op bezoek bij ziek paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-01 23:10

vandaag ben ik weer Silverboy gaan opzoeken. dat is een manege pony die een
flinke jaap in zijn billen had. Heel erg zielig. Hij is ergens aan blijven hangen 's nachts. Tijdens het hechten was ie
erg braaf. Het was wel 15 cm lang. Ik was er gisteren ook en toen hinnikte
die toen ik weer wegging.
Toen ik binnenkwam schrok ie erst wel. "weer zo iemand die me een spuit geeft" dacht ie vast. Ik heb hem lekker geaaid en geknuffeld en twee appels gegeven en toen wa sik zijn grote vriend. Toen ik wegging stompte hij ook nog even mijn zijn neus tegen de mijna aan en die vole ik nu dus nog steeds. *auw*

vandaag weer een appeltje gegeven en het luik
dichtgedaan zodat ie het niet zo koud zou krijgen. Hij staat normaal altijd
binnen en hij is al best oud.Nu staat ie in een buitenstal. Ik was bang dat het zou gaan vriezen en aan de andere kant was de stal wel open (binnen)

Toen we daar aankwamen sleepte ze net een pony naar buiten. Die was dus net
doodgegaan denk ik. Er hing een soort rode bal uit. Dat bleek de zak te zijn waar een veulen in zat. Ze heofde nog maar zes weken te dragen maar het veulen kon niet gered worden. (de dracht was niet de doodsoorzaak)

Het klinkt nu als gruwlijk verhaal maar dat viel reuze mee. Er lag nog een dode
pony onder het zeil. En die keek heel erg lief. Net alsof ie lachtte. Ik
moest wel denken dat er nu mensen waren die vast erg verdrietig waren.

he nu ik eraan denk wordt ik wel verdrietig. maar op dat moment heb ik best
even staan kijken. Ik heb nog niet eerder een dode pony gezien en ik
gruwelde er niet van. Maar goed prettig is anders. Ik wordt er nu wel weer stil van.

Maar goed. het gaat goed met Silverboy en morgen mag ie weer naar huis. Hieronder een foto van hem bij de kliniek
[img]../upload/2/silverb1.jpg[/img]

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 23:13

vreemd he....
Ik weet nog dat ik dacht bij ons ouwetje (die onder een braamstruik is ingeslapen 's nachts op een leeftijd van 39 jaar) aaaaahhh wat schattig stom he maar ze lag er zo tevreden bij...Tch lijkt me dat moeilijk hoor als veearts een paard laten inslapen.. al dat verdriet.. denk dat ik net zo hard zou meejanken met een eigenaar

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 23:15

Op zich hoeft het aanblik van een dood paard helemaal niet zo afschuwelijk te zijn.
Lanos was ook doodgegaan en ik vond dat niet zo heel erg eng. Ik heb zijn hoofd een tijdje op schoot gehad, toen was ie nog wel warm. Maar hij had best een vredige uitdrukking, dan lijkt het wat anders als een paard in doodsnood is geweest. Dan krijgen ze een beetje een verwrongen gezicht. Dat lijkt wel wat naar....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 09:23

Ik zal nooit vergeten dat we afgelopen zomer werden gebelt dat er een dood veulentje bij ons in het weiland lag.
Onze shetta had een dood veulentje gekregen en het moest ook nog ongeveer 6 of 8 weken zitten.......was een heel vreemd gezicht, maar niet eng ofzo.....heel vredig.....net alsof het sliep.......en Shetta daar ging gelukkig alles goed mee, alles was er goed uigekomen.
Ze wilde alleen niet gevoelt en getemperatuurt worden en toen merkten we pas dat een shet echt heeeel sterk is hoor, watn we konden haar met z'n tween nog niet houden dus hebben we haar de dagen daarop maar goed in de gaten gehouden........volgens de dierenarts was de hele moedeerkoek (of hoe noem je dat)er voledig uigekomen.
De dierenarts heeft het hele veulen nog nagekeken watn het leek echt een volgroeit veulen, en die da die dacht ook dat het ouder was.....maar dat kon niet!!!!
Het was waarschijnlijk vanbinnen nog niet volgroeit, dus ook al waren we op tijd geweest dan nog was er niks aan te doen geweest.

Jacqueline

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 13:45

fijn hoor, als die blije verhalen over veulens enzo... daar word ik echt erg ontspannen van..Huilen
en ik maar denken dat er bij shets en fjorden niet zo gauw iets mis zal gaan..

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 13:47

bij alle paarden kan t fout gaan. ik ben allang blij dat t bij mn verz pony's nog nooit voorgekomen is dat er een veulentje dood is gegaan of dood werd geboren. wil t ook graag zo houden eigenlijk...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 14:10

Tsja.. er zit gewoon een risico aan fokken...
Bah, ik moet er niet aan denken, maar het kan ook met moeder En kind foutgaan.....
Maar goed, daar wil ik dus niet aan denken.
Ook wij hadden een aantal jaren een dood geboren veulen. Zelfde verhaal, veulen dood in de wei. Tsja, heel erg zielig en ook nog eens zonde van je centjes!
Maar daar denk ik niet over na, tenminste toen niet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 14:15

Tja wij hadden een veulen van 3 wekenoud ik was nog niet op stal toen maar ik geloof dat ie door ons draad heen knalde (wij hebben gladdraad dat breekt bij de posten ivm doortrekken van pezen)
er stond wel stroom op toen was ie dus buiten ons land en is geloof ik in het prikkeldraad van de buren terecht gekomen was ook einde verhaal.
das bij grote paarden oliebol maar bij veulentjes helemaal.. die zijn nog zo jong...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 14:31

Brrr... *huiver* zullen we stoppen met deze berichtjes te posten??
Ik wordt er een beetje zenuwachtig van...