[OV] Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

[OV] Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 20:12

Ik ging vandaag bij een Fjord van 2,5 jaar wat dingentjes leren.

Op een end, stond ik in haar stal en toen legde ik mijn hand op haar voorhoofd, toen ging ze alle kanten op met haar hoofd. (omhoog, recht, links en naar beneden) Toen ze weer rustig was deed ik me hand weg, en daarna probeerde ik het weer. Weer hetzelfde verhaal...
Ook als je een halster om wilt doen, dan doet ze haar hoofd helemaal op de grond, net zoals ze aan het eten is.

Met wandelen loopt ze ook met haar neus over de grond, maar ze let totaal niet op mij! Haar aandacht ik niet op mij gericht, eerder op een grassprietje (tsja, fjorden hè?)
Als ik dan stop, dan loopt ze gewoon door. Dus ik denk dat ze geen respect voor me heeft.
Ik ging haar dan in de bak zetten en haar wegjagen met me lichaamstaal. Ze rende wel weg, en ze kwam ook naar me toe lopen en snuffelen enzo, maar als ik dan wegliep kwam ze niet achter me aan. Dan gaat ze weer op zoek naar iets eetbaars op de grond. Later kwam ze in draf op me af rennen (ik stond bij de uitgang, dus dat was logisch) maar toen liep ze dus dwars door me heen.

Ik denk dus dat ze totaal geen respect voor me heeft. Wat moet ik doen??

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:46

Ze heeft zo te horen totaal geen respect voor je. Begin eens met het wandelen te oefenen in de bak of wei. Leer haar dat ze je absoluut niet voorbij mag, schuin achter je moet blijven, leer haar stoppen zodra jij stopt, linksaf, rechtaf, achterwaarts enz. Zorg dat ze op jou gericht is en ga dan pas weer buiten wandelen. Neem een zweepje mee die je voor haar borst (of hoofd) kunt houden, daar mag ze niet voorbij. Probeert ze het toch, draai dan snel een bocht zodat ze weer schuin achter je komt. Net zo lang oefenen tot het goed gaat, kan wel even duren soms. Hou de sessies kort, 10 minuten hooguit en oefen dagelijks.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:50

FJORD. zie eerdere berichten "fjorden zijn gefokt om mensen te plagen" kan er helaas niets anders van maken. Vind ze wel waanzinnig hoor!!!!! Maar een tip, wees niet te lief in je opvoeding, wees eerlijk en correct, zorg ervoor dat ze je ziet staan en dat ze rekening met je houd. Soms heb je daar wat onconventionele methodes voor nodig maar het zijn ook onconventionele paarden. zweepje bij je is altijd verstandig..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:57

geef t wat te doen. wilgentakken zijn ze lang mee bezig, neusje is elke zalf goed voor

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:53

Tja...indd het is een fjord.......sorry maar het is echt waar, het zijn gewoon grote dikke logge boeren met een gebrek aan kennis van hun eigen kracht. Het enige wat helpt is streng zijn, eerlijk en vooral ontzettend geduldig. Niet iets wat je even in een middagje erin pompt.
Als je hulp wil warmenhuizen is voor mij niet zo ver weg.
Meel me maar.
kim