[LO] Gevorderde longeervragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

[LO] Gevorderde longeervragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 10:17

De overgang galop-draf aan de longeerlijn voert Maddox vaak uit door op de voorhand te vallen en dan te gaan draven. Dan zie je dus een beetje hortend, stotende begin van de draf (ik hoop dat ik dat duidelijk genoeg omschrijf). Hoe zou je de overgang soepeler kunnen laten verlopen? Als hij rustiger galoppeert, is de overgang minder struikelend maar dan nog is het niet zoals het zou moeten zijn.

Of kan het aan de longe niet omdat je touwtjes nu eenmaal op 1 lengte staan en die kun je niet net even voor de overgang strakker zetten zoals je de teugels zou aannemen.

De andere vraag gaat over recht vooruit kijken. Maddox kijkt als hij linksom loopt altijd een beetje naar rechts. Ik wil niet de ene bijzet strakker doen dan de andere want ik wil niet meer druk op mijn 'binnenteugel'. Wat ik dan doe is de bijzet iets losser zetten en dan mijn longeerlijn door het bit naar de singel zodat ik ophoudingen kan geven aan de 'binnenteugel'. Toch vind ik dit niet ideaal want je trekt eigenlijk toch aan je binnenteugel terwijl je hem eigenlijk wilt rechtrichten.

Ik denk dat het laatste met dubbele lijn makkelijker op te lossen is? Wat zou ik dan moeten doen?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:36

Zelf longeer ik vaak met een dubbelle lijn...
Je kunt hiermee je paard erg gemakkelijk recht-richten. Sultan heeft ook het probleem dat hij op de rechterhand naar links kijkt. Met de dubbele longe is dat wel te voorkomen. ook de overgangen kun je hiermee controleren en hem hierdoor een soepelere overgang laten maken.
Met de dubbele longe kun je namelijk wel een ophouding maken.
Het is wel ff klooien met die twee lijnen maar hjet is wel heel erg leuk.
Je kunt hem makkelijk van hand laten veranderen door bijv. door een S van hand te verandere. Je kunt zijgangen oefenen. (wel voor het paard dat het wat gewend is) En de dubbelelijn (de buitenste) gaat achter je paard langs waardoor je ook nog eens de achterhand er meer onder krijgt. (het pessoateugel effect.)
Ik weet niet of je al een met een dubbele longe hebt gewerkt maar als je vragen hebt kun je altijd PB-en.
Groetjes Fleur

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:41

Ik longeer sinds kort altijd voor ik erop stap met een dubbele lijn.
Ik heb 1 longeerles van mijn instructrice gehad, en ik moet zeggen, dat werkt zeer verhelderend!
Eerst wilde ze het niet omdat ze het niet goed genoeg kon, maar ik zei je kan het allicht beter als mij. En ja nu hebben we de truc door en gaat het perfect ik kan zelfs tempowisselingen doen in draf en stap (galop is nog niet goed genoeg bevestigd bij Omar).
Ik zou je aanraden eens iemand te vragen (je instructeur?) te laten helpen met de dubbele lijnen, je kan er zooooveeel meer mee.
Met de dubbele lijn kan je stelling binnen en buiten vragen, maar je lichaamshouding moet ook wel ok zijn.

Je lijn gaat door de longeersingel naar het bit (niet terug naar de singel! Dan trek je 'm helemaal in de krul/op de voorhand) Wil hij dan niet goed over zijn rug komen dan kan je als extra nog touwtjes singel - bit - singel eraan doen.

Op deze manier kan je wat onafhankelijkere hulpen geven.

Nou ja... Ik hoop dat je het snapt, ik ben niet zo handig in uitleggen via de PC

(Waar sta je in R'dam?)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 11:27

Abby heeft me een keer geholpen met de dubbele longe. Ik heb het een aantal keren gedaan maar ik vind die lijnen zo kort in vergelijking met onze longeerbak. Ik moet dan teveel meelopen of hem op een kleinere volte zetten en dan ben ik veel aan het vechten. Ik ga eerst die lijn verlengen en dan pak ik het weer op. Ik vond het best moeilijk en merkte dat ik te streng in mijn handen was (trok hem echt in de krul).

Maddox is van zichzelf niet zo voorwaarts en dat is wel een nadeel bij de dubbele longe vind ik.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:31

Omar is ook totaal niet voorwaarts. Ik had ook moeite met Omar op een kleinere volte te laten lope, ik liep zelf meer dan dat hij liep ongeveer Knipoog Ik ben een paar keer bijna gelanceerd (met lijn en al). Maar nu heeft hij het door, en dat voorwaartse is er vanzelf ingekomen. Om 'm op de kleinere volte te houden mag je binnen hand 'm best eens streng aanpakken. Als je later maar weer rechtstelt. en laat ontspannen....
Zweep + dubbele longe een idee?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 11:47

Ja ik doe het ook absoluut met zweep. Ik zou niet weten hoe je zonder zweep moet longeren, een zweep hoort er echt gewoon bij. Ik ben meteen weer helemaal gemotiveerd om mijn lijn te gaan verlengen dus ik regel het meteen vandaag.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:51

Succes ermee!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:15

Tip :Een longerlijn van Lammert Haanstra werkt vaak makkelijker dan een dubbele longe.
Verkrijgbaar bij oa Divoza.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:53

Juist die heb ik dus ook. Haha!

En je kunt best (met die lijn van L.H.) de lijn door het bit en weer terug naar de singel laten gaan. Is helemaal geen probleem!!!
Let wel op dat je lijn niet veel gaat hangen ivp dat ie lekker soepel door de ringen van de singel en het bit loopt.
Dat probleem had ik ook maar dat is gemakkelijk op te lossen met katrolletjes.

Succes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 18:37

Wat is het verschil tussen die lijn van LH en een dubbele longe? Ik heb nu een dubbele longe volgens mij met aan de uiteinden van de lijn koorden met daaraan het haakje.

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 16:32

nu jullie het toch hebben over longeren met dubbele lijn.... ik heb dat vandaag dus voor het eerst gedaan, linksom ging het goed (wel een beetje stress in het begin voor brino) maar rechtsom trapte hij naar de lijn die aan de buitenkant zit en begon echt duidelijk te protesteren.... weet iemand hoe ik dit het beste op kan lossen? (hij is heeeeeel gevoelig) Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:37

Wat betreft het naar rechts kijken op de linkerhand: je kunt de longe van het bit naar de singel naar je hand laten lopen en zo kun je zelf die stelling regelen. Wel goed opletten dat hij blijft sporen!

Dubbele longe wil ik ook héél graag leren, maar ik zie het in m'n eentje niet zitten met m'n stresskikkertje.....dus blijft dat erbij, jammergenoeg.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:44

Sjimmy"]
(niet terug naar de singel! Dan trek je 'm helemaal in de krul/op de voorhand)
[/quote]

Nee hoor, als je hand mee is met de mond (wat ook zo zou moeten zijn), niet.

[quote="hebrino schreef:
maar rechtsom trapte hij naar de lijn die aan de buitenkant zit en begon echt duidelijk te protesteren.... weet iemand hoe ik dit het beste op kan lossen? (hij is heeeeeel gevoelig) Verward


Gewoon nog een paar keer proberen, de eerste keer vinden de meesten een lijn achter de achterbenen door wel vreemd. En zo gevoelig zijn ze niet hoor, niet zeuren, voorwaarts houden (zweep er goed bij!).