Juridische hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Juridische hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 02:05

Wie is er thuis in de wetgeving op het gebied van huren en verhuren?
Het gaat dan niet om een huis, maar om weiland en ruimte voor boxen.

Wij liggen momenteel behoorlijk in de clinch met de eigenaar waar wij ons land van huren. Ik betaal 170 euro in de maand en achteraf blijkt dus nergens voor.

Hij heeft met een soort heftruck mijn zadelkast aan gort gereden waardoor mijn hele medicijnplank naar beneden is gekomen (de kast ook!). Er was veel schade aan medicijnen e.d.
Hij wil dat niet vergoeden omdat hij bv ook het weiland opnieuw gaat inzaaien. Tja, daar betaal ik toch huur voor? Om dat soort dingen te bekostigen.

Hij zegt dat ik het weiland in dezelfde staat moet achterlaten als dat ik het kreeg. Ik vind dat als hij het weiland verhuurt aan iemand die daar paarden opzet en de paarden dit land kapot lopen een risico wat bij het verhuren hoort.

Bovendien vind ik dus dat mijn huur (gedeeltelijk) aan dat soort dingen moet besteden.

Kortom wie wil mij helpen met deze zaak en weet er juridisch meer van... Dus wat zijn de wettelijke afspraken hierom en wat zijn zijn verplichtingen/verantwoordelijkheden en de onze?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:19

De schade die hij aan je kast heeft veroorzaakt gat gewoon via zijn verzekering. Heb je zelf een rechtsbijstand verzekering?? Dan zou ik hun inschakelen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:53

In principe ligt het eraan wat je bij de huurovereenkomst hebt afgesproken, maar het is niet stilzwijgend de afspraak dat hij opdraait voor het onderhoud van het land wat jij gebruikt. Wij huren zelf ook weiland, maar moeten daar zelf verder voor zorgen qua onderhoud, inzaaien, bemesten, omheining, stroomvoorziening enz. Hij heef inderdaad ook gelijk als hij zegt dat je het gehuurde netjes moet achterlaten in de oorspronkelijke toestand.......tenzij je bij de overeenkomst anders had afgesproken!

Voor het beschadigen van de kast en zo is hij wel aansprakelijk, ik snap niet dat hij daar moeilijk over doet, want het lijkt me dat hij daarvoor verzekerd is?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:01

Die schade aan de kast zou inderdaad gewoon gedekt moet worden door zijn WA-verzekering.

Wat betreft het in dezelfde staat achterlaten van het land: ik ben geen jurist maar volgens mij heeft hij daarin wel gelijk. In principe is het namelijk altijd zo dat gehuurde zaken in de oorspronkelijke staat teruggegeven moeten worden aan de eigenaar aan het eind van de huurtermijn behoudens de gewone slijtage door niet oneigenlijk gebruik. Gewoon onderhoud door de huurder hoort meestal ook bij de huurovereenkomst. Dat zou betekenen dat het inzaaien eigenlijk door jou gedaan zou moeten worden bijvoorbeeld. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de afspraken die je gemaakt hebt met hem toen je het huurde.

Even de vergelijking met een huurhuis trekkend: gaten in de muur om schilderijen op te hangen moeten bijvoorbeeld door de huurder gedicht worden bij vertrek. Als iets het gevolg is van normale slijtage (oude dakgoten) is dat voor rekening van de verhuurder. Maar als de dakgoten kapot zijn door iets wat de huurder gedaan heeft dan draait de huurder ook op voor de kosten.[/i]

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 10:46

Oke, ik snap wat jullie zeggen, maar hij komt nu aan met allerlei agrarische termen over de bodem en de grassoort, waarvan ik -volgens hem- op de hoogte had moeten zijn Verward

Ik snap als je iets kapot maakt dat je dat moet herstellen.

Er is dus geen huurovereenkomst. Althans niks zwart op wit op papier. Hij komt ineens terug op gemaakte afspraken, zegt dat dingen anders zijn gegaan dan werkelijk..... Dat klopt van geen kanten imo.

Die schade wil hij dus niet op zijn WA gooien, Joost mag weten waarom niet.... Verward Hij vindt dat de dingen die hij gedaan heeft weg te strepen zijn tegen mijn schade. Zoals het feit dat hij bv de palen in het land heeft gezet met een kraan. Dit heeft hij NIET op ons verzoek gedaan, enkel omdat HIj het te lang vond duren eer we aan de omheining begonnen....

Hij heeft gezegd kijk maar wat je met het land doet, maar toch zet hijop eigen houtje palen neer (die wij dus zouden neerzetten) en brengt dat in rekening. Dat klopt volgens mij ook niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:09

Misschien kun je iets vinden op www.juridisch.nl? Het kan geen kwaad om even contact op te nemen met een advocaat voor een adviesje, vaak wordt je telefonisch al geholpen zonder dat je direct een rekening krijgt. Er zijn wel advocatenkantoren die specifieke kennis hebben van de gang van zaken in de agrarische wereld of de paardenwereld.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:33

Thanx Lovely, ik zal eens kijken op die site.

Een advocaat inschakelen heeft imo weinig zin, daar de kosten van een advocaat niet opwegen tegen het bedrag waar het omgaat.

Bovendien zal de eigenaar komend voorjaar beginnen met bouwen van koeienstallen en zal hij in 2003 met zijn koeien naar Zeeland komen, waardoor ik zowiezo naar een andere stalling uit zal moeten wijken.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:35

Het hangt er inderdaad van af wat afgesproken is. Uit jouw verhaal blijkt dat er helaas niets op schrift gesteld is. Mondelinge afspaken zijn echter ook rechtsgeldig. Verder wordt ook gekeken wat partijen over en weer van elkaar mochten verwachten. Paarden zijn funest voor land, dat is algemeen bekend. Gebruikelijk is inderdaad dat de huurder voor het land zorgt, di bemesten, slepen, evt opnieuw inzaaien, omheining plaatsen.
Volgens mij hebben jullie niet echt goed gecommuniceerd, is er echt niets afgesproken.....als de prijs bijvoorbeeld in verhouding erg laag is en de eigenaar bijvoorbeel boer is met veel kennis van zaken, dan had hij moeten weten dat paarden veel kapot maken.......Denk eens goed na!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:46

Maitu schreef:
Volgens mij hebben jullie niet echt goed gecommuniceerd, is er echt niets afgesproken.....als de prijs bijvoorbeeld in verhouding erg laag is en de eigenaar bijvoorbeel boer is met veel kennis van zaken, dan had hij moeten weten dat paarden veel kapot maken.......Denk eens goed na!


En juist op die mondeling gemaakt afspraken komt hij ineens terug.
Ik betaal 170 euro in de maand, meer dan genoeg lijkt mij. In Rotterdam betaalde ik 50 piek in de maand! En dat weiland was omheind e.d.

Dat paarden het weiland kapot maken had hij imo moeten weten en dus NIET moeten verhuren aan iemand met paarden. Hij heeft waarschijnlijk alleen gedacht dat op deze manier de centen makkelijk binnenkomen waar hij niets voor hoeft te doen.

Het bijhorende woonhuis is ook verhuurd en ook daar vindt geen onderhoud aan plaats. Dit is mijn zaak niet, maar enkel om zijn 'laksigheid' aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:55

Buitenzorg, bij sommige kantoren krijg je gewoon een kort telefonisch advies als je daar aardig om vraagt Knipoog, heb je een heel ingewikkeld verhaal dan wordt het anders. Je vraag is eigenlijk heel kort, namelijk wat je kunt verwachten van een huursituatie zonder vastgelegde afspraken en een schadebeding.
Straks als ik meer tijd heb, zal ik nog eens aandachtig lezen en misschien kan ik nog een collega in zijn kraag grijpen om even zijn licht over te laten schijnen.
Ik zal je een kantoor pb'en waar je wel wat aan hebt.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:11

Je hebt ook nog een speciaal telefoonnummer > ik geloof de Juridische Lijn. Dat is gratis maar ik ben het nummer kwijt. Bij het Bureau voor Rechtshulp zullen ze het wel weten want die hebben ons toen doorverwezen naar dit nummer.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:07

Zoland de overeenkomst mondeling is, kunnen jullie elkaar in principe niets maken. Jij krijgt geen geld voor de medicijnkast, maar hoeft je dus ook niet te houden aan zijn regels, zoals de boel achterlaten zoals je het kreeg. Staat nergens op dat dat afgesproken was, dus kan hij je niets maken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 18:15

XoNo schreef:
Zoland de overeenkomst mondeling is, kunnen jullie elkaar in principe niets maken. Jij krijgt geen geld voor de medicijnkast, maar hoeft je dus ook niet te houden aan zijn regels, zoals de boel achterlaten zoals je het kreeg. Staat nergens op dat dat afgesproken was, dus kan hij je niets maken.


Dat is het nou juist, bij mijn weten geldt er bij gebrek aan een schriftelijk huurcontract de wettelijke regelingen hieromtrent.

En die wettelijke rechten/plichten wil ik graag weten....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:18

Aha, ik snap wat je bedoelt...
Ik zal ook eens gaan spitten op het internet Lachen

maartjeN
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: koningsbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:37

iK denk, dat wanneer jij kan aantonen, dat jij elke maand de huur aan hem betaald, dus via overboeking bank/giro ofzo, dat je een poot hebt om op te staan, dan kan je nml. ook dingen gaan verlangen, ik denk dat het anders moeilijk is, het blijft dan het woord van de een tov,, dat van de ander, maar als jij het kan aantonen, zal hij als verhuurder misschien wettelijk aan sommige verplichtingen moeten voldoen, waar je hem dan op kan aanspreken.

veel succes ermee

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 21:10

maartjeN schreef:
iK denk, dat wanneer jij kan aantonen, dat jij elke maand de huur aan hem betaald, dus via overboeking bank/giro ofzo, dat je een poot hebt om op te staan, dan kan je nml. ook dingen gaan verlangen, ik denk dat het anders moeilijk is, het blijft dan het woord van de een tov,, dat van de ander, maar als jij het kan aantonen, zal hij als verhuurder misschien wettelijk aan sommige verplichtingen moeten voldoen, waar je hem dan op kan aanspreken.

veel succes ermee
.

Ik betaal de huur dus elke maand giraal, dus over de bank en dus wit. Omdat er geen schriftelijke huurovereenkomst is verval ik automatisch in de wettelijke regeling hieromtrent. Maar daar wil ik dus graag plichten en rechten van weten, voor ik hem ergens dan ook op kan aanspreken....

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:34

Ga eens naar een Wetswinkel in de buurt. Ook gratis advies.