[OV] Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

[OV] Klaus Ferdinand Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 20:32

Ik heb het boek Natuurlijk Paardrijden van Klaus Ferdinand Hepfling en ik vroeg me tijdenshet lezen af wie van Bokt allemaal deze methode toe zou passen.
Dus: Wie gaat met zijn paard om op de Hempfling manier?

Mij persooonlijk lijkt het erg meoilijk, er wordt niet erg veel uitgelegd in het boek over hoe je het precies moet doen.


Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:17

sommige dingen die hij zecht spreken me wel aan, maar de meeste niet!!!
hij brengt het iets te romoantisch!! er zijn metodes die me meer aanspreken!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 21:25

Welke methodes dan?
Ik vind dat hij het zelf wel goed kan, maar hij kan het niet goed overbrengen op iemand anders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:32

Ik ben het met Annetje eens. Zijn video's zijn leuk om naar te kijken, en dat etherische gepingel van de achtergrondmuziek moet je maar even wegdenken. Maar hij kan absoluut niet overbrengen wat hij aan het doen is. Geef mij maar Pat Parelli. Duidelijk en stap voor stap voor iedereen te volgen...

Je suis Charlie.

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:34

das waar, hij brengt het te! ik ben nu bezig met de TTouch methode, maar ik weet nog niet alles, het is een behoorlijk boek, maar t spreekt me wel aan. Daarmee ben je ook een "wij" maar dat meer gericht op t karakter van je paard.
het is wel leuk.
Maar ik ben weer tegen de clicker-gedoe, want daarmee stomp je je paard af. Je leert je paard dat hij dit niet mag, en zus niet mag. Daarmee ben je de baas OVER je paard. En ik wil de LEIDER van mijn paard zijn. want als jij de leider bent, volgt hij jou altijd! mijn overbuurvrouw is laatst bij pieter van baalwijk ofzo op cursus geweest, en heeft daar veer van geleerd! Als je meer wilt weten, pb dan maar, heb er wel aantekeningen van, van haar gekregen!

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:34

het is trouwens baalbergen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:51

machie schreef:
Maar ik ben weer tegen de clicker-gedoe, want daarmee stomp je je paard af. Je leert je paard dat hij dit niet mag, en zus niet mag. Daarmee ben je de baas OVER je paard.


Daar ben ik het toch niet mee eens... clickertraining is een manier om juist het paard uit te laten zoeken wat de bedoeling is. Je wil dat hij/zij iets aanraakt (bijvoorbeeld) en je klikt en geeft iets lekkers op het moment dat dat gebeurt...
Leg mij dan eens uit wat het paard dan niet mag...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:56

Of het nou Pieter Baalbergen is, Emiel Voest of Pat Parelli, het is allemaal een pot nat. Ze gaan namelijk met één dier om, en dat is het paard. Od de een nu een round pen gebruikt, de ander een vierkante, en de derde met zijn paard danst zijn allemaal details.

Pieter Baalbergen kan zelf ook heel leuk met paarden omgaan, maar weet het ook niet over te brengen. Klaus Ferdinand Hempfling heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en het enige wat hij daarvan toepast is dat hij ook met mensen is gaan fluisteren. Die man spreekt zo ontzettend zacht dat je moeite moet doen om hem te verstaan.

Ik kan iedereen alleen maar aanbevelen om zich eens bezig te houden met de 7 games van Pat Parelli. Zijn methode is duidelijk gestructureerd en logisch opgebouwd.

Je suis Charlie.


Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:56

kijk, en daar gaat t fout, eten geven werkt bij een paard afrechts! een paard kan die link niet leggen. belonen is nooit goed, kijk, bij ons in wei staat een fjord, 3 jaar en altijd beloond, voor alles wat ie goed deed. Nu wou hij niet meer meelopen, niet meer de traielr in, wat hij wou steeds meer, En nu is ze op een andere metode met m bezig, en gaat t beter
Heb je mial, dat zal ik je wel ff wat mailen!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:58

Ik ben nooit ezig met 1 methode, maar pak van iedereen wat; Emiel Voest, Monthy Roberts, Pat Parelli.
En daar maak ik me eigen style van.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:59

Je moet ook niet altijd met voer aanzetten. Het woordje "goed zo" moet op een gegeven moment voldoende zijn.
Dat verhaal van jouw is duidelijk een geval van iemand die de stap van de beloning van een snoepje naar het woord "goed zo" niet heeft kunnen maken...
En volgens mij is er in de opvoeding van die Fjord nog wel meer misgegaan dan alleen het belonen als hij iets goed deed...

Je suis Charlie.

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:00

ik neem ook van elle dingen iets mee!

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:01

kijk, ff een zinnetje (voor mensen die belonen) en denk er eens over na:
Belonen is denigrerend. Maar van jezelf geen voerbaal! Communicatie met je paard is als een goed gesprek met je partner, die geef je aan het eind van het gesprek tocch ook geen koekje!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:04

Ik denk dat je paardenpsychologie en mensenpsychologie door elkaar haalt hoor. Denk je dat een paard je als partner ziet? Niet dus he. Hij ziet je als leider, maar nooit als gelijkgesteld persoon.

En wat zie jij als belonen? Een koekje? Het woord : goed zo? Een aai over zijn hals? DAt zijn allemaal vormen van belonen. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn...

Je suis Charlie.

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:08

Kijk, dat bedoel ik, te veel mensen belonen met eten, en dat moet volgensmij niet. Tuurlijk staat het niet gelijk aan elkaar! Maar waarom moeten mensen altijd belonen met koekjes? Dat is nou volgensmij niet echt de methode! Ik beloon puur met mijn stem. Maar toch, idereen moet het zelf weten!
en veel mensen zijn geen leider van hun paard maar de BAAS! dan gaat het zo van. Doe dit, wat doe je t niet, batsss, zweep erover, en dat staat mij niet aan. Snap je?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:40

Belonen met voedsel is helaas iets wat lang niet iedereen kan. Als je niet consequent bent, te pas en te onpas zomaar koekjes uitdeeld en de frequentie niet afbouwd naar niets ben je inderdaad verkeerd bezig en gaat je paard je inderdaad als wandelende zak brokken zien. Een prima trainingsmiddel waardoor je snel resultaat kunt boeken maar zeker niet voor iedereen geschikt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:13

Om problemen te voorkomen gebruik ik helemaal geen lekkers als beloning. Als ik mijn paarden wat wil geven krijgen ze dat in de voerbak, bij het eten.
Verder ben ik nog volop aan het rondkijken mbt NH.

* To Belg, or not to Belg *

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:29

ik gebruik delen van zijn methode. heb het boek bijna uitgelezen, maar het was niet van mij, dus moest terug.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:35

Ik ben ook bezig met het lezen van Natuurlijk Paardrijden, deze manier van werken met paarden spreekt me erg aan. Alleen in dit boek vind ik het tot nu toe nog niet heel duidelijk. Zelf vind ik het fijner om meer manieren van verschillende mensen te lezen (tip: het boek van Monty Roberts " de man die naar paarden luistert"), en me in het kuddegedrag van paarden te verdiepen. En dit vervolgens op mijn eigen manier toe te passen. Je moet het toch zelf doen, en door het te doen/proberen leer je erg veel!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:45

Hij heeft het allemaal leuk uitgewerkt inderdaad, al brengt hij in princiepe niks nieuws. Heel veel trainers gebruikte 'zijn' methode al, alleen hij heeft er geld aan verdiend.......
Ben er zelf niet zo weg van, ik denk dat hij een leuk sprookje neer zet. Als je de videoband ooit nog eens kan zien weet je wat ik bedoel. Hij rijd daar met een groep paarden door een gigantisch mooi gebied.....ja, jaloers kan ik mededelen dat dat van hem is......dat natuurgebied is eigenlijk gewoon het weiland.....daar kan ik mijn pony ook wel zonder hulpmiddelen uithalen......
Nee, Klaus is niet mijn favoriet

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 21:08

Welke methodes doen jullie dan met je paard?

Ik heb geen eigen paard, maar ik rpobeer iedere week eventjes tijd vrij te maken om met de jonge pony's te 'spelen', ik wilde dat eerst op de manier van Hemfling doen, maar ik snap acht niet hoe hij het doet. Ik ben nu op zoek naar het boek van Pat parelli over zijn 7 games, maar ik kan het nergens vinden, heb er wel veel over gevonden op het internet. Ik heb ook het boek van Monty Roberst, Shy Boy, ik vind dat hij ook erg goed met paarden omgaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:17

De seven Games zul je ook niet in boekvorm vinden. Je zult een cursus moeten volgen of een clinic moeten zien om het principe van Pat Parelli helemaal onder de knie te krijgen...

Monty Roberts is meer een methode om paarden zadelmak te maken, verder gaat hij niet op het rijden en de omgang met paarden in. Bovendien is dat hele verhaal rond Shy Boy één grote leugen.

Wie meer over Monty wil lezen doet er misschien goed aan om deze website eens te bekijken.

http://www.citizensforjustice.org/monty/

Toegegeven, het komt allemaal van een kant, maar de manier zoals Monty Roberts reageert verdient geen schoonheidsprijs. En als eigenaren vergeefs naar hun paarden zoeken op de ranch van Monty Roberts, paarden van eigenaren waar MR een onenigheid mee heeft plotseling kreupel zijn of spoorloos verdwijnen, dan zet ik mijn vraagtekens bij zijn paardvriendelijke manier van trainen.

En wie het allemaal van nog een andere kant wil horen, zou misschien het boek aan kunnen schaffen van Debra Ann Ristau en Joyce Martins Renebome: Horse Whispers & Lies (Trading Truth for Glory, About Monty Roberts).

Ik heb het boek zelf gelezen en het is verbazend dat zelfs Monty's Broer zich niet kan herinneren dingen samen met Monty te hebben gedaan die Monty in zijn boek beschrijft.
Monty's vader blijkt achteraf helemaal niet zo'n slecht paardenman geweest te zijn. De hele achtergrond rondom het verleden van Monty is verzonnen. Zo speciaal zijn zijn methodes niet. Als je het hele verleden van Monty even weghaald, en ook zijn methode niet als speciaal bestempeld, wat blijft er uiteindelijk van deze man nog over ?

En dan nog dit: NH is, zo vervelend het ook klinkt , alleen maar echt toe te passen op een eigen paard, of op een paard waar ook door anderen NH mee wordt gedaan. Je brengt een paard ontzetten in verwarring als jij met je carrot stick en je touwtje hem overal aanraakt en hem leert dat hij er niet bang voor moet zijn, en de volgende komt met een zweep en geeft hem er wel een tik mee. Dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Begrijp me goed NH is ook de paardentaal leren. De natuurlijke hierarchie begrijpen van een kudde, en hoe een paard denkt. Maar bij de methode van Pat Parelli komen er nog hulpmiddelen bij zoals het halster, de leadrope en carrot stick. Als jij je paard laat werken aan de lead rope (jojo game bijvoorbeeld) en de volgende probeert hem daags daarom te longeren en geeft weer compleet tegengestelde signalen, wat moet dat paard dan? Kun je niet begrijpen dat het ontzettend verwarrend is voor een paard?

Bovendien zou ik NH beslist niet spelen noemen. Pat Parelli mag het wel zo noemen, maar het is het conditioneren van het paard. De methode Pat Parelli is geen pure NH, het is het conditioneren van het paard...

Je suis Charlie.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:59

Over KFH. Ik vind het schitterend om te lezen en te zien hoe die man met paarden omgaat maar het is en blijft een heeel vreemd figuur. Verhalen van mensen die bij hem een cursus hebben gevolg zijn echt wazig.
Ik zou hem wel eens aan het werk willen zien want dat is altijd anders natuurlijk.. En wat betreft die video, het kan wel zijn eigen reusachtige weiland zijn daar in de pyreneen, maar wedden dat de meeste mensen hun paard niet zonder zadel en hoofdstel weggereden krijgen, terwijl de hele kudde volgt, heuvel op en heuvel op, in stap en rengalop? Het is gewoon een feit dat die man met paarden om kan gaan.. maar bij hem zelf, en zijn sociale vaardigheden zijn vele vraagtekens te plaatsen inderdaad. Haha!


Cassidy schreef:
Bovendien zou ik NH beslist niet spelen noemen. Pat Parelli mag het wel zo noemen, maar het is het conditioneren van het paard. De methode Pat Parelli is geen pure NH, het is het conditioneren van het paard...


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. In eerste instantie lijkt het misschien conditioneren van het paard. Maar het is meer conditioneren van jezelf.
Je leert jezelf een paard op een bepaalde manier hulpen te geven; in fase's, en mbv driving. Dit zijn dingen die wanneer je ze met een jong of onbeleerd (ook wat betreft omgang met mensen onbeleerd) paard doet direct zullen lukken. Het paard begrijpt vliegensvlug dat jij hem een mep zult verkopen bij wijze van spreken als hij niet wijkt voor jou eerste vraag.
Als je het met een ouder, mens-wijzer, 'normaal' opgeleidt paard 'speelt' zal hij steeds proberen eronder uit te komen, je niet begrijpen en er veel langer over doen. Waarom? Omdat hij ooit geconditioneerd is, hij heeft ooit van de mens geleerd dat hij niet hoeft te reageren op al deze fase's.. zijn natuurlijke manier van communiceren maar achter zich moest laten en proberen de manier van de mens te begrijpen. best jammer.. maargoed, voor ons is het leren van hun taaltje ook niet altijd simpel
Maar dat is mijn insteek Knipoog

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 21:22

Cassidy schreef:
En dan nog dit: NH is, zo vervelend het ook klinkt , alleen maar echt toe te passen op een eigen paard, of op een paard waar ook door anderen NH mee wordt gedaan. Je brengt een paard ontzetten in verwarring als jij met je carrot stick en je touwtje hem overal aanraakt en hem leert dat hij er niet bang voor moet zijn, en de volgende komt met een zweep en geeft hem er wel een tik mee. Dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Begrijp me goed NH is ook de paardentaal leren. De natuurlijke hierarchie begrijpen van een kudde, en hoe een paard denkt. Maar bij de methode van Pat Parelli komen er nog hulpmiddelen bij zoals het halster, de leadrope en carrot stick. Als jij je paard laat werken aan de lead rope (jojo game bijvoorbeeld) en de volgende probeert hem daags daarom te longeren en geeft weer compleet tegengestelde signalen, wat moet dat paard dan? Kun je niet begrijpen dat het ontzettend verwarrend is voor een paard?



Ik begrijp dit wel hoor, en op een 'normaal' manegepaard doe ik dit ook niet. Maar ik ben bijna de enige die met die jonge paarden werk, we houden elkaar er allemaal van op de hoogte en we werken dus allemaal bijna hetzelfde. Het enige echte verschil is, dat zij erop rijden en ik niet.
Dat je dit niet op een manegepaard kunt toeassen, is trouwens ook de reden dat ik een verzrogpaard of pony zoek.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:56

Ik vind het wel vreemd dat je zomaar monty's broer gelooft en monty als een leugenaar ziet.
Wat zijn verleden betrefd weet ik het niet. Wel weet ik dat hij veel goede dingen heeft gedaan. Al die verhalen kun je geloven of als leugens beschouwen, maar er word altijd gel*lt.

Verder kan NH ook spelen zijn en echt volop genieten zijn. Tuurlijk is het ook training. Je moet wel de leider worden en blijven. Daar kun je als mens zijnde niet om vechten, maar met lichaams taal en uitstraling aankomen.
Toch speel ik veel met Sym op een NH wijze. Zo leer ik haar spelenderwijs dat ik de leider ben. Concequent zijn is wel van belang. Maar de lol die ik met mijn baby heb, heb ik op een HN wijze.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers