Hoefprobleem!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Power
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-02

Hoefprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 16:44

Beste lezers!

Dit is eigenlijk een soortement van oproep, aangezien ik enigzins radeloos ben.

Mijn paard heeft al enige tijd last van zijn hoeven. Bij droog weer is er eigenlijk niet echt een probleem. Maar zo gauw de herfst/ winter met zijn natte dagen om de hoek komt kijken, dan lijkt het erop of zijn hoeven de "rotstraal"-kant opgaan.
Natuurlijk zorg ik ervoor dat hij droog op stal staat en krab ik regelmatig zijn hoeven uit. Als ik zijn benen heb afgespoten dan droog ik zijn hoeven met een doek af. Ik heb ze vaker geteerd, straalconditioner gebruikt en zelfs egyptische zalf op watjes in de openingen van zijn hoeven gepropt, maar het lijkt erop alsof er geen verbetering optreedt.
Aangezien dit nu al bijna een jaar duurt ben ik naarstig opzoek naar DE GOUDEN TIP!!

BIJ VOORBAAT HARTELIJKE DANK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:58

Mijn hoefsmid is een soort van toverkol die altijd de meest vreemde maar werkende middeltjes kent. Heb je je eigen smid al om tips gevraagd?

Op wat voor bodem staat je paard? Misschien heeft dat er mee te maken? Stro schijnt het beste voor de hoeven te zijn....

Black_Power
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 17:03

Sonja, wat ben jij snel met antwoorden zeg ! Helemaal te gek!

Alles wat ik heb geprobeerd heb ik van mijn hoefsmid. En ja, mijn paard staat op stro. Weet je nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:10

Je kunt verschillende dingen doen, greep uit het assortiment:
- watje met teer
- stralen natmaken met azijn
- blauwsel in de straal, liefst met watje
- watje met betadine oplossing
- eens per week hoeven wassen met water met soda of biotex, vooral de stralen. Daarna egyptische zalf.
Een paar dagen een watje (met iets) in de straal zorgt ervoor dat de straal weer een beetje open gaat staan zodat er lucht bij kan.

Black_Power
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 17:59

Hartelijk dank,
we gaan ermee aan de slag!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:35

Staat je paard op ijzers? Dat wil ook nog wel eens schelen.
Zit er een putje in de stal? Of blijft de nattigheid onderin het stro zitten?
Het schijnt toch een combinatie van nattigheid en bacterieen te zijn.
Wat je ook nog kan proberen is de kwaliteit van de hoef te verbeteren door biotine te geven.

Dat teren doe je dat elke dag, ook nu al preventief?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:41

Misschien nog iets:
Biotine geven door het voer.
Dat is een voedingssuplement die o.a. de hoeven stimuleert, goed voor doorbloeding daar, enz.
Zie ook www.paardendrogist.nl voor dit of iets anders voor de hoeven.
Mijn vriendin had er veel baat bij.

Verder is appelazijn door het voer ook super, want dit versterkt de weerstand tegen infecties, ontstekingen, enz. Ook knoflook (poeder of snippers) werkt op die manier. Lachen
Lijkt me een niet zo eenvoudig probleem!
Schrijf je nog eens als je merkt dat er iets goed geholpen heeft? Wie weet zijn er nog meer mensen hier op zoek naar een oplossing hiervoor.
Sterkte! Lachen

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:03

bekend probleem!! ook ik heb al veel dingen geprobeerd maar helaas werkt ook niks bij mij.
ik zie hier wel wat dingen staan die ik wel ga proberen... mensen met meer tips?? graag Haha!