vraagje onderlegger van schapenbont + foto!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

vraagje onderlegger van schapenbont + foto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 18:10

Ik heb zaterdag een onderlegger/schabrak gekocht.
Het gaat om deze:
Afbeelding

Mijn vraag is of dit gewoon zonder ander schabrak onder je zadel kan. Aangezien je een stukje mist en dus op zijn zijkant rust.
Volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad, maar vraag me dus of of dit schadelijk is voor je zadel c.q paard.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:44

Ik weet niet of het schadelijk is, maar volgens mij is het wel gebruikelijk om er een sjabrak onder te doen.
De mensen die ik ken en een onderlegger gebruiken doen dat in ieder geval wel.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:59

Zover ik weet rijden bijna alle mensen met zo'n onderlegger met er nog een sjabrak er onder..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:01

Idd, ik ken ze ook alleen in combinatie met een gewoon shabrak. Of daar een bijzondere reden toe is, dat weet ik niet.

* To Belg, or not to Belg *

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:07

Ze horen eigenlijk direct op de rug, maar omdat mensen het zonde vinden (ik ook) dat zo'n duur ding vies wordt, leggen ze er een schabrakje onder. Maar direct op de rug is beter!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:09

Ja er moet een shabrak onder anders krijg je schuurplekken waar je dat stukje mist
en volgens mij hoor je bij alle onderzleggers een shabrak eronder te doen

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:11

Een zadel zonder schabrak geeft geen schuurplekken! Of je moet een slecht zadel hebben. Een schabrak is bedoelt als berscherming voor het zadel, niet om schuurplekken tegen te gaan!

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:17

normaal moet er geen dekje onder maar het kan wel. het is maar wat je zelf nodig vind.

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:39

Volgens mij is de bedoeling om dit onder het zadel te leggen, en dan kun je er eventueel nog een dekje opleggen.
maar ik doe het altijd tussen het dekje en zadel: het dempt dan wel de schokken een beetje, maar mijn dekje is zacht genoeg voor ze. ( vind het ook eigenlijk wel chique staan *LOL* )

Haha!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 22:54

heb even gekeken hoe het staat als je een schabrakje onder doet...
Kan opzich wel maar vind het zonder wel een stuk beter staan.
Maar het kan dus zoiezo zonder en met schabrak??? Zei de verkoopster ook , maar ik begon toch een beetje te twijfelen.
Lijkt me als je een schabrak eronder doet, dat die naar beneden drukt omdat je hem zowat de kamer niet in kan trekken omdat daar al het bont al zit.

Is nhet niet zo als je hem niet gebruikt dat je zadel kapot gaat of zo???

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:30

ik vind het enige nadeel van zo'n "half" bontje dat wanneer je het zonder schabrak gebruikt je zweet bladen zo hard worden van het zweet.
Daarom heb ik een "hele"gekocht.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 23:55

dat is misschien wel een nadeel ja.
Maar dat "hele" schabrak was voormij gewoon te duur.
Scheelde dik 50 euro.... en dat was me even te veel van het goede.

Als het slecht voor het zadel is, doe ik er gewoon een schabrak onder.
Is voor mij meer dat het zacht blijft voor zijn schoft.. Dat hij niet zo snel weer kapot gaat. Dat het een beetje rust krijgt.
En dat bont doet dat zeker.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:27

Een zadel moet goed liggen zonder shabrak, een shabrak is belangrijk ter bescherming van je zadel! Anders wordt het leer heel stug door het zweten, ben je continue met zadelzeep enz. in de weer! Lijkt me dus beter om er idd nog een shabrak onder te doen voor de stukken waar het zadel anders gewoon op het paard ligt.

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:36

Als je na iedere keer rijden je zadel goed schoonmaakt ( en dan met name je zweetbladen) en al het zweet er af haald, dan blijft je zadel gewoon goed hoor. Alleen is het wel wat meer werk. Maar dan kun je hem wel prima zonder ander shabrak gebruiken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:43

Ja inderdaad je hoort wel van mensen die net een nieuw zadel hebben dat die de eerste tijd er zonder sjabrak mee gaan rijden, zodat het zadel zich een beetje aan de vorm van de rug aanpast Verward . Dit heb ik nooit gedaan, vond ik altijd zonde van me nieuwe zadel Lips are sealed

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:54

Ik heb deze ook.
Hij gevalt me erg goed....
Ik heb em tussen zadel en shabrak. Dit heb ik omdat ie anders snel vies vwordt maar er is og een reden, namelijk als je em onder het shabrak doet zit er ruimte tussen dit ding en de shabrak dat er over heen gaat omdat de schapenvacht best dik is, het shabrak die er dan over heen gaat lligt niet goed op de rug van mn knollie.

Ik heb em btw gekocht omdat mn paardje drachtig is en dr buik dikker wordt, zadel gaat anders liggen en het shabrak geeft mooi de extra bescherming. Mijn zadel ligt met dit ding nog steeds super op de rug.

IM BACK!!!!

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:58

Neel schreef:
Ja inderdaad je hoort wel van mensen die net een nieuw zadel hebben dat die de eerste tijd er zonder sjabrak mee gaan rijden, zodat het zadel zich een beetje aan de vorm van de rug aanpast Verward . Dit heb ik nooit gedaan, vond ik altijd zonde van me nieuwe zadel Lips are sealed


Ik heb zaterdag m'n zadel gehaald, ik moest juist een superdunne sjabrak gebruiken, omdat anders direct het zweet in het leer zou trekken. Het leer moet namelijk de eerste tijd extra vaak gezeept en gevet worden om het te conserveren. Dat zweet van het paard is dus niet zo goed voor het leer.
Om het zadel toch naar de rug van het paard te laten vormen mocht een dunne sjabrak dus wel. Deze houdt wel vocht tegen, maar is toch zo dun om het zadel wel goed te laten vormen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 17:07

ik moet er dus bij denken dat het dan zo een beetje eruit moet zien???
Afbeelding

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:18

Zeg tallie, graag een topic per onderwerp. Je hebt dit ook gevraag op Verslag van de Dag, maar je het zo lekker ingewikkeld.

Mijn antwoord heb je al. Maar voor diegene die het nog niet gelezen hebben: bont HOORT op de vacht. Heb je het niet op de huid liggen kan je jezelf afvragen waarom je een bontje hebt (omdat het zo mooi is? of je zadel slecht ligt?).

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:34

Eleonoor schreef:
Zeg tallie, graag een topic per onderwerp. Je hebt dit ook gevraag op Verslag van de Dag, maar je het zo lekker ingewikkeld.

Mijn antwoord heb je al. Maar voor diegene die het nog niet gelezen hebben: bont HOORT op de vacht. Heb je het niet op de huid liggen kan je jezelf afvragen waarom je een bontje hebt (omdat het zo mooi is? of je zadel slecht ligt?).


haha, ik omdat het mooi is *LOL* *LOL* , en toch een beetje extra schokken opvangt

Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:42

Mag van mij hoor Merel. Ik heb er ook een, maar omdat bij de wintervacht de gewone sjabrakken mega schuren op zijn gevoelige huid. Na twee weken zie je al de vierkante sjabrak ingeschuurd op zijn vacht! En dat lijkt me niet echt prettig aanvoelen voor Pablo, daarom een schapen vacht. Maar dan wel een voor onder het gehele zadel.

Maar Tallie doet het omdat de schoft beschadigd is van de zomerdeken. Dan moet je hem wel rechtstreeks op de huid leggen! En een nieuwe zomerdeken kopen zodat dat niet meer kan gebeuren.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 17:46

MIjn vraag is gewoon of het zonder schabrak kan.
Komen nogal tegenstrijdige antwoorden uit.
Ik heb nu eenmaal het hele schabrak niet gekocht omdat dat voor mij gewoon te duur is om aan te schaffen.

Heb al met dit schapenvacht gereden, maar kan momenteel alleen maar stappen omdat hij een tijd stil heeft gestaan.

Vraag was gewoon of het kwaad kan of niet, en of er een schabrak beter onder kan... niet meer en niet minder

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Josien_, laetitia98, Marjelle1992, OmgiliBot, Piekosjj en 127 bezoekers