Wielspoortjes in de B??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Wielspoortjes in de B??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 20:08

Ik hoorde deze week dat je tegenwoordig met wielspoortjes in de B mag rijden.
Is dit zo?
Ik vind dit echt maf. Ik bedoel, B staat voor beginner.
Tuurlijk kan je wel met sporen rijden, maar toch geen wieltjes?
Eerder een knopje op kleine stompe spoortjes.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:57

Mijn vraag aan jou wat is er zo erg aan wielsporen en wat heeft dat met de B te maken??? Kunnen de mensen in de B niet rijden dan?? Ben benieuwd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:05

Bij de paarden mag het wel, bij de pony's niet.
In de B rijden niet alleen maar beginners.....
Je kan het ook zien als het begin......ook voor een wat verdergevorderde combinatie......een paard moet toch wedstrijdervaring opdoen, dus dan starten ze in de B of L

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 22:05

Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet.
Maar B staat voor beginner en ik vind wielsporen dan een beetje ver gaan.
Tuurlijk, als je er mee om kan gaan, geen probleem. Maar hoeveel mensen zijn er niet in de B, die niet voor niets in de B blijven hangen...
Ik bedoel hiermee te zeggen, dat ik vind dat je best wielsporen mag dragen, als je bewijst hiermee om te kunnen gaan.
En ik vind het een beetje ver gaan om dit in de B al te doen, terwijl je ook een ander spoortje (stomp of knop), of helemaal geen spoortje kan dragen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 22:06

O ja, ik heb het ook over de mensen en niet over de paarden. Lachen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:11

Amanda schreef:
Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet.
Maar B staat voor beginner en ik vind wielsporen dan een beetje ver gaan.
Tuurlijk, als je er mee om kan gaan, geen probleem. Maar hoeveel mensen zijn er niet in de B, die niet voor niets in de B blijven hangen...
Ik bedoel hiermee te zeggen, dat ik vind dat je best wielsporen mag dragen, als je bewijst hiermee om te kunnen gaan.
En ik vind het een beetje ver gaan om dit in de B al te doen, terwijl je ook een ander spoortje (stomp of knop), of helemaal geen spoortje kan dragen.


Hoho daar zeg je wat. Hoeveel mensen blijven niet in de B hangen. Nu voel ik me persoonlijk aangesproken. Knipoog Ik rij ook vaak met wielen en gebruik ze bijna nooit. Toch lukt het me tot nu toe niet de B uit te komen betekent dit dan dat ik niet met wielen kan rijden. Ik ken iemand die Z heeft gereden en met haar wielsporen met elke pas haar paard aanspoort. Dus niveau zegt niet zoveel hoor. Ik denk dat je te snel oordeelt.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 22:17

Nee hoor.
Daarom zet ik er ook bij, als je er mee kan rijden, geen probleem.
Maar ik vind dat mensen te snel naar scherpere sporen pakken, terwijl het niet nodig is.
En het was echt niet rot bedoeld hoor, misschien kwam het zo over.
Sorry! Knipoog

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:30

Amanda schreef:
Maar B staat voor beginner .


B staat voor beginnend, dit heeft toch een andere betekenis. Tegenwoordig is het niveau in de B bovendien vrij hoog, dus een 'huisvrouw' met recreatiepaard zal het moeilijk aan kunnen een nette proef te rijden.
Er rijden bovendien ook goede ruiters in deze klasse die weten om te gaan met wielspoortjes.

Ik ben van mening dat ieder paard zonder spoor voorwaarts gereden moet kunnen worden, wat dat betreft zou het rijden met spoor best mogen afgeschaft in de B.
Toch geeft het op de juiste manier rijden met sporen een gunstige invloed op je rijden.
Ergens vind ik het dus overdreven, maar het moet kunnen. Trouwens, jury's zien over het algemeen heus wel als er misbruik wordt gemaakt van zoiets.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:59

Kelly_ann schreef:

Ik ben van mening dat ieder paard zonder spoor voorwaarts gereden moet kunnen worden, wat dat betreft zou het rijden met spoor best mogen afgeschaft in de B.
Toch geeft het op de juiste manier rijden met sporen een gunstige invloed op je rijden.
Ergens vind ik het dus overdreven, maar het moet kunnen. Trouwens, jury's zien over het algemeen heus wel als er misbruik wordt gemaakt van zoiets.


Helemaal mee eens, maar ik heb liever dat iemand een scherper spoortje goed gebruikt als iemand die zonder spoor rijdt en constant aan het drijven is.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:17

Ik heb twee weken geleden voor het eerst gestart in het L1 paarden en me idd verbaasd dat ik bijna de enige was zonder spoor. Ik zag echte prikkers, wielen, hamersporen, god weet wat hangen die mensen eraan.
Ik snap dat echt niet, wat moeten die mensen in hemelsnaam als ze straks Z2 rijden en fijne hulpen moeten geven?
Een paard dat voor het been is kun in je een L-proefje echt nog makkelijk zonder spoor rijden. En dat is toch één van de hoofddoelen van de training in dit stadium, dat voor het been krijgen van dat dier...

btw, met dat hoge niveau in de B/L vind ik het ook nogal meevallen. Het viel mij erg tegen hoeveel paarden niet eens taktmatig lopen of zelfs tegen onregelmatig aan zitten.

Ik hoop dat ik niet arrogant overkom zo, wat ik bedoel is dat ik het gewoon raar vind met wat voor spoor iedereen start!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:24

Volgens mij staat de B voor basis. En niet voor beginner o.i.d.

maar goed maakt niet veel uit. Ik vind dat je zonder sporen de B wel moet doorkomen. Al reed ik wel altijd met sporen. kleine knop spoortjes dat wel. gewoon voor het gemak. Julius reageerde nogal fel op de zweep. Dus die kon ik eigenlijk niet bij hem gebruiken.

Och elk hulpmiddel is zo streng als de ruiter. Spoortjes zeggen niet zoveel. Hoe ermee gereden wordt wel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:47

Hihi Heike, blz 56 van het proevenboekje:
Een...........paard.................naar zijn eerste B-wedstrijd. De B staat immers voor 'beginnend' en niet voor 'beste der beste'.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 08:45

Tsja heb Waldo twee keer met wielspoortjes gestart omdat ie dan net iets fanatieker was in de ring. De eerste paar keer dat ik startte was meneer zodra ie binnen kwam ineens veel meer geinteresseerd in de bak dan in mij Haha! Met wielspoortje kan je subtiel net wat meer hulp geven en dat was voldoende om hem weer actief en bij de les te krijgen. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat we nu wat meer 'gewend' zijn dus dat ik dat wieltje niet meer zo nodig heb. Ik reed er dan ook alleen op wedstrijd mee, niks mis om een scherper spoortje te pakken voor je proef (althans, volgens de bokkers... heb daar ooit nog eens een topic over gestart)

En please, niet zoveel vooroordelen a.u.b...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:09

Het maakt mij niet zo veel uit waar je mee rijdt maar wel hoe je er mee rijdt. Iemand die met een spoor kan rijden bepaald zelf wanneer je dat spoor wel/niet gebruikt en doet dat heel gedoseerd en bewust.
Ik heb toch genoeg combi's in de B en L gezien met kloppende beentjes die zonder spoor rijden. Dan weet ik wel wat ik liever zie!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:27

Ik reed in de B en L zelfs met sporen en zweep. Maar dat wil niet zeggen dat ik beiden in de proef volop gebruikte! Mijn zweep had ik meer bij me voor het idee en de sporen gebruikte ik waar nodig.
Ik ga met Jippie mee: ik zie veel liever een ruiter met wielsporen met een stil been dan een onrustig kloppend been zonder sporen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 12:01

Fitzroy schreef:
Ik reed in de B en L zelfs met sporen en zweep. Maar dat wil niet zeggen dat ik beiden in de proef volop gebruikte! Mijn zweep had ik meer bij me voor het idee en de sporen gebruikte ik waar nodig.
Ik ga met Jippie mee: ik zie veel liever een ruiter met wielsporen met een stil been dan een onrustig kloppend been zonder sporen.


Dit is ook waar. Van die schoppende benen is ook niets. Lijkt me voor het paard ook minder prettig dan een prikje met een spoor.

Enne, sporen en zweep zie je vaak genoeg. Ik rijd zelf ook met sporen en zweep, maar niet met wielsporen. Met stompe spoortjes van 1,5 cm. meestal. En het ligt er natuurlijk aan op welk paard. Ik rijd ook wel eens op een paard dat helemaal gek wordt van een spoor. Daar ga ik natuurlijk niet op met een spoortje aan mijn been, want dan zie ik waarschijnlijk alle hoeken van de bak.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:32

Toch zal ook dat laatste type paard eraan moeten wennen als je dressuurmatig verder wilt komen, want vanaf het M1 zijn sporen zelfs verplicht!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:40

fabienne schreef:
Toch zal ook dat laatste type paard eraan moeten wennen als je dressuurmatig verder wilt komen, want vanaf het M1 zijn sporen zelfs verplicht!


Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Fab. en verstand heb ik er niet van, maar ik vind het op zijn minst erg merkwaardig.
Stel een paard loopt helemaal perfect en kan zonder hulpmiddelen moeiteloos door naar de Z of zo, waarom zou je dan die prikkers verplichten ?
Hoe minder hulpmiddelen hoe beter lijkt me toch ?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:04

En toch blijf ik erbij dat een paard gewoon zonder spoor óók aan je been moet zijn, dan is die spoor toch een beetje een symptoomoplossing?
Als je paard niet aan het been is, train dan gewoon thuis nog even door. Een paard wat aan het been is zal sowieso beter van achter naar voren lopen, om maar wat te noemen.

Officieel is het natuurlijk zo dat de spoor dient ter verfijning van de hulpen. Dat is best wel een illusie naar mijn mening, ik denk dat iedereen die met spoor rijd weleens 'straft' met de spoor of er de beenhulp mee versterkt. Daar is mi trouwens niks mis mee, daar gaat het me niet om. (even ter nuancering)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:37

lageveld"]
[quote="fabienne schreef:
Toch zal ook dat laatste type paard eraan moeten wennen als je dressuurmatig verder wilt komen, want vanaf het M1 zijn sporen zelfs verplicht!


Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Fab. en verstand heb ik er niet van, maar ik vind het op zijn minst erg merkwaardig.
Stel een paard loopt helemaal perfect en kan zonder hulpmiddelen moeiteloos door naar de Z of zo, waarom zou je dan die prikkers verplichten ?
Hoe minder hulpmiddelen hoe beter lijkt me toch ?
[/quote]

Jamaar je kunt ook met sporen rijden zonder ze te gebruiken. Dit getuigt juist van een erg stille beenligging.
Ik vind het dus nog niet zo gek dat sporen vanaf de M verplicht zijn.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 19:49

Ja, maar waarom verplichten terwijl je ze niet nodig hebt?

En wat vinden jullie van het gebruik bij manegepaarden?
Dat paardje waar ik het over had is een manegepaard, maar er zijn bij ons ook flegmatieke manegepaarden.
Die kun je niet zomaar aan het been rijden. Ja tuurlijk, binnen dat uurtje les wel, maar dan begin je met spoor, want als je zonder sporr begint hebben ze scheit aan je.
En als je de volgende les komt, kun je weer van voor af aan beginnen.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:40

Ik rijd zelf geen wedstrijden maar wil toch even reageren over wielspoortjes.
Heb begrepen dat deze paardvriendelijker zijn dan het meest eenvoudige knopspoortje omdat het wieltje draait (mits er geen zand o.i.d. tussen zit) langs de huid en een knopspoortje juist prikt. Meningen ?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:51

Liever iemand met wielspoortjes die ze zachtjes over de buik rolt dan iemand met een knopspoortje of stompespoor die ontzettend prikt.
Netals chompie zegt rollen wieltjes dus over de buik heen en dat vind ik eigenlijk ook wel vriendelijker dan een prikkende knop in de buik!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:49

Wielsporen gemeen of afschaffen?
Kul.
Ik rij normaal ook altijd zonder zweep en zonder sporen, maar nu rij ik dus een paard die lekker 5 jaar lang met slof en sporen gereden is.
Ik rij dus altijd met sporen, en zweep. Zonder zweep gaat het paard klieren, thuis kan ik dat wel afbouwen, door een keer zonder te rijden, maar op een wedstrijd gaat die zweep eerst wel mee.
Zonder spoor rijden zou momenteel ook al wel kunnen, maar net die ene keer dat het paard toch te traag is, dan heb ik iets nodig om te reageren, anders ben ik terug bij af. Dus voor mij B met sporen en zweep.
Ik rij overigens wel gewoon met knopsporen, maar wielsporen zijn zachter zoals hierboven al genoemd. Ik ga dat zeker nog een keer proberen.
Ik vind dat je met sporen gerichter kunt drijven en de boel beter kunt doseren. Ik kan m'n kuiten stilhouden en toch drijven, anders moest ik af en toe echt schoppen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 11:20

En hoe zit het dan met het verschil tussen kleine en grote wieltjes?
En glad en gekarteld??