ik win het echt niet van hem, zonder datik het doorheb glijden mijn teugels door mijn handen.

Heb vanavond nog eens nagevraagd aan mijn instructrice of spierpijn ook een oorzaak kon zijn van zijn trekacties, en dat sluit zij uit. Omdat hij daarvoor soms te los kan zijn... ik heb momenten in de les, dat hij ontzettend los en ontspannen is en de slof hangt gewoon netjes rond. Ik werk me dan helemaal het apezuur, maar krijg er voor 5 minuten wel een paard voor terug!!! Hij kan het wel, maar vertikt het gewoon.

Hoogstwaarschijnlijk zit er ook iets in zijn rug, maar de eigenaresse zegt van niet, en laat er ook niet meer naar kijken.

En zn gebit is het niet, is pas nagekeken, en hij deed het daarvoor ookal!

....

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:09

wat zegt je instructrice er van dan?en wat geeft je instructrice als oplossing hiervoor?zij moet daar dan toch wat aan doen als ze weet dta je er problemen mee hebt?

keep calm, I'm engaged!!! <3

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:42

Dit is voor mij een héél bekend probleem zeg. Gomir geeft dezelfde tip als degene die mij eens heeft geholpen toen ik mijn paard echt spuugzat was. Sox trekt ook de teugels uit mijn handen, zonder handschoenen rijden kan ik niet. Ik rijd niet met hulpteugels omdat ik niet zou weten welke nou geschikt zouden zijn. Ze kan vreselijk drammerig zijn als ze in galop wil en ik niet, trekt de teugels dus zowat uit mijn handen, gooit haar hoofd naar beneden en wil me zo'n beetje eraf bokken omdat ze de ruimte niet krijgt haar gang te gaan. Mij is ook gezegd: halve ophouding en dan benen geven. Ik had altijd de neiging met deze bokneigingen haar in te houden en eerst te laten stappen alvorens aan te draven. Een flinke ruk in haar mond eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant (zoals mij ook al is aangeraden) helpt helemaal niet. Misschien dat sporen nog zouden kunnen helpen? Rijtechnisch zal ik wel een kluns zijn maar met andere paarden had ik dit probleem nooit Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:44

O ja, haar gebit is helemaal nagekeken, wolfskiesje getrokken en haken gevijld, scheelde wel met schudden van het hoofd en vastpakken bit trouwens.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:40

Esmee, je schrijft in je profiel dat Leonardo zonder slof maar met Hackmore wel netjes over de rug loopt, waarom dan niet met hackmore??

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:21

1. Instructrices hebben niet altijd gelijk en 2. met een slof maak je soms meer kapot dan je lief is. Ik zou een martingaal nemen, die werkt alleen als ie zijn koppie echt flink omhoog gooit, maar je "leert" niet rijden op een paard met een slof om. Als je perce een slof moet gebruiken is er zo danig een probleem met zijn rug, mond, of met de ruiter, dat je dat eerst op moet lossen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 15:24

bubbels"]
Ik zou een martingaal nemen, die werkt alleen als ie zijn koppie echt flink omhoog gooit...
[/quote]

Dat doet hij juist niet, hij gooit zn koppie niet omhoog... het gaat erom dat ik iets zoek om te voorkomen of te verminderen dat hij zn koppie naar beneden doet!

[quote="Tiko schreef:
Esmee, je schrijft in je profiel dat Leonardo zonder slof maar met Hackmore wel netjes over de rug loopt, waarom dan niet met hackmore??


Je bedoelt waarschijnlijk, waarom hij niet met het hoofdstel over de rug loopt?
Als ik het wist zou ik het je vertellen... maar helaas ik weet het niet!

....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:42

Met het hoofdstel over de rug lopen?????? Dit heb ik nou nog nooit gehoord Lachen Lachen .
Ik denk dat het probleem van het hoofd naar beneden trekken toch rijtechnisch opgelost moet worden. Dus (flinke) ophouding maken, je hakken erin en dan moet ie het hoofd wel omhoog gooien. Zelf heb ik al lopen denken aan een hackamore of iets dergelijks, misschien dat druk op de neus wèl helpt bij paarden die een harde mond hebben en die proberen je schouders uit de kom te trekken. Die van mij doet het ook als ze achter een ander paard draaft en ze wil er voorbij. Er is een soort competietiedrift bij haar die ik haar niet heb aangeleerd! In galop kan ze de warmbloeden niet bijhouden, dan is er geen probleem. Alleen dus als ze harder wil en ik hou haar tegen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 23:23

Wat ik bedoel... met het hoofdstel loopt hij niet lekker ontspannen met de rug als dat hij met de hackamore loopt! En de ophoudingen, behoorlijke flinke en hakken erin... werkt 3 sec. en dan is het over....

Maar het nadeel met een hackamore is.... je kan er niet echt lekker dressuur meerijden, omdat je de teugels niet op een goeie lengte mag hebben, maar juist wat langer!

....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:30

ik denk dat je met de hackamore meer inwerkt bij het terug komen uit de galop. probeer hem met bit terug uit de galop ook goed te begrenzen. laat hem in de overgang ook goed op het been reageren, daar hou je hem rond mee. als je dit vaker doet, zal het vanzelf makkelijker gaan.

Amor Vincit Omnia

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 15:27

Zal met deze tips aan de slag gaan, ik denk zelf ook dat een stang of ongebroken bit niet echt zal helpen, had mijn hoop wel een beetje gevestigd op zoiets als een hackamore. Zal nu eerst maar meer aan nette overgangen gaan werken.


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 16:21

Nette overgangen, gaan prima, probeer ook zoveel mogelijk mijn been eraan te houden, maar in de les ontbreekt de energie nog al eens... Ik kan hem rustig en beheerst een mooie overgang laten maken, en dan trekt hij meteen mijn schouders uit de kom!

....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers