Scheefgaan, hoe ontstaat het

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Scheefgaan, hoe ontstaat het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 15:01

Ik heb al eens eerder geprobeerd een antwoord te krijgen op deze vraag en momenteel lijkt het weer een hot item ivm AdB. Ik zou graag even dat verhaal over AdB willen vergeten en willen discusseren over de oorzaken van scheefgaan want als we het daar al niet over eens kunnen worden hoe kunnen we dan ooit op een eenduidige manier bezig zijn met rechtrichten. Vandaar dat ik een stukje kopieer uit het verhaal van AdB:


happy worker schreef:
Het zou fijn zijn als er ingegaan wordt op de 'definitie' van een scheefgaand paard zoals hierboven door astridh is beschreven. Klopt dit helemaal volgens jullie? en zo nee op welk punt niet. Dit lijkt me een mooi uitgangspunt voor het verdere verloop van de discussie. Als we met zijn allen vast kunnen stellen wat een scheefgaand paard is (waarom loopt het scheef) dan kunnen we van daaruit makkelijker de oplossing vinden toch.

astridh schreef:
Mag ik beginnen met een poging:
Ik neem voor dit voorbeeld een rechtsgebogen paard (omdat ik dat zelf heb) en de termen rechts en links voor sommige mensen makkelijker te visualiseren zijn dan hol en bol.

Als je van bovenaf zou kijken loopt dit paard in een knik (licht gebogen naar rechts). Om in balans te blijven buigt het paard het achterbeen aan de holle zijde (rechts) meer en plaatst het iets naast zijn lichaam. Het been aan de bolle zijde (links) wordt onder de massa geplaatst maar minder gebogen. Hierdoor zakt de rug aan de holle rechterzijde iets in. Verticaal gezien valt het paard dus iets naar rechts.

Dit paard buigt dus makkelijk rechtsom en moeilijk linksom. Het rechterachterbeen zal minder sterk zijn dan het linkerachterbeen omdat het minder gewicht draagt. (kip of het ei).

Ik ben er nog niet uit of de 'natuurlijke' scheefheid voortkomt uit een kromming in de wervelkolom (heel licht, veroorzaakt door korte spieren aan de holle en soepele, lange spieren aan de bolle zijde) of door een knik in de hals (net na de schoft). Maar jullie kunnen me vast aanvullen.


Ik heb inmiddels uit Lovely's reactie begrepen dat zij juist vindt dat een rechtsgebogen paard sterkere spieren heeft op links en slappe op rechts.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 27-11-02 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:04

Ieder paard heeft van nature de neiging om scheef te zijn. Omdat het van nature zo is, zal het gedurende de africhting altijd de nodige aandacht moeten hebben, je rijdt het er niet voorgoed uit.

De uitleg van Astridh aangaande de verschijningsvorm van de scheefheid in het paard, sluit niet aan bij hetgeen ik uit de ouwe trouwe theorien weet, dat heb ik ook in mijn antwoord daar beschreven. IMO kent scheefgaan andere kenmerken, alhoewel sommige overeenkomen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:10

In mijn ogen is een scheefgaand paard wat rechtuit niet op twee sporen loopt, mijn zijn hoofd kanteld of zijn hals niet recht houdt.

Hoe het ontstaat kan verschillende oorzaken hebben. Volgens mij wordt ongeveer 75% veroorzaakt door beenproblemen. Door een pijntje ergens in een van de benen wordt dat been ontlast waardoor scheeflopen ontstaat. Andere problemen kan zijn ontstaan door een val of ongeluk waardoor de spieren in de rug zijn beschadigd en daardoor scheefstand kan ontstaan.
Mijn paard loopt enigzins scheef omdat hij zijn pijnlijke ondervoetje wil ontlasten. Door zijn scheeflopen maakt hij het eigenlijke probleem in zijn ondervoet erger en naast de rechter belast hij nu ook de linker voet verkeerd. Met als gevolg dat dan pas een lichte bewegingskreupelheid is ontstaan. Terwijl het probleem al eerder was. Had ik beter gereageerd op het scheefgaan, dus mijn training had aangepast (beter gemaakt) had hij waarschijnlijk nu niet kreupel gelopen.....

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 15:12

Om het even volledig te houden heb ik je even gequote:

Lovely schreef:
Volgens hetgeen ik (en nog heel veel mensen) geleerd heb, is het zo dat de holle kant juist de kant is waar het paard zich ontrekt en zich dus liever niet aanspant. De bolle kant is de kant die meer ontwikkeld is, die kant voelt zwaarder aan en dit is ook de kant waar je je been meer voelt en ook de kant waar je paard doorheen zou kunnen vallen. Het paard houdt zich dus sterk aan deze kant met de spieren die daar zitten, het is moeilijk om een paard deze kant op te buigen.


Zo makkelijk kom je er niet vanaf Lovely: kan je dit iets duidelijker uitleggen: is het paard met die ongelijke bespiering geboren en is dit volgens jou de oorzaak van de natuurlijke scheefheid, wordt volgens jou wel het been aan de holle zijde buiten de massa geplaatst of is jouw enige 'aanmerking' op bovenstaand verhaal dat de benaming sterke/korte en soepele/lange spieren omgedraaid zijn?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 15:14

Eleonoor schreef:
Hoe het ontstaat kan verschillende oorzaken hebben. Volgens mij wordt ongeveer 75% veroorzaakt door beenproblemen. .


Volgens mij hebben zeker 90% van onze paarden een natuurlijke scheefheid dat wil zeggen dat bijna 70% van onze paardenstapel beenproblemen heeft, dat kan je toch niet menen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:21

100% van de paarden heeft de neiging tot scheefgaan, dat hebben ze van nature en dus ook al bij de geboorte en nog steeds bij hun dood, of ze in de tussentijd wel of geen grand prix hebben bereikt, maakt voor de essentie niet uit, rechtrichten moet altijd, elke dag weer. Een athletisch paard, of een paard op hoger africhtingsniveau laat zich misschien beter recht maken, omdat het er door de africhting heen al is meegenomen.

Een paard met een pijnpunt zal ook scheef gaan, maar dit vind ik essentieel iets anders.

Wat betreft de spierbouw van paarden zie ik niet alleen dat het anders genoemd wordt, maar dat het principe ook omgedraaid is. Als je er zuiver mee aan het werk gaat, dan versterk je dus de andere kant dan wanneer je uitgaat van hetgeen het ouwe trouwe systeem vertelt.
En ja, het been aan de holle kant wordt buiten de massa geplaatst omdat het aan de kant zit die het paard minder graag belast, omdat het de kant is die minder ontwikkeld is.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:26

Geeneen paard is 100% goed! Beenprobleem hoeft nog niet te betekenen dat het gelijk over is met het paard. Door de conformatie van het paard in de benen kan scheefgaan ontstaan en dat is van nature. Wat ik bedoelde is niet per definitie scheefgaan door beenproblemen die accuut zijn ontstaan.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 15:38

Loveley: Zou het niet kunnen zijn lovely dat het paard aan de holle zijde 'slappe' spieren heeft in de achterhand en in ieder geval korte 'langs'spieren in de middenhand. Misschien heeft het stuk in de middenhand wel niets te maken met sterke spieren maar alleen met korte en lange, het lijkt me toch wel duidelijk dat een rechtsgebogen paard aan de linkerzijde de spieren makkelijk langer kan maken dan aan de rechterzijde of ben je dat niet met me eens.

Eleonoor: bedoel je niet gewoon dat het ene achterbeen minder sterk is dan het andere zoals ook al hierboven vermeldt wordt. Dan is er de vraag van het kip of het ei: komt dat zwakkere been door onbalans/scheef zijn in het lichaam of zorgt het zwakke been voor de scheefheid/onbalans. Hoe denk je daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:40

Ja, dat is wel zo, maar spieren die meer ontwikkeld zijn nemen meer ruimte in dan spieren die dat niet zijn. Het gaat er volgens mij vooral om welke spiergroepen er wel of niet aangespannen willen worden, dan kom je uit bij ontrekken to verzet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:50

Ik denk, happy, dat scheefstaan voornamelijk wordt veroorzaakt door beenstand. Neem mijn paard als voorbeeld:

* Hij heeft enigszins lichte toontredende stand van zijn voorhoeven
* Daarbij zijn de knieen licht naar binnen gedraaid
* normaal gesproken zou bovenstaande geen probleem zijn ware het niet dat Pablo graag ruim loopt
* het ruim lopen veroorzaakt overstrekken van diverse pezen en banden o.a. in de ondervoet
* omdat de ondervoet niet recht onder zijn benen staat ontstaat daar scheve belasting van de banden aan het staalbeen
* door een verkeerde sprong (hij schrok van iets) is de overbelasting een accuut probleem geworden, het verhaal van de bekende druppel
* door de verkeerde belasting in zijn ondervoet en draaing van de pijpbeen onder de knie heeft hij op beide voorbenen schiefels ontwikkeld.

Ei = conformatie
Kip = manier van bewegen en training

Als ik last van een voet heb loop ik scheef. Daardoor worden de spieren in mijn rug onevenredig belast waardoor dus onevenredig dikke spieren in de rug. Dat gebeurt ook bij paarden. Pablo had meer last van zijn RV voet en wil dus daarom niet rechts inbuigen omdat dat het zeer doet. Dus heeft hij door deze manier van lopen een ongelijk spieropbouw in zijn rug gekregen.

Remedie voor Pablo: heeft nu NB ijzers zodat de ondervoet weer goed recht onder al zijn andere botjes in zijn been staat. Daarbij komt verbeterd het de natuurlijke afwikkeling van het been. Daarnaast heb ik een andere instructrice gezocht voor verbetering van het rechtrichten (dat ging niet goed bij de vorige). Ook heeft hij fysio om dat los te maken wat hij had vast gezet en om ene betere rij en longeerbegeleiding. Ik ben daarbij in de luxe positie dat de fysio mijn instructrice kent en die wel overleg plegen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:51

Nog een toevoeging:

Elke paard heeft wat. Het gaat erom wat je er mee doet of je paard daar goed voor is. En het gaat erom hoe je het doet!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 16:06

Een eerste conclusie:

Een scheef paard zet aan de holle zijde het achterbeen naast de massa, dit been is minder sterk dan het achterbeen aan de bolle zijde. De bolle zijde van het paard kan makkelijker opgerekt worden dan de holle zijde.

Overigens lovely hoe denk jij over het inknikken van het paard aan de holle zijde en het verticaal evenwicht, klopt dat volgens jou?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:16

Waarom denk jij dat scheefgaan juist een probleem is van sterkte van achterbenen? Kan die sterkte niet juist beinvloed zijn door een probleem in de voorbenen, dus dat de achterbenen meer gevolg is dan oorzaak? Uiteraard tenzij er een duidelijk probleem achter is, bv OCD.

Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:24

En waarom plaatst mijn paard haar LA-been (dat geopereerd is) dan meer naar binnen? Scheve mond (dus midden onder haar lijf) terwijl haar RA-been gewoon het spoor van RV volgt? Is dat ook een soort van ontlasten? Verward

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 16:30

Uitgaande van het profiel van het scheefgaande paard waarbij het achterbeen aan de holle zijde naast de massa geplaatst wordt is een automatisch gevolg dat het been aan de holle zijde minder sterk is/wordt dan het been aan de bolle zijde dat namelijk onder de massa geplaatst wordt. Scheefheid is dus niet noodzakelijk een probleem van een zwak achterbeen maar het gaat wel met elkaar samen. (en dan zwak in de zin van minder sterk dan het andere achterbeen). Ik geloof zeker wel dat een probleem in het voorbeen kan maken dat het paard dat probeert te ontlasten waardoor scheefheid kan ontstaan of verergeren, met als gevolg weer het minder belasten van dat ene achterbeen.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 16:35

Rozebottel schreef:
En waarom plaatst mijn paard haar LA-been (dat geopereerd is) dan meer naar binnen? Scheve mond (dus midden onder haar lijf) terwijl haar RA-been gewoon het spoor van RV volgt? Is dat ook een soort van ontlasten? Verward


Gaan we het nog moeilijker maken Haha! dat moet er wel een beetje raar uitzien trouwens, dan zal het paard flink overhellen naar rechts? Misschien kan je iets verder uitleggen, is het paard makkelijker linksom of rechtsom, zet ze haar linker achterbeen continu naar rechts (rechtuit, linksom en/of rechtsom). En wat denk je zelf overigens, je kent je eigen paard het beste dus doe eens een poging om het te verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:44

Als je het zwakke achterbeen van je paard sterker maakt waardoor die het weer onder de massa gaat zetten, dan zul je aan die kant meer paard onder je voelen, dus meer aan beide zitbeenknobbels en aan je been, van voren stuur je m tussen twee teugels ook recht voor je uit en ziezo. Door ervoor te waken dat hij van achteren naar voren recht blijft, ben je bezig je paard gelijk te rijden, de zwakkere kant zal sterker worden en daardoor kan de sterkere kant makkelijker ontspannen, zowel aan je been, aan je zit als in je hand. En om hier nuttig mee bezig te zijn, bestaan er meters boeken met raadgevingen. Een beetje instructeur kan hier ook mee helpen door te vertellen over het hoe en waarom van een oefening. Want waarom loopt je paard de ene kant op op de volte door je been en de andere kant juist wat meer door je buitenbeen?? En dat gaat dus van simpel naar de moeilijkere oefeningen.


Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:50

Tsja, ik weet ook niet waarom ze het doet. Voor de operatie (OCD) is het me in ieder geval nooit opgevallen... Ik zie het nu voornamelijk gebeuren in de draf op beide hoefslagen. Ze zit vast op links (en wil dus niet graag met een rechterstelling lopen). En het liefst loopt ze met maar neus in de lucht.
Een verklaring kan ik niet bedenken en ook de instructrice weet het niet. We hebben een tijdje gedacht dat ze door de operatie juist een sterker been had gekregen en daardoor meer gewicht ermee ging dragen, maar dat lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. (Overigens blijft het spronggewricht nog steeds wat overvuld). Dus je blijft je zorgen maken na zo'n ingreep : heb je wel voldoende rustig aangedaan, is het goed hersteld, heeft ze er geen pijn meer aan... Al met al een raadsel...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:56

Interessant onderwerp en lovely ik vind dat je wel erg makkelijk mijn opvatting over scheef gaan betitelt als niet 'klassiek'.

Lovely schreef:
De uitleg van Astridh aangaande de verschijningsvorm van de scheefheid in het paard, sluit niet aan bij hetgeen ik uit de ouwe trouwe theorien weet, dat heb ik ook in mijn antwoord daar beschreven. IMO kent scheefgaan andere kenmerken, alhoewel sommige overeenkomen.


Als ik mijn dressuurbijbel (das dressurpferd van harry boldt) erop na sla:

Paarden zijn van nature scheef, de achterbenen sporen niet met de voorbenen. De meeste paarden zijn scheef van achter rechts naar voren links: het linker achterbeen wordt tussen het spoor van de voorbenen geplaatst en het rechterachterbeen wordt rechts van het voorbeen geplaatst. Dit rechterachterbeen wordt dus niet onder maar naast het paardenlijf gezet. Het paard belast hierbij de linker schouder extra. De ruiter heeft aan de linker teugel een versterkte aanleuning. Het paard spant de linker hals spieren. Aan de rechterzijde neemt het paard de teugel niet aan en maakt zich hol in de hals.

Dus het 'profiel' wat ik geschetst heb klopt volgens bovenstaande. Wat precies de oorzaak is van die scheefheid daar wordt over het algemeen niet op ingegaan. De opvatting over uit balans zijn komt van M.Barrau Jacometti (basisschool voor ruiter en paard).

De opvatting of de spieren aan de (lange kant van de ) holle zijde sterk zijn heb ik ooit van iemand gehoord en die redenering kwam op mij op dat moment over als zijnde kloppend omdat ik veel gesport heb en weet dat sterke spieren korter worden, in hoeverre dat bij het paard klopt in de zin van kort=sterk en lang=slap weet ik niet zeker. Als je de spanning in de halsspier aan de bolle zijde ziet kan ik me ook voorstellen dat juist die spier sterker is omdat hij steeds op spanning staat terwijl de spieren aan de holle zijde slap gehouden worden. Hoe je het ook bekijkt de spieren aan de holle zijde moeten opgerekt worden of dat nu is omdat ze sterk of slap zijn is volgens mij niet van cruciaal belang zoals het wel van belang is om het rechterachterbeen sterker te maken zodat het paard deze makkelijker onder de massa kan zetten.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:56

Astrid, het stukje wat je aanhaalt uit dat boek, klopt exact met wat ik denk, maar ik neem voor het gemak het hele paard mee en niet alleen de hoofd en de hals, maar dat terzijde. Het strookt alleen in het geheel niet met de opvatting dat een paard aan zijn holle zijde (waar hij dus WEL heen wil buigen), meer ontwikkeld is en omdat spieren korter worden daarom die kant korter is en dus hol getrokken worden. Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Allereerst denk ik dat spieren niet per definitie korter worden bij het sterker maken, wel dat ze meer ruimte in gaan nemen. Bepaalde spieren worden misschien korter, maar niet allemaal. Vergelijk de monnikskapsspier en de broekspier maar eens met een bovenarmspier (ja, ik bedoel bij paarden).
Zolang als er gedacht wordt, dat de spieren aan de holle kant van je paard het sterkst zijn en de spieren aan de lange kant slap, dan spreek je denk ik stelselmatig de verkeerde spieren aan in je poging je paard sterker te maken. Behalve dat rechterachterbeen, dat klopt wel weer geheel met Harry Boldt's uitleg EN het gehele klassieke scala. Maar er blijft tegenspraak in de theorie en ik vind dat jij die zelf ook onder woorden brengt.
Wat het spierverhaal betreft wil ik nog kwijt dat het heel moeilijk is om bij een paard 1 enkele spier te trainen, je hebt volgens mij altijd te maken met veel tegelijk en dus ook van individuele eigenschappen van bepaalde spieren. Het paard is denk ik complexer in dat oogpunt dan de mens en daarom dus ook niet zo goed te vergelijken. Tijdens mijn turncarriere, werden maar weinig spieren korter, de issue lag meer bij lening en rek en daarin sterker worden. Een bodybuilder mag dan wel veel spiermassa hebben, maar hij kan er weinig mee, het is atletisch weinig waard en daarom kun je het weer niet vergelijken met een paard, we vragen teveel van het paard.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:01

Grappig en misschien wel een beetje 'lovely-like' om in het verhaal te blijven spitten naar de verschillen terwijl ik al heb aangegeven dat ik ook best in de redenatie mee kan gaan dat de 'lengte' spieren aan de holle zijde slapper zijn dan aan de bolle zijde.

Naar mijn en volgens mij ook jouw idee moet het buitenbeen aan de holle zijde sterker gemaakt worden, onder de massa geplaatst worden en de spieren aan de holle zijde opgerekt worden om een paard recht te kunnen richten. Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd Verward . Je hebt mij overigens niets horen zeggen over sterker maken van de lengtespieren aan welke kant dan ook, omdat ik me daar weinig bij kan voorstellen, ik heb het alleen gehad over het oprekken van de (lengte)spieren aan de holle zijde en het sterker maken van het achterbeen aan de holle zijde.

Blijkbaar vindt jij het wel van cruciaal belang om de lengte-spieren aan de holle zijde sterker te maken, anders zou je niet zo veel belang hechten aan de wetenschap dat die spieren sterk of slap zijn. Maar daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen dus wellicht kan je uitleggen met wat voor oefeningen je dat zou doen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:36

Het lijkt mij vrij logisch om wanneer je constateert dat de spieropbouw links en rechts niet gelijkmatig is, dat je daar dan mee aan de slag gaat, het is immers het doel van dressuur en dat is het niet voor niks. Dan denk ik dat je niet alleen die spieren daar op moet rekken, maar dat je die spieren ook moet versterken. Tegelijkertijd (en dat stond er ook) moet aan de andere kant de boel meer ontspannen. En dan op die manier kun je je paard balanceren. Daar waar teveel spanning is (op de spieren) naar ontspanning werken en daar waar te weinig kracht is, de boel sterker maken. Zo heel eigenaardig is dat toch niet? Als je dat nalaat, dan wordt je paard nooit gelijkzijdig sterk, soepel of lenig. Er spelen veel dingen tegelijkertijd. En als dat achterbeen aangemoedigd is om onder te treden en gewicht te dragen, dan is de motor gelijkmatig aan het werk en de impuls links en rechts gelijk.
Astrid, je vraagt me toch zelf om steeds weer antwoord te geven? Dit is niet voor het eerst dat ik dit allemaal optyp. Ik zie gewoon dingen in het verhaal over de theorie van De Bodt waar ik mij niet in kan vinden. Doe ik dit allemaal voor mezelf? Nou nee, want ik word hier niet beter van. Misschien schept het duidelijkheid in de wirwar van scheve paarden? Er kan nooit genoeg informatie zijn, maar dan wel met een basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 23:44

[quote="astridh"]
Naar mijn en volgens mij ook jouw idee moet het buitenbeen aan de holle zijde sterker gemaakt worden, onder de massa geplaatst worden en de spieren aan de holle zijde opgerekt worden om een paard recht te kunnen richten. Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd Verward . Je hebt mij overigens niets horen zeggen over sterker maken van de lengtespieren aan welke kant dan ook, omdat ik me daar weinig bij kan voorstellen, ik heb het alleen gehad over het oprekken van de (lengte)spieren aan de holle zijde en het sterker maken van het achterbeen aan de holle zijde.[quote]


Kijk eens goed naar hoe een paard zijn beenzetting is, dan zul je zien, dat het binnenachterbeen aan de holle zijde, naast het binnenvoorbeen geplaatst wordt, terwijl dat been eigenlijk richting het buitenvoorbeen geplaatst moet worden, vandaar uit, kun je dus zien dat de holle kant de probleem kant is, aan die kant is het paard onderontwikkeld. De bolle kant is de kant die overontwikkeld is. Kijk naar het paard zijn beenzetting, en dan zul je het zien.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 00:49

Ik dacht dat elk paard van nature scheef is door de manier waarop hij in de baarmoeder heeft gelegen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 05:54

Ha pipo en fabienne, fijn dat jullie er ook bij zijn anders begint het wel een erg eenzijdig verhaal te worden.

Fabienne: dat dacht ik ook, dat dat de reden is dat het paard scheef is, ik wist alleen niet of dat komt doordat de scheefheid in de wervelkolom zit of in de hals. Door deze scheefheid ontstaat de onbalans wat het paard opvangt door zijn achterbeen aan de holle zijde naar buiten te zetten. Dat heb ik in mijn eerste poging om de oorsprong van de scheefheid te verklaren neergezet. Over dit verhaal heeft lovely of iemand anders zich nog niet uitgelaten. Ik heb dus geen idee hoe anderen daar over denken. Voor zover ik kan beoordelen zijn lovely en pipo van mening dat de scheefheid veroorzaakt wordt door sterke spieren aan de bolle zijde en onderontwikkelde spieren aan de holle zijde.

En lovely wat jouw uitleg betreft over spanning en ontspanning dat is duidelijk dank je. Echter in tegenstelling tot jouw redenering vind ik deze 'bewustwording' meer een aanvulling dan een tegenstelling in de manier waarop ik mijn paard probeer recht te richten. Zoals ik al eens heb aangegeven ben ik pas de laatste tijd (jaar) bewuster aan het nadenken over de theorie achter het rijden en dit soort onderwerpen vind ik dan ook heel interessant maar ik heb het nog lang niet helemaal onder de knie (al doende leert men). Ik vind het alleen zo jammer dat jij je als een terrier vastbijt in iedere zin/woord waarop je denkt iemand te kunnen pakken. Ik vind dit soort discussies (hoop dat er meerdere mensen in mee zullen doen) heel fijn om te voeren maar jij gedraagt je een beetje als de verveelde juffrouw die geen zin heeft om het nogmaals uit te leggen omdat het zo vanzelfsprekend is. Dat vind ik jammer. Ik probeer de overeenkomsten tussen opvattingen te vinden (en volgens mij zijn die er in dit geval veel) en van daaruit de verschillen op te lossen. Volgens mij hebben we dat nu gedaan maar ik heb het gevoel dat jij nog steeds vindt dat er een wereld van verschil is tussen onze opvattingen.

En Pipo: volgens mij is het de bedoeling dat het rechterachterbeen in het spoor van het rechtervoorbeen wijst en niet diagonaalsgewijs Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 16 bezoekers