mok, sokken, vetlaag en blubber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

mok, sokken, vetlaag en blubber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 20:15

Nja, dat is nogal wat.
Goed, Gam heeft mok in zijn linkerknieholte, vrij hoog dus. Op zijn andere been zit het op dezelfde hoogte maar niet zo erg. Ook zitten er wat krummels in zijn kootholtes.

Na zelf wat te hebben geprutst heeft de DA er vandaag naar gekeken en raadde een injectie met soort van imaverol aan. Het heet iets anders, maar ik weet niet meer wat. Het helpt tegen mok en mijt en ook tegen wormen. Om mok weg te houden zou ik hem om de 3 maanden moeten laten prikken.

Nu vraag ik me af, moet ik nu zijn benen blijven wassen? Ik weet dat de vetlaag dan foetsie gaat maar omdat sommige mensen de benen wel wassen van hun behaarde paard en de ander niet zo zeer (ik ook niet), weet ik niet wat nou wijsheid is. Hij kan buiten niet echt droog staan, alleen in de blubs en om hem de hele winter nu binnen te houden is ook wel erg zielig.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:48

Wat je kunt doen om de benen wat water afstotend te maken is vaseline er op smeren(bij de boerenbond want mensen vaseline is erg duur).
Werkt best goed. Doe ik tegenwoordig ook met mijn haflinger die steeds aan 1 been mok heeft.

Groetjes

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:10

Mok.. tja iedere tinkereigenaar kan je hier boekdelen over vertellen. Tandpaste, formaldahyde, allerlei 'paarden'middeltjes.

Mijn tip en of ie werkt is een tweede want Blizz heeft een flinke mokplek aan zijn voorbeen momenteel..

Drooghouden!
Als je wast: met biotex groen (ontsmet en lekkerwitte sokken) en/of met betadine shampoo.
Socratil ( middel via veearts beschikbaar wordt geloof ik voor koeien gebruikt)

Mok moet je uitdrogen, dus alles wat uitdroogt helpt. Een tinker met mok is 'normaal' en het is lang niet zo gevaarlijk als voor een kwpner, die kunnen er behoorlijk kreupel van raken.

Ik spuit regelmatig wat tea tree spul erop ( verkrijgbaar bij de tuinen..) Of dit helpt, geen idee, maar tea tree ontsmet en kwaad kan het niet.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 21:17

Vaseline? Loopt 'ie dan niet erg klef te wezen?

Ik probeer eerst dit wel Dapperdier maar ja, hij verpietert binnen als hij niet in buiten kan. T'is gewoon k l o t e dat er zoveel buiten drek is. Misselijk

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:45

neej vaseline werkt niet bij een tinker vanwege de sokken..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:02

Ach, weet je.. ik gooi blizz ook gewoon in de natte bak met zijn mok. Ik ben gesptopt me er sappel over te maken, ik hou alleen in de gaten of het extreem wordt, of dat hij er last van heeft /kreupel loopt.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:36

Het belangrijkste bij mok is dat je het uitdroogt. Zout water helpt dus ook (paarden die veel op het strand rijden hebben minder snel last van mok!).
het tweede is dat je de plek vochtafstotend maakt. Vandaar ook meestal mokZALF, want de zalf zorgt ervoor dat er geen vocht meer bijkan.
de meeste mokzalven werken op een basis van zink.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:56

Dus met andere woorden baby-kontenzalf zou ook moeten werken dan? Die van mij heeft er nog geen last van, maar horende hoe de groep tinkers de grote risicogroep is ben ik me wel al goed aan het inlichten ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:59

Toen Jordy erge mok had ,waste ik het met betadine en daarna smeerde ik er tandpasta op en daarna spoot ik er acederm op. ik weet niet of je hier iets aan hebt.....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:53

Pellie schreef:
Nu vraag ik me af, moet ik nu zijn benen blijven wassen? Ik weet dat de vetlaag dan foetsie gaat maar omdat sommige mensen de benen wel wassen van hun behaarde paard en de ander niet zo zeer (ik ook niet), weet ik niet wat nou wijsheid is. Hij kan buiten niet echt droog staan, alleen in de blubs en om hem de hele winter nu binnen te houden is ook wel erg zielig.


Het gaat me eigenlijk hierom... Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:16

neej ik zou niet teveel wassen iv m met de talg die op de huid zit. juist dit geeft nog wat bescherrming tegen nattigheid waardoor de huid week wordt en de weerstand van de huid verminderd. gevolg is huidaandoeningen.
zou dit dus niet doen.
over die zalfjes ik vind alles prachtig het kloten van tinkers is dat ik bij mijn tinker niet kan smeren want dan zit alles alleen in de sokken en niet op de huid....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 21:04

Nee, en mok en blubber?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:00

tuurlijk zit mok en blubber in de huid maar hoiud er rekening mee dat hij in meer blubber staat waardoor de sokken doorweekt draken.
als ik dat bij mijn tinker wil bereiken zou ik dus alle vier de benen in een emmer met hydrocotiderm moeten zetten om dat spul bij de huid te krijgen ... bij wijze van dan...
ik heb het gehad met mok.
lekker droog proberen te houden dus geen blubberwei en in de gaten houden dat het niet te erg word...
tot nu toe heb ik er weinig last van


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 17:34

Ja pffff dan moet mijn stumper bijna de hele winter binnen staan!!! Huilen Huilen Huilen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:17

welnee
als je maar in de gaten houd dat je mok niet te erg word...
en misscien kun je aankomend voorjaar je weide verbeteren.
of een paddock maken waar hij kan lopen....
baily staat ook gewoon in de wei maar wij hebben vorig jaar de voorkant van de wei bestraat met betonplaten. omdat ze daar het eerst blubberig worden nu hebben wij daar geen last meer van!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:58

Hoe diep zou je eigenlijk een uitloop bij de stal moeten uitgraven en met zand volstorten voor je geen blubber meer krijgt? Iemand een idee? We zouden zowiezo onkruiddoek tussenleggen, en ik heb ook voldoende betondallen om eventueel ertussen te leggen, of zou steengruis beter zijn?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 21:50

*Hmz* daar heb ik helaas niks over te zeggen, hij staat op pension. Wei is er zo goed als niet om de boerderij heen alleen blubber-uitloopweitje en een blubberpaddock. Aangezien het kuilgras bij het smalle stukje bij stal wordt gegeven staan ze daar met z'n allen te soppen. Scheve mond

Wei is iets verderop maar daar doe ik hem niet omdat hij er zonder toezicht staat en meneer niet benauwd is voor een sloot.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:01

Durf het haast niet te zeggen.........bij ons op stal staat een Fries en die hebben ze gewoon het behang van de benen afgeschoren. Daardoor veel minder last van blubber en nattigheid - mok is weg - haar groeit wel weer aan. Misschien ook een tip voor je tinker?

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:51

Donja schreef:
Het belangrijkste bij mok is dat je het uitdroogt. Zout water helpt dus ook (paarden die veel op het strand rijden hebben minder snel last van mok!).
het tweede is dat je de plek vochtafstotend maakt. Vandaar ook meestal mokZALF, want de zalf zorgt ervoor dat er geen vocht meer bijkan.
de meeste mokzalven werken op een basis van zink.


is over het algemeen wel waar, maar als je paard het in zijn genen heeft, zoals 1 van onze oudste merries, is er geen beginnen aan.......ze gaat elke dag naar strand (dik 30 min door zeewater) en de sokken zien er dan weer keurig uit, maar de volgende ochtend ziet het er niet meer uit.......ze heeft zo erg mok, dat het ontstoken is.....de andere 3 hebben er dus geen last meer van , omdat ze door zee lopen!

scheren is wel een optie, dan kan het goed uitdrogen en genezen, we hebben het ook gedaan en binnen een jaar had ze haar volle bos sokken geheel terug!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:15

yellow cream erop doen van dde firma Brugman. Dit helpt heel goed en snel. Je kunt dit ook op andere wondjes gebruiken. Ik heb dit standaart in mijn kast staan. Ook als ik zelf een wondje heb smeer ik het erop. Binnen een paar dagen is het genezen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 13:47

Ik heb wel vergelijkbare zalf in huis, t'is uitvinden hè?

En zijn sokken scheren!?!?! eeeuhm...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:46

Bij de drogist hebben ze Equi Chaps:

Afbeelding

Equi chaps
Voor de bescherming van de benen, inclusief de kootholte en de hoef, tegen vocht, vuil, modder en verwondingen. De Equi-Chaps zijn beenbeschermers van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal (Stomatex). Hierdoor zijn de Equi-Chaps comfortabel en langdurig draagbaar (tot 12 uur per dag).
De omtrek is de maat rondom het been, vlak onder de knie
De lengte is de lengte van de knie tot de kroonrand.


Nadeel wat is overgens niet echt snap:
LET OP:
Als uw pony of paard al mok heeft, dient u deze eerst te behandelen. U kunt geen Equi-Chaps gebruiken als er nog mok op de benen zit.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:54

Alice schreef:
Nadeel wat is overgens niet echt snap:

LET OP:
Als uw pony of paard al mok heeft, dient u deze eerst te behandelen. U kunt geen Equi-Chaps gebruiken als er nog mok op de benen zit.



Lijkt me logisch... als een paard mok heeft sluit je met die equichaps de wondjes af, waardoor er geen lucht bij kan komen en daarom de mok niet geneest. Bovendien kan het schuren, waardoor de wondjes opengaan..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:08

Kendra schreef:
Durf het haast niet te zeggen.........bij ons op stal staat een Fries en die hebben ze gewoon het behang van de benen afgeschoren. Daardoor veel minder last van blubber en nattigheid - mok is weg - haar groeit wel weer aan. Misschien ook een tip voor je tinker?


leuk bedacht.
A: het duurt een euwigheid voor de sokken weer zijn aangegroeid. en of ze dan nog zo mooi zijn als voorheen is de vraag
B: je mok is dan wel weg maar zodra de sokken weer zijn aangegroeid zit je weer met hetzelfde probleem....
scheren is voor mij dus geen optie...
zeker niet omdat ik met een geschoren tinker (de sokken dan) op een wedstrijd voor de dag wil komen.
daarnaast heeft een fries veeeeel minder behang als een tinker... (jah weet ik zeker loop stagen op een hengstenhouderij voor friezen.)


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:08

Is het niet mogelijk om zo te scheren dat het lange haar van boven de plek over de geschoren plek valt zodat 't voor het oog weinig uitmaakt? En anders is het idd kiezen. Of een mokvrij paard of mooie sokken aan z'n benen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, F_inley, GoogleAdsense, lindo, Soepkipje, Tinkermuts en 44 bezoekers