struikelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

struikelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 19:16

Pjelk is de laatste tijd een beetje struikelig. In de bak is het nog niet zo erg, dan tilt hij z`n voeten gewoon vaak net niet hoog genoeg op en stapt dan eerst op de toon van z`n voet waardoor z`n passen een beetje hobbelig werden zeg maar. Niet dat ie omvalt ofzo. Maar vandaag heb ik met hem buitengereden met hoefschoentjes en toen was hij veel struikeliger. Hij is op zich prima aan die schoenen gewend, ik heb er al heel veel mee gereden en dat ging zonder problemen. Nu was het twee week geleden dat ik ze voor het laatst gebruikte en was Pjelk struikeliger dan ooit. Hij was vandaag zelfs op z`n knieen gevallen gewoon omdat ie z`n voeten niet genoeg optilde. Gelukkig was er alleen wat haar van z`n knieen af en verder geen huid stuk maar ik vind het toch wel sneu.
Nu vroeg ik me dus af of dit gestruikel van de laatste tijd misschien iets medisch is?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:40

Is de smid de laatste tijd nog geweest? Of wordt het daar weer tijd voor. Dat helpt ook nog wel eens.
Als het je echt zo opvalt (en bekappen is niet het probleem) dan is het misschien slim om er iemand naar te laten kijken (begin eens met stalgenoot of instructeur). Meer struikelen kan heel veel oorzaken hebben.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:40

Maakt hij ook verkorte passen? loopt hij krabbelig. Bij mijn pony waren dit in combinaie met vaak struikelen de beginsymtomen van hoefkatrol.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:14

Hoi, ik zag in je profiel dat je een fjord hebt.
Ik zou er toch maar eens een dierenarts naar laten kijken, mijn toenmalige fjord had eigenlijk precies hetzelfde, ze werd ronduit gevaarlijk om op te rijden omdat ze elk ogenblik kon struikelen en vallen met mij erop. Heb het toen uit laten zoeken door twee verschillende dierenartsen, foto's laten maken en helaas bleek dat ze overhoef had.
Het was einde verhaal voor deze fjord, ik heb er veel verdriet van gehad en bij nader onderzoek bleek dat er nogal wat fjorden deze kwaal hebben helaas Huilen .

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:38

ja misschien zijn z'n hoeven te lang!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 22:48

Nee zijn hoeven zijn niet te lang want vorige week is de smid nog geweest. Zelfs toen zat er heel weinig aan. De hoefsmid kon er alleen maar wat afvijlen want Pjelks hoeven waarom gewoon te kort voor echt bekappen. Mijn instructrice dacht dat het probleem was dat hij niet actief genoeg is maar dat is echt niet het geval. Buiten loopt hij namelijk heel vlot door en is toch erg struikelig. In de bak is het met het struikelen niet erg. Echt niet dat hij bijna om gaat vallen ofzo. Omdat het meer buiten is zal het toch aan de hoefschoenen liggen denk ik.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:20

Het kan ook artrose zijn dan struikelen ze ook nogal eens. Als ik jou was zou ik er foto's van laten maken dan weet je het zeker. Voor artrose zijn goede middelen in de handel ik zelf gebruik iets van de paardendrogist (bij mijn pony) Dit type middel wordt ook voor mensen gebruikt en werkt goed. Je kunt het ook preventief geven.

Groeten van Linda

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:10

Nanda schreef:
Maakt hij ook verkorte passen? loopt hij krabbelig. Bij mijn pony waren dit in combinaie met vaak struikelen de beginsymtomen van hoefkatrol.


ja bij die van mij ook!
zodra ik buiten aan het stappen was struikelde ze steeds!vooral als je er net op zat! maar echt verkorte passen maakte ze niet, toch was het t begin van HKO

dus laat je DA er ff naar kijken, dan weet je het zeker!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 22:00

Ja binnenkort moet de DA toch voor mijn andere pony komen dus dan zal ik hem gelijk ook even naar Pjelk laten kijken.
Tess: wat houdt overhoef eigenlijk in?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:18

Overhoef is een chronische ontsteking van het hoef- en/of kroongewricht. Door veranderingen van de gewrichtsvlakken en nieuw gevormd bot (op de randen) de gewrichten vast kunnen gaan zitten. Ze scharnieren niet meer.
Zoals spat maar dan in het hoefgewricht (= lage overhoef) of in het kroongewricht (= hoge overhoef).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:51

Kijk even bij spondylitis. Moos was buiten o.a. ook stuikelig.Dit was 1 van ozne klachtjes (die we eerst aan slomigheid weten...)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:51

Laat inderdaad even controlen op hoefkatrolontstekking of hoefbevangenheid. Veelvuldig struikelen is vaak een voorbode.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:51

mijn pony struikeld ook heel veel en die heeft dus ook waarschijnlijk hoefkatrolontsteking. Wat bij mijn pony goed heeft geholpen is speciaal beslag met wiggen eronder.
veel succes ermee

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:13

marlon7 schreef:
mijn pony struikeld ook heel veel en die heeft dus ook waarschijnlijk hoefkatrolontsteking. Wat bij mijn pony goed heeft geholpen is speciaal beslag met wiggen eronder.
veel succes ermee


je precies zo als bij destiny!
maar ook goed de achterhand eronder blijven rijden, dan kunnen zelfs na een tijd de wiggen eronder uit en blijft ze goed lopen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:18

hallo,
De wiggen zijn er bij mijn pony na 2,5 maand eronder uit gegaan en nou staat hij gewoon op ijzers en die gaan er waarschijnlijk ook weer onder uit.(mijn pony staat altijd buiten). Dus eigenlijk gaat het heel goed en hij staat nu veel rechter op zijn benen en is minder struikelig.
groetjes marlon


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amyz, Babootje, Camino_S, DotBot, jannekespr, Jorissie, Luna2013, Luzerna, Maaraatje, maava, nadcha, noox, Pova, Soepkipje en 27 bezoekers