welke galop bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:25

Tijd om dat eens uit te proberen Rom

PS Desiree, is dat dan zo'n ramp, dat sommige dressuurruiters niet weten wat VOOR JOU recreeeren is? Iedereen heeft daar zo z'n eigen idee bij, net als bijvoorbeeld bij het begrip 'trainen'.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:28

Met welk paard dan? Engels of western Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:33

Sonja schreef:
:)* Tijd om dat eens uit te proberen Rom

PS Desiree, is dat dan zo'n ramp, dat sommige dressuurruiters niet weten wat VOOR JOU recreeeren is? Iedereen heeft daar zo z'n eigen idee bij, net als bijvoorbeeld bij het begrip 'trainen'.


I.p.v. trainen kun je ook wel eens een paard "laten" he. als je begrijpt wat ik bedoel. je hebt van die mensen die een paard ook continu in de krul willen laten lopen tijdens het buitenrijden. Een lekker ontspannen lang teugeltje kennen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:16

Maar ik kan me zo voorstellen dat mensen ook andere vormen van ontspanning voor hun paard kennen; bijvoorbeeld dagje vrij, longeren, vrij springen, fietsen etc.
Als je zelf graag dressuurt in het bos (westernt in het bos Haha! ) is daar toch niks mis mee? Uiteraard hoort daar een normaal stukje ontspanning bij, bijvoorbeeld halsstrekken en effe lekker rondkoekeloeren, maar bij mij wordt er ook serieus gewerkt buiten hoor. Ze mag blij zijn dat dat regelmatig in het bos of op het strand gebeurd, en niet alleen maar in een saaie binnenbak iod.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:56

Als ik op Jip rijd, maakt het me echt helemaal niets uit in welke galop hij zit. Jip is voor lang leve de lol en leuk om buiten mee te crossen. Als ik wil galopperen dan hoef ik alleen maar te gaan doorzitten en 'ja, toe maar' te zeggen en hij galoppeert aan. Meestal zitie dan links, maar hij kiest zelf ook wel eens rechts. In de bak rijd ik wel de dressuurmatige hulpen en dan galoppeert hij op beide kanten braaf in de goede galop aan, maar buiten is het gewoon aandollen. Ik rijd ook meestal met halflange teugel op Jip buiten.
Met Duvel is het wat anders. Die is heel snel afgeleid en kan dan echt van de normaalste dingen schrikken. Die zet ik dus meestal wat meer aan het werk. Hij hoeft echt niet de hele tijd 'in de krul' te lopen, maar af en toe wel. En juist bij het aangalopperen moet hij opletten van mij, want hij wil daar nog wel eens tussenuit schieten. Meestal geef ik dan wel voorkeur aan voor een bepaalde galop, en meestal neemt hij die ook wel aan. Toch blijft buitenrijden wel ontspanning, voor mij, maar ook voor hem. Dus hij mag best wel eens dollen ofzo.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:09

*probeert zich nu een buitenrit voor te stellen*

Ik bepaal in welke galop er aangesprongen wordt en ik bepaal in beginsel ook het tempo.
Als ze zelf een wissel springt, dan corrigeer ik dat buiten niet en als ze eens een keertje verkeerd aanspringt kan ik daar buiten ook geen punt van maken, al moet het geen gewoonte worden. Soms bedenkt ze zich ook na 3 passen als ze verkeerd aangesprongen is "oh ja, dat vroeg je niet he?! Wissel. Braaf Haha!"
Tempo is ook van mij, maar als zij aangeeft dat ze harder wil, het terrein leent zich daarvoor en ze vraagt het 'netjes' (dus niet zomaar ineens wegscheuren of doordrammen) dan wil ik haar nog wel eens een plezier doen en even mijn been aan leggen. Oftewel: Paard vraagt aan mij of ik een bepaalde hulp wil geven Haha!
Wat dat 'netjes vragen' dan precies inhoud kan ik niet zo goed omschrijven, maar je merkt gewoon aan haar lichaamstaal dat ze wel zin heeft in een sprintje, maar ze wacht dus wel braaf en is ook altijd makkelijk weer terug te rijden.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:24

denz schreef:
Michelle gaat zoiezo nooit in de rechtergalop,alleen met longeren,dus ik laat 'r lekker gewoon doen wat ze zelf wil,meestal galloppeer ik niet eens buiten,vind het niet nodig en ze wordt dan snel moe,dus voor mij alleen de draf Lachen En natuurlijk op rechte stukken Lachen


Hmm, ik dacht dat ik het enige paard had dat zich onder iedere omstandigheid onder het zadel altijd in de linkergalop weet te persen! Haha!
Maar gelukkig, er zijn er meer met deze afwijking. *LOL*
Nu moet ik zeggen dat hij tijdens een buitenrit 1 keer in de rechtgalop viel.. dat voelde vreemd haha
Maargoed, hij kiest maar dus haha

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:33

Ja idd... het zit voor geen meter als het een keertje per ongeluk wel gebeurd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:40

Ik laat Kawa nooit uit zichzelf in galop aan springen.
dat zou die het liefste steeds doen, dus dat werkt niet.

Hij mag verder wel met een lang teugeltje rond lopen, als hij zich maar gedraagt.

Verder doe ik eigenlijk geen echte dressuur oefeningen in het bos.
Alleen de basis dingen, zoals dat ik bepaal welke gang en hoe hard we daar in gaan.
En welke kant we op gaan.

het echte trainen doe ik in de bak wel.

Maar aangezien ik bepaal in welke gang we zitten, dus ook zelf bepal wanneer er galop komt, kies ik ook welke galop.
Omdat ik bij een galop hulp, toch 1 van mijn benen naar achter zal moeten leggen.
Of ik moet iets als galop of zo gaan zeggen, maar dat vind ik ook niet erg makkelijk Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:12

Isolda en ik zijn er nog niet helemaal uit met de hulpen voor de juiste galop. Dat kunnen we alleen in de bak of op de volte. We oefenen rustig verder Haha!
Als ik aan wil galoperen en ik rijd gewoon languit/rechtuit dan is de galop-hulp heel simpel:
Jiiiihaaaaa!!!!
Daar doet ze het al jaren goed op! Knipoog

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:12

ik wissel meestal af maar soms laat ik haar ook zelf kiezen wat zij het lekkerst vind

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:34

Buitenrit=ontspanning dus Fitz mag doen en laten waar hij zin in heeft. Nou ja, het tempo bepaal ik natuurlijk. Maar voor de rest, al wil hij zijn wissels om de pas uitproberen, ik vind het prima.
Zijn feestje!
Ik leg dus gewoon mijn kuit aan, niet de een verder naar achteren, maar kuitdruk is voldoende. In welke galop hij dan aanspringt zal mij worst zijn Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:44

runningkawa schreef:
Of ik moet iets als galop of zo gaan zeggen, maar dat vind ik ook niet erg makkelijk Lachen


Ik rij vaak met een groep achter me aan dus ja als je dan zegt: 'we gaan zo even galopperen....' dan voel je de boel al wakker worden. Daarna is een simpel 'toe maar' of 'kom maar' al voldoende.

Soms zijn ze iets te wakker dus dan heb ik het meestal over 'we gaan zo weer iets doen' of 'we gaan even een versnelling hoger' Haha!