zadel hoe groot?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 15:28

hoe kun je weten welke maat een zadel is of hoe groot een zadel moet zijn voor een pony hoe kun je het weten, ik heb ut zadel van viera al 500x bekeken maar ik zie nergens iets staan dus wie weet hoe je ut mot meten

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 16:48

Een zadel heeft geen maat. Je hebt wel kleine pony zadels en grote zadels.

Het zadel moet gewoon goed op de rug liggen.

Je kan wel rekening houden met veel shoft = kleine of uitgesneden kamer
weinig schoft = brede kamer. Voor de rest weet ik het ook niet echt

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 16:51

zadel heeft toch wel maat? want mij werd afgeraden een zadel te kopen vanwege de maat die niet goed kon zitten. 17 inch enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:06

Tuurlijk heeft een zadel wel een maat; zou me wat moois zijn voor al die arme ruggen als er alleen 'Groot" en "Klein" zou zijn. Er zijn nu al zo veel paarden met rugproblemen.

Je hebt twee maten die heel belangrijk zijn. Voor je paard is de boommaat erg belangrijk, omdat de ruggegraat goed vrij moet liggen. Een breed paard heeft dus een grotere boommaat nodig. Dat is ook het grootste probleem met de zadels in Nederland. Veel mensen hebben een maat 31 of 32 liggen op een paard dat minimaal 33 nodig zou hebben. Dit zijn ook de drie "standaardmaten", maar voor verschillende rassen is dit eigenlijk nog niet breed genoeg, en moeten de zadels eigenlijk nog een beetje aangepast worden.

Dan heb je nog de maat in inches, en da's zeg maar je "kontmaat". 15 inch is dus voor typetjes als Stef (formaat modelletje) en 18 inch is formaat Sonja (richting huiskamerolifantje) *LOL*

Snappie?

Grtz, Sonja

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 17:21

maar hoe kun je nou weten hoe groot dat moet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:23

Voor je paard of je kont?

Aanmeten door een goede zadelmaker blijft gewoon het verstandigste; zij weten toch precies waar ze op moeten letten, en jij voelt wel waar je het lekkerst op zit. En zolang jij maar oplet dat ze je niet automatisch het duurste van het duurste proberen aan te smeren, gaat het goed!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 22:47

Als je op het zadel zit moet je een handbreedte tussen kont en einde zadel aan de achterkant overhouden!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 12:02

Sonja, waar meet je die 31/33 precies?
Ik heb ook bij 'western' een zadelmeetvraag gezet. Wil jij hier ook eens je licht over laten schijnen.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 13:49

Ik heb nou net een paard en ik moest dus ook een zadel kopen. Wij mochten van verschillende mensen verschillende zadels lenen om te kijken hoe het lag. Als je na een tijdje zoeken bijvoorbeeld denkt ja dat zadel ligt hem/haar heel erg goed dan kan je dat zadel kopen bestellen. Het 17 inch is de maat van waar je op zit. Dus waar je kont op komt met zitten. Doeg! Mzzl Knipoog

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:59

Wat voor maat zou ik moeten hebben? Ik ben volgens mij nog net iets smaller dan Stef. Ik heb maatje 34/36, maar wel kont Haha! niet plat bedoel ik Haha! , hoeveel inch zal ik nodig hebben? Iets van 16 tot 17 inch ofzo?

Knuf