Naar welke kant moeten de manen vallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Naar welke kant moeten de manen vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 22:17

Moeten de manen nou naar links of naar rechts vallen vanaf de achterhand gezien? (als je erop zou zitten dus)

Alvast bedankt

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:29

volgens mij naar rechts. maar weet het niet zeker. maar maakt dat veel uit dan volgens mij allebei de kanten. weet het ook niet

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:31

Volgens mij verschilt dat uberhaupt per paard. De meeste paarden schijnen de manen rechts te hebben hangen. Fayette ook alhoewel ze de laatste tijd een opstandige pluk manen vlak achter de oren heeft die constant naar links hangt. Lowara heeft haar manen echter links hangen en Cezanne weer rechts, net zoals Pepper mijn ex-verzorgpaard.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:51

ja volgens mij maakt het ook niks uit hoor! hoor er tenminste nooit wat van Haha!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:02

Welke kant de manen op vallen is alleen van "belang" als je tweespan rijdt.
Eigenwijze plukjes kan je goed laten hangen door er een vlechtje met een kraal aan het eind in te doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:05

Dubbelpost; dit topic staat ook al bij "wedstrijden".

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:13

Maakt niet uit naar welke kant je manen vallen. Alleen als je met je paard naar een keuring gaat, moet hij aan de linkerkant ingevlochten zijn.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:11

RECHTS!!!!!,en ook in een dubbelspan horen de paarden rechts gevlochten te worden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:25

Altijd rechts!
Kijk bijv. maar eens naar caroussel wedstrijden...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:37

Sjuimpje schreef:
Altijd rechts!
Kijk bijv. maar eens naar caroussel wedstrijden...


Maar wat nou als de manen bij een paard van nature naar links hangen? We zijn in september met Lowara naar de keuring geweest en daar kregen we geen commentaar op haar manen (behalve dan opmerkingen over de lengte ervan Haha!).
Afbeelding
Als we bij Lowara haar manen een keer naar rechts laten hangen dan hoeft ze maar een keer met haar hoofd te schudden en haar manen hangen weer links. Het naar links of rechts hangen van de manen bij paarden lijkt mij eigenlijk net zoiets als links- en rechtshandigheid bij mensen. Het overgrote deel van de mensen is rechtshandig en een klein deel linkshandig, idem bij paarden met de manen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:47

De manen van mijn pony hangen naar links, hoewel er weleens een plukje naar recht vliegt.
Bij veel pony's die ik ken hangen ze links. En sommigen hebben ze ene pluk ene kant, andere pluk andere kant.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:16

flettie"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Altijd rechts!
Kijk bijv. maar eens naar caroussel wedstrijden...


Maar wat nou als de manen bij een paard van nature naar links hangen? We zijn in september met Lowara naar de keuring geweest en daar kregen we geen commentaar op haar manen (behalve dan opmerkingen over de lengte ervan Haha!).
Afbeelding
Als we bij Lowara haar manen een keer naar rechts laten hangen dan hoeft ze maar een keer met haar hoofd te schudden en haar manen hangen weer links. Het naar links of rechts hangen van de manen bij paarden lijkt mij eigenlijk net zoiets als links- en rechtshandigheid bij mensen. Het overgrote deel van de mensen is rechtshandig en een klein deel linkshandig, idem bij paarden met de manen.
[/quote]


jezus wat een lange manen zeg, Bloos Pling

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:35

M'n tink z'n manen hangen ook links, en die van m'n merrie'tje hangen deels rechts, deels aan twee kanten ... die koppige dingen dwing je niet zomaar hoor ...... waarom mag het niet gewoon blijven zoals de natuur het voorzien had???

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:59

Officieel naar recht,.. dus als de deels naar links, deels naar rechts hangen kun je ze beter naar recht halen... Als ze allemaal al naar links zitten: lekker laten zitten..

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:04

bij Ilonk zitten ze links, vind ik makkelijker vlechten (hengstenvlecht) en bij haar maakt het niet uit, want ze horen in een boog.