Overdosering wormkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Overdosering wormkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 16:19

In de bijsluiter van de wormenkuur staat altijd dat je op moet passen voor een overdosis. Maar er staat niet bij wat er kan gebeuren als je pony/paard een overdosis krijgt. Weten jullie het?
Wat kan er gebeuren bij een overdosering en hoe merk je het aan je pony?
En bij welke hoeveelheid (natuurlijk afhankelijk van het gewicht van je pony) is het een overdosis?


Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:46

geen idee??? Ik heb ook wel ns gehoord dat het voor elk paard 1 x per jaar wel goed is om een dubbele hoeveelheid te geven.... maar of dat war is...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:02

Sommige wormenkuren zijn behoorlijk sterk qua middel en kan zelfs bij de goede hoeveelheid lichte koliek veroorzaken.
Ik denk dat ze dit bedoelen met het gevaar bij een overdosis.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:16

Over het algemeen kan je je paard beter te zwaar dan te licht inschatten wanneer je een wormkuur voert.
(lichte) koliekverschijnselen zijn idd de bijwerkingen die er bedoeld worden.
Ik denk dat het afhangt van de gevoeligheid van je paard (de een reageert sterker dan de ander) en ook van de mate van worminfectie. Als je paard aan een zware infectie lijdt en er sterven ineens een boel wormen af door de kuur dan kan dat koliekverschijnselen geven.

Maar ik doseer onze paarden meestal ook over (voor zo'n 150 kilo teveel) en heb er nog nooit last van gehad.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:21

heb deze vraag eens aan DA gesteld. Mits je paard niet koliekgevoelig is kan tot 4x overdoseren eigenlijk weinig kwaad. Onderdosering is veel gevaarlijker. Kan leiden tot recistentie van de wormen. Beter iets overdoseren dus als onderdoseren was zijn advies.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 16:35

Bij Equest en Equigel is het wel gevaarlijk, die stoffen die daar inzitten zijn erg heftig, daarom mag je ze ook niet aan veulens geven. Een dubbele dosis zou ik nooit doen tenzij je met Pyrantel ontwormd, dan mag je een dubbele dosis geven, dan werkt het namelijk ook tegen lintwormen, maar bij de andere middeltjes niet doen. Een beetje meer kan inderdaad weinig kwaad.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:26

een vriendin van mij studeert aan utrecht, en zij had het er over dat alles wat ze te veel binnen krijgen, er gewoon weer uit poepen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 21:59

golda1 schreef:
een vriendin van mij studeert aan utrecht, en zij had het er over dat alles wat ze te veel binnen krijgen, er gewoon weer uit poepen.

Lijkt me stug. Het lichaam heeft geen maatbekertje om te kijken hoeveel hij nodig heeft en de rest laat gaan. Het wordt allemaal opgenomen in het lichaam.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:28

Het lichaam heeft vaak maar een beperkte capaciteit wat omzetten van een stof betreft, of de stof weer inbouwen in andere bruikbare stoffen. Dat wat niet gebruikt kan worden wordt vaak (na opgenomen te zijn) weer uitgescheiden met de mest of urine.
Maar dat is ook niet zo bij alle stoffen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:10

Meavey schreef:
Bij Equest en Equigel is het wel gevaarlijk, die stoffen die daar inzitten zijn erg heftig, daarom mag je ze ook niet aan veulens geven. Een dubbele dosis zou ik nooit doen tenzij je met Pyrantel ontwormd, dan mag je een dubbele dosis geven, dan werkt het namelijk ook tegen lintwormen, maar bij de andere middeltjes niet doen. Een beetje meer kan inderdaad weinig kwaad.


De fabrikant heeft een enorme veiligheidsmarge "ingebouwd"zeg maar. Als het echt zo schadelijk was om over te doseren, zouden waarschijnlijk alleen da-en het toe mogen dienen. Een wormekuur heeft een grote veiligheidsmarge. Ik geloof dat bij de normale wormenkuren in principe niets gebeurd als je een paard 4 keer de toegestane dosis geeft. Natuurlijk is de ene gevoeliger dan de ander....

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:38

Meavey schreef:
Bij Equest en Equigel is het wel gevaarlijk, die stoffen die daar inzitten zijn erg heftig, daarom mag je ze ook niet aan veulens geven. Een dubbele dosis zou ik nooit doen tenzij je met Pyrantel ontwormd, dan mag je een dubbele dosis geven, dan werkt het namelijk ook tegen lintwormen, maar bij de andere middeltjes niet doen. Een beetje meer kan inderdaad weinig kwaad.


Geen Equest aan veulens? Krijgen die van ons soms ook gewoon hoor. En ze doen het allemaal nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:41

Heb net effe in de loopstal gekeken, maar onze veulens leven allemaal nog, en die krijgen equest!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:50

Equest moet je niet voeren aan veulens jonger dan 4 maanden.
Bij deze jonge veulens krijg je namelijk wel problemen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:50

Pipo schreef:
Heb net effe in de loopstal gekeken, maar onze veulens leven allemaal nog, en die krijgen equest!


Pas vanaf 4-5 maanden toegelaten, is ook vermeld op de bijsluiter.
Zou ik niet riskeren vroeger, er zijn al doden gevallen....

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:22

Wat is overdoseren? Ik heb zo'n meetlint van de Paardendrogist om het gewicht te schatten, maar tel er altijd 200 kg (twee streepjes) bij op - omdat ze misschien net iets zwaarder zijn, je altijd iets vermorst, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:45

Zannekin"]
[quote="Pipo schreef:
Heb net effe in de loopstal gekeken, maar onze veulens leven allemaal nog, en die krijgen equest!


Pas vanaf 4-5 maanden toegelaten, is ook vermeld op de bijsluiter.
Zou ik niet riskeren vroeger, er zijn al doden gevallen....
[/quote]

Veulens zijn al meer dan een jaar oud Haha!

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:04

vanda's schreef:
Geen Equest aan veulens? Krijgen die van ons soms ook gewoon hoor. En ze doen het allemaal nog!


Zou toch maar even de bijsluiter lezen. Daarin staat dat Equest niet aan veulens tot (ik dacht 6 maanden) gegeven mag worden.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:41

Pipo"]
[quote="Zannekin"][quote="Pipo schreef:
Heb net effe in de loopstal gekeken, maar onze veulens leven allemaal nog, en die krijgen equest!


Pas vanaf 4-5 maanden toegelaten, is ook vermeld op de bijsluiter.
Zou ik niet riskeren vroeger, er zijn al doden gevallen....
[/quote]

Veulens zijn al meer dan een jaar oud Haha!
[/quote]



Dan is het ook geen veulen meer he? Knipoog

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:30

Ik heb vorig jaar Udinde een dubbele dosis Equest gegeven. Spuit schoot uit en het zat er in voor ik er erg in had. Domdom.
Ze was toen denk ik een maand of 9/10.
Mijn DA zei dat ik haar goed in de gaten moest houden. Koliekverschijnselen en desorientatie (slingeren ed.) daar moest ik naar kijken. (er is overigens niets gebeurd)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Princesj en 18 bezoekers