Recht zitten, iemand nog tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Recht zitten, iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 19:21

Ik heb de hinderlijke gewoonte om met mijn hoofd omlaag te rijden, met als gevolg dat ik dus niet echt recht zit.
Het gaat vanzelf, vooral als ik heel geconcentreerd bezig ben. Terwijl als ik recht zit ik het ook een veel beter gezicht vind, maar ja...
Heeft iemand nog tips voor me?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:42

Ik doe het ook, probeer voor jezelf van letter naar letter te rijden, dan zal je merken dat je veel minder naar beneden kijkt. Hier ben ik achter gekomen toen ik dressuurproefje reed en mijn instructrice (die jureerde, was manegewedstrijd) stomverbaasd aan de achterkant zette dat ik eindelijk niet naar beneden keek...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:52

Probeer je op punten te richten waar je heen gaat rijden en probeer daarop te rijden. DAarbij is het ook erg handig als je met meerdere mensen in de bak rijdt, dan leer je vanzelf wel naar voren te kijken en op te letten. Om recht te zitten is het handig om iemand van de grond te hebben of een spiegel.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:18

je moet elke keer tegen jezelf zeggen in je hoofd "recht op zitten naar voren kijken" dan gaat het meestal wel vanzelf bij mij tenminste. en gewoon kijken waar je heen wilt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:07

De tip van Steef is wel een nuttige en daar wil ik nog aan toe voegen dat je gewoon met wat meer kapsones op je paard moet zitten, so to speak Haha!. Nee hoor, meer om je heen kijken is gewoon goed en is ook goed voor je gevoel.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:31

Lovely schreef:
De tip van Steef is wel een nuttige en daar wil ik nog aan toe voegen dat je gewoon met wat meer kapsones op je paard moet zitten, so to speak Haha!. Nee hoor, meer om je heen kijken is gewoon goed en is ook goed voor je gevoel.


ja daar ben ik het helemaal mee eens!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:35

Laat zien wat je hebt!!(naar mijn instructeur!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:40

laat jezelf eens op video zetten, erg confronterend Lachen

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:51

Jippie schreef:
laat jezelf eens op video zetten, erg confronterend Lachen


ja haha:D maar het werkt wel!

maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:39

stok achter je rug langs en dan aan de binnenkant van je ellebogen ga dan maar eens krom zitten is geen pretje ahahahahah
moet je wel een braaf paard hebben

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:46

Ik heb gehoord dat dat ook niet goed is hoor met een stok achter je rug. Je moet net als meerdere al hebben gezegd met kapsones rijden en je zelf bijv op video laten zetten (en niet 1 keer, meerdere keren want anders ga je die ene keer er juist heel erg op letten en je moet daar vaker (lees: altijd) opletten

succes

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 05:01

Altijd goed kijken waar je heen gaat, dat heeft tevens het voordeel dat als je de bocht omwil en je die kant opkijkt ook je gewicht veplaats dus dan ook de goede gewichts hulpen geeft
Laatst bijgewerkt door shasta op 01-12-02 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:37

Ogen op je schouders!!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:59

Ha, dat heb ik ook. Ik heb laatst fotos gezien waar ik aan het rijden ben. Paardje loopt super, maar ikke ... Ik kijk op alle fotos naar beneden. Ze hebben me eens gezegd dat het komt omdat ik wil zién hoe mijn paard loopt, ipv te voélen hoe hij loopt. Meer op je gevoel gaan rijden dus!!!
Of idd video maken of fotos trekken , is heel confronterend en helpt heel goed!!! (Iemand die fotos komt nemen , moet ze heel onverwachts trekken, anders zit je uiteraard recht he!!)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 15:02

Van al mijn wedstrijden maakt mijn vriend een video, dus daar zie ik het ook op. Ook tijdens mij les, neemt hij wel eens wat op. Maar ik weet nooit wanneer, en daar let ik dan ook niet op. Alleen achteraf zie ik het Frusty

Het scheelt vaak ook wel als ik met meer mensen in de bak rijd, alleen heb ik de luxe vaak de enige in de bak te zijn.

Ik zal jullie tips eens opnemen en me er op proberen te concentreren.


Ik heb trouwens nog wat beelden van de video afgehaald van de les van gisteren. Die kun je hier zien: [ITP] Foto's van de les van gisteren Misschien dat het dan nog duidelijker wordt wat ik bedoel.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:32

Ik keek ook alsmaar op het hoofd van mijn paard,
Maar ik heb geleerd dat ik m'n kin omhoog moet doen, en kijken waar ik naartoe rijd.
dat heeft heel erg geholpen.