Hoeveel voeren jullie je PONIES?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 12:25

Ik ben heel benieuwd naar de voerschema's van jullie ponies (dus NIET PAARDEN) en dan vooral de Fjorden, Hafjes en Cobs. Hoeveel en hoe vaak krijgen ze welk voer? En hoe pas je het aan als ze het land op gaan? En zetten jullie ze hele dagen buiten, of vreten ze zich dan ook hoefbevangen? Ik vraag hierna omdat iedereen me altijd aankijkt of ik knettergestoord ben als ik zeg dat mijn pony (Fjord) minder dan een kilo bix per dag krijgt. Ben benieud wat jullie lievelingen eten. Groetjes, Sonja.'

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 12:59

haai,

nou Julius kreeg 2x 1 kilo per dag. Nou ja een zuinige kilo/schep. Hij moest(mocht) iedere dag aan de slag. Barley krijgt nu ruim 1 kilo omdat ze in de groei is en ook wat groter.

Trouwens Brunate krijgt maar drie/kwart geloof ik.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 13:51

Moonlight krijgt 1 ilo brok per dag en 's avonds kuilvoer ze doet geen flikker en is nu ook erg vet Lachen

In de zomer staan ze dag en nacht op het land en krijgt ze niets alleen gras.

minder dan een kilovoeren?
nee hoor Groningers zijn wel paarden maar je moet ze bijna als pony's voeren omdat ze net als shetjes/fjorden en haflingers sneller dik worden teminste ik heb het idee dat ze die aanleg hebben.
Lot krijgt 's morgens 4 kilo mais. (9 kilo is gelijk aan 3 kilo brok) zit geen fiets in eigenlijk maar das meer om 'm bezig te houden en te laten kauwen en het vult goed.
Op de dagen dat hij werkt krijgt ie een halfje muslie een kwart graan en een kwart brokdus 1 kilo op een dag 's avonds krijgt ie kuilvoer over 2 ronden verdeelt en dan zegmaar iets ter groote van 1 plakhooi per ronde
groetjes
Kim ps in de zomer krijgt hij alleen gras en z'n krachtvoer op dagen dat ie werkt

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 14:48

Hoi
Als eerste mijn complimenten voor deze leuke site.
dit is een test want de vorige keren had ik al van alles ingetypt maar wist niet hoe het moest (dus ff proberen)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 14:52

Nou gelukkig het is gelukt!!!
Ik ben dus jacqueline en ik kom uit Apeldoorn en volgens mij komt kim daar ook vandaan wat ik zo wel eens lees.
Ik heb zelf sins de zomer een fjord en vind het dus ook nogal proberen met wat je moet voeren.
Wijzelf voeren s'morgens hooi en wortelen en s'avonds hooi en een kwart schep biks...ze lopen het hele jaar trouwens op het land!!!
En van de mensen in onze omgeving krijgen we te horen dat ze er goed uitzien......zelf een beetje aan de dikke kant.
Moet wel zeggen dat ik nu op dit moment niet zo heel veel rijd i.v.m het weer, maar als ik wel rijd dan krijgt ze wat meer biks.
groetjes van Jacqueline.
Nogmaals een hele leuke site!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 16:52

Ik post toch maar even, ondanks dat ik een paard heb. Ik krijg ook vaak scheve blikken als ik zeg dat mijn paard helemaal geen biks/brokken/haver/muesli krijgt.
Ze loopt zelfs een marathon zonder brokken, zonder problemen. Ik probeer hier mee te zeggen dat voeren per paard zo verschillend is! Ik maakte me ook zorgen om het voer, omdat de paarden bij mij in de omgeving altijd een kilo of meer kregen. Ik heb dat ook eens geprobeerd... Geen succes, eerder oorlog tussen mij en mijn paard.

Over een paar weekjes begin ik wel langzaamaan met voeren van merriebrok. Ze is namelijk drachtig en ik vind het wel belangrijk dat ze genoeg krijgt om te groeien.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 17:11

Vol is een paard, van het pony ras: arabier. Ok, arabieren zijn geen pony's, maar dan nog. Hij is zo'n snelle verteerder. Beetje vadsig sinds hij niets meer doet (naja, bijna niets sinds okt). En tja, hij krijgt gewoon 2kg per dag, plus nog 3broden, dat ise en tic van ons. Nu doen ze dus echt niets en dan krijgt hij 1,5 kg Pavo (normaal altijd Havens draversbrok + muesli mixen etc) en maar 2 broden. Datzelfde of zelfs minder geldt voor mijn schattige gevoelige kWPNer Joop. Herc vreet wat af, maar die is ook echt wel een knol... Hoefmaat 4, Joop heeft 2 en Vol 1. Heel verschil als je van de grootste naar de kleinste gaat... Maar daar zit het eten niet...

Laudie

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 21:32

tinkerbell is 1.20 m hoog en is 2,5 jaar en doet nog niets behalve een beetje boswandelen/fietsen maar da stelt nix voor.ze krijgt iets minder dan een halve kilo brok per dag(havens basisbrok),twee schepjes fyto mix-voer,en savonds een halve kilo zemelen en een kwart kruidenmuesli met vitamientjes en knoflook vermaalt tot slobber met twee appels.sochtend en savonds krijgt ze er een pluk kuilhooi bij.en ze is een beetje een bolletje......

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 00:19

wow sanderijn. Dat is wel erg veel voor zo'n welsh A-tje. Bij ons geven ze dat welsh A-tje maar een kwart per keer. Ze is een pensionpony en loopt iedere dag en in het weekdn vaak een wedstrijd.

Hijkrijgt nog wel een pluk hooi erbij en wat appeltjes van de eigenaar.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 09:36

tink krijgt zoveel omdat ze ook op stal staat,en de brokken zijn toch nodig voor de vitamientjes en de groei he?maar in de zomer krijgt ze wel minder hoor.ze krijgt nu zoveel erbij omdat ze een lange tijd ziek is geweest om haar weer sterk te maken,maar van het voorjaar gaan de vitamientjes weg,de brokken en mix-voer minder en dan red ze het ook wel hoor.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 09:39

oops zie hier ineens dat ik schreef 2 schepjes fyto mix-voer>>>dat moest dus zijn 2 handjes fyto :0

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 12:18

bij ons op de manege krijgen ze 2 maal per dag brokken. de meeste tinkers krijgen 2 kilo per keer. de fjorden/haflingers 1 of 1,5 kilo. en onze c/d-ponies ook 1 kilo. de 3 shetjes(zit ook welsh bloed doorheen) krijgen een halve. Maar deze lopen vaak wel 3 uur per dag. van darby weet ik dat ze eerst bijna 2 kilo kreeg. en nu krijgt ze 1,5 kilo want ze werd een beetje dikker. Tristan (tinker) krijgt maar 0.5 kilo en een granen mix. klinkt heel weinig. maar hij is niet te dun. Deze ponies krijgen ook 2 keer per dag hooi, hoeveel weet ik niet maar wel een redelijk grootte hoeveelheid.

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-01 17:25

Mijn pony, een welshcob krijgt 1 schep en een beetje (iets minder dan een kwart) per keer.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-01 22:38

De grote pony's (c/d maat) van onze manege krijgen 1,5 a 2 kilo bix per dag en 2x een arm vol kuilgras...
De kleinere pony's iets minder.
Groetjes Ineke

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-01 22:41

oeps...bedoel natuurlijk d/e maat in plaats van c/d maat...foutje!! Bloos
Groetjes Ineke

lies__
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-01 00:41

mijn welsh k merrie van bijna 4 jaar krijgt dagelijks 1 of 2 handjes bix of muesli met daarbij enkele appels en penen. voor de rest krijgt ze hooi en soms wat kuilgras. meer geef ik niet want ze komt heel gauw aan.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-01 21:32

hoi!
Mijn 18 jaar oude arabiertje, vollop in training, dag en nacht op stal en moeilijk dik te krijgen, krijgt het volgende:
2 x 1kilo biks over de dag, 2 x hooi/kuilgras, 1 x 1 kilo Pavo kruidenmelange en daarbij 2 voerscheppen vol met wortels. Tussendoor soms een appeltje, of broodje of wat dan ook. Hij is nu gewoon lekker dik, niet TE,... Groetjes ymke

_________________
<<#>> Dreams are true thoughts, so dream if you dare !!! Friends are there for you, for love and to care. <<#>>



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-01-24 16:49 ]</font>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-01 21:48

Mijn araabje doet dat dus niet. Die voeren we nu 1,5 kg bix en 2 broden en 2x plak hooi. En hij werd met 2kg bix dus dik. En erg irritant. Dus maar wat eiwit-arm voer... In de training krijgt hij iets van 3kg bix.. Maar hij is een paard (1.63 m).. Telt hier niet he...

Laudine

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-01 23:25

wow Imke das wel veel hoor. Maar ja je zult het zelf wel het best weten Lachen

Maar als ie te dik is zegt dat al een genoeg of niet :-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 09:13

BEDANKT ALLEMAAL!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 12:08

Heike,

Hij is niet TE dik hoor, toen ik hem net kreeg was ie echt een skelet, zo ontzettend mager, toen heeft ie een tijdje op 1 kg gestaan omdat hij niet teveel mocht in een keer. Toen ben ik het langzaam op gaan bouwen, door een verkeerd advies heeft hij zelfs 2 maanden lang op s' ochtends en s'avonds een emmer lucerne, 2 kg bix, 2 kg zemelen en wortels gestaan. ZE zeiden dat dat goed was. Nu moet ik het dus weer langzaam afbouwen. Maar in vergelijking met het werk dat hij doet is dit net genoeg ( het is samengesteld met de instructrice en eigenaar van de manege)

Groetjes ymke

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 12:11

hoi,

Ik vond het gewon heel veel klinken voor een pony. bij ons krijgen de paarden zelfs minder. maar wij voeren heel hoogwaardig dus kilo's zeggen toch niet zoveel.

ik ga er van uit dat je het zelf het beste weet en ik wilde het ook echt niet beter weten. Lachen

Je kunt je eigen paard het beste beoordelen. Lachen maar wist niet dat ie samengesteld reed. Doe jij dat ook ?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 17:46

hoi,

hihi neej ik rijdt niet samengesteld, hihi het voer is samengesteld door de eigenaar v/d manege, hihihhi , maakt niet uit hoor Lachen

Ik rijdt M-drs , nog niet offcieel maar ik train thuis M-proeven en op onoffciele wedstrijden heb ik zoveel punten bij elkaar gereden. Ik rijdt ook vaak endurance, heb 1 wedstrijd gereden, en train soms buiten, maar dat kan nu niet door het vieze weer..hihi

Doeidoei

Groetjes Ymke

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 17:56

haha ik begreep het al niet. Ik had je er nog nooit over gehoord. maar nu begrijp ik het wel.

Kreeg vandaag dit binnen op de welsh mailingslist. ging het ook over voeren en ben het er wel mee eens

-----------
O ja, ik wilde ook nog even reageren op het voeren. Het is heel lastig om
te zeggen wat je precies moet voeren, omdat dit heel erg afhangt van je
paard en wat je met hem doet.
Om een voorbeeld te geven: Ik voer mijn Welsh Cob 1,5 kg Pavo 1 per dag,
hij krijgt dit voer, omdat hij er wat feller van wordt en dat is wel nodig,
want hij is nogal lui. Maar ik heb ook nog een Welsh C pony en die krijgt
0,75 kg Pavo Stibro (basisbrok), want die is al heel erg fel van zichzelf
en er rijdt een klein meisje op en die kan hem anders niet houden.
Daarnaast krijgen ze nog "ad lib" (zoveel ze willen) graszaadhooi en voor
het lekker een emmertje kuilvoer.
Goed voeren is een kwestie van uitproberen, kijk wat goed werkt bij jou dier.
Ik geloof niet zo in het voeren van allerlei middeltjes en toevoegingen,
mits je paard niets mankeert. Want als hij gezond is, kan hij prima zelf
alles wat hij nodig heeft uit zijn voer halen.
Moet je maar eens doen; aan iemand die zijn paard allerlei soorten voer
geeft vragen waarom ze dat doet. Vaak krijg je dan een antwoord in de trant
van:
"het leek me wel goed" of zo. Bedenk wel; als je een paard teveel verwent
in zijn voer (hem dus steeds maar heel veel mineralen e.d. aanbieden) zijn
lichaam zeg maar "lui" wordt. Hierdoor is er geen optimale opname meer van
het voer en als hij dan eens ziek wordt, heeft het lichaam het dubbel zwaar
om daar weer overheen te komen.
Moraal van dit verhaal: Zorg ervoor dat je paard een goed basisrantsoen
heeft (met voldoende structuur, dus hooi en stro tegen verveling). Dit
basisrantsoen moet je zelf even "uitdocteren" door een bepaald voer in een
bepaalde hoeveelheid bijvoorbeeld drie weken uit te proberen, daarna kun je
het gaan bijstellen. Je kunt het vergelijken met mensen; de ene eet van
alles en wordt nooit dik en de ander wordt bijna van lucht al dik. Terwijl
de ene mens van zichzelf ook wat actiever is dan de andere mens.

Zo, een heel verhaal geworden.
Het is niet mijn bedoeling om het "allemaal maar eens even te vertellen",
maar voor mijn studie heb ik me toevallig een tijdje beziggehouden met
voeding e.d.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-01 18:53

Ik vond dit ook wel een "verstandig" verhaal.
Soms vraag ik me weleens af, wat die paarden doen, als ze zoveel voer krijgen...
En voelde me dan soms wat onzeker, omdat Isolda dus helemaal niets bijkrijgt! Behalve hooi, gras en twee voederbieten op een dag.
Ze loopt daar dus ook een complete marathon op, met traject, dressuur, kegeltje rijden en hindernissen!
Maar de laatste tijd ben ik er dus achter dat je gewoon geod naar je paard moet kijken!
Ik ben nu niet meer zo onzeker!