HOEFPROBLEEM!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Power
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-02

HOEFPROBLEEM!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 16:55

Beste lezers!

Dit is eigenlijk een soortement van oproep, aangezien ik enigzins radeloos ben.

Mijn paard heeft al enige tijd last van zijn hoeven. Bij droog weer is er eigenlijk niet echt een probleem. Maar zo gauw de herfst/ winter met zijn natte dagen om de hoek komt kijken, dan lijkt het erop of zijn hoeven de "rotstraal"-kant opgaan.
Natuurlijk zorg ik ervoor dat hij droog op stal staat en krab ik regelmatig zijn hoeven uit. Als ik zijn benen heb afgespoten dan droog ik zijn hoeven met een doek af. Ik heb ze vaker geteerd, straalconditioner gebruikt en zelfs egyptische zalf op watjes in de openingen van zijn hoeven gepropt, maar het lijkt erop alsof er geen verbetering optreedt.
Aangezien dit nu al bijna een jaar duurt ben ik naarstig opzoek naar DE GOUDEN TIP!!

BIJ VOORBAAT HARTELIJKE DANK

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:13

Je zegt dat je zorgt dat hij droog op stal staat, bedoel je daar een schone stal mee? De straal kan niet tegen urine, en gaat daardoor rotten.
Heb je de DA er al eens bijgehad?

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:18

Als het rotstraal is, moet je hoefsmid even het bovenste laagje eraf halen en dan een paard dagen lang insmeren met egyptische zalf. Ander smeer je het op de vieze laag en komt het dus niet in de hoef.
Daarnaast ervoor zorgen dat hij droog staat, maar dat doe je al.

Black_Power
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 18:21

Bedankt voor je reactie xono,

Met droog staan bedoel ik urinevrij! dat klopt. De DA heb ik nog niet gevraagd, maar mijn hoefsmid wel en heb eerst zijn tips uitgevoerd. Misschien is het nu tijd voor de da (er is mij wel verteld dat zolang de hoeven niet stinken er nog geen echte sprake is van ROTSTRAAL) maar aan de achterkant van de hoef , waar het omhoog loopt is een opening die eigenlijk dicht behoort te zijn, en daar stop ik dus van die watjes met egyptische zalf in...groet black

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:09

Wat je kan doen om de hoef sterker te maken is een voetenbadje met formaline. Niet doen als je paard al rotstraal heeft, maar ter preventie. Dit wordt ook bij koeien en schapen gebruikt. Het maakt het hoorn harder.
Wat verder geweldig spul is, en ook te gebruiken als je paard al een probleem heeft is Hoof and Sole Care. Hier zit ook formaline in, met een aantal andere (ontsmettende) bestanddelen. Is wel duurder dan een preventief voetenbadje. Ik heb het via de smid bij een DA in de buurt kunnen vinden, het is nog niet zo'n bekend middel.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:18

Mijn paardje heeft het ook een tijdje gehad. Ik heb toen op verzoek van mijn Hoefsmid er blauw spray op moeten sprayen..maar om nou te zeggen dat het hielp...nou nee...maar misschien dat het bij jou paardje wel goed gaat. Succes..

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:19

Black_Power schreef:
Bedankt voor je reactie xono,

...er is mij wel verteld dat zolang de hoeven niet stinken er nog geen echte sprake is van ROTSTRAAL) maar aan de achterkant van de hoef , waar het omhoog loopt is een opening die eigenlijk dicht behoort te zijn, en daar stop ik dus van die watjes met egyptische zalf in...groet black

Zou je daar eens een foto van kunnen maken Verward Ik neem aan dat je het gleufje in het midden van het V'tje bedoeld.
Lijkt het hierop?
Wat dat is JUIST GOED.
Afbeelding
Bottom view of a healthy foot
-- frog and heels are wide
-- bulbs are wide apart with a wide frog cleft
-- heels meet the corners of the frog
-- bars are straight, a strong heel structure

Want dit is juist NIET goed
Afbeelding
Bottom view of a long-heeled foot
-- frog and heels are narrow
-- bulbs are creased together
-- heels are forward from the corners of the frog
-- bars are squeezed into a curve

Even terverduidelijking de engelse benamingen:
Afbeelding