'Tijd rijp voor een Sinterklaasfilm'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

'Tijd rijp voor een Sinterklaasfilm'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 21:30

Eerder filmscenario doet het goed als jeugdkrimi
'Tijd rijp voor een Sinterklaasfilm'
http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,2622,1505-Zoeken-Zoeken!!__1339113_,00.html?ArchiefID=1339113Door Jacques Geluk


Woensdag 27 november, 'Amerigo' heet de 'sinterklaaskrimi'. Een boek voor lezers van 10 jaar en hun ouder(s), maar ook geschikt om voor te lezen aan de gelovige kleintjes. Oorspronkelijk geschreven als het script voor een film. Maar dat plan dateert nog uit de tijd dat Sinterklaas even uit' was. Auteur Kees Putman: 'Nu is de Sint weer hot en misschien komt die film er alsnog.'.

Met 'Amerigo', genoemd naar de schimmel van de Sint, is voor het eerst in jaren weer een roman uitgekomen waarin Sinterklaas een hoofdrol speelt. Het boek is binnen een paar weken aan zijn tweede druk toe. Filmer en illustrator Kees Putman (51) uit Noordwijk maakt er zijn schrijversdebuut mee.
'Ik heb jarenlang in het buitenland gewoond en las daar in kranten dat Sinterklaas aan populariteit inboette,' vertelt hij. 'Het irriteerde me behoorlijk dat een eeuwenlange traditie overboord gezet dreigde te worden ten gunste van de kerstman. Omdat ik filmer ben, kreeg ik het idee om de positie van de Sint te versterken met een sinterklaasfilm. In 1996 heb ik het script ingediend bij het Nederlands Fonds voor de Film en kreeg een positief leesrapport. De film zou een klassieker kunnen worden. Maar, stond er bij: 'Mits het sinterklaasfeest overleeft'. En toen kon ik dus geen financier meer vinden.'
Putman besloot het script met medewerking van drie dramaturgen om te werken tot een boek. Hij schreef eerst zes hoofdstukken, printte die, en overhandigde ze tijdens evenementen als 'Vers voor de pers' aan alle jeugdboekenuitgevers. Putman: 'De uitgever die het is geworden liet de hoofdstukken aan zijn dochter van negen lezen. Een paar dagen later zei hij: 'Het is een ramp. Ze kan niet stoppen met lezen.'
De krimi gaat over Kim, een 10-jarig meisje dat klein is voor haar leeftijd. Daar baalt ze van, want ze wordt niet serieus genomen. Als ze oog in oog komt te staan met Amerigo, het grote, witte paard van Sinterklaas, is ze bang. Op een nacht ziet ze, net als twee inbrekers, de Sint over de daken rijden. De mannen stelen het wonderpaard en rijden met een gestolen wagen met trailer naar Spanje. Kim besluit hetzelfde te doen en verstopt zich met haar grote broer Mark en (onbedoeld) kleine Pietertje, een diepgelovig ettertje dat voor de komische noot zorgt, in de caravan van de buren, die gaan overwinteren. In Spanje, in het kasteel van de Sint, ontbrandt een strijd om het paard en staat het voortbestaan van het sinterklaasfeest op het spel.
'Sommige recensenten beschouwen het boek als een soort oneerbaar voorstel omdat ik er alleen maar geld mee zou willen verdienen. Maar het is geboren uit eerlijke irritatie. In het buitenland proefde ik dat Nederlanders het Sinterklaasfeest achteloos in één hoek gooiden met de klompendansen. Maar Sinterklaas is een kindervriend in een heleboel landen. In Noord-Italië, Oostenrijk, Tsjechië en Polen kennen ze hem ook. Maar zoals wij het Sinterklaasfeest vieren is uniek.'
'De Hollanders hebben de patroonheilige in de zeventiende eeuw naar Amerika gebracht. Daar werd vorige eeuw de kerstman, Santa Claus, van hem afgeleid. Maar de kerstman is eigenlijk maar een ho, ho' roepende Neanderthaler. Niet te vergelijken met de waardige figuur Sint Nicolaas. Daarom vind ik het een gotspe dat er vele Hollywoodfilms over de kerstman zijn en dat wij niet eens één Sinterklaasfilm hebben.'
Putman heeft het idee voor een film dus nog niet opgegeven: 'Ik ga het weer proberen. Dankzij het boek kan ik nu een rijker filmscenario maken. Nu is het moment.'
Kees Putman: 'Amerigo'. Uitg. Sjaloom, 12,95