waarom rijd je eigenlijk met een shank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

waarom rijd je eigenlijk met een shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 20:52

oke , brand maar los. Haha!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:58

Oke, ik brand los. Ik rijd alleen met shanks in het bos Lachen Heeeeel slecht van mij ik weet het, eigenlijk verdoezel ik daarmee dat hij rijtechnisch nog niet helemaal goed is. Als ik met een gewoon trensje naar het bos ga heb ik van begin tot eind ruzie met mijn paard. Pullen, trekken, duwen, wringen, boos worden, tja, dan vinden we elkaar soms niet zo lief. Als ik met shanks rijd liggen de teugels compleet los en heb ik een happy paard met oortjes naar voren en een idem dito baasje. MAAR, in geval van nood heb ik een rem. (we moeten altijd een zeer drukke N weg oversteken) Slecht ik weet het maar inmiddels is het er ingesleten en voelen wij ons er prettig bij. In de bak is het ook nogal eens moeilijk maar voorlopig weiger ik dan om voor de makkelijkheid met shanks te gaan rijden. Pas als hij echt lekker zou lopen op een gewoon trensje (omdat hij dan van achteren soepel en sterk genoeg is om van voren licht te worden) dan zou ik in de bak weer met shanks gaan rijden. Daarom rijd ik dus met shanks.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:59

Ben om de verkeerde reden twee jaar geleden gestart met shanks ("dat hoort zo" werd me verteld door m'n "instructrice" )

Rij nu met 1 hand, maar kan alles ook op trens. Tijdje geleden heeft iemand me nogal nadrukkelijk op het hart gedrukt dat ik alles ook op trens moet kunnen, en dat heb ik allemaal gecheckt. No prob.
Omdat ik het op 1 hand rijden nog heeeeeeel veel moet verbeteren, heb ik mijn kinketting volgens mij relatief los (maar dat ga ik zometeen checken, wordt vervolgd morgen) zodat ik Mileen vrij veel ruimte geef voordat het bit echt in gaat werken, zodat ze voldoende tijd krijgt om correcties zelf te gaan snappen.

Ik kan dus in principe ook op trens rijden, maar ik vind shanks stomweg fijner op 1 hand.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:31

Sonja schreef:
....zodat ik Mileen vrij veel ruimte geef voordat het bit echt in gaat werken, zodat ze voldoende tijd krijgt om correcties zelf te gaan snappen. ..

Het bit werkt wel in zodra je aan de teugels komt, maar de éxtra inwerking van de kinriem heb je pas later. Overigens heb je met een shank ook extra druk achter de oren.

Overigens rij ik ook altijd op één hand met een trens, ook met een bosal. Ook ik heb gevechten qua snelheid gehad, ook met shanks, maar bij mij maakte het qua inwerking (lees luisteren) niet uit Boos!
Dus dan maar gewoon op een trensje en omhalen die hap }> als het draakje niet luistert. Vooral nu het weer frisser wordt steken die problemen de kop nog wel eens op Haha!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:34

Moest van Ariette Knipoog

Nee hoor ik rijd met Shank omdat Heatwave ( Jah die Jah) erg stug is. Maar we wilden niet voor dat ik gepromoveerd ben een andere bit in doen. Maar ik ben Amateur geworden en moest voor een wedstrijd op 1 hand. Er zit een licht bitje in maar hij reageert er goed op. Is nu minder stug en ik heb als het moet iets meer te vertellen. En hij loopt nu mooier TOCH JOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pling

Euh,...?? Tsjah,...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:40

Ik rijd op dit moment met een snaffle met shanks omdat ik problemen heb met mijn rechterschouder en mijn paard zwaar op de hand dreigt te worden. Een keertje teveel kracht op de schouder en het is helemaal fout, dan sta ik er weer een paard maanden naast en kan ik een eitje bakken op die schouder.

Ik heb mijn paard op vierjarige leeftijd gekregen, en weet niet of ze vroeger met correctional of shanks is gereden, maar ik heb de indruk dat ze dat bit wel kende. Ook ik heb een licht en gehoorzaam paard onder me en kan in principe op twee vingers rijden. Maar zelfs dat heeft af en toe tot gevolg dat ik mijn rechterhand niet voel.

Dus: waarom rijdt ik op shanks? Omdat ik anders niet kan rijden...
Ik heb er bijna twee jaar naast gestaan. Als ik met de shank kan rijden, dan moet dat maar zo....(mijn merrie is nu 8 jaar) en ik heb niet de indruk dat ze het erg vindt....

Je suis Charlie.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:05

Sommige paarden kun je beter op "bit" rijden dan op een trens. Ik heb een 3 jarige die veel fijner op het bit rijdt. Op de trens gaat hij zeuren en hangen. Ook rijd ik een 6 jarig zusje van hem die precies hetzelfde heeft. Volgens de fokker zijn dit gewoon goede "bitpaarden". De rest van de paardjes gewoon lekker op een trensje rijden met o-ringen ongeacht de leeftijd.

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:32

hoi,

ook maar ff reageren dan Schijnheilig

Ik 'wil' pas met een shank gaan rijden als het paard alles op een trens goed beheerst.
Ik ben er geen voorstander van om te zeggen: ik wil 'amateur' starten, dus moéten we maar op de shank.
Liever een goeie 'beginner' , dan een slechte 'amateur' Haha!
Paard moet eraan toe zijn.... en dat kost tijd...maar uiteraard moet je er zelf ook aan toe zijn }> al zou je paard het allemaal prima kunnen en jij weet er niet mee om te gaan, kun je ook een hoop verknallen

De reden v. Cornelie kan ik me nog voorstellen... als je lekker buiten wilt rijden en dit de enige mogelijkheid zou zijn om een 'beetje' rustig te kunnen rijden én zoveel mogelijk risico's (drukke weg e.d.) te beperken, kan ik me voorstellen dat je op een shank buitenrijdt vanuit veiligheidsoverweging.

Zo ben ik nu begonnen met 'uitstappen' op 1 hand , op een shank... meer niet ... alleen om te laten wennen...
Hiermee ga ik steeds een stapje verder... ik zal bijv. niet 'beginnen' met een shank op 2 handen, hiermee te trainen en dan naar 1 hand....
Waarom niet? Omdat mi de 'drukverdeling' te verschillend wordt, bijv. op 2 handen, of wel met een shank de teugels 'over' elkaar heen laten liggen en vasthouden met 1 hand... zijn mi allemaal dingen die het voor het paard alleen maar 'moeilijker' maken (door de verschillen in drukverdeling).

Ik pak ze dus alleen op 2 handen (met shank) als het paard wéét wat de bedoeling is, een duidelijkere correctie te kunnen geven... om hem vervolgens weer los te laten & terug naar 1 hand.
Ben hier nu met Colinda mee begonnen... tjee... wat liep die in de 'krul' zeg... met ongelooflijke waslijnen Cool als ze op deze manier alles zou gaan doen, ben ik meer dan tevreden Kwijl
Ben er dus érg voorzichtig mee... 'eelt' heb je zo gekweekt Lips are sealed

Overigens las ik in het andere topic over die 45 graden...
ik heb het nog anders... (??) of simpeler geleerd... ze zeggen dat je er simpelweg op moet letten dat de kinketting moet liggen in de kingroeve.
heb je dan automatisch ook die 45 graden, vroeg ik me af?

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 08:50

seapy schreef:
Sommige paarden kun je beter op "bit" rijden dan op een trens. Ik heb een 3 jarige die veel fijner op het bit rijdt. Op de trens gaat hij zeuren en hangen.

Mijn paard gaat inderdaad ook 'zeuren en hangen' op een trens. (en ik zeur en hang (on)bewust terug Haha! ) Maar daarom ga ik juist NIET met shanks rijden. Hij is gewoon nog niet sterk en soepel genoeg van achteren om daar meer gewicht op te dragen en aan de voorkant lichter te worden. Als ik hem dan nu met shanks zou gaan rijden doe ik niks aan de oorzaak maar alleen aan het gevolg. Daarom wil ik hem eerst soepel en licht krijgen op een trensje, dan zijn we er klaar voor.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 09:09

bij spooky blue had ik dat probleem ook.
op en foto ergens hier is te zien hoe hij er uitzag toen ik begon met hem.
na een klein jaar bleef hij ook erg hangen op het bit , liefst het hoofd helemaal op de grond.
ik heb toen bewust gekozen om met een shank te gaan rijden
een myler level 2.
de verzameling ging hier door voor mij en, daardoor voor het paard veel makkelijker.
dus allebei hadden we er plezier van
regelmatig heb ik hem ook met een snaffle gereden, maar als hij weer terug viel reed ik weer met shank.
ik heb dus duidelijk gekozen voor een shank om het paard te verbeteren

nu maakt het niet meer uit waar ik mee rijd , kan ook met een halster verzameld lopen.

ik wil hier eigenlijk mee zeggen dat je best wel voor een shank kan kiezen als het voor jou en je paard beter werkt.
en het eindresultaat is dus uiteindelijk het zelfde.

en voor elk bit geld dat het loslaten belanrijker is dan het oppakken.

dit is mijn visie, misschien iets anders dan standaard, maar dat ben ik ook Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:40

Wat dat betreft ben ik gewoon koppig (goh, van wie zou mijn paard dat dan hebben Knipoog ) Ik moet gewoon voor mezelf alles op een trensje kunnen doen. Dus heel veel gymnastieken etc. Als ik een echte gymnastiekdag heb pak ik mijn parelli halster (waarmee ik ook in het bos rijd, gaat ook prima) en zet ik hem daarmee aan het werk. En bovendien ken ik mezelf, ik ben lui.... Dus als ik nu een keer met shanks in de bak zou gaan rijden denk ik he, dit is lekker, doen we morgen ook maar weer. Nee, ik wil hem goed hebben voordat we verder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:33

Ik denk dat dat voor alle ruiters een goede toetsmethode is, om eens één of twee stappen terug te doen qua 'stuurbekrachtiging'. Dus terug naar trens, bosal, rijhalster of wat dan ook. Hoe je het ook wendt of keert, daar moet je je paard ook normaal op rond kunnen sturen.
Zowiezo wel eens leuk voor de afwisseling, keertje zonder zadel en alleen met halster (jaja, ook dan kun je serieus rijden en hoef je niet doelloos rond te hobbelen).

Cornelie, heb je buiten wel eens een hackemore geprobeerd? Die van mij was in het begin ook zo'n druktemaker, maar reageerde super op een heel dik hackemore'tje met korte schaartjes.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:54

Met een wedstrijdpaard van 6 en ouder moet je zowiezo de wedstrijden in op 1 hand op het bit. Weinig keuze dus. Je kunt ervoor kiezen om het paard thuis nu en dan op een snaffle te rijden maar je zult toch ook af en toe dat bit in moeten hangen.....

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:10

Jazeker, toen hij 3/4 was reed ik buiten alleen maar met een bosal of vosal. (toen had ik nog geen shanks ontdekt, oooooooohhhhhhh) Met een trensje echt niet!! Aan het paard ligt het eigenlijk niet hoor, het zit puur tussen mijn oren. Zodra ik na het rijden met trens in de bak wat uitstap op de weg zit ik al niet lekker. En uiteraard breng ik dat weer over op mijn paard met alle gevolgen vandien. Nu na een tijdje gaat dat uitstappen wel goed, ik maak me daar ook niet meer druk om. (en mijn paard dus ook niet) Ik moet het gewoon weer een paar keer doen, puur psychisch.
Nog even ontopic: ik heb ook nog een tijd les gehad van een bekende trainer en hij vertelde mij dat hij thuis ALTIJD met trens reed en 5 min voor de wedstrijd shanks inhing. Dat kan ik dan ook niet begrijpen. Een paard is een gewoontedier en zal toch ook moeten leren lopen met shanks, of zie ik dat verkeerd Verward

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:19

Gisela schreef:
Met een wedstrijdpaard van 6 en ouder moet je zowiezo de wedstrijden in op 1 hand op het bit. Weinig keuze dus. Je kunt ervoor kiezen om het paard thuis nu en dan op een snaffle te rijden maar je zult toch ook af en toe dat bit in moeten hangen.....

Groetjes, Gisela


Volgens mij is dat bij de beginners niet van toepassing Verward

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:20

Toch 'ken' ik nog iemand die dat deed met z'n paard, en die had daar ook heel positieve ervaring mee. Reed thuis altijd op trens en hoefde pas een dag voor de wedstrijd ofzo een shanks in te hangen en reed er gewoon lekker mee weg.
Mij trainer zegt idd ook dat een paard lange tijd nodig heeft om aan een bit te wennen, vandaar dus ook dat ik dat kettinkje niet zo strak mag doen. Eerst leren wat het betekent als de teugel opgenomen wordt. Schijnen ze toch heel anders te ervaren als op trens.
Die kleine van mij reageert op trens trouwens precies hetzelfde als op bit als ik m'n hand optil. Dus toch al redelijk bevestigd Verward

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:31

Sonja schreef:
Toch 'ken' ik nog iemand die dat deed met z'n paard, en die had daar ook heel positieve ervaring mee. Reed thuis altijd op trens en hoefde pas een dag voor de wedstrijd ofzo een shanks in te hangen en reed er gewoon lekker mee weg.
Mij trainer zegt idd ook dat een paard lange tijd nodig heeft om aan een bit te wennen, vandaar dus ook dat ik dat kettinkje niet zo strak mag doen. Eerst leren wat het betekent als de teugel opgenomen wordt. Schijnen ze toch heel anders te ervaren als op trens.
Die kleine van mij reageert op trens trouwens precies hetzelfde als op bit als ik m'n hand optil. Dus toch al redelijk bevestigd Verward



5 min. voor de wedstrijd Cool
maar hij wist wel wat rijden op een shank is Sigaar
Als ik weet dat mijn paard op een trens net zo reageerd als op een shank(gereden met een hand!!!!) en als ik hem wil corrigeren cq warmrijden met 2 handen,dan doe ik dat met een trens (itse simpel Cool )
heb de indruk dat veel mensen hun bit gebruiken om zelf een bepaald gevoel van zekerheid te krijgen dat ze hun paard op een of andere manier dan wel aankunnen(dit geldt niet voor iedereen,dus niet meteen weer in de stress schieten Pling )
Dus waarom rij je op een shank !!!!!!!!!! ikke niet weten Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:44

Maar voor je op een wedstrijd op shanks kunt starten, zul je toch de werking van de shanks goed bevestigd moeten hebben bij je paard. En de enige manier om dat te doen, is door dat bit te gebruiken in de training.....

Ook jij zult het Blaze toch ergens geleerd moeten hebben Verward

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:52

Gisela schreef:
Met een wedstrijdpaard van 6 en ouder moet je zowiezo de wedstrijden in op 1 hand op het bit. Weinig keuze dus. Je kunt ervoor kiezen om het paard thuis nu en dan op een snaffle te rijden maar je zult toch ook af en toe dat bit in moeten hangen.....

Groetjes, Gisela


ja idd... maar wat nu als je daar zélf nog niet aan toe bent?

Zoals ik al schreef is het op dat moment een keuze maken, nogmaals...in dat geval ben ik dan liever een goeie beginner dan een slechte amateur Knipoog
Een paard wat dit alles al kan, kan jou een hoop leren... maar jij kan ook een hoop verknallen Scheve mond

overigens heb ik nog v. niemand antwoord gehad op mijn vraag Verward
wat was de vraag Haha! lees maar (onderaan mijn verhaal)

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:53

hihihi ikke dom hoor maar wat is het precies en hoe werkt het?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:56

Colinda, ik heb gisteren gekeken, en mijn kinketting ligt in de kingroeve. Toch kunnen mijn scharen wat verder bewegen dan de genoemde 45 graden, ik schat een graadje of 60. Ben er erg tevreden over, rijd prima zo. Ben ook niet van plan het te veranderen omdat ik nog niet overtuigd ben dat het niet goed gaat; daar let Frenk wel op.


Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:01

Sonja schreef:
Maar voor je op een wedstrijd op shanks kunt starten, zul je toch de werking van de shanks goed bevestigd moeten hebben bij je paard. En de enige manier om dat te doen, is door dat bit te gebruiken in de training.....

Ook jij zult het Blaze toch ergens geleerd moeten hebben Verward


ben ik echt zo onduidelijk?????????
ik heb toen en ook nu geschreven dat Blaze wist wat rijden op een shank is.
dusssssssssssssssssssssss Cool heb ik hem s'avonds een boekje in zijn box gelegd met een foto van een shank en een memo erbij dat hij moet gaan rijden met een shank. Pling Cool }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:07

*LOL* Maar ik neem aan dat Blaze dat boekje gewoon opgevreten heeft met 'd'r hooi, dus op een of andere manier moet ze toch dat rijden met die shanks ergens geleerd hebben. Of dat nou van jou was of met een vorige eigenaar boeit me niet, maar ooit heeft ze het geleerd. Waar? Nou, ik denk in de training......

(Helpt dat trucje van dat boek ook bij jezelf? Dan ga ik vannacht maar es op Go West pitten ofzo denk ik.... *LOL* )

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:56

Sonja schreef:
Colinda, ik heb gisteren gekeken, en mijn kinketting ligt in de kingroeve. Toch kunnen mijn scharen wat verder bewegen dan de genoemde 45 graden, ik schat een graadje of 60. Ben er erg tevreden over, rijd prima zo. Ben ook niet van plan het te veranderen omdat ik nog niet overtuigd ben dat het niet goed gaat; daar let Frenk wel op.


hoi,

dankje voor je antwoord Knipoog

ik zorg dus ook altijd dat de kinketting in de kingroeve ligt... maar ga me nu ff afvragen wat nu juist is, als de genoemde graden toch ietsje meer wordt...
wat is nu goed/beter? Verward

Dus op het moment dat je meer zou letten op de 45 graden hoek, wordt (waarschijnlijk) de inwerking ook ietwat scherper?

mmm... ben zelf ook tevreden ... en laat hem lekker in de kingroeve Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 19:06

onze paardjes mogen zich maar gelukkig prijzen dat ze western-paardjes zijn

als ze men- paardjes waren geworden hadden ze meteen al met een shank moet rijden Knipoog


arme charlie Huilen
die is zijn loopbaan begonnen als men-paard, toen is hij les-pony geweest en uiteindelijk westernpaard.

zijn bitten historie in volgorde:
*shank
*bustrens
*bosal, snaffle, shank, halster, touwtje Haha!

en hij rijdt toch lekker Kwijl Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers