Wanneer springt ie echt over zn rug??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wanneer springt ie echt over zn rug??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 21:50

Okee, Max is geen superspringer, en moet met springen zn rug meer gebruiken. Nou moet ik voor de sprong heel erg verzamelen, en hem absoluut niet onder me weg laten draven. Dat doe ik dus, maar hij springt beter als ik wat meer doordraaf. Idee hierachter is dat hij doordat ie als ik hem voor de sprong verzamel zn rug moet gebruiken, (wat m dus moeite kost en hij dus niet wil), balkjes eraf gaat gooien.
Mijn vraag:
Springt een paard per definitie beter als je ze voor de sprong erg verzameld? En moet ik dat blijven doen, of kan ik hem gewoon voorwaarts gaan rijden als ie wat meer door de rug komt?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:12

Ik zou als ik jou was veel aan de gang gaan met cavellettiwerk en in-uitjes. Word je paard sterker van en zijn coordinatie verbeterd aanzienlijk. als je je paard niet verzameld gooit ie zich als het ware over de hindernis zonder zijn sprong mooi af te maken en je controlle is dan ook ver te zoeken.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:25

Als je blijft volhouden en je paardje verzameld naar de sprong blijft rijden, zul je snel merken dat het springen wel beter gaat. Jou paardje moet die voor hem "nieuwe" techniek ook meester worden natuurlijk. Maar heb vertrouwen : een paard dat zijn rug weet te gebruiken op de sprong en rustig op een hindernis afgaat springt hoger, foutlozer en veiliger dat eentje dat zonder rug naar de hindernis rent ! Kijk maar eens naar een krachtproef. Die paarden moeten een hindernis van soms meer dan 2 m overwinnen en die staat praktisch stil voor de hindernis : de ultieme vorm van verzameling. Wanneer ze er volle bak naartoe rennen gaat het gagarandeerd fout ! Een tweede gevaar is ook dat, als je je paardje laat op zijn eigen tempo naar de hindernis gaan zal hij altijd maar sneller op de hindernis willen afstormen en op den duur heb je geen controle meer, wat verre van veilig is !
Wanneer je paard deze techniek meester is kan je hem tussen de hindernissen wel meer voorwaarts rijden, maar voor de sprong moet je het paard wel altijd terugnemen om hem in staat te stellen een mooie ronde sprong te maken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 19:57

Ik heb hem dus gister op die 'verzamelde' manier gesprongen, vandaag heb ik gewoon gedressuurd en hij liep echt de sterren van de hemel! Zou hij door dat springen losser zijn geworden?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:32

het kan best dat hij daar losser van is geworden hoor, dat is bij leroy ook altijd zo.
omdat hij bij springen zijn rug en achterhand redelijk goed gebruikt is hij dus de dag erna losser.(leroy dan he)maar dat zal bij jouwe dan ook wel het geval zijn.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:56

ik heb ook de ervaring dat ze uit dat heel lage tempo veel beter door de rug springen en de volgende dag veel fijner dressuren. Ze moeten dan ook van achteruit springen en niet het tempo gebruiken om zich over de hindernis te 'gooien'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers