Bestaat er nog een gezond stamboek??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Bestaat er nog een gezond stamboek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:04

Tja ik weet niet of iemand de kleine discussie over de trakehner fokkerij heeft gelezen maar daar kwam bijv. dit stukje uit de strengen in voor.

De algemene teneur van de trakehner fokkerij van de afgelopen jaren is dat deze van bloed doordrenkte populatie weinig springpaarden en weinig kracht in beweging voorbrengt.
En gezien het feit dat Trakehnen een gesloten fokkerij is, wekt het geen verbazing dat de jaargang van 2002 hierop geen uitzondering vormt.

Ik ben daar over na gaan denken en ik denk dat zoiezo in elk stamboek wel een vorm van inteelt is. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.
Wat ik me afvraag kunnen jullie voorbeelden noemen van goede inteelt, en duidelijk slechte inteelt.
Kun je dit onderscheiden of is hier gewoon geen sprake van?
Welk stamboek *rijpaarden is volgens jullie nog het meest ras zuiver en hoe komt dit. Is dit ten goede gekomen aan de fokkerij?
etc,
Het lijkt me dus erg interessant om hier een topic over te beginnen hopelijk denken jullie er ook zo over, dus brand maar los!! Knipoog


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:18

Als je raszuiver wilt fokken, kom je vaak elke keer weer dezelfde bloedlijnen tegen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:28

Yootha schreef:
Als je raszuiver wilt fokken, kom je vaak elke keer weer dezelfde bloedlijnen tegen.

Kun je dan uberhaupt wel raszuiver fokken/.?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:32

Tuurlijk wel. Je gaat op zoek naar vers bloed dat binnen het ras valt. Je gaat bijv. naar een ander gebied.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:53

Met bewondering
Zie hoe deze dame in Zweden fokt.

Beach Boy is inbred to
Odin v. Wittenstein, Vlan (his grandsire was Ex Voto xx), Farceur VII (his sire Velox was also by Ex Voto xx)
Inbred to Royal Chestnut (through Le Royal and l'Invasion).And just to be sure to get enough of their genes, Odin v. Wittenstein is by l'Invasion. In his pedigree we also find Vas-Y-Donc.
Le Royal was in his turn was inbred to Bordeaux, who's sire was a French trotter.
Ot v. Wittenstein and Odin v. Wittenstein's mother Lady Reveil v. Wittenstein, was both by Reveil - Domburg. Ot v. Wittenstein sired Diamant!
I've got photos of Ot, Reveil, Cicero II, Domburg, Amburg, Odin and Voorman, of these elder stallions on Beach Boy's Dam's line. Thank god for all the thoroughbred in Beach Boy! These guys are HEAVY! I described Voorman to a friend as a "Clydesdale light". Mail me and I'll send them.


http://home.no.net/noblige/horses/indexhorses.htm
Laatst bijgewerkt door Troef op 27-11-02 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:56

ik vind het meest raszuivere ras de arabier... bij de echte volbloed arabier zijn geen andere invloeden voor zover ik weet.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:45

welke kleine discussie bedoel je, Gribaldifan?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:05


Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:42

Er is een verschil tussen rasfokkerijen zoals b.v. de Arabier, de welsh en in zekere mate ook de Trakehner omdat waneer die willen vernieuwen het binnen de eigen populatie moetem zoeken. De grootste vijand van deze fokkerijen is mode en een stamboekleiding die daaraan toegeeft en er op selecteert. Daarnaast bestaan in al hun soorten de diverse fokkerijen van sportpaarden en pony's. Het europeese sportpaard loopt qua bloedvoering volledig door elkaar. Iedere fokkerij probeert zijn eigen stempel te bewaren, maar de fokkers maken hun eigen keuzes hierin gesteund door de europese wetgeving. Inteelt kom je normaal gesproken in de huidige fokkerij niet meer zo vaak tegen. Maar als je ver in de stambomen gaat zoeken stuit je vaak meerdere malen op hengsten die toen veel gebruikt werden. Het is de vraag hoeveel waarde je hecht aan voorouders van zes of meer generaties geleden???? Pas als ze overheersend aanwezig zijn is het een punt van aandacht. Dan kan je ook serieus uit zoeken hoeveel invloed zo'n voorouder gehad heeft zowel in negatieve als in positieve zin.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 00:39

Yootha"]
Als je raszuiver wilt fokken, kom je vaak elke keer weer dezelfde bloedlijnen tegen.
[/quote]

[quote="GribaldiFAN schreef:
Kun je dan uberhaupt wel raszuiver fokken/.?


Tuurlijk kan je raszuiver fokken alleen er zijn nog maar weinig raszuivere rassen, In bijna elk ras is ander bloed ingemengt om verschillemde redenen, meestal om er meer rijtype in te krijgen maar ook om de vruchtbaarheid te verbeteren.
Ik ken maat twee warvan ik weet ras zuivere rassen de fjord en waarvan ik het zeker weet de arabier, bij arabieren is het zo dat een enkele druppels ander bloed ookal is het vele generaties terug dan word het nooit een volbloed arabier.
Laatst bijgewerkt door shasta op 28-11-02 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 00:49

Het beste systeem vind ik het systeem van de PRE stamboek hebben.
(pure raza espanol) (ookwel andalusier genoemd)
Als je bij een PRE een papier wil hebben of een PRE wil fokken, moet zowel de merrie als de hengst goedgekeurd zijn door het stamboek. Daarbij word gelet op de stokmaat, pijpomvang. lengte v/h pijpbeen, borstomvang en zo zijn er nog een aantal punten die aan bepaalde maten moet voldoen en er word gelet op type en beweging. Pas als je daar aan voldoet dan krijg je een papier bij je paard.
Dus fokken met een zowel goedgekeurde merrie en hengst wil niet zeggen dat het veulen volle papieren heeft, pas als deze gekeurd en goed gekeurd op latere leeftijd is, heb je een echte PRE
Op het papier staat tevens vermeld wat het inteeld precentage is, hoe minder inteeld hoe beter dus ook vaak hoe duurder het paard.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=


germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:09

LiSSy schreef:
ik vind het meest raszuivere ras de arabier... bij de echte volbloed arabier zijn geen andere invloeden voor zover ik weet.


Maar bij arabieren is het niet vreemd om elke tweede generatie weer te kruise met de opa van het dier. Dus ook inteelt.

IN het welsh zit overal en nergens die Downland Folklore, dus ook niet inteeltvrij.

Bij alle raszuivere stamboeken is het een probleem dat inteelt.


Het NRPS is denk ik het stamboek dat verhoudingsgewijs de minste inteelt heeft. Feitelijk is alles toegestaan. Maar het is ook geen raszuivere fokkkerij.
Het ES en NES zijn helemaal vrij, maar dat zijn geen stamboeken, maar registratieboeken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:45

Zodra mensen via een stamboek (en dus een rasstandaard) gaan fokken ontstaat er inteelt.
Al was het alleen maar omdat je het aantal beschikbare fokdieren inperkt. De fokdieren die het best aan de rasstandaard voldoen worden het meest ingezet en zo perk je nog eens het aantal fokdieren in (ze worden namelijk steeds nauwer verwant aan elkaar).

Bij rassen met een hele smalle genetische basis wordt vaak dankbaar gebruik gemaakt van inteelt, juist om het ras in stand te houden. En door juist gebruik (veel registreren) zijn dan negatieve effecten vaak te voorkomen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:27

Uh, tja, ik vind een KWPN heel gezond omdat daar ook buitenland bloed in wordt gemengd. Juist als je het helemaal raszuiver wilt houden in een kleine fokkerij krijg je problemen, kijk maar naar de Friezen en ook wel de tuigpaardfokkerij, waar ze hard op zoek zijn naar nieuw bloed zoals Hackney of American Saddlebred, want inteelt geeft ook zwakheden en dat wil je natuurlijk niet.

Culemborg here I come!!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:21

inteelt en lijnteelt zijn geen vieze woorden naar mijn mening. Als je een ras wilt creëren en in stand houden moet je wel terugkruisen. (er zijn genoeg rassen die zo zelfs ontstaan zijn) Je zoekt toch naar gezamelijke eigenschappen die fokzuiver in de populatie voor moeten komen. Wat is dan makkelijker om dezelfde genen te gebruiken. Tja en het KWPN is in mijn ogen niet echt een ras.... Ik snap dat je nieuw bloed uit andere rassen op een gegeven moment nodig hebt, maar op een gegevenen moment is de populatie toch groot genoeg om het met eigen materiaal te doen. En dat is bij het kwpn duidelijk niet het geval.

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:06

sioux schreef:
inteelt en lijnteelt zijn geen vieze woorden naar mijn mening. Als je een ras wilt creëren en in stand houden moet je wel terugkruisen. (er zijn genoeg rassen die zo zelfs ontstaan zijn) Je zoekt toch naar gezamelijke eigenschappen die fokzuiver in de populatie voor moeten komen. Wat is dan makkelijker om dezelfde genen te gebruiken. Tja en het KWPN is in mijn ogen niet echt een ras.... Ik snap dat je nieuw bloed uit andere rassen op een gegeven moment nodig hebt, maar op een gegevenen moment is de populatie toch groot genoeg om het met eigen materiaal te doen. En dat is bij het kwpn duidelijk niet het geval.

Sorry ik heb dit drie keer gelezen en begrijp absoluut niet wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Gribje had het over een gezond paard fokken. Kan je dat nu met een KWPN wel of niet???? Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:28

Ik had even de voorgaande discussie gemist. Wat ik wil zeggen is dat inteelt en lijnteelt niet per definitie slecht zijn (daar zijn we het wel over eens). Ik ken ook geen voorbeelden van erfelijke ziekten die bij paarden voorkomen vanwege inteelt (uitgezonderd het aan de nageboorte blijven staan bij Friezen en een ziekte bij Quarterhorses). Ik denk dat de voordelen van inteelt zwaarder wegen dan de nadelen. Of kennen jullie gebreken die duidelijk te wijten zijn aan inteelt? Ik denk dat het KWPN een gezond stamboek is : met andere woorden de ziekten die bij de KWPN-ers voorkomen zijn volgens mij niet direct erfelijk. Maar als mensen daar anders over denken dan hoor ik dat graag

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:46

Sioux op andere topics staat onder andere dat het overmatig gebruik van een hengst als lÍnvasion hele generaties met hoefkatrol gezegend heeft. Juist omdat er met die hengst zoveel inteelt gepleegd is!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:28

Ik heb die discussie net gelezen... erg interessant. Ik wist dat er een erfelijke factor bij hoefkatrol meespeelde maar wist niet dat er echt hengsten zijn die de naam hebben hoefkatrol te vererven. Nog meer van dit soort voorbeelden? Ik vraag me af of in de Trakehnerfokkerij ook bekend is van hengsten of ze bepaalde afwijkingen vererven?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:32

In de Trakehner fokkerij kan je beter zoeken naar hengsten die geen bepaalde afwijkingen vererven!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:09

En bij inteelt heb je grotere kans op lichamelijke afwijkingen of miskramen.

Culemborg here I come!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:07

Er zijn veel afwijkingen erfelijk. Die komen door inteelt alleen maar meer naar voren. De afwijking ontstaat niet door inteelt, het wordt alleen maar meer in een populatie gebracht.

Wat het fokken van een gezond paard betreft ligt er (volgens mij) een grote verantwoordelijkheid bij de merriehouders. Dit zijn vaak degenen die alleen maar (als een blind paard Haha! ) achter de hengst aanlopen die kampioen is geworden zonder er over na te denken of hij wel bij de merrie past.
Daarnaast zou er meer gelet moeten worden op het bestaan van erfelijke gebreken bij de merrie. De hengsten worden iig gekeurd op beengebreken en vruchtbaarheid, maar daar wordt bij de merries vaak weinig over gesproken/ aan gedaan.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:10

Inteelt brengt zeker problemen met vruchtbaarheid of afwijkingen met zich mee, door de inteelt op zich!

Culemborg here I come!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:02

Mensen, een stamboek is toch geen ras!! Haflingers, Fjorden, Ijslanders etc. zijn rassen met een eigen stamboek. Maar mijn KWPN merrie die nu bij het NRPS ingeschreven staat is een halve Holsteiner, een kwart Trakehner, een stuk Gelder (zie de lijn van Beach Boy, Commandant in de 4e generatie dus ook het hele Wittenstein-verhaal), daarvan is 80% van mijn merrie Volbloed en 3,125 % Arabisch via Balzflug... (reken dan maar uit waar die in de lijn zit).
Is dat dan nog een ras??? Ik weet niet hoor... maar ze mag in het KWPN-, NRPS-, Holsteiner-, Hannoveraner- en Trakehner(hulp) stamboek.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:08

Gelders Paard, tuigpaard zie ik toch echt als ras en ze zijn beide KWPN!

Culemborg here I come!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lila07, melissakr en 126 bezoekers