Miga bij de fysio (lang)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Miga bij de fysio (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 22:15

Donderdag is Chris Meulijzer, de paardenfysio, hier geweest om Amiga te behandelen (béétje laat verslag, maar ik had tentamens dus geen tijd). Hiervoor was ik al met haar in Klijndijk geweest, waar niets uitgekomen is.
Hij belde mij woensdagavond, ik was hard aan het leren met de mededeling 'ik kan morgenvroeg om 8 uur bij je zijn'., Nou, okee, dan! Dus, ik vroeg uit m'n bed donderdag en de boeken even gelaten wat het was.
Chris was heel rustig en praatte eerst even gezellig met haar. Ze is altijd een beetje wantrouwig in het begin, als er zomaar iemand haar stal binnen komt stappen. Nu dus ook. Hij begon met het laserapparaatje op haar hals, dat vond ze eerst maar niks maar toen het begon te werken werd ze steeds rustiger. Hij constanteerde meteen dat ze 'van haar oren tot haar staart' vastzat, iets wat mij niet verbaasde.
Chris doet voorwerk met een laser, die 'werkt' tot ongeveer een halve centimeter onder de huid. Dit haalt de ergste stijfheid weg, bevordert de bloedsomloop en zorgt dat het paard rustig wordt.
Vervolgens behandelde hij de ergste delen met zijn handen: de brede spier die van onderaan de hals naar het voorbeen loopt en de spier die van achter het voorbeen naar boven tot de rug loopt zaten erg vast, maar ook de spier in haar 'bovenhals' (het stukje net voor het schouderblad - heel mooi om te zien dat alles eerst hard was en hij later z'n hand onder het schouderblad kon steken). Verder is hij relatief lang bezig geweest bij haar lendenen en met haar broekspieren, met name aan de rechterkant. Aan die kant schuurt ze ook vaak haar hak open, een teken dat het daar spiertechnisch niet helemaal goed zit. Ook heeft ze aan die kant vaak mok. De circulatie in dat been is duidelijk minder.
Ook kon hij merken dat het zadel lang niet goed gelegen heeft (met dank aan m'n vorige zadelmaker....kan ik me nog steeds heel kwaad over maken), het gebied rond haar schoft was zeg maar gevoelig.
Tenslotte heeft ze nog een halfuurtje onder de magneetvelddeken gestaan. Ik heb zelf met een magneetje de trillingen gevoeld boven de deken, heel apart.
Tegen de tijd dat alles achter de rug was vond Miga Chris helemaal geweldig (ze stond hem de hele tijd te knuffelen Lachen ) en zag je in haar ogen dat ze helemaal tot rust was gekomen. Dat alleen al was heel mooi om te zien.

Hij kon niet alles in één keer los krijgen, dus komt over twee weken nog eens. Er zijn bij mij inmiddels een aantal vragen gerezen over onder andere voer en training, dus dan kan ik die dan meteen stellen!

Wat mij tot nu toe opvalt is dat ze veel meer geniet van het poetsen, waar ze voorheen haar rug introk staat ze nu te gapen.
Als ik opsteeg liep ze voorheen vaak een paar pas met gespannen rug, nu ook niet meer.
In haar lopen is niet vreselijk veel veranderd, maar ik heb er vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. Ik verwacht geen wonderen en al helemaal niet dat ze ineens weer in orde zal zijn, dat kan niet met een paard dat al zo lang problemen heeft.
Ik ben heel blij dat er nu aan gewerkt word. Misschien heeft mijn merrie nóg wel meer bewegingscapaciteit als voorlopig bij mij bekend (maar dat geloof ik niet echt, beetje als geintje bedoeld - maar je weet nooit).

Na de openbaring met paardentandarts en zadelmaker hoop ik toch dat ik er hiermee ben, en dat m'n paard in het vervolg dan toch echt zonder pijn kan lopen. Soms voel ik me best een beetje schuldig....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:28

Wat goed! Het klinkt heel vriendelijk allemaal. Lekker dat je al verandering ziet.
Ik zit met mn handen in het haar met Pompidou, zij zit ook niet helemaal lekker, maar weet echt niet wie ik ervoor zal inschakelen.
Ik wil niet dat er aan haar gekraakt en gedoe wordt, maar dit klinkt heel rustgevend.
Is hij echt fysiotherapeut? Of ook een beetje paranormaal?
Zou je mij mischien een pb willen sturen met wat info over hem? En wat er precies met jouw paardje was?
Dank je wel alvast. Lachen


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:56

Wat goed beschreven zeg Lachen

Fijn voor Amiga en voor jou dat er nog hoop is op verbetering.
Zo zie je maar dat de stappen die je ondernomen hebt goed zijn geweest.
Alleen wat minder voor de portemonnee...

Schuldig voelen we ons allemaal weleens als we erachter komen hoe het ook kan.
Paarden kunnen nu eenmaal niet praten,een diagnose stellen zou heel wat eenvoudiger worden zo Haha!

Dat ze nu staat te gapen is een goed teken,enerzijds kun je dat vertalen naar ontspanning ,anderzijds dat de afvalstoffen het lichaam verlaten.

En voer en training is weer een hoofdstuk apart.
Oostra heeft daar ook weer zo zijn menig over zo beweerde hij in de Hoefslag.Maar het fijne ervan werd niet breed uitgemeten.
Ander artikel in hetzelfde blad ging ook over de verhouding ruwvoer /krachtvoer.Eerst uitgaan van ruwvoer daarnaast aanvullen met krachtvoer.Maar ja die verhouding is per paard verschillend.......moeilijk.

In de toekomst zal ze zeker losser zijn en door gerichte training /voeren kun je het vast onderhouden.
Geeft Chris zelf geen les?
Er is er een die dat wel doet ben effe zijn naam kwijt,kwam ook bij de zusjes Koot.
Aaah het komt alweer bovendrijven Jarko Dun Haha!

Sterkte met revalideren!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 07:57

Jeetje....arm dier dan he...
Welnu, je doet er wel je best voor, probeert de juiste mensen te vinden...Ik zal ook duimen dat het werkt...
Houd ons op de hoogte!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, ikkedus, Mark0919, Sterrenpony, VinandoW, xxIsaa en 36 bezoekers