afwennen van deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

afwennen van deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 22:44

Omdat Carina ziek is geweest staat ze voorlopig nog even onder deken. Ze heeft op stal nu een 200 grams op en als ze een uurtje buiten komt een waterdichte 300 grams.
Als het volgende week weer beter gaat met haar wil ik haar eigenlijk zo snel mogelijk weer zonder deken hebben. Voordat ze ziek werd had ze ook nooi een deken op.
Ik ben er alleen bang voor dat wanneer ze weer zonder dek komt te staan een terugslag krijgt of iets.
Hoe kan ik het beste afbouwen zodat ze veilig (!) weer zonder deken kan lopen? Ik heb naast de dekens die ik al noemde ook nog een wollen zweetdeken en een fleece zweetdeken. zijn die op de een of andere manier hierbij te gebruiken?

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:25

Hoe lang is ze ziek geweest, en hoe lang staat ze nu onder deken?
Staat ze hele dagen buiten of op stal? Heeft ze nog een beetje wintervacht of korte haren? Ik zou het deken oplaten denk ik. Ze is het nu gewend om lekker warm te staan hé.
Laatst bijgewerkt door eefken op 25-11-02 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:30

Wt is erop tegen om de deken de rest van de winter op te houden? Zoals de voorspellingen zijn wordt het volgende week juist kouder. Een wolle en fleece deken moet je nooit los als staldeken gebruiken. Kans is groot dat ze erin vertrikt raken als ze liggen met alle gevolgen van dien. Vorig jaar een pony op stal gehad met een aardig verwond been door een niet goed liggende wolle deken op stal. Deze dekens zijn bedoeld om je paard tijdelijk mee weg te zeggen om goed af te zweten, niet als staldeken.
De kans is zeker aanwezig dat je paard nu gewend is aan een lekkere warme jas. Als ze net hersteld is is de weerstand nog wel even laag. Je loopt risico dat ze sneller weer is krijgt doordat je haar kouder wegzet.
Vraag het anders aan de dierenarts.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:12

ik zou hem ook voor 1 winter oplaten en dan volgende winter gewoon weer zonder deken, denk niet dat het erg goed is om nu, nu het weer kouder word, de deken er weer af te halen.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 15:17

eefken schreef:
Hoe lang is ze ziek geweest, en hoe lang staat ze nu onder deken?
Staat ze hele dagen buiten of op stal? Heeft ze nog een beetje wintervacht of korte haren? Ik zou het deken oplaten denk ik. Ze is het nu gewend om lekker warm te staan hé.


Ze staat nu 7 dagen onder de deken. Voordat ze ziek werd stond ze overdag buiten en 's nacht op stal. Allebei zonder deken. Ze heeft dus wel een beetje een wintervacht.

Op zich is er niets op tegen om haar van de winter onder deken te laten. Alleen is het denk ik meer mijn gevoel; ze heeft altijd zonder gestaan, kreeg een mega wintervacht. Kreeg altijd de indruk dat ze het super vond, de kou, hoe kouder hoe liever.
Wie zegt dat ze het prettig vind om met deken op rond te lopen?

Plus het feit dat ze nu al(?) met een 200 grams op staat, het is gewoon rond de 7-10 graden! Wat zou ze dan van de winter op moeten? Wanneer het pas echt koud wordt?

Ergens zeg ik, lekker op houden die deken. Toch blijf ik een beetje twijfelen.

Misschien dat nog meer bokkers hun mening hierover willen geven en misschien m'n vragen willen beantwoorden?

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:31

het maakt niet zo veel uit, wat voor deken je nu op hebt liggen. Je kan dit deken gewoon de hele winter gebruiken, dan houdt ze toch dat beetje wintervacht dat ze al heeft. Het is niet nodig om een dikkere deken op te leggen wanneer het kouder wordt; dat doe je alleen als je wilt dat de haren echt kort blijven. Wat voor jou dus niet hoeft.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:52

Je kunt inderdaad gewoon deze deken de hele winter ophouden, dat je wanneer het kouder word een dikkere deken opdoet voorkomt dat ze winterhaar krijgt. Zo te horen maakt jou dat weinig uit, dus wanneer je deze deken ophoud en het word kouder zorgen haar haren wel dat ze het niet koud krijgt. Ik zou het aan de ene kant proberen om de deken weer af te wennen. Zou gewoon korte periodes de deken af laten. Bijv. wanneer je haar smiddags losgooit voor een uurtje, blijf er wel bij en controleer je paard om kou. Paard blijft dan zelf wel in beweging en krijgt het niet echt koud, zo laat je de wintervast weer wat op gang komen. Als je nu de deken radicaal afdoet is de kans op verkoudheid erg groot! Langzaam afwennen kan dus best! Volgens mijn vinden paarden die deken echt niet fijn. Rollen lijkt me niet echt prettig met zo'n ding als je jeuk hebt en zo kan ik er wel een paar opnoemen. Dus wanneer je het niet echt nodig vind om zn vacht kort te houden, lekker aflaten!
En wat betreft de wollen dekens ophouden.... ik doe niet anders!!! Mijn paarden staan dag en nacht zonder deken, maar wanneer ik gereden heb s'avonds en zij nat zijn, doe ik een zweetdeken op die er pas smorgens weer af gaat! GEEN PROBLEEM!! We hebben ong 20 paarden die zo gereden worden, geen 1 heeft in de 5 jaar dat ik daar op stal ben vast gezeten in zijn deken of whatever! Deken blijft een deken, of hij nou wol is of canvas, tuurlijk kunnen ze verstrikt raken maar dit kan in ELKE deken!
Dus je kunt best de wollen deken opdoen tijdens het afwennen hoor!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:10

Zou de deken idd ophouden deze winter en volgende winter geen dekens meer op

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:32

Eleonoor schreef:
Een wolle en fleece deken moet je nooit los als staldeken gebruiken. Kans is groot dat ze erin vertrikt raken als ze liggen met alle gevolgen van dien. Vorig jaar een pony op stal gehad met een aardig verwond been door een niet goed liggende wolle deken op stal. Deze dekens zijn bedoeld om je paard tijdelijk mee weg te zeggen om goed af te zweten, niet als staldeken.


Kán idd als 'ie niet goed ligt. Mij zweetdeken heeft 2 borstsluitingen en een staartkoord en ik heb er nog een elastieken singelriem omheen. Ik heb verder alleen een megadeken die alleen geschikt is bij Elfstedentocht. Haha!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 22:03

Ik had ondertussen ook besloten dat ik de deken van de winter op laat liggen. Zal in een ander topic nog wel vragen over komen Haha!