Nu eens niet over ABN schrijven maar ABN praten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Nu eens niet over ABN schrijven maar ABN praten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 22:46

Er zijn al heel wat topics geweest over het schrijfgedrag van sommige bokkers.
Maar hoe staan jullie tegenover mensen die slecht Nederlands spreken?
Bijv.
"Hoe duur kost dat?"
"Ben jij de enigste? " (nou zo leuk vind ik mezelf niet...)
"Ik zocht Jantje" (Oh, heb je hem al gevonden dan?)
"Wat was uw naam?" (Nou zover ik weet ben ik nog niet dood hoor)
Bovenstaande voorbeelden zijn "gewoon" slordige fouten.

Maar ik heb sinds kort een collega van 23, geboren en getogen in NL, MEAO BA, welliswaar met Turkse ouders. Zijn NL is behoorlijk prut. Bijv.: Ik heb hier 3 faktuur met vragen. Hij vergeet nl. zeer regelmatig om het meervoud te gebruiken.
Ik kan het niet nalaten om hem te verbeteren.
Zouden jullie dat ook doen of ben ik te streng?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:51

blijven verbeteren.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:10

Je bent te streng.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:02

Je kan blijven verbeteren, maar ben bang dat het niet helpt Haha! !
Ik ken het wel van mezelf; ik woon nu al weer ruim 14 jaar in Duitslamd en ik maar ook nog steeds (bepaalde) gramaticale fouten (zoals mir/mich en dir/dich). In het begin werd ik er ook steeds op gewezen en ik deed ook altijd vreselijk m´n best om het goed te zeggen. Het beroerde is alleen, dat je na een bepaalde tijd een taal dermate goed spreekt, dat je er weinig moeite meer voor doet om het perfect te spreken, omdat iedereen je toch wel begrijpt!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:42

Hier in het oosten zeggen we ook 'drie maand' als we 'drie maanden' bedoelen. Haha!

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik krijg bijvoorbeeld ook de rillingen van uitspraken als 'hun hebben' of 'groter als mij'. Niet iedereen is even goed in Nederlands, dat realiseer ik me wel. Maar je kunt ook iets tot een gewoonte maken terwijl je eigenlijk wel weet dat het fout is 'maar ja, anderen zeggen het ook' en 'ze begrijpen toch wat ik bedoel?'...

Ik zeg wel eens 'bedoel je soms ...?' als iemand zo'n fout maakt. Zo probeer ik diegene er op een subtiele manier op te wijzen dat het niet helemaal klopt wat hij of zij zegt.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 11:20

Sterre schreef:
Je kan blijven verbeteren, maar ben bang dat het niet helpt Haha! !
Ik ken het wel van mezelf; ik woon nu al weer ruim 14 jaar in Duitslamd en ik maar ook nog steeds (bepaalde) gramaticale fouten (zoals mir/mich en dir/dich).


Ok Sterre, maar jij bent niet in Duitsland geboren. Je hebt daar niet op de kleuterschool gezeten enzo. Maar mijn collega is hier geboren en getogen!
Ik zie zo vaak "allochtone" jongeren op TV die heel goed Nederlands spreken. Zelfs zonder buitenlands accent of zo. Je mag toch wel van iemand verwachten die hier is opgegroeid dat hij fatsoenlijk Nederlands kan?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:29

Maar als iemand thuis alleen zijn "eigen" taal hoort, is het toch lastig om een nieuwe taal goed te leren.
Los van de allochtonen vind ik het vreselijk irritant om te praten met mensen die voortdurend taalfouten maken. Meestal is dat volgens mij meer een houding geworden, dan dat ze het echt niet weten. Ik kan het meestal niet laten om zulke mensen te verbeteren...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:45

Haha, maak eens kennis met m'n vader, hij is een Italiaan die al 27 jaar in Nederland woont, mensen die hem niet (goed) kennen, kunnen er echt geen touw aan vast knopen als hij tegen hun praat. Vroeger vond ik dat echt génant, dan vroegen de mensen aan mij (waar m'n vader bij stond) "wat hij nou zei", en als puber is dat echt vresselijk!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:47

Waar ik tegenwoordig jeuk op moeilijk bereikbare plekken van krijg is het gebruik van het woord stukje. En dan wel in zinnen als: een stukje ontwikkeling, een stukje onderzoek.
Zo'n ontzettend fout modeverschijnsel. En waarom? Omdat men denkt dat het intelligent is? Ik heb geen idee.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:17

blijven verbeteren
want dat helpt denmk ik wel
maar als iemand hier al heel zijn leven woont kun je wel wat meer vewachten dan ik heb hier 3 factuur

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:30

Ik weet niet of blijven verbeteren helpt. De jongen moet er zelf ook moeite voor doen (niet dat ik zeg dat hij dat niet doet hoor!), en thuis ook Nederlands praten, wat heel erg weinig gebeurt. Ok, weer een hele post met vooroordelen, sue me Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:41

Karin schreef:
Hier in het oosten zeggen we ook 'drie maand' als we 'drie maanden' bedoelen. Haha!


he hier in Groningen ook Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:47

Ik vind het nogal irritant als mensen bijv. 'mij' zeggen als 't 'ik' moet zijn Haha! Ik doe m'n best om 't dan niet te verbeteren Schijnheilig

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:19

moet ik eens mijn dialect uithalen dan?
haha, dan snappen jullie er helemaal niets meer van, van ons West Vlaams boerentaaltje!

----- ei, tis ier ik é, oewis da nog me gidder? tis toopn goed é!
kjeune mie ier wel nog wi ip bokt, gjistige minsn iere, ze lustern ier tenminste no wuk dak te zegn ei, wan ak tus begunne te klapn over de peirdn, ister ginjin die wil lustern no mie! Nuja, kgo stopn me zevern, sebiet pijsdje nog dak geskift benne! Zeg minsn, de leute njé!-----

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:37

Ehh...ja Emme.... tuurlijk Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:50

Silvia schreef:
Ok Sterre, maar jij bent niet in Duitsland geboren. Je hebt daar niet op de kleuterschool gezeten enzo. Maar mijn collega is hier geboren en getogen!


Ja, daar heb je wel gelijk in! Toch baal ik er wel eens van hoor! Met het spreken kan ik hier nog wel het één-en-ander "verdoezelen", omdat ze hier ook een dialect spreken Knipoog , maar als ik wat moet schrijven, moet ik altijd m´n dochter om hulp vragen ("ehh... is het keine, keinen, keiner, of keinem Clown !")

Citaat:
Ik zie zo vaak "allochtone" jongeren op TV die heel goed Nederlands spreken. Zelfs zonder buitenlands accent of zo. Je mag toch wel van iemand verwachten die hier is opgegroeid dat hij fatsoenlijk Nederlands kan?


Ook hier geef ik je gelijk! Als iemand in Nederland naar school geweest is, mag je idd verwachten dat hij/zij behoorlijk ABN spreekt. Toch valt het me ook bij veel Nederlandse tieners op, dat er slecht gesproken wordt Scheve mond ("da´s van me eige"). Mijn kinderen gaan natuurlijk hier naar school en hoe het er inmiddels op nederlandse scholen aan toe gaat, ben ik ook niet meer echt goed op de hoogte. Letten ze op scholen tegenwoordig niet meer zo op het gesproken woord??

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:00

ABN= Algemeen Boeren Nederlands.....

Ja ze letten er op school wel op, maar niet op plaatsgebonden fouten.
Hierzo zeggen we skool ipv school.

En ook 3 maand geleden is korter dan te zeggen een maand of 3 geleden.

Ik plaats ook wel eens in een woord de r verkeerd, met praten dan.

En als je andere constant gaat verbeteren dan gaan ze ook op jou letten...

Mijn liefhebbende (v)echtgenoot is ook zo'n verbeteraar, die hoeft zich thuis maar een keer te verspreken en dan wordt hij in 3-voud verbeterd en uitgelachen...(door de kids)
En dan vind ik het verbeteren van zinnen die de kids verkeerd zeggen nog tot hier aan toe, maar om een volwassene te gaan verbeteren....

Ik zou me er niet zo aan storen...

En wat betreft duits.... ik maak daar ook veel fouten mee oa kein, keine, keinem enz. Het eerste dat ik zeg als ik duits moet praten is dat mijn duits belabberd is.... evenzo als ik ergens op een duitse chat zit.
Mijn engels is ook niet perfect, zelfde verhaal: eerst vertellen dat ik niet zo goed engels kan en dan worden foutjes geaccepteerd en weet je een woord niet zijn ze ook geduldiger als je een uitleg geeft... Chat af en toe internationaal.... alleen niet in het frans, kan er geen touw aan vast knopen.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:12

Ik ben ook niet de beste in nederlands en op bokt word dat vaak verbeterd en ik vind het ookm niet erg ofzo leer ik alleen van, alleen ik vind het niet leuk om elke keer als ik een spelfout maak dat ik steeds commentaar krijg.