Vreemd mokkel..?! - ofwel: Wayorna -

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 22:14

hoi,
zoals een aantal van jullie wel weet, heb ik er sinds 3 weken een fjord bij: het poepige veulen van leorna Lovers , genaamd Wayorna
Nou was ze vanaf dag 1 (lees: vanaf dat ze kon lopen en dus naar je toe kon) al erg mak/dapper/soms brutaal, hoe je t noemen wil.
Ik heb jaren veulentjes zien opgroeien en dus ook makgemaakt, en altijd moest ik me wel f klein maken en voorzichtig contact Zien te krijgen, al was t maar de eerste paar dagen.
Maar bij deze eigenwijze dappere dodo heb ik die stap dus overgeslagen.. ze was en is mak zat, en ik moet oppassen dat ze niet zo als d'r moeder wordt ( die dus ongeveer half mens is soms en die je af en toe echt van je af moet 'schoppen'..).
Vanf dat ze een kleine week was, ben ik t halster aan gaan doen: begonnen bij een par mintuten per dag, soms 2 keer, tot ca. een half uurtje omhouden, zodat ze dat ding niet meer voelt maar gewoon 'doorleeft'. Nu probeert ze 'm af en toe in het begin nog ff af te schudden, schuren of trappen,maar dat stopt al erg snel en daarna geeft ze er niets meer om.
Na een weekje wennen aan t halster, besloot ik 'ns een stapje verder te gaan: ze is niet bang, ook niet snel onder de indruk van nieuwe dingen, dus dat kon ik best wagen. Ik dacht als ik nou leorna de longeersingel omdoe, kan ik Wayorna aan die ringen vastmnaken, scheelt mij een hoop getrek en leorna zal ze niet snel 'om' krijgen oid. Afijn, ik die singel om.. die was dus net ff "te kort geworden" *LOL* .. Ik kwam net een stukkie te kort, ik kreeg 't met geen mogelijkheid bij elkaar, helaas.
Oemoemenoe, ik wilde lotje toch leren (mee)lopen..
Afijn, dan maar anders, ik heb gewoon een halstertouw aan t halster geknipt en ben maar aan de wandel gegaan, met een zakje los suiker in m'n jaszak voor de goede momenten, naast een aai over d'r bol natuurlijk.
En wat gebeurt nou: wayo huppelt enthousiast achter mij( of de suiker) aan en heeft eigenlijk geen tel gehangen, gebokt of tegengestribbeld o.i.d..?!
Maar goed, niet te voeg juichen, wat niet is kan nog komen.. Maar inmiddels ben ik al een paar dagen 'aan de wandel', gemiddeld een paar minuutjes per keer en nog steeds gaat t prima! Soms stopt ze even om met de knip t spelen, dan gaat ze wieberen met die knip onder d'r kinnetje en loopt ze dus niet meer. De andee keer hoort ze Roy 'brommen' en wil ze dat gaan inspecteren.. Maar dan roep ik zachtjes en maak wat geluidjes, als dat nog niet helpt ritsel ik wat met t zakje in m'n jas en dan is ze er zo weer Lachen
dan loop ik gewoon nog ff door, zeg zelf "ho", en dan krijgt ze en beloninkje.
Af en toe krijgt ze dus een beetje suiker in combi met een aai, meestal geef ik haar tussendoor gewoon een kriebel of aai over d'r maantjes en dat vind ze ook erg fijn.. Ik wil haar namelijk niet aanleren dat ze alleen suiker moet krijgen om te lopen, ook zonder moet t gaan.. En dat gaat tot nu toe prima, behalve dus als ze erg afgeleid is, maar dat mag ook nog wel vin ik, ze is net 3 weken en we beginnen net.. Als ze maar niet weg van mij wil en gaat stribbelen, maar da's nog niet voorgekomen, altijd won ik het van dat andere *LOL*
Ik loop steeds heel de wei door, terwijl mams 100 meter verderop staat te grazen, geen stekel op d'r hoofd die eraan denkt dat vermoeiende mokkel achterna te gaan haha.

M'n moeder kwam ff kijken,zei meteen " moet je niet rennen, ff wat harder??" nou, nee dus..
Alles op z'n tijd, ben al erg blij - en net zo verbaasd- dat dit zomaar 'gewoon'(??) gaat..
Als dit zo doorgaat ( heb komende week geen tijd eigenlijk, maar 3 minuten per dag moet lukken, goed as pauze haha)zie ik het nog gebeuren dat ze op de keuring aan 't touw loopt, ipv los achter mams
-dan is ze zo kwijt volgens mij?!-
Nog een maandje, ben toch wel heel benieuwd naar wat ze gaat/gaan doen....
Ze had er in de eerste dagen een handje van om ff leker bij je te gaan staan bokken of een noodstop maken, voor je gaan staan en dan trappen oid, maar ook daarvan heeft ze inmiddels begrepen dat ik dat niet zo fijn vind Lachen, echt dom is ze niet geloof ik.
Lovers *LOL*

pff errug ang verhaal, maar wilde t toch ff kwijt!

doei!


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 22:24

He Madelein

Wat tof dat het zo goed gaat tussen Wayorna en jou hihihihi, heerlijk dat ze zo makkelijk is Pling
Zie het kleine dondertje al zo lopen....hartstikke leuk joh.
Ik hoop echt dat je het red de volgende maand met Leo, want dan kom ik daarheen.....moet nog ff een chauffeur zien te vinden (Hans) hihihi, hij weet het nog niet hahahaha.

Oliva loopt sinds vandaag weer zuiver....gelukkig heeft nu toch al met al een week geduurt!!!

Dus morgen is ze weer aan de beurt...ga ik gewoon weer verder waar ik ben gebleven!!!

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 22:32

ah, dus jij kan er weer lekker tegenaan Lachen
Ik heb btw ook alweer 1 keer gereden van de week, nu moet ik mezelf ff een week opsluiten, wil ik met de studie nog wat succesen boeken dit jaar.. Verdrietig
Maar als t eenmaal achter de rug is en -hooopelijk- goed afgelopen, zal ik 3 dubbel genieten van de vakantie..
Maar momenteel zit ik ff in de dikke stress enzo..

Hoe staat t met kleine Vigo?
Kun je t nog een beetje bijhouden, jij hebt echt een kudde verzameld nu *LOL*

Tot in Dordt he, Hans ompraten lukt toch wel, zo'n doorgewinterde paardenvent..?!!
*LOL*

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 22:36

stuur je zo wel ff een pb....eerst ff eten opeten Kwijl


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 22:40

ok Lachen
eten..?? dacht dat wij laat aten ( soms ook tegen 10-en..).. Verward

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 23:40

Fjord he. Kan best eens zijn dat ze dit gedrag gewoon houdt. Als dat zo is dan kun je nog een hoop lol beleven. Inrijden is dan een fluitje van een cent, bovendien is ze waarschijnlijk van nature bom-proef. Heb een Fjord gekend die onder wapperend plastic ging kijken of er iets eetbaars onder zat!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 00:26

nou heb ik van dit jaar zelf het veulen van anous meegemaakt twee maanden(soraya)en het veulen van jantina en nu die van jou,het lijkt wel of ze allemaal zo gemakkelijk en zelfs brutaal zijn dit jaar.helemaal nergens bang voor.wat jij beschrijft,zo was soraya ook!dus volgens mij ligt het aan het sterrenstelsen van dit jaar(chinese astrologie)het is het jaar van de slang(mijn teken *LOL* )en die zijn idd wel eigenwijs en dapper.mhhh stof om over na te denken

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 09:26

Loopt Leo nou mee, of blijft die gewoon staan als je met Wayorna loopt?
Udinde loopt wel mee aan het touw, maar alleen als mama ook mee loopt, anders kan ik het vergeten! Meelopen is dus nog niet ons sterke punt.
Wel kan ze al voetjes geven, alle 4! En ze is werkelijk nergens bang van. Rammelende zakjes, touwen met rinkelende dingen over haar rug? niets is erg.
Ben er erg blij mee, maar ze gaat nu aan het proberen. Das minder.
Gisteravond kwam ze in galop op me af, zovan, ik ben blij dat je er beheeentt!!!
Maar helaas, op een metertje afstand gingen de oren plat in de nek. Heb mijn oren ook platgelegd en haar direct weer weggejaagd.
Ja kom nou, ik ben toch wel de baas he?
Ik heb haar genegeerd en Isolda lekker gefrutst. Udinde nog eens weggejaagd.
Even later kwam ze zich verontschuldigen. Echt heel voorzichtig met de oortjes naar voren, een beetje opzij, kwam ze aan lopen. Alsof ze wilde zeggen, ben je niet meer boos? Verdrietig
Ging ze heel lief naast me staan en hebben we alsnog even geknuffeld en geoefend met voetjes geven enzo, overal aanraken, kan alles aanraken wat ik wil. Behalve tussen de oortjes, dat vind ze niet zo leuk. Blijft wel staan, maar ze trekt er een heel oenig gezichtbij!

Ik zal stoppen met schrijven, ik ben weer veeeel te enthousiast. Ben net zo'n moedertje die alleen maar over haar kind kan praten!

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-01 14:41

tja fjord.. zal wel schelen natuurlijk, maar zo als deze heb ik ze nog niet meegemaakt.. tig shet-veulentjes van erg makke moeders mag gemaakt enzo, ook een paar fjordenveuletjes, maar altijd moest je ff alert zijn op je houding enzo..deze is daar niet echt van onder de indruk..
Jantina:
Als ik ga wandelen loopt leo gewoon los ergens in t veld, ze loopt dus echt niet mee, integendeel!
Ze let total niet op d'r kind als ik ermee bezig ben, en loopt al grazend dus ook rustig 100 meter van ons vandaan. wayorna blijft dan wel soms staan, kijkt ff om
( heel af en toe, valt erg mee moet ik zeggen) maar vervolgnes komt ze weer gewoon naar mij toe en dan lopen we vrolijk verder Lachen
Soms als ik dus een tijdje haar aandacht niet heb en ik denk dat ze om wil keren, ga ik zitten, maak een geluidje en dan komt ze altijd weer naar me toe Lovers
Ik vind dit toch wat 'vreemd' zoals 't allemaal gaat, alsof ze t allemaal al een keer eerder geleerd heeft oid..
of ligt dat aan mij??
Hah, ja wayorna is ook al bij de smid geweest:
leo werd bekapt toen wayo een week oud was, toen vroeg de smid: "zo, moet die andere er ook weer rondom op?" ik zo" ja, idd" *LOL*
dus hij pakt een voetje en gaat wat raspen en kloppen enzo, puur voor de show *LOL*
Voor was geen probleem, d'r achterbeentje wilde ze wel graag snel terug. Ik had haar an de voorkant vast, zodat ze niet weg kon, hij hield dus dat voetje en toen ze weer ff ontspande en niet meer trok en trapte, kreeg ze d'r beentje terug en een kriebel van de baas Lachen
Ik pak elke dag nu dus wel d'r voetjes, ook acter.. Kort ( 2 tellen)gaat goed, maar ze trekt ze wel weer terug, ook omdat ze volgens mij nog niet goed overeind kan blijven op 3 benen..
Houd jj ze langer vast, of ook alleen maar f vragen,optillen en weer neer?

Vanmorgen stond ze met d'r voorbenen in de badkuip in t water Verward Verward
maar ze ging er ook weer zelf uit toen ik in de buurt kwam..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:00

Nee ik doe ook alleen vragen en weer neer zetten. Voor doe ik heel af en toe een paar tellen vasthouden. Maar eerst geven vind ik al meer dan genoeg hoor!
Vanmiddag wilde madammeke gaan rollen en is 2x vlak naast het draad gaan liggen, die oen!
De ene keer alleen een hele erge schrik en ze vloog al bokkend door het land. De 2e keer bleef ze hangen en trok ze alles om. Gelukkig hebben we stroomdraad met van die in de grond geprikte paaltjes, die vlogen snel uit de grond. Anders waren de wonden niet van de lucht geweest. Het zat om haar achterbeen en onder haar buikje door. Hoe ze het voorelkaar gekregen heeft? Kweenie, was alleen een hele klus om alles weer vast te krijgen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flavlip, gerlindie, herous, Jussem, PeerAppel, Riviera87, Veldbloem, vidya en 150 bezoekers