Wedstrijden met een arabier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Wedstrijden met een arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 13:31

Een vriendin van mij wil met haar Arabier gaan starten. Ze wil dan graag speciale wedstrijden gaan rijden.
Waar moet je je dan inschrijven? tellen de punten die je rijdt ook voor de knhs? En zijn er vaak wedstrijden in ZuidHolland?

Bij voorbaat dank...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:47

er zijn maar een stuk of 5 speciale wedstrijden voor arabieren per jaar... dit gaat via het AVS en telt niet mee voor de knhs

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:49

Het AVS is aangemeld als rijvereniging. Dus als ze lid is van het AVS kan ze zich daar gewoon inschrijven. De wedstrijden worden altijd aangemeld bij de KNS dus je kunt gewoon voor winstpunten starten.

Ook worden er een aantal keer peer jaar, oefenwedstrijden gereden. Je rijd dan eerst een proef, krijgt dan les, en daarna rijd je de tweede proef. Les wordt dan gegeven door Arie Schram. Hij geeft erg goed les en is bekend met arabieren.

De sfeer bij de AVS wedstrijden is altijd erg leuk, gewoon gezellig en iedereen helpt elkaar.

Als ze even kijkt op www.avsweb.nl onder het kopje commisie gebruikt vind ze het adres en telefoonnummer van Mw. Modderman. Zij is erg enthousiast bezig met het promoten van de arabier als sportpaard en altijd bereid uitleg te geven over het inschrijven etc.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:50

Nog even vergeten, als je je aanmeld via het AVS kun je dus ook gewoon bij andere rijverenigingen starten.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:54

Ff voor de duidelijkheid. Wat Lissy zegt is dus niet waar. Bij de wedstrijden start je wel degelijk voor punten! Alleen de oefenwedstrijden zijn niet voor punten, daar is het ook een oefenwedstrijd voor.

Worden ongeveer 6 a 7 wedstrijden per jaar uitgeschreven. Ik heb begrepen dat er niet meer uitgeschreven mogen worden van de KNS. Daarnaast nog vier of vijf oefenwedstrijden.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:57

die oefenwedstrijden bedoelde ik dus...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 16:51

Dank je wel!! Ik zal het adres aan haar doorgeven. Dan kan ze kijken wat ze ermee doet. Die oefenwedstrijden klinken wel heel leuk trouwens. Kijken of ik haar daar zo gek voor krijg.
Ze durft namelijk niet te starten met haar arabier omdat ze bang is dat ze voor gek rijdt en niet eerlijk bejureerd wordt. Ze is aan de grote kant voor haar maar "het ken net... "
Wat is jullie ervaring hiermee?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:58

er zijn natuurlijk jury's die echt naar het plaatsje kijken, maar dat is oneerlijk... het gaat erom hoe die combinatie in de proef rijd en hoe die combinatie elk afzonderlijk onderdeel aflegt.
waarom niet starten met een arabier?? veel mensen vinden arabieren juist mooier, en volgens veel mensen hebben ze veel meer uitstraling dan welk paard dan ook.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:09

Hier ben ik het mee eens! Ik heb zelf een arabier en vind het supermooie paarden die super kunnen showen en lopen. Iedereen noemt mijn paard dan ook showman Lovers

Gewoon starten bij AVS, is misschien wel extra leuk, en ze ziet vanzelf wel hoe het gaat. Het gaat natuurlijk ook om het plezier wat ze erin heeft en ze moet gewoon vertrouwen in haar paard hebben. Niet geschoten is altijd mis. Ik heb ook al opmerkingen gehad dat een arabier niet verder kan komen dan de M omdat de jury die staarten die omhoog staan niet zo waarderen... het zou kunnen dat de jury zo denkt maar ik vind het pure onzin want dat is bij de arabieren juist een schoonheid en het doet niet onder aan de eventuele kwaliteiten van het paard. Ik start zelf nog niet met mijn paard omdat ik nog hard aan het trainen en oefenen met hem ben. Wie weet over een jaartje ofzo Knipoog

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 17:26

Ik denk niet dat de jury's zoals jullie denken hoor... je word volgens mij best gediscrimineerd als je tussen al die grote paarden rijdt. Tegenwoordig is mijn paard zelfs klein...
Maar inderdaad "niet geschoten is altijd mis", dat probeer ik haar ook wijs te maken

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:38

Wat maakt het uit hoe groot een paard is... als hij maar kan presteren en goed kan lopen.

Hoe groot is haar arabier dan? Mijn paard is 1.56 m dus een grote E pony Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:39

er bestaan niet veel arabieren die qua maat paard zijn... ze worden wel altijd paard genoemd, hoe groot ze ook zijn. maar met een arabier van 1.56 mag je gewoon bij de pony's starten hoor (mits je persoon jonger dan 18 is)

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:45

Met een arabier kun je volgens mij bij zowel paarden als pony's starten. Het is een arabierenpaard en geen pony en is dus een paard. Met springen zou het denk ik wel wat zwaarder worden voor een arabier tussen al die grote KWPN'ers denk ik Haha!

Gewoon lekker wedstrijd gaan lopen en jammer dan als het niet goed gaat dan gaan we toch voor de poedelprijs Haha! Bij de AVS word je in ieder geval niet gediscrimineerd als Arabier zijnde *LOL* Haha! Als je vriendin maar in haar paardje gelooft dan komt het wel goed hoor en lekker starten

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 00:11

Ik geloof dat Sal 1.54 is, de ruiter is 1.67(c.a.) en 18 geweest. Ze moet dus bij de paarden starten. Ik hoorde dus pas van iemand die met een nrps pony bij de paarden start dat ze altijd zo gediscrimineerd wordt. Hebben jullie dat nooit gehad dan, of zou het meer een gevoel zijn?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 00:23

Ik rij al 20 jaar op arabieren ben zelfs toen ik 14 jaar was bij de paarden gaan starten omdat ik de ponyclub niks aan vond.
Er lopen verschillende arabieren op Z nivo zowel in de dressuur als het springen bij de paarden dus gewoon niks van aantrekken.
Als je een goede proef rijd ben je niks meer of minder dan de mensen die op KWPN-ers rijden. En rijd je een slechte proef ZOWAT dat doet iemand op een KWPN-er ok wel eens toch.
Je denkt dan gewoon ik heb een toch veel mooier paardje en mijn tijd komt nog wel

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:33

Duvel is 1.58 m en dus aan de kleine kant, tussen al die 'grote' paarden. Maar ik word door de jury echt niet gediscrimineerd. Ik heb tot nog toe nooit lagere punten gehad dan ik verdiende. Nou scheelt het wel dat Duvel echt ruime gangen heeft, hij heeft ruimere gangen dan Estor en die was 1.66 m.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:09

Helaas wordt je tussen de gewone paarden echt wel eens gediscrimineerd. Sommige juryleden durfen zelfs op te schrijven dat het verstandig is een "echt" paard te kopen. Gelukkig zijn er ook genoeg juryleden die gewoon eerlijk beoordelen. Wat mij wel vaak opvalt dat juist de mede deelnemers je een beetje met de nek aankijken. "Goh starten er ook ponys vandaag? Krijg ik bijna altijd te horen.

Daarom is het juist zo fijn dat het AVS ook wedstrijden organiseerd. Lekker Arabieren onder elkaar. Omdat er ook geen hele verenigingen tegelijk mee doen, en iedereen vaak alleen is leer je er snel mensen kennen en dat is natuurlijk hartstikke gezellig. Het valt mij op dat de sfeer op de AVS wedstrijden veel leuker is dan bij de gemengde wedstrijden.
Alles gaat heel gemoedelijk. Begin dit jaar moest een meisje starten zonder voorlezer. Ik was aan het inrijden en wilde best lezen maar had niemand om mijn paard vast te houden. Toen heeft de ringmeester gewoon twee proeven lang met mijn paard rond lopen sjokken. Dat zie ik ringmeesters op een andere wedstrijd nog niet doen.

Ik zou zeggen gewoon even ToTo Modderman bellen en opgeven! Wat heeft ze te verliezen. Er worden trouwens ook sping en crosstrainingen georganiseerd.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:30

Iedereen wordt wel eens gediscrimineerd.........groot klein dik dun donker licht enzzzz. Er is altijd wel weer iets om over te zeuren wie of wat gediscriminieert wordt. Ik heb zelf met mijn pony bij de paarden in het Z gereden. Werd eigenlijk gewoon gepunt voor wat ik waard was.
Tuurlijk is het voor een jury moeilijk objectief te blijven. Stel dat er eerst een 1.80 paard de ring is geweest en kom jij met je pony........dan zie je gewoon dat enorme verschil.....dan is je pony een hobbelaartje.....maar wil niet zeggen dat de jury bewust altijd lager punt.
Maar ja dat is mijn mening.