verzamelen in draf: groot probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

verzamelen in draf: groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 09:59

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en ben benieuwd of jullie dit ook wel eens hebben en hoe jullie dit vervolgens oplossen.
Als ik mijn paard lekker aan het werk wil zetten, de achterhand even een wat extra wil vragen, vlucht zei aldoor weg. Gisteravond was ik aan het rijden en een klein voorbeeldje: Ik reed haar lekker vanachter naar voren, lekker los, beetje verzamelen en weer wat voorwaarts. Gewoon lekker schakelen enzo. Maar op den duur vindt ze het te moeilijk worden en voelt ze een spier van de achterhand. Haar oplossing is om in galop aan te springen. Wel een lekkere galop hoor, maar ja als ik wil draven... Op den duur kan ik haar gewoon niet verzameld laten draven want, al zit ik nog zo stil, ze zoekt haar uitweg in de galop. Achterwaart en voorwaarts in de draf: galop.
Ook als ik tussendoor eens ga uitstrekken in de draf en daarna weer wil verzamelen. Zodra ze eigenlijk haar bilspieren gaat voelen gaat ze weer in de galop. De galop daarentegen is lekker verzameld, maar dat is dan ook haar makkelijkere gang. Hoe train ik nu verder?


happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:48

Ik denk dat je je paard te veel van voren vasthoudt. Met verzamelen maak je een halve ophouding (of meerdere achter elkaar) waarna het paard terug komt op de achterhand, vervolgens ontspan je je hand weer waarbij het paard moet leren om niet meteen weer 'weg te rennen'. Dit vergt veel oefening en training. Als je vanachter erin blijft pompen en van voren hou je tegen zonder te ontspannen dan ziet je paard geen uitweg dan in galop aanspringen.

Ik vraag me af wat er gebeurt als je een overgang terug rijdt. Bij een goede overgang rij je via de verzameling, springt je paard dan ook in galop aan?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 10:54

Ik heb gewoon een elastiekje in mijn hand. Het is misschien moeilijk voor te stellen als ik het schrijf. Ze veert door haar hele lijf, het gaat eigenlijk super. Alleen als ik haar extra vraag wil ze in de galop springen. In de galop is ze goed verzamelt, als ik wil kan ik zo een piroette draaien en vervolgens uitstrekken en weer terug, allemaal op de zit. De draf vind ze alleen erg moeielijk, altijd al.
Als ik terug ga in de overgang doet ze dat niet, (aanspringen in de galop) Ik maak mijn zit ietsje zwaarder en een halve ophouding en ze gaat terug. Alleen van de galop naar de draf gaat ze dan stappen

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:10

Probeer op het midden van een lange zijde eens hele langzame draf te draven. Heel langzaam, denk aan "op de plaats". Het paard leert daardoor wachten op jouw hulpen en tegelijkertijd wordt eht steeds wat sterker achter. Rijdt het echt helemaal terug, tot het bijna in stap valt. Probeer dat een pas of 5, 6 vol tehouden en dan RUSTIG weer terug naar je normale arbeidsdraf.
Neem haar terug door langzamer te gaan lichtrijden, langer en dieper te gaan zitten, geef ophoudinkjes aan de voorkant, maar blijf haar naar beneden spelen. Ondersteun haar met been hulpen, vooral als zij denkt een overgang naar stap te moeten maken.

Als je paard hierbij makkelijk in galop aanspringt, is het zaak niet te gaan doorzitten, en ook geen ruimte in de teugels te geven zodat het de 1e galopsprong kan maken. Je zult dan tijdelijk meer druk op de teugels krijgen, maar als het kwartje eenmaal gevallen is, kan je dat weer afbouwen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 11:14

Dus eigenllijk een schijnovergang rijden en daarbij lichrijden, oke.
Ja mijn paard vind het heerlijk om daarbij in galop te gaan. Je geeft duidelijk uitleg! Ik ga het vanavond, met lichtrijden oefenen! Bedankt!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:55

Kyra schreef : Maar op den duur vindt ze het te moeilijk worden en voelt ze een spier van de achterhand.
Zo te horen (lezen) werkt je paardje uitstekend. Misschien overvraag je haar wel, is ze nog niet klaar om deze oefening lang na elkaar vol te houden. Het is waarschijnlijk een vorm van verzet. Ik zou eens proberen van als de oefening een paar keer goed gelukt is, ze eens volledig vrij te laten stappen voor een paar minuutjes en daarna opnieuw te beginnen. Is trouwens ook een ideale beloning voor het feit dat ze de oefening tot een goed einde heeft gebracht .
Paarden kunnen slechts 10 minuten na elkaar geconcentreerd werken, dan verzuren de spieren en moet je efkes een onspannend moment inlassen (stappen of vwnw rijden)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:11

Het kan misschien ook helpen om haar volledig te lossen. Als je voelt dat ze in galop wilt aanspringen , houdt haar dan niet tegen maar los een beetje.
Ik reed op kamp ook op zo'n pony , die kon echt nie traaggaan. Verzameld galopperen had ze niet van gehoord , evenals verzameld draven. Telkens ze wou versnellen ben ik diep gaan zitten en heb ik haar losser gelaten (wel nog contact houden , teugels mogen niet doorhangen natuurlijk!), in het begin ging ze dan in galop , maar na een tijdje bleef ze mooi bij mij lopen.
Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 07:20

Verzamelen is niet zo even een kunstje wat je zo doet! Het is een proces en een traingsdoel op zich! In een M en Z proef wordt nog niet zo'n zware verzameling gevraagd als bv. in een Prix St. George proef. De ultime verzameling is de piaffe en passage. Naarmate je vordert in je training en je de juiste bespiering aan je paard traint zal het steeds beter in staat zijn een hogere graad van verzameling op te brengen. Je kunt verzameling niet zomaar even opdringen! Doe je dat wel dan stuit je tegen problemen als uitbreken in galop, uit elkaar vallen en sloffen, of onregelmatig worden en scheef gaan.

Ik denk dat jouw paard de graad van verzameling die je van hem verlangt gewoon nog niet kan opbrengen, je rijdt te ver terug en hij breekt eruit door aan te galoperen. Ik zou dus zorgen dat je hem eerst heel goed vwnw loswerkt en geleidelijk aan wat oppakt. Als de spanning er goed uit is kun je eens wat stukjes terug gaan rijden in de draf. Gewoon niet teveel en te lang terughouden en daarna weer lekker naar voren rijden. Het is heel belangrijk dat je paard ontspannen blijft en goed voor je been. Na een stukje wat verder terug te hebben gereden kun je hem ook eens een stukje voorwaarts neerwaarts laten gaan.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 09:54

Ik wil jullie alvast even heel erg bedanken voor alle goede adviezen en ga het uiteraard ook opvolgen. Ik zal proberen om heel kort te verzamelen en daarna lekker voorwaarts te rijden en het op die manier op te bouwen (niet in 1 uur, maar dan praat ik meer over enkele weken of langer) Ik denk inderdaad dat ik wat te veel gevraagd heb. Laat ik eerst maar zorgen dat door kleine stukjes achterhand eronder te zetten har achterhand ook daadwerkelijk wat sterker wordt. Als ie sterker is zal ik ook meer kunnen vragen . (Tjonge jonge het klinkt allemaal zo logisch he....)

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 14:46

Kyra schreef : (Tjonge jonge het klinkt allemaal zo logisch he....)[/quote]

Vind ik ook altijd, tot je erop zit hé !


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 05:10

Als ze te hard gaat draven kan je het beste langzamer gaan lichtrijden, meestal werkt dit. Om te verzamelen moet je haar bijna terug maar de stap rijden en vandaar uit voorwaarts in een rustige draf zetten elke keer als het paard versnelt weer bijna terug naar de stap gaan. Verzameling is een voorwaartse gang vandaar moet je tempo vertragen zodat je weer van achteren naar voren kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:23

shasta schreef:
Verzameling is een voorwaartse gang vandaar moet je tempo vertragen zodat je weer van achteren naar voren kan rijden.

Ik hoop niet dat je bedoeld dat je langzamer moet gaan draven. De takt moet juist gelijk blijven maar de passen worden korter en meer opwaarts met een daling van de achterhand.
De fout van het langzamer rijden wordt heel erg veel gemaakt. Je krijgt er alleen maar een traag paard van met een langzaam achterbeen en dat is precies wat je niet wilt zien!

Maar om eventjes terug te komen op het steeds aangalopperen. Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan. Galop is echt zijn beste gang en makkelijker dan de draf. Hij gebruikte het om onder het werk uit te komen en het werd bijna een spelletje. Zet je paard steeds consequent terug naar een goed voorwaartse draf en hou je buitenteugel er aan. Zo voorkom je dat hij steeds aanspringt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:33

Kyra schreef:
Ik heb gewoon een elastiekje in mijn hand. Het is misschien moeilijk voor te stellen als ik het schrijf. Ze veert door haar hele lijf, het gaat eigenlijk super. Alleen als ik haar extra vraag wil ze in de galop springen. In de galop is ze goed verzamelt, als ik wil kan ik zo een piroette draaien en vervolgens uitstrekken en weer terug, allemaal op de zit. De draf vind ze alleen erg moeielijk, altijd al.
Als ik terug ga in de overgang doet ze dat niet, (aanspringen in de galop) Ik maak mijn zit ietsje zwaarder en een halve ophouding en ze gaat terug. Alleen van de galop naar de draf gaat ze dan stappen


mijn paardje heeft af ent oe precies het zelfde! hij verzameld zo goed in de galop dat ik een piroette kan maken! toch heeft het wel een klein beetje te maken met hoe jij met je handen rijd!
ook al heb je dat niet door! ik zei ook altijd dat het niet aan mijn handen/rijden lag! zodra ik mijn been lichtjes verlegde dan sprong ie al aan!
ik zou gewoon een keer prberen, dat je hem van voor los gooit(niet helemaal natuurlijk) maar danvreselijk goed op je been rijden!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:43

Mijn pony kon niet voorwaarts draven (altijd slome sukkeldraf, en als hij voorwaarts moest draven sprong hij ook altijd in galop. Ook omdat dat makkelijker was. Door steeds een beetje die grens op te rekken, steeds iets meer voorwaarts ging het steeds beter. De grens opzoeken, optijd stoppen en consequent terugnemen werkt volgens mij ook ht best. Helaas heb ik zelf met dat consequent zijn nog het meeste moeite...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 10:04

Jippie schreef:

Maar om eventjes terug te komen op het steeds aangalopperen. Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan. Galop is echt zijn beste gang en makkelijker dan de draf. Hij gebruikte het om onder het werk uit te komen en het werd bijna een spelletje. Zet je paard steeds consequent terug naar een goed voorwaartse draf en hou je buitenteugel er aan. Zo voorkom je dat hij steeds aanspringt.


Haha! Precies wat ik bedoel! Alsof ik het zelf heb geschreven. Ik ben erg blij met jullie tips! Thanks!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:27

Als gymnastische oefening is verzamelen erg geschikt, maar waar al voor werd gewaarschuwd: vertragen is uit den boze.
Als je paard het moeilijk vindt, is wat meer werken aan het evenwicht en het rechtrichten mogelijk een oplossing. (verzamelen verhoogt op zijn beurt weer het evenwicht). Neem er de tijd voor, neem tijdig de rust, vluchtgedrag zoals in galop aanspringen kunnen snel overgaan in een trucje.
Van achter naar voren verzamelen, dat is de kern Lachen Als je het goed doet voel je het gelijk in de teugels, heerlijk gevoel.
Succes!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 63 bezoekers