[OV] Update Imker's clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

[OV] Update Imker's clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 10:19

Al een week of twee ben ik met Imker aan het clickertrainen. Inmiddels is de clicker bevestigd (moet van het boek eerst, voordat je andere dingen kunt gaan doen) en ben ik aan de slag gegaan met een iets moeilijkere opdracht: Het aanraken van een gele handdoek.
Op het commando “touch” moet Imker nu met zijn neus de handdoek aanraken, waarop hij C+B krijgt. En het werkt goed!!! Ik hang de handdoek in de stal tussen de tralies en Imker stormt er zowat op af en drukt zijn neus in de handdoek. Dan gooi ik de handdoek zachtjes naar de andere kant van de stal (zo’n 5 meter verder) en dan gaat Imker er meteen achteraan. Knap van hem, he?
Nu ben ik weer toe aan een andere oefening, nl. het oppakken van de handdoek. Daar zal denk ik wat meer tijd in gaan zitten, maar ik vind het zo leuk om te doen, en ik zie Imker gewoon nadenken van: Wat moet ik nu gaan doen voor je?

Clickertraining is echt een hele leuke spelvorm om je paard wat extra’s te leren!!

Toos paardloos



Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:23

zou je me daar iets meer over willen vertellen?? ben geintereseerd!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:30

ik heb Banjer met de clicker geleerd om een omgevallen grote oranje pion rechtop te zetten.... ook heel erg leuk...Haha!

En met behulp van de clicker probeer ik haar nu dus trailermak te maken....

Meer info over clickeren (en onze lerares) vindt je op www.klix.nu

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 12:48

Wat wil je precies weten? Zelf ben ik pas net bezig met het oefenen met de clicker, en heb nog niet zo veel ervaring daarmee.
Wel dat Imker de dingen sneller oppakt, als ik had gedacht. Binnen 2 dagen was de clicker helemaal bevestigd. Nu wil ik ook wat gaan oefenen met een pion, zodat hij die op gaat pakken. Nu oefen ik gewoon met een handdoek in de stal (het is maar net wat je wilt oefenen, voor hetzelfde geld wil je oefenen dat je paard zijn hoofd door het halster steekt.

Eerst moet de clicker bevestigd zijn, dan neem je je halster in de hand, zodra het paard naar het halster kijkt, click je. Dan click je niet meer als hij er alleen naar kijkt, maar moet hij zijn hoofd naar het halster toe bewegen. Dan click je weer… Dan moet hij het echt aanraken en zo ga je steeds een stapje verder. Totdat je paard zelf zijn neus door de opening van het halster steekt.
Zo werkt het ongeveer… Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, zoals ik het opschrijf .

Toos paardloos

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:48

Weet een van jullie waar je een clicker kan kopen en hoe duur die zijn.

xus plientje

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:54

ik heb er in de dierenwinkel een gekocht voor (toen nog) 5 gulden...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 09:31

Mijn clicker kostte in de dierenwinkel 1 euro.

Toos paardloos

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:29

Ik heb mijn clicker van mijn oma gehad, die heeft m in de dierenwinkel gekocht... Werkt echt heel goed clickertraining, alleen ging bij mij de overgang voer->klopje/aai niet helemaal goed, dus ben weer even terug naar voer... Aangezien ik clickertraining ook met rijden wil gaan toepassen wil ik liever met een klopje/aaitje belonnen, maar toen ik dat deed kende hij opeens het commando (touch) niet meer, had ik voer op zak om te belonen, kent ie het commando wel... En dan zeggen dat paarden niet slim zijn...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:35

ik heb geleerd dat na een click ALTIJD iets lekkers volgt.... dus ik raad je aan om niet over te stappen op een klopje/aai..... Anders krijgt de click (later) misschien waarde voor je paard... (de liefde van dieren (en mannen...) gaat nog altijd door de maag...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:40

Je moet niet ALTIJD iets geven, je mag gerust afwisselen, ene keer iets geven, volgende keer niets, of twee keer niets één keer wel, je kan ook niet anders, of je hebt er inderdaad niets aan onder zadel ... als je af en toe blijft belonen met een hapje zal het enthousiasme blijven. Je kan er ook een commando opzetten zoals KLICK "hapje" ... en anders "KLICK" "Goed zo!!!!!!!" ... ze leren het héél erg snel, en de klick geeft gewoon aan dat het gevraagde uitgevoerd werd en dat de oefening ten einde is ... Zo ben ik bezig met m'n merrieveulen en ze weet het héél goed wanneer er te halen valt en wanneer niet ... ze begijpen het verschil in "toonkleur" waarop je "HAPJE" zegt (beetje hoog en duidelijk "!!!") en "GOED ZO" (beetje laag en geruststellend).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:51

ik denk dat je iets verkeerd begrijpt... je hoeft NIET ALTIJD TE CLICKEREN..... je kan de frequentie van de click wisselen......

Kijk maar eens op www.klix.nu ......

En dat van die stemhulpen dat ben ik wel met je eens... aanmoedigen... dat doe ik ook met Banjer... dan weet ze dat ze op de goede weg is, maar dat ze net iets meer moet doen om de click te krijgen....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:34

t'Is maar wat je paardje gewoon is, die van mij kent het verschil = KLICK & GOED ZO is gewoon flink, goed gedaan, nu heb je gedaan wat ik wou .... MAAR ; KLICK en "HAPJE" .... ze komt op je af hoor! Ze weet heel goed dat ze iets kan krijgen dan!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:37

Mag ik je bij deze uitnodigen om eens te komen kijken hoe ik clicker met Banjer? Ik ben niet zo vaardig in het uitdrukken in de Nederlandse taal....

(Ik bedoel dit NIET vervelend.... dan kan je mij misschien uitleggen wat jij precies bedoelt???)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:43

Uh??? Iikke?

Wel, ik doe gewoon een KLIK en zeg erbij "goed zo" (lage toon geruststellend), dan weet ze dat haar reactie juist was, en ze stopt ook meteen met zoeken of proberen wat de "oplossing" moet zijn ...
Doe ik KLIK met "HAPJE" (opgewekt beetje happy gezegd) weet ze dat ze een hapje verdiend heeft omdat ze het onmiddelijk goed deed of het extra goed deed of zo ........
t'is weer een aanpassingsfase ; ze moeten even wennen aan niet altijd iets krijgen, maar ik ben ervan af gestapt toen m'n vorige pony extreem opdringerig werd en begon kopstoten uit te delen als ze 's niets kreeg ...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:45

aha,.... ik snap het... Haha! (bijna blond... )

Wat ik doe is CLICK en dan een paar korreltjes muesli/bix/peen.... als Banjer iets heeft gedaan wat helemaal toppie is (dus waar jij waarschijnlijk pas een hapje voor zou geven), dan krijgt ze een appel ofzo, of iets anders wat ze heel erg lekker vindt.... en daarbij beloon ik haar uitbundig met de stem..... (Goed zo, goed gedaan, Super, Brave meid, etc. alles heel opgewekt gezegd....)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 16:51

Ja ; maar op de duur laat je het hapje weg en hou je "click" GOED ZO over, en ga je het hapje zelf ook op een commando zetten ... dan kan je op stem belonen (aktie voltooid = het was goed = voer geven, maar eens ie het goed kent op stem zetten en maar af en toe 's iets Vork ) of je kan zeggen (aktie héél goed gedaan deze keer = SMULLEN) ... begrijp je? Dus gewoon het hapje zelf ook op commando zetten. Voor de meeste paardjes is "niets doen" ook al beloning ... vandaar de link die ik gebruikte om niets doen gewoon als beloning te gebruiken en extreem goede pogingen of nieuwe dingen op voer te zetten. Anders krijg ie op den duur het zo ver dat je clickert voor je paard z'n halster om te leren doen, dat je voor de rest van z'n leven een hapje wil dan ... (of om te leren stilstaan Lips are sealed) da's de bedoeling niet hé, ... zo kan je het gaan afbouwen en toch duidelijk belonen (en doordat je af en toe toch nog voer gebruikt blijven ze enthousiast om het uiterste best te doen!)

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:08

hey!!
ik wil het ook gaan doen met de friezen.
en hoop dat ze het ook zo snel oppakken als die van jullie!!

Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Lotusje555 en 24 bezoekers