[NH] Gericht bokken tijdens circling game

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

[NH] Gericht bokken tijdens circling game

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 14:32

Tijdens de circling game begon Cheyenne vandaag te bokken met haar kont enigszins in mijn richting.....Ik heb haar tot de orde geroepen door een harde ruk aan de leadrope, maar de volgende keer probeerde ze het weer. Gebrek aan respect dus, maar hoe los ik dat op op zo'n moment?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 19:40

Wat doet ze nadat je een ruk aan de leadrope hebt gegeven?

Levi heeft dat ook een keertje geprobeert en toen heb ik ook een keiharde ruk aan de leadrope gegeven ( naar beneden dus niet naar je toe trekken...) en toen stond hij met zijn hoofd richting mij, kwam een stukje ophoog...daarna heb ik hem de halve bak achteruit laten lopen met behulp van de yoyo game.

Toen heeft hij dat niet meer geprobeert

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:34

ehm waarom geef je een ruk aan het touw als ze bokt? laat lekker bokken, toch? Als je er geen aandacht aangeeft, snapt ze ook wel dat ze er niets mee opschiet... Zo heeft de 7 games geen zin volgens mij...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 00:23

Op zich vind ik het niet erg dat ze bokt, maar ze mag natuurlijk niet gericht bokken naar mij. Dat is eigenlijk een soort 'aanval' op mij en volgens mij moet je dat wel afstraffen, toch?

Na die ruk aan de leadrope stond ze wel stil en ontkoppelde ze ook haar achterhand....maar ja....twee rondjes later deed ze het weer. De jojo-game snapt ze alleen in z'n vooruit.....Knipoog

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:33

snowdon schreef:
ehm waarom geef je een ruk aan het touw als ze bokt? laat lekker bokken, toch? Als je er geen aandacht aangeeft, snapt ze ook wel dat ze er niets mee opschiet... Zo heeft de 7 games geen zin volgens mij...


Tuurlijk mogen ze opzich wel bokken, maar niet gericht naar jouw! Als ze gewoon bokken en springen etc..omdat ze misschien erg veel energie hebben of erg jolig zijn, gewoon negeren. Daar stoppen ze vanzelf wel mee, maar gericht bokken = straffen. Als het daarna weer goed gaat natuurlijk wel erg belonen Lachen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:03

Is dit de Parelli methode? Gelijk mee stoppen en les nemen van iemand die bekend is met de Parelli methode en weet hoe hij/zij dit kan oplossen. Het heet allemaal "game" maar voor paarden zijn dit geen spelletjes maar dominatie oefeningen, indien dit niet goed gedaan wordt met een zeer dominant paard ben jij diegene die aan het korste eind trekt.
Ik ben niet zo heel bekend met de Parelli methode, volgens mij gaat circling game aan een touw dat betekend dus ook dat je op zo'n afstand van je paard staan dat het dier je gericht kan raken dus denk ook aan je eigen veiligheid.
Mijn advies, stop met oefenen en neem les van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:42

Odi schreef:
Ik ben niet zo heel bekend met de Parelli methode, volgens mij gaat circling game aan een touw dat betekend dus ook dat je op zo'n afstand van je paard staan dat het dier je gericht kan raken dus denk ook aan je eigen veiligheid.
Mijn advies, stop met oefenen en neem les van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.


De circling game is idd aan een leadrope ja, maar wel een leadrope van een paar meter lang...de persoon waar Franca en ik les van hebben weet waar hij mee bezig is, hij is zelf leerling (geweest) van Pat en gaat regelmatig nog terug naar Amerika...
Ik zal hem mailen en vragen wat hij zou doen...het stukje wat ie terugmaild zal ik wel even quoten.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:08

hoi


waar ineke les van heeft, heb/had ik ook les van opzich heb ik er veel van geleerd, ik zal het als volgt oplossen:

een ruk geven aan de leadrope en niet zo zachtjes ook en naar beneden druken en niet naar je toe. en daarna een paar keer de jojo game doen en hem dan vooral lang op zijn plaats laten staan. (geen oogcontact daarbij maken) en opnieuw starten met de cirkeling-game.


mystery had dat geintje van de week ook ik liep van de dijk af naar beneden toe heel erg stel wat dat, we liepen eerst heel gewoon maar op een gegeven moment probeerde hij zijn kont onder de rest van zijn lichaam te halen en mij te strappen, dus ik wat ik hierboven heb geschreven met hem gedaan. en daarna met hem 10x op en neer die heuvel gedaan. en daarna ging het goed. Lovers


en ineke je kan het idd even aan lynn vragen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:21

ik denk niet dat ik een ruk aan de leadrope zou geven.... ik zou haar met het andere eind (of met de carrot stick) zo'n gigantische knal op haar achterwerk geven.... en opjagen..... dan een "rustpauze" inlassen, friendly game doen en dan nog een keer de circling game doen... net zo lang tot ze het braaf doet... (en dan gelijk wat anders gaan doen).

Ik heb trouwens ook les van Lynn en Marjan.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:30

SmithsGirl schreef:
ik denk niet dat ik een ruk aan de leadrope zou geven.... ik zou haar met het andere eind (of met de carrot stick) zo'n gigantische knal op haar achterwerk geven.... en opjagen..... dan een "rustpauze" inlassen, friendly game doen en dan nog een keer de circling game doen... net zo lang tot ze het braaf doet... (en dan gelijk wat anders gaan doen).

Ik heb trouwens ook les van Lynn en Marjan.



ik ga hier niet me mee, maar hoe wil je, je paard een tik geven met de andere kant van de leadrope, dat gaat toch niet daar is het touw veel te kort voor als hij op het rondje loopt of zie ik dat verkeerd? Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:36

dan zou ik de carrot stick gebruiken.... ligt maar net aan de situatie.....

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:40

SmithsGirl schreef:
ik denk niet dat ik een ruk aan de leadrope zou geven.... ik zou haar met het andere eind (of met de carrot stick) zo'n gigantische knal op haar achterwerk geven.... en opjagen..... dan een "rustpauze" inlassen, friendly game doen en dan nog een keer de circling game doen... net zo lang tot ze het braaf doet... (en dan gelijk wat anders gaan doen).

Ik heb trouwens ook les van Lynn en Marjan.


De carrotstick als zweep gebruiken?? Tja...daar zou ik niet voor kiezen.
Met het andere eind van de leadrope gaat ook niet, want je paard loopt als het goed is aan het einde van het touw, dus je hebt dan nooit genoeg touw om indruk op hem te maken...

Ik heb Lynn gemaild...ben benieuwd wat die zegt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:41

Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt met de squeezegame.. Banjer wou mij "aanvallen"... toen heb ik haar zo'n ongelofelijke knal verkocht met het leadrope... en daarna opgejaagd....

Lynn en Marjan zeiden dat ik het goed had opgelost....

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:46

SmithsGirl schreef:
Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt met de squeezegame.. Banjer wou mij "aanvallen"... toen heb ik haar zo'n ongelofelijke knal verkocht met het leadrope... en daarna opgejaagd....

Lynn en Marjan zeiden dat ik het goed had opgelost....


Squeezegame is heel wat anders dan de cirkelinggame...
Met de squeezegame staat ze dichtbij je en heb je idd genoeg touw omdat te doen...

Levi heeft nooit geprobeert om mij 'aan te vallen' gelukkig.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:47

het was maar om aan te geven dat opjagen soms ook een goede optie kan zijn

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:18

De carrotstick mag je fysiek contact mee maken,
maar het eerste wat ik zou proberen (ligt aan de mate van bokken, klein hupsje kan dit wel bij) neem een longeertouw ipv leadrope zodat je meer afstand hebt, als ze een bok geeft maak je je erg groot en doe een stap naar voren. Laat maar zien dat je niet onder de indruk bent en niet weg gaat met je dominante gedrag als zij dat aangeeft.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:13

orri schreef:
De carrotstick mag je fysiek contact mee maken,
maar het eerste wat ik zou proberen (ligt aan de mate van bokken, klein hupsje kan dit wel bij) neem een longeertouw ipv leadrope zodat je meer afstand hebt, als ze een bok geeft maak je je erg groot en doe een stap naar voren. Laat maar zien dat je niet onder de indruk bent en niet weg gaat met je dominante gedrag als zij dat aangeeft.



een longeerlijn is niet echt een oplossing omdat het niet zwaar genoeg is, een leadrope heeft het juiste gewicht moet je paard stappen dan schut je met dat touw heen en weer, maar een longeerlijn voelen ze de zwaarte niet echt van. (hoe moet ik het uitleggen, komt er een beetje raar uit Scheve mond )


maar dat laatste wat orri schrijft is wel een goed idee. naar voren gaan, en laten zien dat je niet onder de indruk bent.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:15

Longeertouw, is puur omdat je dan niet geraakt kan worden Haha!
Veiligheid voor alles...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 18:17

Ik ben heel benieuwd wat Lynn zal zeggen van deze situatie. Ik weet wel dat je niet moet laten merken dat je onder de indruk bent....Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 18:19

Oja, vandaag voor het eerst het zadel erop en aangesingeld.....Wat er toen gebeurde kunnen jullie lezen in Verslag van de Dag........geniet en huiver Knipoog Knipoog

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:13

Oke Lynn (of eigenlijk Marjan, zijn vrouw, want Lynn kan geen nederlands Knipoog ) heeft teruggemaild.

Mijn vraag: Ik ben met iemand in discussie over wat je moet doen als je paard gericht naar jouw bokt tijdens de circling game?

Antwoord: Als een paard gericht naar je bokt moet je dat als een serieuze 'aanval' naar jou zien (tenzij het speels bokken van opwinding is, maar dat onderscheid is wel makkelijk te maken).
Dit soort 'aanvallen' brengen je eigen veiligheid in gevaar en dus moet je hard optreden : een flinke mep op de kont geven.
Dan stoppen door achterhand weg te vragen en weer opnieuw circling game doen. Doet hij het weer, dan weer een flinke mep, stoppen en driving game op de achterhand doen met veel snelheid !!, je jaagt als het ware achter de kont aan. Dan stilstaan, paard even tot rust laten komen, niet aaien en weer circling game doen.


Mijn oplossing en zijn antwoord daarop: Ik denk dat een ruk aan de lead rope te zacht is vergeleken met wat het paard doet, als hij gericht naar je bokt dan is hij wel heel erg onrespectvol.....
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij de andere games Braaf en met veel plezier doet....


Toen zei ik dat je toch niet genoeg touw had om hem een mep te geven?

Antwoord: ho ho ook tijdens de circling game kan je altijd met het touw zwiepen, dat doe je bijv. als het paard niet aan eind van het touw loopt maar te dichtbij je, je doet een stap naar voren zodat je meer touw kan pakken en geeft een flinke zwaai met het touw, (richting hoofd) direkt daarna stap je weer terug en pakt weer het eind van het touw. Het moet wel 1 snelle beweging zijn, als jr rustig naar voren loopt om meer touw te pakken voor de zwaai dan is de kans groot dat het paard gelijk stil gaat staan ofzo, je moet ze er als het ware mee overvallen...!!
Als je denkt dat het te gevaarlijk is om zo'n stap naar voren te doen (jouw voorbeeld met het trappende paard) dan kan je altijd een carrot stick gebruiken (of de Apple-stick.....onze eigen versie), het is dan wel beter als het paard al de friendly game met de stick van te voren kent.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:16

dank u... Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:47

Persoonlijk zou ik het anders aanpakken. Voordat ik met die mep op de kont begon (zowiezo erg knap als dat je lukt, je paard loopt op ca. 3 meter afstand en draaft.. er naartoe lopen is niet echt veilig lijkt me) zou ik gewoon voorlopig geen circling game doen maar vooral veel porcupine, driving en yoyo. Vervolgens circling rustig weer opbouwen, begin gewoon in stap zou ik zeggen. En het lijkt me trouwens logischer om je paard door te sturen (harder laten lopen) dan te stoppen door zn achterhand weg te drijven. Je paard protesteert tegen het lopen, en dan geef je hem zn zin door hem te stoppen? Hmm... zou ik niet doen. Weet er niemand of er iets over gezegd wordt in het level 1 pakket?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:50

In principe beheersen mijn paard en ik het gevraagde op het trailer gedeelte na van Level 1.
Misschien is het paard nog niet klaar voor de circling game, worden de voorgaande games niet goed genoeg geaccepteerd of uitgevoerd??

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 01:21

Ja, dat zou kunnen. Maar ze biedt de circling game wel min of meer aan, alsof ze er wel klaar voor is. Maar misschien moet ik de andere games eerst meer oefenen.